Total-loss na aanrijding: repareren of als donorauto

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Hans2

Bericht door Hans2 »

volgens de gegevens van autodata heeft de startmotor en de dynamo van de 2.2i en 2.2vi hetzelfde typenummer. Maar bv. de motoregelmodule heeft een ander nummer. De 2.2 i 8 kleppen is inderdaad een fijne motor, had ik destijds in mijn R25.
AlbertP

Bericht door AlbertP »

JoostVB schreef: Ik kan zelf een andere uitlaat gebruiken, maar ik weet niet of die uitwisselbaar zijn.
De diameter van de uitlaat is verschillend tussen de 2.2i en de 2.2Vi :wink: :wink:

Gr Albert
Laatst gewijzigd door AlbertP op 17 mar 2011, 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
d,n hens

Bericht door d,n hens »

Hans2 schreef: De 2.2 i 8 kleppen is inderdaad een fijne motor, had ik destijds in mijn R25.
In de r21 ging ie destijds ook als de brandweer :lol:
safrane 2.5 rxt automaat met alle optie's ,leer, xenon verlichting schuifdak en nog veel meer is verkocht.
safrane 2.5 rxe lpg g3 automaat met leer en voorruitverwarming op 15-12-2010 102000km inmiddels verkocht en kort gereden door nieuwe eigenaar.
18-DD-SL R.I.P.
JoostVB

Bericht door JoostVB »

Zaterdag was een drukke auto-klusdag (9:30 begonnen en 23:00 klaar) maar het is wel gelukt om mijn Safrane weer in rijdbare toestand te krijgen.

Het plaatwerk was redelijk rechttoe rechtaan over te zetten. Alleen de radiator van een 2.2Vi is dus duidelijk anders dan die van de 2.2i. (ik vergelijk het maar even met het verschil tussen een tafelmodel koelkastje en zo'n dikke Amerikaanse koelkast). :-)

Qua ruimte past het uiteraard wel, maar de aansluitingen zitten anders. Bij de 2.2i zitten ze (vanaf de bestuurdersplaats gezien) linksboven en rechtsonder. Bij de 2.2Vi zitten ze linksboven en linksonder.
Met behulp van de retourslang (radiator -> motor) van de 2.2Vi en een zelfgefabriceerd koppelstuk heb ik de retourslang van de 2.2i kunnen verlengen zodat het wel past.

De radiotor heeft aan de voorzijde trouwens wel een slechtontwerpen bevestiging. Je moet twee bouten door het voorfront in de radiator schroeven. Een klein plastic dingetje houdt de moer op zijn plaats. Maar als dat stuk is ben je de pineut... Dat was dus ook het geval en daarvoor heb ik ook wat in elkaar gefabriekt.

Wat me ook verbaasde is het volgende. Ik had altijd een los stekkertje hangen in de buurt van de invoerleiding van de radiator (bovenzijde, het stuk van ca 30 cm). Ik wist nooit wat het was en het paste nergens in.
Hetzelfde stuk slang dat in de 2.2Vi zat, had echter in het midden van de slang een plastic gedeelte waar precies dat stekkertje in past. Ik neem aan dat dat een temperatuursensor is? Is dat dan iets wat niet in een 2.2i hoort? Waarom dan dat stekkertje? Is dat deel ooit vervangen bij een reparatie en hebben ze die 'sensor' nooit teruggeplaatst? Zoveel vragen... :-) Ik heb het maar aangesloten... het past zo mooi. Geen idee wat ik nu extra heb (of juist kapot heb gemaakt als het niet bij elkaar hoort). :-)

Verder bleken de chassispoten toch wel een klein tikje te hebben gehad bij de aanrijding. Ze oogden recht maar het paste toch allemaal net niet goed in elkaar. Het is uiteindelijk wel gelukt. Hopelijk dat er niet teveel spanning in zit zodat ik niet bij de eerste de beste drempel mijn complete voorkant uit elkaar zie springen. :-)

De leren achterbank zit er in ieder geval ook al in. Dat was zo gepiept. De voorstoelen is een projectje voor een ander weekend.
AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

die aansluiting is een thermoschakelaar voor aansturing van de koelfan(s).
Werkte jouw koelfans normaal?
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
JoostVB

Bericht door JoostVB »

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat niet weet. Ik heb nooit bewust gemerkt dat ze draaiden. Aan de andere kant: ik heb ook nooit problemen gehad met oververhitting van het blok.

