Zekering en electrische achterruiten.

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
steefje

Zekering en electrische achterruiten.

Bericht door steefje »

Dit klinkt waarschijnlijk heel suf en dat zal het dan ook wel zijn :wink: maar ik vroeg mij af waarom er in mijn zekeringkastje, helemaal links bovenin geen zekering zit, deze zou er moeten zitten voor de "koelventilateur" zoals zo mooi beschreven in het boekje. Zie foto's.

Daarnaast vraag ik me af waar ik verder kan zoeken om mijn achterruiten weer aan de gang te krijgen electrisch.
Bij de bestuurdersstoel al zitten spelen met het knopje om ze te vergrendelen/ontgrendelen, beide zekeringen van 40 lijken in orde te zijn, zijn iig niet kapot, zit nog een mooie "S" in zeg maar, bij de kindervergrendeling gekeken en omgezet, maar ook hier geven de ruitjes geen sjoegen, iemand nog een suggestie waar ik verder kan zoeken? (zie foto's)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wederom is mijn dank groot.

Groet,
Stefan
Renault Safrane 2.0 automaat bj 2000.

Het gevoel van ultieme vrijheid is adembenemend mooi met een volle tank :)
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Als je op het linker voordeur paneeltje kijkt, zie je de 4 ruitknopjes en één extra.
Die is ervoor om spelende kinderen op de achterbank niet de mogelijkheid te geven om de ruiten achter te bedienen :roll: :roll:

Gr Albert :roll:
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
RobertG

Bericht door RobertG »

Kijk eens of dat knopje van de vergrendeling wel echt werkt....bij mij was dat niet zo, en na simpelweg de draden doorverbonden te hebben werkte alles weer....behalve de vergrendeling natuurlijk :D

Groet,

Robert
steefje

Bericht door steefje »

AlbertP schreef:Als je op het linker voordeur paneeltje kijkt, zie je de 4 ruitknopjes en één extra.
Die is ervoor om spelende kinderen op de achterbank niet de mogelijkheid te geven om de ruiten achter te bedienen :roll: :roll:

Gr Albert :roll:
Dat klopt, zo las ik idd in het boekje :lol: punt is dat ik dus die in beide standen heb gezet en vooralsnog me ruitjes geen sjoegen gaven, vooralsnog bedankt voor je reactie uiteraard :-)

Groet, stefan

steefje

Bericht door steefje »

RobertG schreef:Kijk eens of dat knopje van de vergrendeling wel echt werkt....bij mij was dat niet zo, en na simpelweg de draden doorverbonden te hebben werkte alles weer....behalve de vergrendeling natuurlijk :D

Groet,

Robert
Ah, juist, ik zal vd week eens kijken idd, kun je dat consoletje eruit wippen of iets? Of zit t op een onmogelijk manier geschroeft hahaha, zoals t meeste wat ik tegen ben gekomen :-)

Groet,
Stefam

steefje

Bericht door steefje »

RobertG schreef:Kijk eens of dat knopje van de vergrendeling wel echt werkt....bij mij was dat niet zo, en na simpelweg de draden doorverbonden te hebben werkte alles weer....behalve de vergrendeling natuurlijk :D

Groet,

Robert
Weet jj mss ook iets van me zekering verhaal? Helemaal bovenin dit topic?

Groet,
Stefan

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

Bij mij zit daar een gele 20A zekering volgens het plaatje. Mogelijk is de zekering van de koelfans ergens anders voor gebruikt of is er een probleem zoals kortsluiting in een van de koelfans.
Mogelijk is er wat gewijzigd aan de bedrading zoals het altijd laten draaien van de koelfans.
Stel eerst maar eens vast of ze nog werken. Zie de tip hier.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
RobertG

Bericht door RobertG »

Dat zekering verhaal zegt me eigenlijk niets, maar ik moet bekennen dat ik daar ook helemaal niet naar kijk totdat er een zekering stuk is :D

Het valt me wel op dat er bij jou ook wat draden lopen die op lege plekken zijn ingestoken voor: ???? Heb ik ook...
Maar ik heb ook een aftermarket open dak dus daar kunnen die aansluitingen bij mij wel van zijn.

Vwb het openmaken van het schakelaarpaneel: ik heb de schakelaar er met een schroevendraaiertje uit gewipt, volgens het motto: als er geen schroeven te bekennen zijn, moet het geclipt zijn. Voorzichtigheid is echter wel de moeder van de Safrane.....

Volgens mij was het zo dat het "kinderveiligheidschakelaartje" een relais bekrachtigt die de ruiten achter maar ook de 12V aansluiting in het middenconsole en de sigarettenaansteker vrijgeeft.
Kijk maar even op pagina 86 van Ph II Elektr Schemas N7U.pdf van http://bestand.renaultsafrane.nl/

Als je het schakelaartje dus bedient en je hoort geen relais klikken, zou dit kunnen betekenen dat het schakelaartje stuk is. B1 en B2 doorverbinden lost dat op.

Groet,

Robert
steefje

Bericht door steefje »

Beste lezer,

Vandaag scheen de zon en ik dacht, de achterramen ga ik ff maken, het torxje losgeschroefd bij de achterportier, raam-bedieningsknopje-unit erui gehaald en de eerste zin die me te binnen schiet was; of je stopt de stekker erin! Bij beide achterdeuren waren de stekkers losgehaald. Contact uitgzet, stekkers gestekkerd....contact aan......toen het knopje bedient, zowel voor als achter en.......NIX :-( zekeringen nogmaals gechecked...die leken mij in orde, raammotoren kapot?

Daarnaast doet mijn kofferbakverlichting het ook niet meer, lampje ok, dus ik denk dat het in d "schakelaar" zit naast me kofferbakslot zeg maar.

En......als laatste, als de bijrijdersdeur open gaat, gaat de binnen verlichting niet aan, bij de overige deuren wel...ik dacht simpel schakelaartje....na tien minuten zoeken, nix gevonden haha, zit dze verstopt in het slot zeg maar? Waar de deur in valt, zodra deze op "open" staat dat hij aangaat?

Wie kan deze beginnende klussert weer een klein handje op weg helpen?

Groet,
Stefan

Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw »

Probeer het "pennetje" van de kofferbakverlichtingsschakelaar eens omhoog te trekken, het kan wel eens zijn dat die slecht contact maakt. En anders de schakelaar langs boven eruit wippen en zo mogelijk gangbaar maken en anders vernieuwen, wat dat betreft zit ik met hetzelfde probleem :wink:
Voor wat betreft de binnenverlichting, bij mij zitten de schakelaars in de carosserie ongeveer 5 cm onder de stekker van de deur, dus bij de voorkant van de deur. Bij de achterdeuren zitten ze in de deuren zelf.
Onder mijn motorkap zit ook zo'n lichtje en ik heb me ook al eens zitten afvragen hoe dat werkt, daar zit nl ook geen schakelaar maar als ik de kap dichtdoe en hij is nog zo'n 30 cm open gaat het lampje uit gelukkig :lol:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
steefje

Bericht door steefje »

Jack de zeeuw schreef:Probeer het "pennetje" van de kofferbakverlichtingsschakelaar eens omhoog te trekken, het kan wel eens zijn dat die slecht contact maakt. En anders de schakelaar langs boven eruit wippen en zo mogelijk gangbaar maken en anders vernieuwen, wat dat betreft zit ik met hetzelfde probleem :wink:
Voor wat betreft de binnenverlichting, bij mij zitten de schakelaars in de carosserie ongeveer 5 cm onder de stekker van de deur, dus bij de voorkant van de deur. Bij de achterdeuren zitten ze in de deuren zelf.
Onder mijn motorkap zit ook zo'n lichtje en ik heb me ook al eens zitten afvragen hoe dat werkt, daar zit nl ook geen schakelaar maar als ik de kap dichtdoe en hij is nog zo'n 30 cm open gaat het lampje uit gelukkig :lol:

Hey Jack,

Dank je voor je reply, ding is dat het "pennetje" echt super soepel gaat, bij indrukken floept ie zo omhoog, gaat niet stroef, blijft nie hangen.
Heb jij gewoon een lichtje in de motorkap? Das cool hahaha ik ook me een looplamp :lol: .
Zal weer eens kijken naar die schakelaar, volgens mij zit er bij mij onder de stekker vd deur (lees rubber waar alle bedrading o binnenkomt in de deur) nix, maar mss is het mooi in carroseriekleur meegespoten en heb ik er overheen gekeken.
Vroeg me trouwens wel WAAROM de stekkertjes van me elec. achterruiten los waren........hopen dat ie zo start en niet stiekem me accu leegtrekt hahaha.

Gr,
Stefan

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

Jack de zeeuw schreef: Onder mijn motorkap zit ook zo'n lichtje en ik heb me ook al eens zitten afvragen hoe dat werkt, daar zit nl ook geen schakelaar maar als ik de kap dichtdoe en hij is nog zo'n 30 cm open gaat het lampje uit gelukkig :lol:
Lichtje onder de motorkap is nieuw voor mij. Is dat origineel Renault?
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
digitalpunk

Bericht door digitalpunk »

Lijkt er wel op want er zit een specifieke uitsparing aan de binnenkant van de motorkap. Ben echter wel benieuwd hoe dit aangesloten zit.
Jack geeft aan dat met 30cm het lichtje uit gaat, terwijl bij mij de duwcontacten slechts 2cm uit steken. Ik heb er twee voor Miep en een voor Tex.
Jack, zit er bij jou dan nog eentje aan de motorkap of is het een kantelcontact?
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw »

Het is origineel Renault, geleverd op bepaalde modellen. Het werkt niet met de duwcontacten aan de voorkant van de auto en ik kan echt nergens iets ontdekken, ook op de scharnieren niet, dan zou daar bijvoorbeeld toch ook een draad naartoe moeten lopen :?:
Bij de Initiale ph2 uit '97 zat ook de uitsparing in de motorkap en in de isolatie maar daar kan ik geen voedingsdraad met bijbehorende stekker ontdekken, waarschijnlijk hebben ze toen een andere kabelboom gebruikt. Bij de donorbaccara uit '93 en de Biturbo's, ook ph 1, zitten de lampjes in de motorkap met bijbehorende voeding. AS1, mogelijk dat de stekker en kabel bij jou er wel zit (grijs cilindrisch ), dat is toch ook een ph1 :?:
Het lampje gaat uit als de kap van voren nog zo'n 60 cm open staat.

Afbeelding

Afbeelding
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
WillemS

Bericht door WillemS »

Er zit in de kap bij het lampje een schakelaar. Daarin zit een kogeltje dat rolt als je de kap open doet naar beneden en maakt kontakt. Volgens mijn herinnering voor het eerst gemonteerd in de 30, want dat was een prestige projekt van Renault.
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Plaats reactie