Plotseling Cruisecontrole Defect.

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
WillemS

Bericht door WillemS »

De rekeneenheid is geplaatst onder de passagiersstoel dicht bij de middentunnel. vierkante platte doos.
O, ja, nog een fijne vakantie :P
mvg
WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw »

Het enige wat je dan kan doen, als je dat vermoedt, is een andere rekeneenheid proberen.
De stoel zit met 4 bouten vast, aan de onderkant van de auto in de kokerbalken zitten plasic doppen als ze er nog zitten ), als je die eruit haalt kun je met een dop 13 en verlengstuk de bouten demonteren en heb je de stoel er zo uit, Pas op met de draden die aan de stoel zitten (als de stoel elektrische verstelling heeft). Onder de stoel zit een plastic klep waaronder diverse rekeneenheden zitten, je moet die van de cruise control hebben (en dan waarschijnlijk het franse woord wat me niet te binnen kan schieten).

Wat je eerst nog kan doen is de computer van de auto uit laten lezen op fouten (en deze resetten), het is natuurlijk mogelijk dat er ook een foutmelding is van de cc :?: En dan weet je in welke richting je het moet zoeken :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
WillemS

Bericht door WillemS »

Ik zou het wel doen als je thuis bent, want zo ver van huis en dan een andere storing oplopen waardoor de wagen niet meer start, ik moet er niet aan denken :oops:
Lekker vakantie vieren en dan met de rechtervoet op huis aan.
mvg
WillemS
DNW 2105

Bericht door DNW 2105 »

Hoi Jack en WillemS,

De laatste keer dat ik onder een auto paste is 20 jaar geleden, dat ga ik dus niet meer doen!
Bovendien gaat dat me een beetje te ver tijdens de vakantie. Stel de voor dat ik die stoel er niet meer in krijg, moet ik mijn vrouw hier laten, zo erg is het nou ook weer niet!!
Dat uitlezen is een goeie! Als die ook uitwijst wat de status v.d. rekeneenheid is.
Verder kan ik niet zoveel meer doen hier. Ik kan misschien de el.schema´s bestuderen om mijzelf wat in te werken. Kan iemand mij een link sturen?
Als ik thuis ben (13-14 aug.) ga ik eerst nog een week met de motor naar Schotland. Dus het heeft allemaal niet zo'n haast. Misschien dat ik wel direct even contact met de dealer opneem over het uitlezen.
Je advies is wijs Willem! De Saf heeft het al zwaar genoeg!
Af en toe kraakt hij een beetje en een rammeltje in de linkerportier wordt ook steeds sterker!

Groeten uit Portugal!

ps. Hier mooi weer, hopelijk bij jullie ook?!
Puzzie

Bericht door Puzzie »

Om bij de rekeneenheid te kunnen hoef je alleen de passagierstoel helemaal naar voren te zetten. Daarna kan je de deksel verwijderen, die de ruimte afdekt waar de CC in zit (hier zit eveneens de rekeneenheid van de ABS aan de rechterkant).

Ik vraag me wel af of je er iets wijzer van wordt. Hooguit dat je kan zien of je misschien een vochtprobleem hebt.

Succes en nog een fijne vakantie.

Groeten
Paul
Safrane RXT 2.5 20V okt 1997, handgeschakeld, vert abysse, extra: navigatie. Verkocht in 2014
Ashvan

Bericht door Ashvan »

Bij mij doet de cruise control het ook niet meer maar als ik alles in de auto uit zet ( radio climate control) en ik druk op een van de toetsen van de cruise controle hoor ik de rekeneenheid wel klikken. Dus zo kan je horen of hij kapot is of niet.

Wat zou er bij mij dan eigenlijk aan de hand kunnen zijn?
De senoren bij de pedalen?

