Sinds enige tijd meldt Truus zich met inspuit problemen.
Even rijden en dan opnieuw starten los het probleem zich op.
Helaas nu niet meer.
Bij lage toeren loopt ie op 5 cilinders en ploft ie in de uitlaat.
Vandaar dat ik denk aan een injector die druppelt.
Wat is de beste/gemakkelijkste test om erachter te komen welke cilinder/injector loopt te zeuren?
Bij hogere toeren werkt de motor weer normaal......
Of is het weer die Bosch stationair regelaar die vervuilt is?
Gr Albert
Injector probleem
Injector probleem
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Re: Injector probleem
Als het aan de injector ligt kun je makkelijkst op het moment dat hij slecht loopt de motor uitzetten en de bougies eruit halen om te zien welke bougie nat of donker is.
Succes, Arno
Succes, Arno
Renault Forever 
Ex Renault Fuego (4x)
Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994

Ex Renault Fuego (4x)
Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994
Re: Injector probleem
Wat zegt de clip? X25?
De stationair regelaar lijkt me onwaarschijnlijk, als ie tenminste op 5 cilinders loopt.
Ik ken de V6 niet precies maar ik heb wel eens begrepen dat je nauwelijks bij alle bougies kunt, wel bij de voorste drie, maar niet bij die achter zitten. Ik weet niet of je makkelijker bij de injectoren kunt? Je kunt de voorste nalopen, 50% kans..
Succes, Jan
De stationair regelaar lijkt me onwaarschijnlijk, als ie tenminste op 5 cilinders loopt.
Ik ken de V6 niet precies maar ik heb wel eens begrepen dat je nauwelijks bij alle bougies kunt, wel bij de voorste drie, maar niet bij die achter zitten. Ik weet niet of je makkelijker bij de injectoren kunt? Je kunt de voorste nalopen, 50% kans..
Succes, Jan
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>390k
Je vindt slechts wat je zoekt.
Je vindt slechts wat je zoekt.
Re: Injector probleem
Jan,
Dank voor je reactie.
Er is nog geen XR25 of Clip eraan geweest.
Wel weet ik dat er wel vaker na het starten een melding door Miep (Truus) kwam met betrekking op de brandstof.
Soms wel en dan weer een tijdje niet.
De voorste 3 bougie`s kan je redelijk makkelijk bijkomen.
Voor de achterste 3 moet het inlaat lucht systeem eraf om bij de bougie`s te komen.
Die gaan er dan zonder problemen uit.De bougie1s zitten er zo`n 80.000Km in, de Renault schrijft na 120.000Km verwisselen.
Er zit een bobine blok op de voorste galerij die 2 cilinders tegelijkertijd een vonk geeft.
Eén op het ontsteking moment en de andere op het tuimel moment.
Er wordt dus een loze vonk geproduceerd.
Net als bij een lelijke Eend
Waar de injectoren precies zitten weet ik niet.
Misschien kan iemand mij die toesturen?
Eén injector kost ......130,= tot 150,= Eur.
Dure grap om ze alle 6 te vervangen (6x 150,= is 900,= Eur). AAUUWW

Arno,
De bougie`s snel eruit halen kan je vergeten.
Die zitten diep verscholen onder het bobine blok en de achterste 3 moet het inlaat gedeelte er compleet af ggrrrrr
Wel zou je kunnen zien welke bougie er anders van kleur is.
Het is een onaangenaam en duur probleem.
Uitlezen met een XR25 of Clip zou de storing waarschijnlijk wel laten zien, maar of ie dan ook verteld welke injector niet goed werkt?
Wie het weet, mag het zeggen
Wat als ik weet welke het niet goed doet, bespaar ik wel veel geld
Gr Albert
Dank voor je reactie.
Er is nog geen XR25 of Clip eraan geweest.
Wel weet ik dat er wel vaker na het starten een melding door Miep (Truus) kwam met betrekking op de brandstof.
Soms wel en dan weer een tijdje niet.
De voorste 3 bougie`s kan je redelijk makkelijk bijkomen.
Voor de achterste 3 moet het inlaat lucht systeem eraf om bij de bougie`s te komen.
Die gaan er dan zonder problemen uit.De bougie1s zitten er zo`n 80.000Km in, de Renault schrijft na 120.000Km verwisselen.
Er zit een bobine blok op de voorste galerij die 2 cilinders tegelijkertijd een vonk geeft.
Eén op het ontsteking moment en de andere op het tuimel moment.
Er wordt dus een loze vonk geproduceerd.
Net als bij een lelijke Eend


Waar de injectoren precies zitten weet ik niet.
Misschien kan iemand mij die toesturen?
Eén injector kost ......130,= tot 150,= Eur.
Dure grap om ze alle 6 te vervangen (6x 150,= is 900,= Eur). AAUUWW