De 'nieuwe' radiator heb ik in ieder geval getest door de motor warm te laten draaien totdat ze gingen draaien. Dat werkt. Duurt toch best lang als het vriest. :-)

Ik dacht trouwens dat de aansturing van die fans in de radiator zit (daar lopen ook diverse kabeltjes heen, namelijk).
Erik_Muurman

Afloop?

Bericht door Erik_Muurman »

En hoe loopt het verhaal nu af?

is alles overgebouwd? heb je de electrische stoelen nog aan de praat gekregen?
ik ben wel nieuwsgierig eigenlijk?

en natuurlijk een paar foto's is wel leuk.

met vriendelijke groeten

Erik Muurman
Renault Safrane 2.5L 20V Phase II 1997 Full Options
JoostVB

Bericht door JoostVB »

De schade van de aanrijding is helemaal hersteld. De auto rijd weer als vanouds.
Het extra werk wat betreft het 'pimpen' (nu ik toch een donor auto heb) moet ik nog doen.

Dat is o.a.:
overzetten elektrische ramen achterdeuren
Heeft iemand hier ervaring mee? Is de makkelijkste oplossing om de hele deur te vervangen, of kan ik evengoed het binnenwerk vervangen?
Ik heb hier nog niet veel tijd aan besteed dus ik weet niet eens waar de kabelboom van de achterdeur naartoe loopt. Gaat deze enkel naar het bedieningspaneel van de linkervoordeur, of loopt (een deel van) de kabel naar bv. het dashboard?
Ik heb wel een leuke bijkomstigheid ontdekt. Ik heb het bedieningspaneel van het bestuurdersportier al wel vervangen en nu heb ik ineens de mogelijkheid om met 1 druk op de knop het raam te openen/sluiten zonder dat ik de knop ingedrukt houdt.
Blijkbaar zit deze 'feature' in de knop of het bedieningspaneel. Ik had dat eerder in de motoraansturing verwacht.

overzetten voorstoelen
Dit blijken van die ergonomische stoelen te zijn zoals hier beschreven (http://www.renaultsafrane.nl/forum/viewtopic.php?t=2706). Een prachtig topic over de binnenkant van de stoel. Ik heb alle knopjes even getest en alles lijkt nog te werken. Of de kussentjes ook leeglopen heb ik niet gemerkt maar daarvoor heb ik denk ik te kort getest.
Ik hoef de stoelen dus waarschijnlijk niet open te maken, maar ik denk eerlijk gezegd dat de grootste uitdaging zit in datgene wat er onder de stoel zit.
Ik kwam daar een compleet rekencentrum tegen. Er loopt een kabel met wel 30 adertjes vandaan richting het dashboard.
Een van de laatste berichten uit het bovengenoemde topic gaat daar ook over. Blijkbaar wordt dat nog een behoorlijke uitdaging.

Als iemand meer informatie heeft over wat we hier zien...

Afbeelding
Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw »

Als het dezelfde kleur is, is de deur overzetten het makkelijkst alleen denk ik dat de aansluiting van de stekker van de deur op het gedeelte van de carosserie wel kan maar dat je geen stroomdraad hebt. Dus zul je een massa en stroomdraad ergens anders vandaan moeten halen en moeten aansluiten op de stekker van de deur.