Of toch wat anders?
DNW 2105

Bericht door DNW 2105 »

Zoals bijna iedere katholieke toerist in Portugal ben ik een paar dagen geleden naar Fatima gereden.
Zoals jullie misschien wel weten is dat een bedevaartsoord alwaar Maria, in 1917, aan drie kinderen is verschenen.
Ik heb daar kaarsjes aangestoken voor allerlei overleden familieleden en bekenden.
Helemaal apart daarvan heb ik ook heel even aan de kapotte CC van mijn Saf gedacht!
Ik heb er geen kaarsje voor op gestoken want dat had ik moeten uitleggen!
Maar goed, vanmorgen op weg naar Santiago de Compastela zat ik me op de autoroute een beetje te vervelen en drukte gedachteloos de CC-knop maar weer eens in. De LED brandde naar verwachting niet. Toen drukte ik een paar keer als een automatisme op de regelknop op het stuur..............een golf van vreugde ging door mijn heen: Het gaspedaal zakte weer als vanouds onder mijn rechtvoet weg!!!!!!!!!!
De criusecontrole werkte weer!!!!! Voor de zekerheid een paar keer uit en aan gezet maar het bleef funtioneren. Kon mijn geluk niet op!
Nu eens even googlen of er ook een heilige is die mij van de irritante rammel in het linkerportier kan afhelpen.
Misschien ook eens even naar de kerk in Santiago gaan. misschien kan iemand mij daar adviseren.
Dus Ashvan, ik weet niet of je gelovig bent maar als niets helpt, je weet waar je moet zijn!!
Ik heb veel van deze topic geleerd over een onderwerp wat niet veel aan de orde komt.
Als weer thuis ben ga ik me eens verdiepen hoe het e.e.a. werkt en hoe het met die LED zit!
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Quote:
Misschien overbodig, maar werkt de schakelaar op het midden console nog echt wel goed?
Het kan zijn dat het stekkertje onder de schakelaar is los geschoten, of dat er een draadbreuk in zit
========================================

Dus vermoedelijk toch de schakelaar naar z`n grootje :wink: :wink: :wink: :wink:
Ledjes kan je doormeten met een Ohm meter, maar alleen één richting uit...

Had je nu wél een kaarsje gebrand, dan was je rammel ook weg :roll: :roll: :roll:
In ieder geval een aangename terug reis zonder een houten voet :lol: :lol: :lol:
En nog verder een heel fijne vakantie...

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
jerryvr

Bericht door jerryvr »

Zit de LED in de knop bij iedere saf? De mijne heeft nog nooit licht gegeven hoewel de CC prima werkt.

Misschien een keer een nieuwe knop scoren..
Renault Mégane Break Bose 160 PK Automaat
Renault Laguna 3.0 V6 24V Initiale - Noir Nacré (Verkocht, rijdt nu rond in Nigeria)
Renault Safrane 2.5 RXT - handgeschakeld, Bleu Crépuscule (Overleden)
Renault Safrane 2.5 RXE - handgeschakeld, Vert Abysse (Overleden)
Renault Safrane 2.5 RXT - handgeschakeld. Vert Fiji (Overleden)
DNW 2105

Bericht door DNW 2105 »

Ja, er zit een LED in met voorschakelweerstand wat de knop aardig warm maakt.
Ik denk niet dat je een LED zo kan doormeten als een gewone diode.
Als ik thuis ben ga ik dat eens uitproberen.
Mooi dat ik nu weet waar die rekeneenheid zit, zodat ik eventueele stekkerblokken kan reinigen.
Moet nog eens goed kijken waar de schakelaars en aansluitingen zitten van de pedalen.
Ook eens kijken of een nieuwe schakelaar met LED te verkrijgen is.
Ik snap nu dat de CC ermee opgehouden is na het doorbranden van F30(10A),zoals WillemS wist te melden.
Dit ontdekte ik pas bij een nachtelijke tankbeurt toen ik opmerkte dat m'n linkerachtelicht niet brandde. De cc had ik toen niet ingeschakeld.
Ik heb meteen de zekering vervangen zodat de markeringslichten weer werkten.
Ik snap alleen nog niet waarom de cc toen alsnog niet meer werkte.
Ook snap ik ook nog niet waarom de LED niet brand nu de CC weer functioneerd.
Ik zal onderweg regelmatig de CC uit- en inschakelen maar niet teveel want ik ben veel te blij dat de boel weer werkt en dat geen vitale onderdelen kapot zijn.
Maar goed erblijven nog genoeg problemen over zolas een dolle versnellingspookknop,gekraak linksachter bij een rechterbocht, geklop rechtsvoor bij een linkerbocht ondanks nieuwe aadrijfassen en last and not least de alom continu aanwezige portierrammel die alleen maar strerker wordt als de Saf de boel de berg op moet sleuren.
Maar goed, een paard laat ook af en toe een scheet. laat staan 140 knollen!!

