Het "Sportknopje" op de Automaat selecteur
Boven de 60 km neemt de luchtweerstand quadratisch toe, je hebt echt heel veel paarden nodig om bv al boven de 200 uit komen, maar vergeet niet dat van de paarden uit de motor onderweg naar het asfalt zo'n 30% sterft/verdwijnt door allerlei hindernissen onderweg.
Dus je moet je "paardenstal" echt in zeer goede konditie houden/brengen wil je na zo'n aantel jaren en kilometers de fabriekstop nog zonder problemen willen halen.
Je merkt het ook wel, eerst gaat de versnelling zichtbaar snel maar hoe hoger de snelheid hoe trager de versnelling.
Ikzelf vind voor de Saf zo tussen de 140 en 160 een idiale kruissnelheid.
Dus je moet je "paardenstal" echt in zeer goede konditie houden/brengen wil je na zo'n aantel jaren en kilometers de fabriekstop nog zonder problemen willen halen.
Je merkt het ook wel, eerst gaat de versnelling zichtbaar snel maar hoe hoger de snelheid hoe trager de versnelling.
Ikzelf vind voor de Saf zo tussen de 140 en 160 een idiale kruissnelheid.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3969
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
maar het is wel wat gecompliceerder dan dat, want je heb ook nog de vermogenscurve van de motor dat van grote invloed is.WillemS schreef:Je merkt het ook wel, eerst gaat de versnelling zichtbaar snel maar hoe hoger de snelheid hoe trager de versnelling.
Mijn Lag V6 begon vanaf zo'n 160 nog even wat harder te versnellen en zat dan heel snel aan de 200, alsof er een turbo bij kwam. Dit komt omdat de motor dan rond het ideale toerental zit om z'n piek vermogen af te leveren.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
- digitalpunk
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
- Locatie: Zoetermeer
Ik vind vooral het koppel onderin erg fijn.
In z'n 4 versnellen kan vaak zonder terugschakelen en een aangenaam gevoel als je in je stoel gedrukt wordt komt er nog bij.

In z'n 4 versnellen kan vaak zonder terugschakelen en een aangenaam gevoel als je in je stoel gedrukt wordt komt er nog bij.

'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
Mijn (ren)paardjes vinden het heerlijk om eens de benen te mogen strekken, en laten zien wat ze in hun mars hebben
Tuurlijk is de motor door en door warm, en ik ga geleidelijk de snelheid verhogen.
Je voelt dat ze geen geweld aangedaan worden.
Lang doe ik het ook niet, de tankmeter loopt met 1:3,5 snel naar leeg toe
Gr Albert



Tuurlijk is de motor door en door warm, en ik ga geleidelijk de snelheid verhogen.
Je voelt dat ze geen geweld aangedaan worden.
Lang doe ik het ook niet, de tankmeter loopt met 1:3,5 snel naar leeg toe



Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Ja, Albert maar die draaikolk in je tank spoelt wel evt rommel los zo blijft de tank schoon
Hoe was het ook al weer met die oude Amerikanen met een V8, vraagt de pompbediende; wilt u de motor even uit zetten anders krijg ik de tank niet vol.
Midden jaren 60 werkt ik in de vakantie bij een Garage, kwam daar een klant met een grote Jaguar moest van Bloemendaal naar Groningen en terug, deze wagen had 2 brandstof tanks een dop links en rechts, en o.ja. doe ook maar 3 blikken olie(sae 30W) voor onderweg, maar goed, ruitje lappen en een dikke fooi voor mij

Hoe was het ook al weer met die oude Amerikanen met een V8, vraagt de pompbediende; wilt u de motor even uit zetten anders krijg ik de tank niet vol.

Midden jaren 60 werkt ik in de vakantie bij een Garage, kwam daar een klant met een grote Jaguar moest van Bloemendaal naar Groningen en terug, deze wagen had 2 brandstof tanks een dop links en rechts, en o.ja. doe ook maar 3 blikken olie(sae 30W) voor onderweg, maar goed, ruitje lappen en een dikke fooi voor mij

2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II