Aandrijfas 2.5 automaat, hoe zit deze vast?

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
otto oto

Aandrijfas 2.5 automaat, hoe zit deze vast?

Bericht door otto oto »

Bij mijn Safrane 2.5 automaat moet de fuseekogel links vervangen worden vanwege speling. Na veel geduld heb ik de fuseekogel uit het fusee gekregen. Ik kan nu ook de draagarm demonteren en alle onderdelen eruit persen en vernieuwen.

Ik zag dat de aandrijfas aan de bakkant haarscheuren vertoont, deze wil ik gelijk ook vervangen nu ik toch bezig ben. Maar de aandrijfas zit muurvast in het fusee (wiekant). Daarom wil ik de aandrijfas met fusee samen demonteren en de aandrijfas met een pers uit het fusee persen.

Maar hoe zit de aandrijfas in de automaatbak vast? Bij een Renault Super 5 bijvoorbeeld, zit er een pen door de as die je er met een drevel uit kan tikken. Deze kan ik bij de Safrane niet ontdekken. En loopt de bakolie eruit als je de as losmaakt?

En hoe gaat de homokineet los aan de bakkant? Heeft iemand misschien een plaatje hoe deze homokineet geborgd zit en los gaat?

Alvast bedankt voor de reacties
Otto
AlbertP
Ouderling

Re: Aandrijfas 2.5 automaat, hoe zit deze vast?

Bericht door AlbertP »

Kijk eens bij Winparts of je daar wat wijzer kan worden....

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
wally

Bericht door wally »

De as klikt in de bak, zie plaatje. Ik heb zelf voorzichtig er een grote bandenlichter tussen gezet. Ook bij monteren weer goed opletten of de afstand "X" gelijk is zodat je zeker weet dat hij goed zit.
plaatje.jpg
plaatje.jpg (27.16 KiB) 33 keer bekeken
Dit komt uit het Franse handboek dat ik hier ergens op het forum heb gevonden, lang geleden. Heel handig voor dit soort klusjes.
Safrane 2.5 20V >400kkm
safrance

Bericht door safrance »

Ik heb de linker aandrijfas er uit gehaald toen ik de aandrijfashoes moest vervangen.
Zie viewtopic.php?f=3&t=4907

Bij mij zat de aandrijfas stevig vast in de fusee, hij wordt bevestigd met loctite, ik heb er speciaal een trekker voor moeten maken.
De aandrijfas kun je met een koevoet uit de bak drukken, zoals wally zegt, bij mij kwam er geen olie uit.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>395k
Je vindt slechts wat je zoekt.
otto oto

Bericht door otto oto »

Bedankt voor de reacties zover. Sleutelen aan een Safrane is toch een grote uitdaging. Tegen het vervangen van het subframe zag ik erg op, maar die klus viel reuze mee vergeleken bij het demonteren van de as. Bij andere merken auto's is dat vaak een eenvoudige klus.

Ondertussen heb ik de twee bouten van de draagarm los gekregen. Om de linkerbout van de draagarm te kunnen verwijderen, moet sowieso de aandrijfas uit de bak losgemaakt worden; er is anders geen ruimte en komt de bout tegen de homokineet aan die in de weg zit.

Safrance, jouw bijdrage had ik al een keer gezien en ook gelezen dat de as zodanig vast zit dat het jouw hulpmiddel ook kromtrok.

Op internet heb ik het werkplaatshandboek in het Nederlands gevonden

https://www.yumpu.com/nl/document/view/ ... safrane-nl

Daarop staat dat je de homokineet aan de bakkant beter niet uit elkaar kan halen, maar de homokineet aan de wielzijde los moet halen om ashoes bakkant kan vernieuwen.

Nog een beetje geduld en dan moet het gaan lukken om APK te krijgen op een Safrane die anders naar de sloop was gegaan.
Plaats reactie