Groet uit een zonnig en heerlijk warm Portugal
Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw »

Het lampje in de schakelaar in de middenconsole is geen ledlampje maar een gewoon lampje waarvan er zo'n 50 in de Safrane zitten. Je kunt het gewoon vernieuwen maar zegt niets over de werking van de cc :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
DNW 2105

Bericht door DNW 2105 »

Vandaar dat de schakelaar zo warm wordt!
Maar goed, Het Mysterie Van De Defecte CC Is Comlpeet!!!!
Vanmorgen was het koud (20gr.) met wat zeemist, dus we besloten achter de bergen de zon en bijbehorende 28gr op te zoeken d.m.v een relaxte bergrit.
Zoals beloofd drukte ik weer eens op de CC schakelaar....en zie het lampje ziet het licht!!!!!!!!
Nu ik lees van Jack dat de LED een lampje is en dus in een fitting zit en niet gesoldeerd is snap ik wel dat er in principe een contactstoring op kan treden maar dan niet precies op dat moment???????!!!!!
Dus geen nieuwe schakelaar maar eens kijken hoe dat lamp vervangen kan worden, maar niet voor dat ik thuis ben!
WillemS

Bericht door WillemS »

Ik meen dat het lampje er een is zonder fitting maar met lange aansluitdraden en gesoldeert zit aan de schakelaar. Maar een handige techneut laat zich daardoor niet uit het veld slaan.
Het is wellicht handiger even langs te gaan bij ee nsloperij waar zo'n Saf staat en daar het schakelaartje uit te halen.
SUC6
mvg
WillemS
DNW 2105

Bericht door DNW 2105 »

Happy End!
Zo we zijn weer thuis na 6250km sleuren aan een topzware caravan.
De Saf heeft het prima gedaan! Geen pech gehad.
Oh ja, op de camping over een dikke stronk heen gereden waardoor de plastic beschermkap die rechts onder de auto diverse stalen leidingen beschermd was los geraakt.
Goed even een goede klap en hij zat weer vast....dacht ik.
Op de grote weg kwam hij weer los een sleepte met de voorkant over het asfalt.
Linke soep want als die ergens achter blijft haken, klapt de auto er zo overheen en zijn al je leidingen kapot. Dus direct gestopt en de boel vast gezet met Ducktape.
Verder het in ongerede raken van de cruise controle en daarna het wonderbaarlijke herstel!
Zelfs zag ik op de laatste avondrit dat het slingersymbool op de CC-schakelaar ook een eigen lichtbron heeft zoals andere bedieningsknoppen, nooit gezien!!
EIND GOED AL GOED!!
dafxf

Bericht door dafxf »

Ashvan schreef:Bij mij doet de cruise control het ook niet meer maar als ik alles in de auto uit zet ( radio climate control) en ik druk op een van de toetsen van de cruise controle hoor ik de rekeneenheid wel klikken. Dus zo kan je horen of hij kapot is of niet.

Wat zou er bij mij dan eigenlijk aan de hand kunnen zijn?
De senoren bij de pedalen?

Of toch wat anders?
Hi Ashvan, misschien be je er al uit, maar hier de link waar het een en ander staat beschreven: http://www.renaultsafrane.nl/forum/view ... c&start=30

Dit vanwege het feit dat ik ook een akkefietej had met een NIET werkende CC, maar na het spul schoongemaakt te hebben en dat viel best mee, doet hij het sinds die tijd weer perfect.
Beetje lastig om bij te komen, als je voor de geopende motorkap staat (met een dichte kap zie je weinig) dan bevindt deze zich links onderaan, beetje onder de koplamp in die buurt moet je zoeken, misschien heb ik nog een foto ervan, zal ik er bij doen.
Afbeelding
Plaats reactie