Arno,
De bougie`s snel eruit halen kan je vergeten.
Die zitten diep verscholen onder het bobine blok en de achterste 3 moet het inlaat gedeelte er compleet af ggrrrrr
Wel zou je kunnen zien welke bougie er anders van kleur is.
Het is een onaangenaam en duur probleem.
Uitlezen met een XR25 of Clip zou de storing waarschijnlijk wel laten zien, maar of ie dan ook verteld welke injector niet goed werkt?
Wie het weet, mag het zeggen
Wat als ik weet welke het niet goed doet, bespaar ik wel veel geld



Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Re: Injector probleem
Ik weet niet hoe gedetailleerd je jouw V6 kunt uitlezen, bij mijn 2.0 gaat het niet.
Maar bij de 2.0 kun je de bougies/injectoren relatief gemakkelijk controleren/vervangen/schoonmaken.
Een lekkende injector geeft OBD waarschijnlijk niet weer, wel als die doorgebrand is, maar wellicht heeft het invloed op de ontsteking en dat zou wel weergegeven kunnen worden.
Je zou bij jou de voorste helft eens kunnen bekijken, zonder geluk vaart niemand wel.
En dat wens ik je toe.
Maar bij de 2.0 kun je de bougies/injectoren relatief gemakkelijk controleren/vervangen/schoonmaken.
Een lekkende injector geeft OBD waarschijnlijk niet weer, wel als die doorgebrand is, maar wellicht heeft het invloed op de ontsteking en dat zou wel weergegeven kunnen worden.
Je zou bij jou de voorste helft eens kunnen bekijken, zonder geluk vaart niemand wel.
En dat wens ik je toe.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>390k
Je vindt slechts wat je zoekt.
Je vindt slechts wat je zoekt.
Re: Injector probleem
Ik heb vrijdag een injector reiniger aan de benzine toegevoegd en daarna 50Km gereden.
Het zal nog wel even duren voordat er misschien een resultaat merkbaar zal zijn.
Ik heb er maar een kleine hoop in dat dit zal gebeuren.
Mocht dat iid niet zo zijn, dan proberen uit te lezen en kijken welke info eruit komt.
Als er geen info komt, dan ouderwets gaan zoeken.
De 24v heeft 3 bobines in één blok zitten.
Op dat blok zitten 3 kabels naar de achterste bougie`s.
Door één voor één de kabel los te maken kan je hopelijk erachter komen of er één is die geen verandering geeft.
Dan weet je dat er een probleem is in de achterste galerij.
Mocht er géén verschil merkbaar zijn, dan zou het in de voorste galerij moeten zitten.
Door het bobineblok eraf te halen kan je de 3 bougie`s bekijken.
Als deze eruit worden gehaald zou je de foute injector gevonden kunnen zijn door de bougie te "lezen".
Ik hoop dat dit tot resultaten kan leiden.......
Ik ga er even van uit dat het maar één injector is die problemen heeft.
Zouden er nl 2 zijn dan loopt de motor niet stationair meer, .... toch?
Enfin. deze week wat Km`s maken......
Gr Albert
Het zal nog wel even duren voordat er misschien een resultaat merkbaar zal zijn.
Ik heb er maar een kleine hoop in dat dit zal gebeuren.
Mocht dat iid niet zo zijn, dan proberen uit te lezen en kijken welke info eruit komt.
Als er geen info komt, dan ouderwets gaan zoeken.
De 24v heeft 3 bobines in één blok zitten.
Op dat blok zitten 3 kabels naar de achterste bougie`s.
Door één voor één de kabel los te maken kan je hopelijk erachter komen of er één is die geen verandering geeft.
Dan weet je dat er een probleem is in de achterste galerij.
Mocht er géén verschil merkbaar zijn, dan zou het in de voorste galerij moeten zitten.
Door het bobineblok eraf te halen kan je de 3 bougie`s bekijken.
Als deze eruit worden gehaald zou je de foute injector gevonden kunnen zijn door de bougie te "lezen".
Ik hoop dat dit tot resultaten kan leiden.......
Ik ga er even van uit dat het maar één injector is die problemen heeft.
Zouden er nl 2 zijn dan loopt de motor niet stationair meer, .... toch?
Enfin. deze week wat Km`s maken......
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Re: Injector probleem
Wat is er mis met een 5-cilinder?
Zonder gekheid: je eigen idee om de bougiekabels er één voor één af te halen lijkt mij een handige en simpele test waard. Als je dat doet bij een stationair op vijf cilinders draaiende motor moet je in ieder geval de locatie kunnen vinden. Hopelijk lukt dat.

Zonder gekheid: je eigen idee om de bougiekabels er één voor één af te halen lijkt mij een handige en simpele test waard. Als je dat doet bij een stationair op vijf cilinders draaiende motor moet je in ieder geval de locatie kunnen vinden. Hopelijk lukt dat.
Re: Injector probleem
De achterste rij kan ik simpelweg op het bobineblok losmaken.
Helaas zitten de 3 voorste direct op het bobineblok.
Als het mogelijk is wil ik de voorste rij de injectoren één voor één los maken.
Of dat gaat lukken weet ik niet
Gr Albert
Helaas zitten de 3 voorste direct op het bobineblok.
Als het mogelijk is wil ik de voorste rij de injectoren één voor één los maken.
Of dat gaat lukken weet ik niet



Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak