Mijn safrane vreet koelvloeistof

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
robertvroegop

Mijn safrane vreet koelvloeistof

Bericht door robertvroegop »

Hallo,
Ik ben een leek op het gebied van auto's, ik rijd er in en dat is alles. Ik heb geen verstand van reparaties dus iedereen kan me van alles op de mouw spelden. Ik hoop hier op dit forum wat meer duidelijkheid te krijgen over het volgende:

Mijn auto safrane 2.2I uit 1996 vertoon sinds een half jaar het probleem dat ie koelvloeistof verbruikt. Ik ben er al voor naar verschillende garages geweest om het te laten controleren maar steeds krijg ik een onduidelijk antwoord. De radiator of iets anders is niet lek. De motor hebben ze onder hoge druk geplaatst om te zien of er iets lekte maar dat werd in 3 gevallen uitgesloten. Nu spreekt men van een lekke koppakking maar zeker weten doen deze mannen het niet. Een reparatie in dit geval zou tussen de 5 a 6 honderd euro gaan kosten. Ten eerste is mijn vraag dan, is deze auto het nog waard. Ja, ik weet wel dat dit nog een heleboel andere issues heeft, maar de rest van de auto is voor zover mij bekend prima.

Ik zou graag willen weten hoe komt het dat de auto de koelvloeistof verbruikt en waar blijft het dan? Ik neem aan dat het niet verbrand of zo. Ik moet nu per twee weken een kwart liter vloeistof bijvullen. Kan iemand mij hier meer duidelijkheid in geven en eventueel een aanwijzing wat ik in de garage kan zeggen. Alvast bedankt voor de medewerking.

Groetjes, Robert.
Gebruikersavatar
Alexander1984
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 mei 2007, 16:16
Locatie: Utrecht

Bericht door Alexander1984 »

Hallo

het klinkt misschien raar maar kan dop zijn op je koelvloeistof die niet helemaal goed is, dat deze dan vloeistof eruit gooit, verder komt je koelvloeistof systeem niet goed op druk laat dit maar is controleren
Renault Safrane II RXE 2,5L 20V
rop
Berichten: 428
Lid geworden op: 19 mar 2007, 20:49

Bericht door rop »

twee mogelijkheden tot verlies indien het verlies niet echt zichtbaar of meetbaar is:
miniscuul verlies langs de radiator (of ook de kachelradiator) het zogenoemde kachelzweet; kachelzweet van de verwarming kan je doorgaans ruiken in het interieur; tweede mogelijkheid is inderdaad een niet goed afsluitende dop op het expansievatje
Gebruikersavatar
Sjak Brak
Berichten: 1232
Lid geworden op: 06 jun 2007, 23:03
Locatie: Antarctica

Bericht door Sjak Brak »

Controleer of bij koude start de bovenste radiatorslang druk opbouwt voordat de motor warm is. Zo ja, dan heb je 100% zeker een lekke koppakking.
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
Gebruikersavatar
ReSa
Berichten: 253
Lid geworden op: 02 jun 2006, 10:18
Locatie: Rotterdam

Bericht door ReSa »

zoals Rop zegt: Zou best wel eens de kachelradiateur kunnen zijn. Dit kun je controleren door de bekleding uit je voetpannen op te tillen en te voelen of het daar vochtig is. Er is al eerder een topic over geschreven:

http://forum.renaultsafrane.nl/viewtopi ... lradiateur
'97 Ph II 2.0 RTE alizée - Cruise Control - voorruitverwarming - <110.000 km
rop
Berichten: 428
Lid geworden op: 19 mar 2007, 20:49

Bericht door rop »

Sjak schreef: [i]Controleer of bij koude start de bovenste radiatorslang druk opbouwt voordat de motor warm is. Zo ja, dan heb je 100% zeker een lekke koppakking.[/i]

Sjak, kan je dat eens uitleggen hoe dat komt?
robertvroegop

bedankt voor alle reacties

Bericht door robertvroegop »

bedankt allemaal voor jullie reactie, ik zal de dop controleren, maar ik denk dat die wel goed sluit omdat ik nooit enige vloeistof buiten de pot zie en het altijd keurig droog is. Ik zal ook eens controleren bij de slang zoals aangegeven.
Stel dat het de koppakking zou zijn heeft iemand dan enig idee wat hiervan de kosten kinnen zijn en/of ik die reparatie wel zal uit moeten laten voeren. Misschien is er op dit forum een handig iemand die dit dan voor een niet al te hoge prijs zou willen uitvoeren.

in ieder geval bedankt voor jullie support.
groetjes, robert
Hans2
Berichten: 59
Lid geworden op: 16 jun 2007, 17:14

mijn Safrane vreet koelvloeistof

Bericht door Hans2 »

bij mijn Saf uit 1996 bleek het de waterpomp te zijn. Was ook niet zo eenvoudig te constateren omdat ie het langs de as er uit slingerde.
Bij een lekke kop denk ik ook aan gele smurrie in caterventilatie en/of aan de olievuldop.
Gebruikersavatar
Sjak Brak
Berichten: 1232
Lid geworden op: 06 jun 2007, 23:03
Locatie: Antarctica

Bericht door Sjak Brak »

rop schreef:Sjak schreef: Controleer of bij koude start de bovenste radiatorslang druk opbouwt voordat de motor warm is. Zo ja, dan heb je 100% zeker een lekke koppakking.

Sjak, kan je dat eens uitleggen hoe dat komt?
Dat is dan compressiedruk in je koelsysteem. De bovenste rad. slang gaat normaal pas druk opbouwen als de thermostaat open is en het water warm is.
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
rop
Berichten: 428
Lid geworden op: 19 mar 2007, 20:49

Bericht door rop »

Ja, nu heb ik het door. Is die druk zo met de hand op de darm te voelen sjak?
robertvroegop

koppakking is niet lek

Bericht door robertvroegop »

Ja daar ben ik dan nog even, ik ben vandaag bij de garage geweest en de auto is van top tot teen nagekeken v.w.b. het verdwijnen van de koelvloeistof. De koppakking is niet lek (pfffff gelukkig maar..). Ik heb het dopje van het tankje laten vervangen want dat is de kosten niet. Nu zij de monteur dat mijn radiateur aan het zweten is en dat daar waarschijnlijk het probleem in kan zitten. In ieder geval lekte hij niet met echt straaltjes of iets dergelijks. Volgens de monteur kon ik er nog wel minstens en jaar mee blijven rijden en dan zo af en toe vloeistof erbij doen. Tenzij de radiateur het natuurlijk ineens helemaal begeeft.
Wat denken jullie van dit advies? Volgend jaar moet ik wel een nieuwe distributieriem misschien is het dan wel handig om ook meteen die radiateur te laten vervangen.

Groet, Robert.
Gebruikersavatar
Sjak Brak
Berichten: 1232
Lid geworden op: 06 jun 2007, 23:03
Locatie: Antarctica

Bericht door Sjak Brak »

Ga op je gemak op zoek naar een radiator op de sloop of zo, een nieuwe is best prijzig [smilie=uheek.gif]
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
rop
Berichten: 428
Lid geworden op: 19 mar 2007, 20:49

Bericht door rop »

ik heb jaren met kachelzweet gereden en nog steeds
Gebruikersavatar
do3000
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 okt 2007, 23:41
Locatie: Deventer

Bericht door do3000 »

Ik verlies ook koelvloeistof, na een nachtje in de garage bleek dat de waterpomp iets lekt.
Wordt woensdag vervangen en dan krijgt die meteen een nieuwe distributieriem :)
1997/3 2,5L 20V RXT
Plaats reactie