Gas gaat zwaar en snokkerig

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
Ad-orgel

Gas gaat zwaar en snokkerig

Bericht door Ad-orgel »

Het gaspedaal in mijn Safrane gaat niet soepel. Dat is lastig, zeker met een 3.0 V6 automaat. Als hij maar een klein beetje gas krijgt gaat hij er als een speer vandoor. Lastig om de doseren dus.
Wat is hieraan te doen?

Groeten,
Ad
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
leeuw

Bericht door leeuw »

Hoi Ad-orgel.

Ik herken dat probleempje. Ik had hetzelfde toen ik de wagen net had (weet niet hoe lang jij in het bezit bent van jouw Safrane ?).
De garage heeft alles bekeken en indien nodig gesmeerd, gasklep, kabels enz. maar niks gevonden.
Nu is mij toen ook opgevallen dat als de motor nog koud is, dat hij inderdaad veel zenuwachtiger op het gas reageert, dan als ie warm gelopen is.
Ik denk zelf dat het met de afstelling van de motor te maken heeft bij koude start, maar dat zullen de techneuten onder ons beter weten..

Wat mij geholpen heeft is mn hele voet op het gaspedaal zetten ipv alleen mn tenen zoals bij auto's met een klein gaspedaal. Dan is het makkelijker te doseren.
En het is toch ook gewoon wennen, want ik mij stoort het helemaal niet meer.

Groeten,

Leeuw.
Alle automobielen zorgen voor transport van A naar B.
Slechts weinigen zorgen daarnaast ook voor plezier...
Bernie

Bericht door Bernie »

Hoi Ad en Leeuw,

Ik heb dezelfde auto als jullie en herken dit verschijnsel dan ook.
Het was voor mij in het begin ook wennen.
Soms vergeet ik het nog wel eens om mijn gehele voet te gebruiken.
Je zit dan meteen "vastgeplakt" aan je stoel.

Mijn vrouw had juist het tegenovergestelde en vond dat bij het indrukken van het gaspedaal er in het begin weinig gebeurde. Blijkbaar is een V6 ervaring voor iedereen weer anders :lol: .

Groeten Bernie
Riel

Bericht door Riel »

Ik heb het ook gehad, en opgelost.

Het gasklephuis heeft een schroefje waarmee je de aanslag instelt bij gas los.
Draai deze ietsjes in zodat je íets meer 'gas geeft'. Doe dit stationair, je toerental mag niet veranderen, zo weinig moet je m geven.

Wat bij mij het geval was, is dat de gasklep íets te ver dicht viel, waardoor ie wat klemde in het huis. Ietsjes indraaien was de oplossing. Heb me ook de pleuris gezocht, maar dat was t.

Denk dat dat het probleem bij jullie ook is. Gasklephuis kan ook vies zijn waardoor de gasklep blijft hangen.

Succes!
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k
leeuw

Bericht door leeuw »

Hoi ad-orgel,

Je uitleg klinkt logisch, maar ik heb toch een vraagje, aangezien ik niet zo auto-technisch ben.
Hoe verklaar je dan dat het verschijnsel zo goed als weg is, als de motor enigszins warm is gelopen na +/- 5 minuten?

Leeuw.
Riel

Bericht door Riel »

It was me :)

Plakt minder, en huis zet iets uit? Ik weet het niet, maar bij mij was het ook veel minder bij warme motor. Toch was dat het euvel. Heb je niet dat bij stilstaande motor het verschijnsel ook weg lijkt te zijn?
leeuw

Bericht door leeuw »

ja jij was het ja... :-)
En nou heb ik nog niet eens een biertje op... ;-)

Ja da's waar, stationair merk je er niks van. Maar bij vorige wagens was het dat de benzinetoevoer bij een stationair draaiende motor op een andere manier werkt dan met de gasklep van het gas.
Maar goed, ik ga toch eens kijken of ik het kan repareren/aanpassen.
Alvast bedankt!

Leeuw.
Riel

Bericht door Riel »

Gasklep laat alleen maar lucht door, benzinetoevoer met injectoren in de kop, dat kan dus onmogelijk iets met elkaar te maken hebben !

Met vroegere carborateurs zou het nog ergens op kunnen slaan, maar ook daar regel je enkel de luchtstroom, waar de benzinetoevoer door de venturiwerking geregeld wordt.
Bart V6 24V

Bericht door Bart V6 24V »

Hallo,

Ik ken dit probleem ook,Als je in de ochtend wegrijdt schok je door heel de wagen heen.

Wat mij dan opviel was dat de automaatbak niet helemaal lekker kan schakelen i.v.b. een te rijk mengsel dat de wagen krijgt want dat is het probleem :x

Ik ben hier ook al zo lang naar op zoek wat het zo kunnen zijn En heb het sinds gisteren verholpen waardoor ik nu echt kan zeggen dat de wagen heerlijk rijdt !!!

Naardat ik in de loop van dit jaar alles al had vervangen zoals sensors,bougie's,inlaat pakking,bobine,etc.

Mocht ik gisteren op de autosloperij (die ik goed ken) een Rekeneenheid lenen van een Xantia v6 24v dus met de zelfde motor,Aangezien deze computer een ander nummer heeft en uit frankrijk komt terwijl onze computer's afkomstig zijn uit spanje (Merk Bosch).

Ik dacht dat dit niet zou werken i.v.b. met startblokkeering maar naardat ik deze computer aangesloten had starten de wagen gelijk.

