Biturbo ombouwen naar 24v
Biturbo ombouwen naar 24v
Hallo.
Ik vroeg me af of het mogenlijk zou zijn om een biturbo blok te voorzien van een 24v kop?
Iemand een idee of dat uberhaupt kan?
Ik vroeg me af of het mogenlijk zou zijn om een biturbo blok te voorzien van een 24v kop?
Iemand een idee of dat uberhaupt kan?
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3969
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Er schijnt een 24V cilinderkop voor de PRV-motor te bestaan. 
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Biturbo 24v
Ik zie het na wat zoekwerk ook op diverse citroen forums staan inderdaad.
Mm ga me hier is wat verder in verdiepen. Lijkt me leuk speelgoed. 3.0l v6 biturbo 24v. Net als de venturi 😉
Mm ga me hier is wat verder in verdiepen. Lijkt me leuk speelgoed. 3.0l v6 biturbo 24v. Net als de venturi 😉
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3969
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Echt wel. 
Probleem is wel dat je de auto dan als alleenstaand geval zal moeten laten keuren omdat er geen typegoedkeuring voor deze combinatie (bij Reanult) is.
Probleem is wel dat je de auto dan als alleenstaand geval zal moeten laten keuren omdat er geen typegoedkeuring voor deze combinatie (bij Reanult) is.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3969
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Re: 24v
De V6 24V met 190 pk is geen PRV-motor, maar dezelfde als de L7X-motor bij Renault.rob21tq schreef:Staan toch wel wat citroen xm v6 met zulke motor te koop.
Ik zie een advertentie waar 200 pk bij staat (zou een PRV kunnen zijn) maar of dit klopt zou je moeten navragen.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
- Jack de zeeuw
- Berichten: 2653
- Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
- Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen
Re: 24v
190 pk wordt in de verhalen al snel 200 pk.AS1 schreef:De V6 24V met 190 pk is geen PRV-motor, maar dezelfde als de L7X-motor bij Renault.rob21tq schreef:Staan toch wel wat citroen xm v6 met zulke motor te koop.
Ik zie een advertentie waar 200 pk bij staat (zou een PRV kunnen zijn) maar of dit klopt zou je moeten navragen.
De 24 V kop in de link die jij postte betreft wel een kop van een PRV motor en daar wordt over 250 pk gesproken
@ 16 valves : Ik heb in Frankrijk een Biturbo gezien die 340 pk was, getuned door Renault Sport. En ja, ik heb ook al gehoord van kapotte PK9-versnellinsbakken waarvan specifieke onderdelen ook niet meer verkrijgbaar zijn.
Overigens stond er op de RTC meeting vandaag een blauwe Alpine A310 waarvan de motor door de eigenaar zelf opgebouwd was en voorzien van 2 turbo's zoals de Biturbo maar de set-up was anders, volgens mij had hij 2, kleinere intercoolers. Zo te zien is dit de oudere PRV motor die ook in de Renault 25 lag aan de klepdeksels te zien, of er in deze 12 of 24 kleppen in zitten is me niet bekent. De Safrane 12V motor is wel weer een stapje in ontwikkelling. Ik heb de eigenaar niet gesproken maar naar horen zeggen leverde de motor 350 pk maar zoals gezegd wordt dat in de verhalen weer al snel 375. Ik zal de volgende keer eens een gesprek met de eigenaar aanknopen.
Ik heb hem al eerder op meetings gezien en er staan diverse filmpjes van op Youtube :
https://www.youtube.com/watch?v=PVjmaB2Zmz8
https://www.youtube.com/watch?v=WxZj0rKpZAs
Je kunt trouwens niet zomaar een atmosferische kop op een Biturbo zetten, waarschijnlijk zal de verbrandingskamer moeten worden vergroot om de kompressie te verlagen en er zodoende meer lucht in te krijgen. Kwestie van de kompressieruimte van een 12V kop op te meten en volume na te maken, je kunt ook een plaat tussen onderblok/kop monteren maar dan zit je ook weer met een niet passend inlaatspruitstuk, wat waarschijnlijk toch al moeilijk wordt want ik verwacht dat het inlaatspruitstuk van de Biturbo niet compattibel is met de 24V kop en dat het Biturbo inlspruitstuk ook al anders is dan het inlspruitstuk van de atmosferische 12V 3.0 zoals bijna alles anders is aan de Biturbo tov de "gewone"3.0 en niet alleen de opbouwonderdelen van de motor.
