Flushen 4HP20 automaatbak

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Flushen 4HP20 automaatbak

Bericht door AlbertP »

Op de terugweg naar huis vanaf de meeting in Kampen had de automaatbak besloten vervelend te worden.
Normaal slipt ie in de 1e en 2e versnelling even om de "schakelklap" zachtjes te laten verlopen.
Nu slipt ie ook in de 3e en 4e versnelling.
Bij bv 120Km versnellen zonder te laten terug schakelen gaat eerst het toerental van de motor ongeveer 400rpm omhoog en dan pas gaat hij sneller rijden.
Dit was in het verleden nooit het geval.

De bak is al eens gereviseerd bij 136.000Km en hij staat nu op 210.000Km.
Dus na zo`n 70.000Km gebeurt dit.
Om nu opnieuw de bak te reviseren vind ik dat een beetje gekkenwerk.
Flushen schijnt een redelijke oplossing te zijn.
Heeft er iemand ervaring met een bak te flushen?
Wat zouden de kosten normaal moeten/kunnen zijn?

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Paul14
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 nov 2014, 13:03
Locatie: 's-Heerenhoek

Bericht door Paul14 »

Flushen kost tussen de 250 en 400 euro. Er zitten dus behoorlijke prijsverschillen per aanbieder.

Flushen repareert doorgaans niet, maar het is natuurlijk altijd te proberen.

Ik neem aan dat je de bak al gepeild hebt.
2.0-16V RXE, 5-bak, oktober 1998, G3 (aankoop: mei 2014) 8/6/2015 230.000 km Verkocht mei 2016 aan een forumlid.

2.5, automaat, juni 1998, G3 (aankoop: mei 2015) 8/6/2015 330.000 km
Gebruikersavatar
Luigi
Berichten: 175
Lid geworden op: 04 nov 2012, 21:23
Locatie: Westerlo Belgie

Bericht door Luigi »

Toen ik mijn auto kocht mat 160.000 km op de teller slipte de bak en bij overschakelen vloog het toerental de hoogte in .
Het peil was goed en de olie zag donkerrood.
De vorige eigenaar verzekerde dat er een nieuwe bak in moest maar had nog nooit zijn olie laten wisselen was niet nodig volgens zijn Renault garagist.
Heb die wagen gekocht en direkt bij mijn Renault garage binnengereden met de opdracht olie wisselen en nieuwe filter nu na 50.000 km rijdt min bak nog als nieuw.
Volgens Renault moet de filter om de 80.000 km vervangen worden bij sommige modellen is dat eenvoudig zelf te doen . maar bij andere zoals de mijne moet de X25 aangesloten worden want hij moet op de juiste temperatuur gemeten worden door onderaan een bout los te draaien andere met een peilstaaf kun je zelf doen als er op de peilstaaf een hot en cold merkteken staat. :wink:
Safrane 2.0 RT Phase I 1993 Leder Automaat op stal gezet wegens verlaten oldtimerleeftijd
Mazda 626 coupe 2.0 L 12 kleppen van 1990 voor mijn midlifecrisis.Oldtimer
Peugeot Ion 2012 Full electric tweedehands wegens ideaal voor stad en veel goedkoper rijden nu eerste wagen [smilie=wub.gif]
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Bij de Volvo (Aisin-Warner) bakken kan je met de pijlstok meten.
Helaas gaat de niet bij een 24v bak van ZF 4HP20.
Daar zit geen pijlstok aan.
Nog erger..... het filter kan er zo niet uit, daarvoor móet de bak gedemonteerd worden en daarna de bakdelen uit elkaar gehaald worden.