Wat mijn opviel was dat de wagen perfect starten en supermooi loopt Ook heb ik geen ruzie meer met de automaatbak die soms wat laat terug schakelde (of ik net iets te veel gas gaf) tijdens afremmen en weer wilde wegrijden.

Nu heb ik de auto zojuist met koude motor gestart en het toerental komt nu niet hoger dan 1500 toeren terwijl dit voorheen 2000 toeren was (Door te veel benzine inspuiting).

Ook pingelt de motor niet meer als deze koud start,Wel valt mijn op wanneer je de snelweg op gaat de wagen (Als het moet) er vandoor gaat als een speer Wat bij mijn eigenlijk niet zo vaak voorkomt Want ik kan sinds nu weer met mijn FluwelenVoetje Rijden :wink:

P.S.

Ik heb hiervoor een Laguna uit 1998 gehad met dezelfde motor en had dit probleem niet dus waarschijnlijk is deze computer ook goed net als in de Espace v6 24v

Wie dit wil verhelpen zal op zoek moeten naar een andere rekeneenheid :oops:

Groetjes,
Bart Lamers. P.S. Wanneer komt er een V6 Meeting !!!!
R25 V6 Turbo Baccara 1990 -- Safrane Initiale 1997 -- R25 V6 Injection 1989 -- Espace Initiale V6 24V 2001
Bernie

Bericht door Bernie »

Hoi Bart,

Goed denkwerk van je om het eens op deze manier te proberen het probleem op te lossen. Ik had ook hetzelfde probleem en dacht dat dit na een grote beurt (en ook nieuwe bougiekabels) wel verholpen zou zijn. Echter helaas. Daarna nog alle stekkerverbindingen van de sensoren losgenomen en ingespoten. Ook geen verschil.
Het volgende op mijn lijstje waren nog de injectoren laten testen en de stekkerverbindingen ervan inspuiten. Maar of dit nog zin heeft na het lezen van jou verhaal?

Ik dacht dat de motor een gezamelijke ontwikkeling was vd Franse automerken en dus ook de rekeneenheid. Zoal ik het nu lees heeft de Xantia een ander merk dan Bosch. Klopt dat of is het toch een Bosch met een andere software versie?

Weet je toevallig uit welk modeljaar de rekeneenheid van de Xantia was?

Groetjes Bernie.
Bart V6 24V

Hoi Bernie,

Ik denk dat de xantia van 1999 was De computer's zijn alle 2 van het merk Bosch maar dan een ander nummer.

Volgens mij worden er bij andere merken (met dezelfde motor) verschilende eisen gesteld ???

Ik weet wel dat de wagen nu veel minder naar benzine ruikt en je een betere verbranding hebt wat je nu goed kunt zien met deze koude dagen.

Anders moet je maar eens een stukje komen rijden om het verschil te merken :wink: .

Groetjes,
Bart.
R25 V6 Turbo Baccara 1990 -- Safrane Initiale 1997 -- R25 V6 Injection 1989 -- Espace Initiale V6 24V 2001
Bart V6 24V

Het gaat steeds beter met de Safrane.

Mijn verbruiksmeter geeft nu 9,4 aan !!! :shock: 8)
Bernie

Bericht door Bernie »

Hoi Bart,

Dat lijkt mij wel leuk om iets af te spreken. Ik stuur wel een PM met mijn telefoonnummer.

Het verbruik bij mij is gemiddeld 10,5 l / 100 km. Dit is dan bij woonwerkverkeer, waarvan ongeveer 2/3 snelweg is. Ik houd mij dan redelijk aan de toegstane snelheid. Het beste is ooit 10 l geweest bij veel snelweg kilometers en constant 120 km/h rijden. Bij veel stadsverkeer gaat het verbruik naar 11 a 11,5 l/100 km.

Hoe is de wegverdeling bij jou om 9,4 l / 100 km te rijden?

Groetjes Bernie
Ad-orgel

Bericht door Ad-orgel »

Riel schreef: Het gasklephuis heeft een schroefje waarmee je de aanslag instelt bij gas los.
Draai deze ietsjes in zodat je íets meer 'gas geeft'. Doe dit stationair, je toerental mag niet veranderen, zo weinig moet je m geven.
Wat bij mij het geval was, is dat de gasklep íets te ver dicht viel, waardoor ie wat klemde in het huis. Ietsjes indraaien was de oplossing. Heb me ook de pleuris gezocht, maar dat was t.
Denk dat dat het probleem bij jullie ook is. Gasklephuis kan ook vies zijn waardoor de gasklep blijft hangen.
Ik heb aan mijn monteur gevraagd om ook bij mijn Safrane het schroefje bij te stellen, zoals Riel omschrijft. Hij zei dat dit in de fabriek is ingesteld en dat je daar niet moet gaan verstellen. In plaats daarvan heeft hij de gaskabel verlegd zodat deze nu een beter verloop heeft. Verder heeft hij de kabel gesmeerd met teflon spray of zoiets. Deze maatregelen hebben ook goed geholpen. Overigens, als niets meer helpt kan je de gaskabel vervangen.

Groeten
Ad

PS. Ik kreeg een Espace 3.5 V6 als ruilauto mee. Dat rijdt ook superdeluxe hoor. Het gas gaat heerlijk licht, maar dat werkt elektronisch in plaats van met een kabel.
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
safrane ice

Bericht door safrane ice »

3,5 liter mmmm is dezelfde als in de nissan 350Z ter info kan wel wat aan veranderen hihihhi 8)
grtz
Renault safrane 2.2VI ice-car www.vhcarsystems.be
Plaats reactie