Auto valt sporadisch stil.

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 730
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Bericht door safrance »

Ik volg deze discussie met belangstelling.
Mijn beeld is dat je de draden makkelijk kunt doormeten. Wat ook een probleem kan geven is de verbinding aan de connectoren en het contact van de connector op de MAP of de ECU. Je zou de MAP vanaf de ECU kunnen doormeten.
Ex Renault 25 (3x), Safrane 2.2
Ex Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k >> 434k
Laguna 2.0 Dynamique 2011
Je vindt slechts wat je zoekt.
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Flesdop, Je probleem kan een elektrisch probleem zijn, bv. onderbreking van een draad.
Of een lekkage van lucht. Als je de kap van de motor afhaalt zie je aan de rechterkant een aantal leidingen en de witte leiding van de vacuum naar de map-sensor. die elektrische leidingen zitten in een beschermhuls die nogal eens verkruimelt door ouderdom, kontroleer de leidingen. Verder heeft deze motor nogal wat luchtslangetjes die met een rubber tussenstukje aan de onderdelen vd motor bevestigd zitten, deze worden door veroudering bros en gaan lekken. Vervangen dus. Goed zoeken het zijn er een stuk of 5 dacht ik uit m'n hoofd. Er zitten er ook onder het inlaatspruitstuk.
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Ik heb ff de hele topic nog eens doorgelezen, in de hoop dat ik er een patroon in zie.
Ik krijg toch het gevoel, dat er even ergens geen contact is, die zich vrij snel weer hersteld.
Dat zou kunnen doordat de motor door het stilvallen, even bokt of schud.
Dat zou voldoende zijn om hem weer te laten lopen, of bij herstart iig.

De componenten die je gebruikt bij zo`n storing zijn:
Gaspedaal
Koppeling
Versnellingsbak pook
Rempedaal
Contactslot

Een zware sleutelbos kan problemen geven, en onderaan het contactslot zit een stekker die ook weleens rotzooit.
Foeke had ook eens problemen met het inwendige van het contactslot.

Zelf had ik in het midden console een draadje die bij de automaat selecteur was gekomen en kortsluiting veroorzaakte.

Het is maar een gevoel, maar je hebt zo langzamerhand de halve Saf onder handen gehad.
Misschien loop je (per toeval) er tegenaan dat er ergens een slijtplek op de bekabeling zit, of een schuurplek, die deze ellende veroorzaakt.

Het mooiste zou zijn dat de storing oproepbaar is.
Probeer eens te kijken of er een vast patroon is wanneer de storing zich voordoet.
Natuurlijk zal je dit al best gedaan hebben, maar toch....

Ik hoop je op een "ander" denkspoor te hebben gezet, want steeds in het zelfde cirkeltje
rond te denken, heeft tot op heden geen oplossing gebracht...

Heel veel successzzzz

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Flesdop
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 okt 2007, 19:06

Bericht door Flesdop »

Ik heb vanochtend een stukje nieuwe bedrading aangelegd vanaf de MAP sensor tot aan de stekker van de ECU. Tot op heden heeft de auto geen problemen meer gegeven wat betreft het stilvallen. De auto lijkt wel iets lastiger aan te slaan bij het starten maar dat kan ik ook mis hebben.
Als de fout van de week niet meer terug komt laat ik in de garage de computer resetten en hoop ik dat de foutmelding weg blijft. In ieder geval, geen nieuws is goed nieuws!
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2658
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Dit is in ieder geval goed nieuws, er is weer hoop :wink: :!:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Flesdop
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 okt 2007, 19:06

Bericht door Flesdop »

Helaas is het probleem nog niet opgelost en heb ik een afspraak gemaakt bij de garage, jullie horen het wel.
Flesdop
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 okt 2007, 19:06

Bericht door Flesdop »

Zo, auto terug en gefixt, nieuwe MAP-sensor heeft het probleem verholpen, beetje vreemd dat toen ik de sensor had vervangen het geen effect had...
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3974
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

Flesdop schreef:Zo, auto terug en gefixt, nieuwe MAP-sensor heeft het probleem verholpen, beetje vreemd dat toen ik de sensor had vervangen het geen effect had...
niet te vroeg juichen he, zeker omdat je de sensor al hebt vervangen.
Als het na een paar maanden nog goed is, dan kun je stilaan de champagne open trekken.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Flesdop
Berichten: 137
Lid geworden op: 15 okt 2007, 19:06

Bericht door Flesdop »

AS1 schreef:
Flesdop schreef:Zo, auto terug en gefixt, nieuwe MAP-sensor heeft het probleem verholpen, beetje vreemd dat toen ik de sensor had vervangen het geen effect had...
niet te vroeg juichen he, zeker omdat je de sensor al hebt vervangen.
Als het na een paar maanden nog goed is, dan kun je stilaan de champagne open trekken.
Donderdag de vuurdoop en gaat de Safrane naar Spanje toe, als er onderweg niks opdoet gaat de fles open. Tot nu toe geen problemen meer gehad dus ik heb er wel vertrouwen in.
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2658
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Als je naar Spanje gaat, kun je de fles dan nog koel houden :?: Want warme champagne is niet te drinken :wink: :lol:
Hopen dat het probleem daadwerkelijk hiermee opgelost is, ook ik heb er wel vertrouwen in anders had je nu toch wel iets moeten merken. Ik neem aan dat de computer op fouten is gereset :?: Ook dat helpt wel eens na een reparatie heb ik het idee, anders kun je nog wel eens gekke dingetjes tegenkomen.
In ieder geval veel plezier en succes in Spain, het weer zal in ieder geval beter zijn :!: :)
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Goede reis en een fijne vakantie :lol:
mvg
WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Plaats reactie