Wat betreft de stoelen : vraag Fuego GTX (ook voor wat betreft de elektr. ramen achter) maar hoe hij het oplost, hij is er nog mee bezig. Hij heeft nl el. stoelen, bank e.d. van een Baccara van mij gekocht en overgezet in zijn saf die geen elektrische aansluitingen daarvoor had.
Ik heb voor hem een schema gemaakt van de stekker van de auto, voor wat betreft de stroom en massa voor de stoelen en achterbank. Hij had de luchtkussens reeds aan de praat maar de bestuurdersstoel verstelling was nog niet helemaal voor elkaar. Wat hij niet had is de computer onder de bestuurdersstoel.

Dus : kijk eerst bij de donor auto waar de stroom en massa zit op de stekker ( de bijrijdersstoel is simpeler ). De mogelijkheid is er bij jou misschien om de kast onder de stoel ook over te zetten (maar welke ?) maar ik denk dat de kabelbundel waarop de kast aangesloten moet worden er niet ligt. Dus ook daar zul je misschien ergens anders een stroom en massa draad vandaan moeten halen :arrow: Zo simpel is het allemaal niet maar het is wel mogelijk :D :D
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Fuego_gtx

Bericht door Fuego_gtx »

Rechterstoel en achterbank is idd vrij eenvoudig aan te sluiten ook als je niet de geschikte kabelboom hebt.
Kwestie van vanuit de zekeringkast een paar plusleidingen trekken naar de stekkers.
Massa van de stoel kun je wegnemen van 1 van de boutjes onder de stoelen die in het chassis zitten.
Electrische vensters achter ook vrij eenvoudig als je de complete deur kunt omzetten.
Afdekkingen van de koker en de B-stijl wegnemen en 1 extra plusleiding langs de originele kabelboom naar de deur leggen. Ook daar de massa simpelweg nemen van 1 van de bevestigingsschroeven van het mechanisme.
Hetzelfde geld voor de achterbank.
Vanuit de stekker van de motor van de zitting doolussen naar de rugleuning.
Maar nu de bestuurdersstoel :(:(
Door de grote hoeveelheid aansluitingen op de stekkers is het moeilijk de goede aansluitingen te vinden.
Daar ben ikzelf ook nog steeds niet helemaal uit na pak m beet 6 zaterdagen friemelen.
Zo gauw ik eruit ben laat ik het weten.

LET OP !!!!

Doordat de originele kabelboom van bijvoorbeeld een RN niet geschikt is om oa de computers aan te sluiten heb je dus ook geen zg eindstop van de motortjes.
Dit houd is dat als je vrouwtje/zoontje/dochtertje zijn/haar vingers op het knopje blijft houden terwijl het venster al dicht is je grote kans loopt op een doorgefikte motor.

Suc6 en word vervolgd.
Greetz, Arno

PS eigenlijk hoort dit in rubriek sleutelen LoL
Renault Forever :P ??? In ieder geval liefhebber van Franse autos
Ex Renault Fuego (4x)
Ex Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994
Peugeot 307 1.6 16V 2006
Fuego_gtx

Bericht door Fuego_gtx »

Vergeet mn laatste zin :(
bedoelde eigenlijk ander onderwerp binnen rubriek sleutelen :P
Ex Renault Fuego (4x)
Peugeot 307 1.6 16V 2006
Puzzie

Bericht door Puzzie »

Hallo allemaal,

Wat betreft de computers onder de bestuurdersstoel: zie dit topic: http://www.renaultsafrane.nl/forum/view ... ght=#26423.

Wat betreft de stoelverstellingcomputer: download het bestand "PhII MR302 B54.pdf"
van de downloadpagina (http://bestand.renaultsafrane.nl).
In hoofdstuk 88 staat het een en ander hierover, ook de aansluitingen van de stekkers (pagina 88-3 en 88-4).

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
Succes

Groeten
Paul
Safrane RXT 2.5 20V okt 1997, handgeschakeld, vert abysse, extra: navigatie. Verkocht in 2014
Fuego_gtx

Bericht door Fuego_gtx »

Thnx Paul nu heb ik weer iets om te puzzelen :)
Greetz, Arno
Ex Renault Fuego (4x)
Peugeot 307 1.6 16V 2006
Plaats reactie