Hoofdremcilinder lek - Update: Gefixt, met foto's!
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3964
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Ik snap dat ontluchten op de hrc niet helemaal.
In de remleidingen zal aan het eerste stukje wat lucht komen te zitten nadat je ze hebt losgemaakt. Hoe krijgen ze die lucht weg?
Rem ingetrapt houden bij monteren remleidingen en dan zuigt de hrc de vloeistof met lucht terug in het reservoir bij pedaal loslaten?
In de remleidingen zal aan het eerste stukje wat lucht komen te zitten nadat je ze hebt losgemaakt. Hoe krijgen ze die lucht weg?
Rem ingetrapt houden bij monteren remleidingen en dan zuigt de hrc de vloeistof met lucht terug in het reservoir bij pedaal loslaten?
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
En toch, heb vaak meegemaakt dat na monteren remdruk problemen bleef geven... in bijna al die gevallen was het ontluchten van de hrc niet/te vlug gedaan. Sommige types hrc zijn er overigens wel gevoeliger voor dan anderen. Op mn Saab onlangs bleek het niet nodig bijvoorbeeld, maar op een andere wagen heb ik het nog een keer mogen doen toen de hrc al op de auto zat.
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
Ook ik verbaas mij erover dat je een HRC verwisseld zonder ALLE leidingen te ontluchten.
Tuurlijk kan je de HRC na montage volgooien en de olie/lucht eruit laten lopen door de nippel iets los te draaien.
Maar........Het stukje leiding dat is leeg gelopen doordat ie naar beneden hangt, kan je op die manier niet ontluchten.

Door die aanwezige lucht zal hoe dan ook het pedaal toch niet echt "keihard" zijn.
Wel willen die ontluchtings nippels erg vast zitten en ook wel afbreken.
Een goede "open ring"-sleutel is dan wel wenselijk.(ook wel leiding-sleutel genoemd).
Misschien is er om die reden afgezien van gehele ontluchting?
Daarnaast is het een uitgelezen moment om alle oude remolie eens te vervangen, want ook deze olie heeft niet het eeuwige leven.
Gr Albert
Tuurlijk kan je de HRC na montage volgooien en de olie/lucht eruit laten lopen door de nippel iets los te draaien.
Maar........Het stukje leiding dat is leeg gelopen doordat ie naar beneden hangt, kan je op die manier niet ontluchten.

Door die aanwezige lucht zal hoe dan ook het pedaal toch niet echt "keihard" zijn.
Wel willen die ontluchtings nippels erg vast zitten en ook wel afbreken.
Een goede "open ring"-sleutel is dan wel wenselijk.(ook wel leiding-sleutel genoemd).
Misschien is er om die reden afgezien van gehele ontluchting?
Daarnaast is het een uitgelezen moment om alle oude remolie eens te vervangen, want ook deze olie heeft niet het eeuwige leven.
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Alle leidginen zijn ontlucht. Als je de nippel dichtdraait als pedaal op onderste punt is (of als je speedbleeders gebruikt op de klauwen) dan zal het remvloeistofpeil in de hrc zakken. Maar de luchtbel zal niet verder omhoog komen. Uiteindelijk komt deze via de onluchtingsnippels eruit.AlbertP schreef:Ook ik verbaas mij erover dat je een HRC verwisseld zonder ALLE leidingen te ontluchten.
Tuurlijk kan je de HRC na montage volgooien en de olie/lucht eruit laten lopen door de nippel iets los te draaien.
Maar........Het stukje leiding dat is leeg gelopen doordat ie naar beneden hangt, kan je op die manier niet ontluchten.
Of als je er de apparatuur voor hebt, drukvulling vanaf vuldop reservoir hrc

Wat betreft de remolie verversen: op het moment dat je de hrc verwisselt hebt en het systeem ontlucht, dan is dat gebeurd

1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
Het gaat erom dat je alleen maar op de HRC werkt zonder verder te ontluchten.
Maw de HRC verwisselen, olie erin en verden niets.....
Dat wil er bij mij niet in
De HRC ontlucht zich zelf, maar de overige lucht in de leidingen niet.
Zoals jij beschrijft is het de normale ontluchtings procedure via de ontluchtings nippels op de remtangen(klauwen) van ALLE 4 de wielen, en dan is idd alle aanwezige lucht via die nippels afgevoerd, en ook alle olie vernieuwd.
Gr Albert
Maw de HRC verwisselen, olie erin en verden niets.....
Dat wil er bij mij niet in


