Startmotor + Hamer

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Mijn bericht kruiste dus net de jouwe :lol:
Maar laat na opladen dan even de CCA(Cold Cranking Amp), ofwel startcapacitet opmeten.
Nog even een opmerking terzijde; de Saf is erg gevoelig voor een goede accuspanning, vooral ook de spanning die overblijft in het systeem tijdens starten.
SUC6
mvg
WillemS
wel fijn dat de startmotor nog ok is.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Gebruikersavatar
mbproductions
Berichten: 417
Lid geworden op: 23 mei 2008, 16:55

Bericht door mbproductions »

Haha klopt,

Het probleem is als volgt, de accu trekt leeg binnen/na 2 dagen en dan start de auto dus niet meer, kortom er zit ergens een lekstroom. nu de vraag hoe kom je daarachter, ik overweeg een amperetang te kopen daar kan je het goed mee meten, wat zijn jullie adviezen om eens te checken eerst?

want om nou om de 2 dagen die accu op te laden schiet niet echt op :lol:
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Eerst de logische dingen, binnenverliing, kofferbakverlichting, motorruimteerlichting, radio, carkit, evt. andere zaken die op een konstante stroom aangesloten zijn.
Je zou wellicht zo'n tang kunnen lenen van iemand.
Een redelijke tang kost toch snel zo'n 70,00 euro.
Een andere optie is een ampere meter, sluit die dan wel aan tussen de minpool en de draad. En dan 1 voor 1 de zekeringen eruit nemen tot je de boosdoener hebt gevonden.
SUC6
p.s. denk ook aan de zekeringen in de motorruimte.
mvg
WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Gebruikersavatar
mbproductions
Berichten: 417
Lid geworden op: 23 mei 2008, 16:55

Bericht door mbproductions »

WillemS schreef:Eerst de logische dingen, binnenverliing, kofferbakverlichting, motorruimteerlichting, radio, carkit, evt. andere zaken die op een konstante stroom aangesloten zijn.
Je zou wellicht zo'n tang kunnen lenen van iemand.
Een redelijke tang kost toch snel zo'n 70,00 euro.
Een andere optie is een ampere meter, sluit die dan wel aan tussen de minpool en de draad. En dan 1 voor 1 de zekeringen eruit nemen tot je de boosdoener hebt gevonden.
SUC6
p.s. denk ook aan de zekeringen in de motorruimte.
mvg
WillemS
Probleem gevonden, jawel de kofferbakverlichting bleef branden... 2 filtjes geplakt op de knop die ingedrukt word en voila werkt weer goed :D , blijf hem nog wel even aantal dagen meten toen de auto aanstond gad hij 13,40 volt aan en uit geeft ie 12,35 volt dus we houden het in de gaten :wink:
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3969
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

WillemS schreef:Een redelijke tang kost toch snel zo'n 70,00 euro.
terwijl je ook een wegwerpmultimeter voor 5 Euro bij de Gamma kunt halen... :roll:
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Ja, de heb ik ook zo'n kleine van Elro. Maar daarnaast een mini-tang de Voltcraft VC-521 die ook AC en DC amperage's kan meten alsmede temperatuur, werkelijk ideaal voor automotive gebruik. Heb ik al heel veel plezier van.
Maar fijn dat het is opgelost, zou de accu nog eens goed doorladen, 12,35v is wat weinig voor een net opgeladen accu..
mvg
Willem
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Gebruikersavatar
mbproductions
Berichten: 417
Lid geworden op: 23 mei 2008, 16:55

Bericht door mbproductions »

Ik heb een zwarte multimeter van Elro goed dingetje daar niet van maar zoals je zegt Willem is een amperetang toch een stuk handiger.

en ja klopt de accu heeft maar 30 minuten aan de oplader gehangen en toen eraf gehaald en gestart.... miss toch maar even nachtje oplaten laden :D
Plaats reactie