Wat wel eens lastig is want bijna alle onderdelen die anders zijn, zijn niet of nauwelijks meer verkrijgbaar en moeten ergens anders worden gezocht dan in het reguliere leveranciers cirquit of zelf moeten worden vervaardigd of aangepast.
Maar ja, ik dwaal nu een beetje af, misschien eens een nieuw topic maken waar er welke onderdelen verkrijgbaar zijn en welke er waar gemaakt kunnen worden.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Dan zie ik zelf ook nog niet echt het nut in van een 24v kop op een Bi-turbo, omdat de PK's er evenwel wel inzitten. Het Bi-turbo blok kon ruim 300 PK draaien volgens de duitse tuner (Hartge?) maar Renault heeft destijds zelf aangegeven het vermogen en het koppel wat naar beneden te schroeven om de versnellingsbak te sparen.
een 24v op een standaard 3.0 12v PRV blok met 167 PK zou misschien nog wel interessant zijn, maar al gauw niet in verhouding met de waarde van de auto
een 24v op een standaard 3.0 12v PRV blok met 167 PK zou misschien nog wel interessant zijn, maar al gauw niet in verhouding met de waarde van de auto
Visserslatijn !!??
Ik heb in m'n Avantime de L7XA motor dat is de v6 24v maar dan getuned door Porsche,
207 pk. O.a. ander koppen 2 inlaatnokkenasverstellers en andere zuigers.
Lees hier meer over de motor; http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_ES_engine
Je kunt dus heel ver gaan met dit blok, als er maar voldoende geld aan de boom groeit
Zo'n boom heb ik helaas niet in m'n tuin.
mvg WillemS
p.s. hier meer over de PRV;http://nl.wikipedia.org/wiki/PRV-motor
Ik heb in m'n Avantime de L7XA motor dat is de v6 24v maar dan getuned door Porsche,
207 pk. O.a. ander koppen 2 inlaatnokkenasverstellers en andere zuigers.
Lees hier meer over de motor; http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_ES_engine
Je kunt dus heel ver gaan met dit blok, als er maar voldoende geld aan de boom groeit
Zo'n boom heb ik helaas niet in m'n tuin.
mvg WillemS
p.s. hier meer over de PRV;http://nl.wikipedia.org/wiki/PRV-motor
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Hallo heren.
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden en interesse. Ik heb inderdaad de artikelen op wikipedia ook allemaal doorgelezen en diverse stukken op een citroen forum.
Ik denk zoals ik nu alles lees. Door de grootste restrictie om meer vermogen de gaan draaien inderdaad de versnellingsbak is.
Ik heb ook al op het franse forum diverse stuk gedraaide bakken gezien. Ook had ik al gelezen dat het blok veel meer vermogen draaide, maar dat renault deze heeft terug geschroeft om de bak te sparen.
Dus eigenlijk zou eerst gekeken moeten worden hoe men de versnellingsbak kan versterken.
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden en interesse. Ik heb inderdaad de artikelen op wikipedia ook allemaal doorgelezen en diverse stukken op een citroen forum.
Ik denk zoals ik nu alles lees. Door de grootste restrictie om meer vermogen de gaan draaien inderdaad de versnellingsbak is.
Ik heb ook al op het franse forum diverse stuk gedraaide bakken gezien. Ook had ik al gelezen dat het blok veel meer vermogen draaide, maar dat renault deze heeft terug geschroeft om de bak te sparen.
Dus eigenlijk zou eerst gekeken moeten worden hoe men de versnellingsbak kan versterken.