Ik wil zaterdag de onderste motorsteun vervangen (2.5 volvomotor, rxt, 07-2000, 249k km)
. Het gaat om de steun die vlakbij de kathalisator zit en het vaakst zorgt voor problemen/slijtage. Hij zit met twee schroeven/bouten blijkbaar gemonteerd. Het is degene die de kantelbeweging van de motor opvangt als je 'm gaat gebruiken.
Als je de oude steun gaat verwijderen, moet je dan het motorblok ondersteunen tijdens de vervangingswerkzaamheden. Ik kan van een brug gebruikmaken dus relatief makkelijk werken. Iemand advies/ervaring hiermee en tips? Alvast mijn gewaardeerde dank.
Groeten
Onderste (kantel) motorsteun vervangen: krik o.i.d. nodig?
Onderste (kantel) motorsteun vervangen: krik o.i.d. nodig?
2.5 RXT, 07-2000, full options, 249k km
Yamaha XV1700 Warrior, 2004, pcm 5, forced-air intake, 87 pk, 154 nm, 27k km
Yamaha XV1700 Warrior, 2004, pcm 5, forced-air intake, 87 pk, 154 nm, 27k km
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3968
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
De motor hangt in de steunen die je onder de motorkap ziet.
De onderste vangt alleen kantelbewegingen op en vervangen is dus een eitje.
De onderste vangt alleen kantelbewegingen op en vervangen is dus een eitje.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Ik heb het Bas zien doen bij een 24v maar ik kan het niet duidelijk meer voor de geest halen.
Het motorblok steunt naar mijn mening niet op die steun en zal in ruststand dus niet belast worden.
Alleen bij optrekken en afremmen op de motor kantelt de motor en daar dient deze steun voor.
Gr Albert
Het motorblok steunt naar mijn mening niet op die steun en zal in ruststand dus niet belast worden.
Alleen bij optrekken en afremmen op de motor kantelt de motor en daar dient deze steun voor.
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Bedankt voor deze tips/inzichten!. Zojuist in de garage op de brug met de Safrane geweest.
Eerst beschermplaat onder de motor verwijderd, waarna je al snel de onderste motorsteun ziet zitten. Ene kant is gemonteerd aan het motorblok vlak achter de carter-pan, de andere kant aan het frame. Inderdaad is het een zeer gemakkelijke klus, maar alleen als die twee bouten meewerken! De ene bout draait rechtstreeks in het motorblok, de andere in het frame in een schroef die vastgelast zit op het frame, buiten het zicht. Eerst alles met MD40 ingespoten, daarna dopsleutel 21 (!!) erop. Je moet wel een flinke hefboom creëren, want anders krijg je de bouten niet los. Ik moest met beleid met een hamer (een soort 'vuist' omkleedt met plastic) op de hefboom tikken om de bouten los te tikken. Eenmaal los, waren ze er zo uit, motorsteun eruit en nieuwe erin, bouten eerst goed schoongemaakt en ingevet. Het rubber rondom een van de bouten (zie foto's) was helemaal gescheurd en daarnaast waren stukken rubber verdwenen/afgesleten. Ouderdomsslijtage. Daarna de plastic beschermplaat onderkant motor weer op het chassis geschroefd en klaar was GG. Kostte alles bij elkaar 1.5 uur (inclusief voorbereiding, koffie drinken en opruimen). Het klusje zelf kostte 15 minuten, inclusief schoonmaken bouten en invetten. Schoonmaken van handen/nagels kostte meer tijd.
Goed dat ik een ander beroep heb gekozen, want als automonteur zou ik nu eelt op mijn hoofd hebben gehad van het stoten tegen de onderkant van de brug. Een ezel doet het veel beter dan ik.
Maar....nu schudt het blok dus niet meer en dat voelt echt veel beter aan. Geen gebonk meer als je gas loslaat en op de motor afremt, of bij optrekken. Kan het iedereen aanbevelen om te doen.
De steun kostte me net geen 50 euro, inclusief verzendkosten. Voor de foto's zie:
http://s465.photobucket.com/user/george ... franeforum
Eerst beschermplaat onder de motor verwijderd, waarna je al snel de onderste motorsteun ziet zitten. Ene kant is gemonteerd aan het motorblok vlak achter de carter-pan, de andere kant aan het frame. Inderdaad is het een zeer gemakkelijke klus, maar alleen als die twee bouten meewerken! De ene bout draait rechtstreeks in het motorblok, de andere in het frame in een schroef die vastgelast zit op het frame, buiten het zicht. Eerst alles met MD40 ingespoten, daarna dopsleutel 21 (!!) erop. Je moet wel een flinke hefboom creëren, want anders krijg je de bouten niet los. Ik moest met beleid met een hamer (een soort 'vuist' omkleedt met plastic) op de hefboom tikken om de bouten los te tikken. Eenmaal los, waren ze er zo uit, motorsteun eruit en nieuwe erin, bouten eerst goed schoongemaakt en ingevet. Het rubber rondom een van de bouten (zie foto's) was helemaal gescheurd en daarnaast waren stukken rubber verdwenen/afgesleten. Ouderdomsslijtage. Daarna de plastic beschermplaat onderkant motor weer op het chassis geschroefd en klaar was GG. Kostte alles bij elkaar 1.5 uur (inclusief voorbereiding, koffie drinken en opruimen). Het klusje zelf kostte 15 minuten, inclusief schoonmaken bouten en invetten. Schoonmaken van handen/nagels kostte meer tijd.
Goed dat ik een ander beroep heb gekozen, want als automonteur zou ik nu eelt op mijn hoofd hebben gehad van het stoten tegen de onderkant van de brug. Een ezel doet het veel beter dan ik.
Maar....nu schudt het blok dus niet meer en dat voelt echt veel beter aan. Geen gebonk meer als je gas loslaat en op de motor afremt, of bij optrekken. Kan het iedereen aanbevelen om te doen.
De steun kostte me net geen 50 euro, inclusief verzendkosten. Voor de foto's zie:
http://s465.photobucket.com/user/george ... franeforum
2.5 RXT, 07-2000, full options, 249k km
Yamaha XV1700 Warrior, 2004, pcm 5, forced-air intake, 87 pk, 154 nm, 27k km
Yamaha XV1700 Warrior, 2004, pcm 5, forced-air intake, 87 pk, 154 nm, 27k km
Tja... die rubbers zijn heeeel erg naar de knoppen.
Dat je het nu niet meer hebt maakt je zeker gelukkig... toppie
Gr Albert
Dat je het nu niet meer hebt maakt je zeker gelukkig... toppie



Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak