snelheidsnaald, toerentellernaald

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
SafFan

Bericht door SafFan »

Hallo Safane Liefhebbers,

Onze tweede Safrane (eerste was een 2.2i) is voor ons een blijvertje, maar problemen met de tellers bracht mij na veel zoeken op dit forum.
Het hoger zetten van de wijzers helpt slechts tijdelijk en de laatste tijd ruik ik na een uur of wat rijden een soort bakkeliet geur. Die opmerking van de te warme spanningsregelaar moet dus de goede zijn. Ik weet dat dit soort "Voltage regulators" door warmte snel verouderen en daardoor weer warmer worden etc. Dit verklaart het toenemende effect van het haperen.
Een vervangend instrumentenpaneel (2e hands) had de zelfde problemen en ging dus weer retour.
Afbeelding
Deze L4936n is echter moeilijk aan te komen en Renaulist heeft het over een betere.
Welke is dit en waar is die gekocht?

SafFan
Safrane 2.5 (feb-2000), Vert Abysse, Xenon, Alpine, Dashboard kastje
hilding

Bericht door hilding »

Misschien dat deze jongens je kunnen helpen aan de juiste vervanger ?
http://www.dil.nl/ShowByIndex.aspx?Lang ... /127/139/6

als altenatief klein m2/m3 moertje boutje met koelrib /plaatje erop monteren ?
renaulist

Bericht door renaulist »

bij muco in amsterdam ,maar bij elke electronika zaak kun je er een halen. zet er gelijk een koelplaat tegen aan . veel beter is een 12v fan van bv een computer plaatsen achter op de teller aan de linker onder kant, daar past een 6 cm cpu cooler, je sluit hem aan op de kontaktjes van een van de dashboard verlichtingslampjes dan blijven de teller naalden ook nooit meer hangen.
SafFan

Bericht door SafFan »

Nou dat valt wat tegen.
Muco heeft hem niet net als alle mij bekende andere electronica leveranciers (Display, Nedis, Dil etc.).
Verouderd type en bestelbaar in Japan alleen per 3000 stuks @ $2.-
Ik heb nog een paar mails uit staan. Dus ik heb de moed nog niet opgegeven.
Wordt vervolgd.
SafFan
renaulist

Bericht door renaulist »

wat naar, ik ga wel even op de rekken kijken of er nog een teller is ,laat het je per pm weten .groeten renaulist voorheen klant bij flutzaak muco
AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

Komt dit probleem zo vaak voor dat het wellicht zinvol is preventieve maatregelen te nemen?
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

renaulist schreef:wat naar, ik ga wel even op de rekken kijken of er nog een teller is ,laat het je per pm weten .groeten renaulist voorheen klant bij flutzaak muco
jij had een betere geplaatst volgens je bericht op 8 dec. Is die wel makkelijk te krijgen?
renaulist

Bericht door renaulist »

dat was ie ,bij muco maar bij radio rotor hebben ze hem wel ,of bestellen hem kost 6 euro maar begin om zo,n fan er in te zetten of nog mooier wedge base leds 1,2 watt amber dan wordt de teller niet meer warm en het licht is ook mooier vindt ik het is wat zachter oranje. en het verbruik van de led verlichting is minder dus dat scheelt toch mooi zo,n 20 cent brandstof per jaar !! (let wel ,het geschatte verminderde brandstof verbruik is gebaseerd op een gemiddeld van 275000 km per jaar)
SafFan

Bericht door SafFan »

Die Wedge Based Leds, is dat een vervanging van de steeklampjes?
Dat zou mooi zijn, want nu heb ik de dasboard verlichting op minimum staan en dat is overdag erg lastig.
Dus, hoe werkt dat en waar kan je die kopen?

SafFan
Zettex

Bericht door Zettex »

renaulist schreef:dat was ie ,bij muco maar bij radio rotor hebben ze hem wel ,of bestellen hem kost 6 euro maar begin om zo,n fan er in te zetten of nog mooier wedge base leds 1,2 watt amber dan wordt de teller niet meer warm en het licht is ook mooier vindt ik het is wat zachter oranje. en het verbruik van de led verlichting is minder dus dat scheelt toch mooi zo,n 20 cent brandstof per jaar !! (let wel ,het geschatte verminderde brandstof verbruik is gebaseerd op een gemiddeld van 275000 km per jaar)
Ben ik het niet mee eens ,jij bent erg duur met je adviezen,ik heb even gerekend en het is wel 30 cent per jaar,das al gauw 1,5 pakje Jawbreakers kauwgom bij de sigarenboer om de hoek.
wally

Bericht door wally »

Nog een laatste toevoeging:

Als de snelheidsmeter heen en weer zwaait, kan het ook de opnemer zijn. Als het de opnemer is, dan zou ook de cruise-control rare dingen moeten doen. Ik heb laatst deze opnemer moeten vervangen, zit op de versnellingsbak, kost 75€
renaulist

Bericht door renaulist »

nog een andere tip voor zettex dan, als je veel asperges eet verhoogd dat je octaangehalte en kun je voortaan gewoon in je tank pissen. ik doe dit regelmatig en heeft op wat onrust bij de buren na veel besparing opgeleverd
SafFan

Teller storingen

Bericht door SafFan »

Eindelijk de spanning stabilisator gevonden bij een bedrijf die beweerde dat het voor een Blaupunkt autoradio was. Gok bleek juist, het was het goede onderdeel.
Het uitsolderen van de oude had het slopen van een print spoortje tot gevolg :oops:
Draadje erlangs en werken. Bij de demontage ook gezien dat de folie niet meer vast zat, zodat die bij warmte bol gaat staan en de wijzer blokkeert. Seconden lijm doet hier wonderen. Ik heb de nieuwe chip ook voorzien van een koelblokje en de 6 meter verlichtingslampjes vervangen door Wedge-based Leds (bij Automat) in de kleur Rood.
Dat ziet er mooi uit 's avonds, maar overdag nauwelijks zichtbaar omdat de leds alleen naar voren schijnen en dus niet via de spiegeltjes een brede schijn geven. Maar het ging immers over de temperatuur van gewone gloeilampjes. Ook de dimknop doet voor de leds nauwelijks iets.
Tot nog toe werkt alles naar volle tevredenheid. Door een kleine verschuiving van de snelheidsnaald is dit instrument nu eng nauwkeurig. Controle met Radar paal en GPS geeft een afwijking van 0km!!!

Dank aan alle goede tips die gezamenlijk tot de oplossing hebben geleid.
Groeten,
SafFan
renaulist

Bericht door renaulist »

ja heb ik ook gedaan de wijzer een klein tikje terug geduwd en nu is hij volgens de navigatie en de digitale teller (cruise control op 100 en dan de gemidelde snellheid instellen en vastzetten dan zie je het na 1 km) geeft hij nu de juiste waarde aan .wat de led lamjes betreft , die heb ik op het kopje een beetje mat gemaakt met een schuurpapiertje (hoe ziek kun je zijn) en verstrooien het licht nu beter. het zijn wel de superbrightleds dus ik moet ze echt dimmen wil ik geen las ogen krijgen ,maar dat is door de banen op het dim wieltje door weerstanden te vervangen simpel op te lossen voor iemand zonder sex en vrienden
Shamrock

Bericht door Shamrock »

:roll: Ik begrijp er niks van: twee weken ben ik met de Saf in Spanje geweest terwijl het echt snikheet was en alles in en aan mijn auto functioneerde zonder problemen. Deze week heeft de Saf 3 dagen stop gestaan op mijn werk, omdat ik die dagen een Volvo V50 ter beschikking had voor zakendoeleinden(heb Rotterdam onveilig gemaakt :wink: ). Toen ik gisteren, vanaf het werk, naar huis reed met de Saf bleven de naalden van de snelheidsmeter en toerenteller "beneden" en functioneerden na een tijdje schokkerig. Ik schrok me een hoedje: het ging zo goed en wat is er nu weer aan de hand? Zo warm is het de laatste dagen eigenlijk niet geweest, dat daardoor de meters niet goed functioneren :?: Bij thuiskomst heb ik, na een uurtje, nog eens effe geprobeerd en alles functioneerde weer normaal. :roll: Zou het misschien te maken kunnen hebben met vervuiling van een of andere sensor :?: :idea:
Trouwens de verlichting(linker koplamp) vertoont ook alweer nukken: de Xenonlamp flikkert; heb er pas een nieuwe(imitatie) in gezet. Ik zal zaterdagochtend de lampunit maar eens uitbouwen; waarschijnlijk is er sprake van een los contact, misschien van de ballast-unit. Renaulist Peter heeft vorig jaar de rechter unit gerepareerd. Ik denk dat nu de linker aan de beurt is :cry: Trouwens hij lekt ook weer olie. Heb mijn monteur laten kijken, maar hij heeft op en aan het motorblok niks kunnen vinden. De "koppen" zijn dicht. Hoogstwaarschijnlijk lekt de carterpanpakking. De rechterzijde van de bodemplaat is vochtig van olie die door de rijwind wordt verspreid. Volgens de Renaultdealer zit er geen "vaste"pakking tussen de pan en het blok, want in hun systeem wordt er geen pakking aangegeven voor de carterpan. Tijd dus voor een afspraak bij de garage (die Francaise hunkert echt constant naar aandacht :lol:
Plaats reactie