Afbeelding

Afbeelding


Het zwarte plastic is het oliefilter ín de bak.... :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:
Ik ben er nog over aan het nadenken wat ik doe.
Of 3x olie wisselen of flushen.
Autrans Tilburg vraagt er 320,= voor om te flushen.
Zelf kan ik het helaas niet meer en dus kost het sowieso geld ....
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3964
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

Ik zou niet wakker liggen van dat filter. Onder normale omstandigheden zal er weinig gruis in komen.
Ik heb bij 160k het filter vervangen. Deze had een datum uit 1995 dus waarschijnlijk nog origineel. Er zat heel weinig gruis in:

Afbeelding
Afbeelding
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Daar kan ik mij in vinden.
Mijn bak heeft na de revisie "pas" 70.000Km erop zitten... :wink: :wink:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
Luigi
Berichten: 175
Lid geworden op: 04 nov 2012, 21:23
Locatie: Westerlo Belgie

Bericht door Luigi »

AlbertP schreef:Bij de Volvo (Aisin-Warner) bakken kan je met de pijlstok meten.
Helaas gaat de niet bij een 24v bak van ZF 4HP20.
Daar zit geen pijlstok aan.
Nog erger..... het filter kan er zo niet uit, daarvoor móet de bak gedemonteerd worden en daarna de bakdelen uit elkaar gehaald worden.
Well that sucks :shock:
Waarom in godsnaam moeten ze het zo moeilijk maken :?: :evil:
Dat is wat men noemt wegwerpmaatschappij alles om een mens te dwingen een nieuwe auto te laten kopen :evil:
Safrane 2.0 RT Phase I 1993 Leder Automaat op stal gezet wegens verlaten oldtimerleeftijd
Mazda 626 coupe 2.0 L 12 kleppen van 1990 voor mijn midlifecrisis.Oldtimer
Peugeot Ion 2012 Full electric tweedehands wegens ideaal voor stad en veel goedkoper rijden nu eerste wagen [smilie=wub.gif]
Ashvan
Berichten: 494
Lid geworden op: 12 feb 2007, 13:37
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan »

AlbertP schreef:Bij de Volvo (Aisin-Warner) bakken kan je met de pijlstok meten.
Helaas gaat de niet bij een 24v bak van ZF 4HP20.
Daar zit geen pijlstok aan.
Deze bak kan je ook gewoon peilen met peilstok.
Werkplaatshandboek laat ook zien dat je kan peilen.
1998 Safrane 2.5 20v RXT zwart @ 330k / verkocht
1999 Safrane 3.0 24v RXT grijs @230k / verkocht
2003 Vel Satis 3.5 Initiale blauw
2008 Laguna 2.0T Initiale zilver /Verkocht
2017 Espace 1.6 TCE Initiale Paris bruin
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

De 4HP20 bak heeft in de Safrane géén pijlstok maar er is een overloopplug.
Na het aftappen schroef je deze plug eruit en vul je de ATF olie via dit gat net zolang tot ie overloopt.
Door er eerst olie in te doen weet je pas of er een te kort aan olie was en hoeveel je erbij moest doen om hem op niveau te krijgen.
Dat is wel een erg onhandige manier die de stealer weer meer geld in het laadje brengt :twisted: :twisted: :twisted:

Vandaag nog even wat testen gedaan.
Bij een koude bak doet ie wat hij behoort te doen.
Nadat alles is opgewarmd begint ie te slippen.
Bv ... op cruise control 100Km/u rijdend ga je inhalen en geef je gas erbij.
Het toerental gaat zo`n 400 á 500Rpm omhoog zonder dat de auto direct gaat versnellen.
Daarna gaat die versnellen tot je het gas loslaat.
Het toerental zakt 300Rpm lager dan waar de cruise control op de snelheid stond ingesteld.
Zodra hij weer op 100Km/u komt stijgt het toerental overeenkomstig wat hij moet hebben.

Morgen maar kijken wat de oplossng gaat worden.
Dat kan zijn:
1- na niveau check 3x olie verwisselen.
2- laten flushen.
3- Bij Autrans laten uitlezen en kijken of er een foutmelding is en wat er nog meer aan de hand is.

Ik denk maar eest nummer 1 te doen... en hopen dat het lek boven water is.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
digitalpunk
Berichten: 1040
Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
Locatie: Zoetermeer

Bericht door digitalpunk »

De automatenboer zal je waarschijnlijk uitleggen dat flushen niet bedoeld is om problemen te verhelpen maar dat het bedoeld is als preventieve maatregel. Door te flushen week je veel verontreiniging los welke als het goed is in het filter terecht komt.
Ik zou eerder proberen een sample uit de olie te krijgen om te kijken hoe deze eraan toe is. Als je de conditie van je ATF olie kent kun je bepalen of het zinvol is om deze te verversen/flushen.