De HRC ontlucht zich zelf, maar de overige lucht in de leidingen niet.
Zoals jij beschrijft is het de normale ontluchtings procedure via de ontluchtings nippels op de remtangen(klauwen) van ALLE 4 de wielen, en dan is idd alle aanwezige lucht via die nippels afgevoerd, en ook alle olie vernieuwd.
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
En dat is precies wat je doet bij het wisselen van een hrc: hrc inwendig ontluchten, en daarna remsysteem compleet ontluchten.
Met alleen de hrc inwendig ontluchten ben je er niet (met alleen de leidingen onltuchten vaak ook niet), maar er is niemand die beweert, dat dit de enige stap is bij het verwisselen van de hrc
Met alleen de hrc inwendig ontluchten ben je er niet (met alleen de leidingen onltuchten vaak ook niet), maar er is niemand die beweert, dat dit de enige stap is bij het verwisselen van de hrc

1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3964
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
maar ontluchten op de remklauwen is niet gedaan:
digitalpunk schreef:Het ontluchten deden ze trouwens op de HRC en niet bij de remklauwen wat ik gewend ben.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
De Saf heeft ABS en het ontluchten is extra belangrijk, komt er lucht in de ABS-unit dan heb je echt een probleem, daarom worden deze units ook gevule geleverd.
In dit geval "kan" het ontluchten geschieden door de zuigers in de remklauw in te drukken, de lucht komt dan weer in de HRC terug en vandaar in het reservoir. Het is maar een kleine afstand, vandaar. Doe je het andersom, dus bij de nippel op de remklauw, dan dien je heel zorgvuldig te werk te gaan en het hele systeem moet doorstromen, want de evt. lucht bellen zitten vlak bij de HRC.
Twijfel je over het resultaaat nu, dan kan je alsnog mijn oplossing proberen.(terugdrukken remzuigers.
SUC6
p.s. remvloeistof dient iedere 2 jaar ververst te worden, ivm opname van vocht.
In dit geval "kan" het ontluchten geschieden door de zuigers in de remklauw in te drukken, de lucht komt dan weer in de HRC terug en vandaar in het reservoir. Het is maar een kleine afstand, vandaar. Doe je het andersom, dus bij de nippel op de remklauw, dan dien je heel zorgvuldig te werk te gaan en het hele systeem moet doorstromen, want de evt. lucht bellen zitten vlak bij de HRC.
Twijfel je over het resultaaat nu, dan kan je alsnog mijn oplossing proberen.(terugdrukken remzuigers.
SUC6
p.s. remvloeistof dient iedere 2 jaar ververst te worden, ivm opname van vocht.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3964
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
dat betekent dan demontage van de remblokken achter omdat je daar de zuiger terug moet draaien?WillemS schreef:In dit geval "kan" het ontluchten geschieden door de zuigers in de remklauw in te drukken, de lucht komt dan weer in de HRC terug en vandaar in het reservoir. Het is maar een kleine afstand, vandaar.
Misschien dat digitalpunk nog eens kan navragen hoe ze het ontluchten precies hebben gedaan?
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3964
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
maar de remklauwen hebben ieder een eigen remleiding aan de hrc. Dus dan zou je dat trucje toch bij alle remklauwen moeten toepassen? ![cool2 [smilie=cool2.gif]](./images/smilies/cool2.gif)
![cool2 [smilie=cool2.gif]](./images/smilies/cool2.gif)
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
- digitalpunk
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 02 mar 2011, 13:24
- Locatie: Zoetermeer
TIjdens de reparatie zijn de banden er niet af geweest. Er is alleen ontlucht op de remleidingen bij de HRC. De stappen van het ontluchten op deze manier ging door middel van druk opbouwen op het pedaal en vervolgens vasthouden, remslang op de HRC los. Remslang weer vast, pedaal op laten komen, waarbij lucht en vloeistof zich omwisselde in de leidingen. Ik zag de remvloeistof bubbelen in het reservoir. Hoe dan ook is de remkracht veel meer aanwezig nu de HRC vervangen is, rijdt de auto meteen veel fijner en is de remvloeistof in april weer aan de beurt.
'98 Safrane (903) 2.5i 20V RXE FROM 227K @ 257K
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
'99 Safrane (472) 3.0i 24V RXT FROM 259K @ 332K - Exit
'98 Safrane (903) 2.0i 16V RTE FROM 136K @ 145K - Exit
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3964
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
juist, zoals ik al dacht. Gebruik maken van het zuigend effect van de hrc bij loslaten pedaal. Goede tip dus. Deden ze alle leidingen tegelijk los?
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Ik heb andere ervaringen: aan de rechter onderkant van de auto zit net achter het voorste pijltje van het kriksteunpunt een plastic afdekkap. Dat ding dekt een aantal remleidingen af.Sjak Brak schreef: De vaste leidingen zijn bij wagens van deze leeftijd nog geen zorg, behalve bij schade.
Bij mij was op dat afdekplaatje een laag modder ontstaan die ervoor had gezorgd dat de remleidingen die daarboven lagen, waren doorgerot. Net op tijd ontdekt en de hele handel vervangen. Nu hoef ik niet meer te controleren, want er zitten nu koperen leidingen (de goede legering) dus die zijn niet meer zo roestgevoelig.