Lampjes en Airco ventilator

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
richardvenema

Lampjes en Airco ventilator

Bericht door richardvenema »

Hallo

Is het simpel om de lampjes onder de druktoetsen van de airco te vernieuwen.
Ook mijn klokje is maar voor de helft verlicht.

Ik ben zo handig dat ik er meteen een schroevendraaier tussen zou zetten.

Ik heb ook nog een vraag bij de topic kachel ventilator gezet van Hans , mijn airco althans de vin doet niets meer op het display gaat de snelheid van de ventilator wel omhoog maar geen koude lucht.

Dit is denkelijk gekomen na het gebruik van een spuitbus Kleen air in de auto.

Wie weet raad ??

Groet Richard.. :idea: :?: :?
Als ik rijd voel ik mij als die god uit Frankrijk
Gerben

Bericht door Gerben »

Ik neem aan dat je de climate control unit hebt in je auto, aangezien je het over druktoetsen hebt.
De unit haal je met 4 torx schroefjes los (T10). 2 boven het display en 2 onder het schuifluikje van de druktoetsen. Als je de unit eruit hebt zie je allemaal witte of grijze uitstekende dopjes. Hier zitten de lampjes onder (12v 1,2w, geldt voor alle lampjes in het dashboard).

Het klokje is wat lastiger. Het traject gaat zo:
plastic kap om het stuur verwijderen -> 2 schroefjes bij het stuur (T10) en 3 schroefjes onder de kap (T20).
als deze verwijderd is zie je 2 schroeven zitten onder het tellerconsole. (losdraaien is de boodschap :P)
Bovenin het dashboard 3 schroeven losdraaien.
van links naar rechts zie je nu een aantal schroeven zitten bij je tellerconsole en je klokje.
als je de plastic afscherming bij je tellers weg hebt zie je nog 1 schroef zitten aan de zijkant van je klokje.
als dat allemaal los is, kun je de lampjes vervangen onder je klokje :P

ik weet niet of Kleen air zoveel schade kan aanrichten. Gaat de ventilator wel sneller draaien, of zie je dat alleen op het display? als de ventilator helemaal niet draait, dan is die misschien stuk?
Safrane II 2.0 RXE
richardvenema

Gerben schreef:Ik neem aan dat je de climate control unit hebt in je auto, aangezien je het over druktoetsen hebt.
De unit haal je met 4 torx schroefjes los (T10). 2 boven het display en 2 onder het schuifluikje van de druktoetsen. Als je de unit eruit hebt zie je allemaal witte of grijze uitstekende dopjes. Hier zitten de lampjes onder (12v 1,2w, geldt voor alle lampjes in het dashboard).

plastic kap om het stuur verwijderen -> 2 schroefjes bij het stuur (T10) en 3 schroefjes onder de kap (T20).
als deze verwijderd is zie je 2 schroeven zitten onder het tellerconsole. (losdraaien is de boodschap :P)
van links naar rechts zie je nu een aantal schroeven zitten bij je tellerconsole en je klokje.
als je de plastic afscherming bij je tellers weg hebt zie je nog 1 schroef zitten aan de zijkant van je klokje.

ik weet niet of Kleen air zoveel schade kan aanrichten. Gaat de ventilator wel sneller draaien, of zie je dat alleen op het display? als de ventilator helemaal niet draait, dan is die misschien stuk?

Hallo Gerben

Bedankt voor je tips.

Ik zie inderdaat alleen op het display de snelheid omhoog gaan maar de ventilator draait niet.

Ik heb bij een andere posting ook iets gezien over een stekker die eventueel verbrand kan zijn.

Ik zal deze met foto's en al uit printen en mee nemen naar een garage in de buurt want als ik zoiets zelf ga doen komen alle duivels uit de hel.

Groet Richard.
richardvenema

richardvenema schreef:
Gerben schreef:Ik neem aan dat je de climate control unit hebt in je auto, aangezien je het over druktoetsen hebt.

Hallo Gerben

Bedankt voor je tips.

Ik zie inderdaat alleen op het display de snelheid omhoog gaan maar de ventilator draait niet.

Ik heb bij een andere posting ook iets gezien over een stekker die eventueel verbrand kan zijn.

Ik zal deze met foto's en al uit printen en mee nemen naar een garage in de buurt want als ik zoiets zelf ga doen komen alle duivels uit de hel.

Groet Richard.
Probleem opgelost links onder dashboirdkastje de beleding los gehaald , stekker was niet verbrand,

Drie klappen tegen de ventilatormoter gegeven en hij draaid weer.

Nieuwe motor kost ongeveer 270 ex btw maar er schijnt ook een imitatie te zijn stukken goedkoper maar net zo goed.
Waar die te koop zijn moet ik nog zien te achterhalen..

Groet Richard :idea: :wink:
Plaats reactie