Je klacht klinkt alsof de bak te snel uit de lockup gehaald wordt als je gaat accelereren.
Kun je bevestigen dat het gevoel van het inschakelen van de lockup in de 3e en 4e versnelling is veranderd?

Mijn eerste gedachte gaat uit naar een te lage oliedruk, dit zou je kunnen bevestigen cq ontkennen door de boel aan de computer te hangen en vergelijken met fabrieks-voorgeschreven waardes.
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
Ashvan
Berichten: 494
Lid geworden op: 12 feb 2007, 13:37
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan »

AlbertP schreef:De 4HP20 bak heeft in de Safrane géén pijlstok maar er is een overloopplug.
Na het aftappen schroef je deze plug eruit en vul je de ATF olie via dit gat net zolang tot ie overloopt.
Door er eerst olie in te doen weet je pas of er een te kort aan olie was en hoeveel je erbij moest doen om hem op niveau te krijgen.
De Safrane heeft zeker een peilstok.
Als je even in de werkplaatshandboek kijkt dan zie je dat hij onder het luchtfilterhuis zit.

Ik heb toevallig de mijne afgelopen zaterdag ook nog gepeild.
1998 Safrane 2.5 20v RXT zwart @ 330k / verkocht
1999 Safrane 3.0 24v RXT grijs @230k / verkocht
2003 Vel Satis 3.5 Initiale blauw
2008 Laguna 2.0T Initiale zilver /Verkocht
2017 Espace 1.6 TCE Initiale Paris bruin
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Albert, ik heb ooit een komplete beschrijving van deze bak op het forum gezet.
Zal nog even zoeken.
Daarin staan ook onderhouds procedure's(Citroen).
tot later WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Albert, Kijk even in je mailbox :wink:
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

digitalpunk schreef:De automatenboer zal je waarschijnlijk uitleggen dat flushen niet bedoeld is om problemen te verhelpen maar dat het bedoeld is als preventieve maatregel. Door te flushen week je veel verontreiniging los welke als het goed is in het filter terecht komt.
Ik zou eerder proberen een sample uit de olie te krijgen om te kijken hoe deze eraan toe is. Als je de conditie van je ATF olie kent kun je bepalen of het zinvol is om deze te verversen/flushen.

Je klacht klinkt alsof de bak te snel uit de lock-up gehaald wordt als je gaat accelereren.
Kun je bevestigen dat het gevoel van het inschakelen van de lock-up in de 3e en 4e versnelling is veranderd?

Mijn eerste gedachte gaat uit naar een te lage oliedruk, dit zou je kunnen bevestigen cq ontkennen door de boel aan de computer te hangen en vergelijken met fabrieks-voorgeschreven waardes.
Als de bak koud is werkt hij goed.
Als ie door en door warm is niet.
in de 3e en 4e versnelling gaat hij dan slippen.
D.w.z. bij gas geven loopt het toerental met 400-500rpm op en daarna versneld de auto pas.
Omgedraaid bij gas loslaten moet de motor langzaam afremmen.
Dit gebeurt niet maar hij ontkoppelt en laat de rpm onder uit gaan net zoals bij de 1e en 2e versnelling.
Het lijkt er meer en meer op dat bij warmte de lock-up niet werkt.
A.s. woensdag de 13e heb ik een afspraak bij Autrans in Tilburg om o.a. hem uit te lezen, testrit te maken met aangesloten computer, en te kijken hoeveel olie erin zit en hoe de olie eruit ziet.......

We gaan het zien en beleven....

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

WillemS schreef:Albert, ik heb ooit een komplete beschrijving van deze bak op het forum gezet.
Zal nog even zoeken.
Daarin staan ook onderhouds procedure's(Citroen).
tot later WillemS
Albert, Kijk even in je mailbox Wink
mvg WillemS

====================
De beschrijving van de bak heb ik grotendeels doorgenomen maar is niet duidelijk daarmee een diagnose te stellen omdat de nodige parameters pas komen bij het uitlezen.
Dat gaat volgende week woensdag gebeuren, gelijktijdig met andere checks (zie boven)

In mijn mailbox heb ik geen recentelijke berichten van jouw ontvangen....

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Plaats reactie