koeler van de stuurbekrachtiging lekt

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk »

Wat is nou de beste tactiek?
De oude demonteren, behandelen en terugplaatsen (mits ie nog niet lek is)
Of een koperen pijp ertussen hangen?

Ik begrijp dat er geen druk op het expansievat komt, maar dat er wel olie doorheen stroomt.
Zou het verstandig zijn om een kleine radiateur te gebruiken? Dit in verband met koeling voor de vloeistof als er in de stad wordt gereden (veel krappe bochten, inparkeren etc..)?
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2653
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Gewoon schoonmaken, ontroesten en behandelen. Zolang hij niet lekt is er niets aan de hand.
Er staat weinig druk op en koeling is genoeg. Natuurlijk kun je er een koeler tussen hangen zoals Albert in dit topic beschrijft maar nodig is dat niet, ik heb nog nooit van een oververhitte stuurbekrachtging gehoort :)
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3969
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

Behandelen met roestoplosser/omvormer werkt goed. Zo heb ik 'm 4 jaar geleden behandeld met HG roestoplosser en dit zonder naspoelen of verdere behandeling.
De eerste 3 jaar bleef roest geheel weg en nu moet ik 'm af en toe eens 'bijwerken'.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Ashvan
Berichten: 494
Lid geworden op: 12 feb 2007, 13:37
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan »

Weet er iemand waar je een stuk leiding kan halen die bestand is tegen atf?
Ik ben hier bij heuts, keulen en nog bij een aandrijf techniek zaak geweest maar hun hebben deze slangen niet.

Iemand een idee waar ik deze slang kan halen.

Is niet fijn om zonder stuurbekrachtiging te rijden.

Of is er nog iemand die een slang heeft van reservoir tot aan de koeler?
Mijn filter is op een of andere manier op de naad in het midden gescheurd.
Gebruikersavatar
Sjak Brak
Berichten: 1232
Lid geworden op: 06 jun 2007, 23:03
Locatie: Antarctica

Bericht door Sjak Brak »

Een beetje automaterialen-toko moet dat gewoon hebben, en anders bv Hebu (heeft vestigingen door heel het land). Ik heb vaak genoeg bij custom-aanpassingen ATF-leidingen verlegd en/of gemaakt.

Gaat het om een stuk vaste leiding? Dan kan je eventueel ook 8mm gasleiding gebruiken.
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
Ashvan
Berichten: 494
Lid geworden op: 12 feb 2007, 13:37
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan »

Ik ben vandaag naar de sloop gegaan heb gewoon ergens van een auto een hydrauliek slang eraf gehaald en die gebruikt. Hij zit er erop en lekt niet meer.

Kan het kwaad dat er geen filter meer tussen zit?
De goedkopere modellen hebben dat ook niet dus ik ging er eigenlijk van uit dat het geen kwaad kan.
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Wat bedoel je met filter? Die dikke buis die onderlangs je radiateur loopt is een oliekoeler, door de dikte stroomt de olie daar langzamer en wordt door de rijwind gekoeld.
De olie kan behoorlijk heet worden nl.
mvg
WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Ashvan
Berichten: 494
Lid geworden op: 12 feb 2007, 13:37
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan »

WillemS schreef:Wat bedoel je met filter? Die dikke buis die onderlangs je radiateur loopt is een oliekoeler, door de dikte stroomt de olie daar langzamer en wordt door de rijwind gekoeld.
De olie kan behoorlijk heet worden nl.
mvg
WillemS
Dat klopt maar die bedoel ik niet.
Nog voor dat de koeler komt zit er een filter tussen en die bedoel ik.
Misschien dat die filter er alleen er op zit als je snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging hebt?
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2653
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Foto :?: Ik heb nog nooit zo'n filter gezien. In het schema wat Gunther gepost heeft (21-02-2010) is er ook geen afgebeeld :?:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Ashvan
Berichten: 494
Lid geworden op: 12 feb 2007, 13:37
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan »

Als je terug gaat naar de 2e pagina zie je dat jarno fotos heeft gestuurd. Als je dan op de 2e foto kijkt zie je de filter zitten in een klem.
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3969
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

ja, ik heb 'm ook. Het filter wordt misschien alleen bij de randorganen van de Volvo motoren gebruikt?
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Ashvan
Berichten: 494
Lid geworden op: 12 feb 2007, 13:37
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan »

AS1 schreef:ja, ik heb 'm ook. Het filter wordt misschien alleen bij de randorganen van de Volvo motoren gebruikt?
Ja dat kan kloppen. Een vriend van mij rijd een 6 cillinder 24 klepper en had hem ook niet erop zitten. Waarom zitten die alleen maar op de volvo motoren dan?
Gebruikersavatar
millhill
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 mei 2009, 23:20
Locatie: Groningen

Bericht door millhill »

Ben ook toe aan vervanging van de expansiebuis, koper ligt al klaar. Ik dacht vandaag even een filter te halen bij een algemene onderdelen toko maar die wilden zich er niet aan wagen. De Renault Dealer kon hem niet vinden in het schema (net zoals schema van Günther geen filter te bekennen). Ook zoeken naar filter geen effect.

Bedankt voor het uploaden van de bouwtekening, heel practisch!

Ik wilde het filter vervangen omdat het systeem toch leeg gaat. Hoe heeft Ashvan het opgelost? Andere ervaringen? Ik werd naar een landbouwmechanisatiebedrijf gestuurd omdat die meer met hydroliek doen...

En de olie... dat is 'gewoon' ATF olie?
Heel vroeger: Renault 25 TXE (1991) -> in stalling wachtend op tijd en liefde
Vroeger: Safrane 2.5 RXT 1998 -> helaas terziele
Nu: Renault Laguna III 2.0 16V
http://millhill.nl
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Totale inhoud van het systeem is plm 1,1 liter.
Het moet ATF olie zijn met specificatie Dexron D2 !!
Mijn advies is om het systeem eerst te spoelen en dan na leeglopen te vullen met de juiste olie.
Succes
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3969
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

Als Dexron 2 is voorgeschreven dan mag Dexron 3 ook, maar Dexron 4 niet.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Plaats reactie