Brandstofpomp overleden?
brandstof pomp aansluiting
erg bedankt voor de reacties, en voor de specificatie van het gereedschap dat je nodig hebt. Ik zie echter niet zo goed hoe ik die rare aansluitingen los kan krijgen zonder de boel te vernielen. om de aansluitingen zaten nog een soort borgklemmetje dat je er heel gemakkelijk af kunt peuteren zonder gereedschap. Maar hoe nu verder?
Ik heb foto's gemaakt van de bovenkant van de benzinepomp zodat je de aansluitingen goed kan zien (onderstaande link naar de picassa foto).
http://lh3.ggpht.com/_sbSeC0s0LoI/TRDO5 ... 010203.jpg
en
http://lh3.ggpht.com/_sbSeC0s0LoI/TRDO6 ... 010204.jpg
en
http://lh4.ggpht.com/_sbSeC0s0LoI/TRDO5 ... 010202.jpg
Kan iemand nog eens aangeven hoe je zonder die speciale tang het werk kan klaren? dus zonder de boel af te knippen o.i.d. en met behoudt van de aanwezige aansluitingen op de slangen. Kan dat niet dan koop ik die tang maar. De tang die WillemS (bedankt voor de tip!) noemde zal wel te koop zijn bij een Midlock filliaal hier in Den Haag, en die ziet er blijkbaar zo uit:
http://lh4.ggpht.com/_sbSeC0s0LoI/TRDhC ... 20tang.jpg
Overigens, die zwarte ring waarmee de pomp in de tank vergrendeld wordt, kon ik heel gemakkelijk losdraaien, met een paar tikken op een grote schroevedraaier, tegen de klok in, en daarna loste die. De pomp floept dan al metteen naar boven. Ik heb hem dus maar weer snel vastgedraaid, eerst even die slangen demonteren. De pomp heb ik inmiddels ontvangen en als ik nou die slangetjes er even af kon krijgen zonder knippen...want afgeknipte slangen zijn niet meer flexibel (zeker niet met dit weer!) en dan moet ik ze eerst soepelmaken met een aansteker. Dat lijkt me niet de methode in dit geval.
Ik heb foto's gemaakt van de bovenkant van de benzinepomp zodat je de aansluitingen goed kan zien (onderstaande link naar de picassa foto).
http://lh3.ggpht.com/_sbSeC0s0LoI/TRDO5 ... 010203.jpg
en
http://lh3.ggpht.com/_sbSeC0s0LoI/TRDO6 ... 010204.jpg
en
http://lh4.ggpht.com/_sbSeC0s0LoI/TRDO5 ... 010202.jpg
Kan iemand nog eens aangeven hoe je zonder die speciale tang het werk kan klaren? dus zonder de boel af te knippen o.i.d. en met behoudt van de aanwezige aansluitingen op de slangen. Kan dat niet dan koop ik die tang maar. De tang die WillemS (bedankt voor de tip!) noemde zal wel te koop zijn bij een Midlock filliaal hier in Den Haag, en die ziet er blijkbaar zo uit:
http://lh4.ggpht.com/_sbSeC0s0LoI/TRDhC ... 20tang.jpg
Overigens, die zwarte ring waarmee de pomp in de tank vergrendeld wordt, kon ik heel gemakkelijk losdraaien, met een paar tikken op een grote schroevedraaier, tegen de klok in, en daarna loste die. De pomp floept dan al metteen naar boven. Ik heb hem dus maar weer snel vastgedraaid, eerst even die slangen demonteren. De pomp heb ik inmiddels ontvangen en als ik nou die slangetjes er even af kon krijgen zonder knippen...want afgeknipte slangen zijn niet meer flexibel (zeker niet met dit weer!) en dan moet ik ze eerst soepelmaken met een aansteker. Dat lijkt me niet de methode in dit geval.
2.5 RXT, 07-2000, full options, 249k km
Yamaha XV1700 Warrior, 2004, pcm 5, forced-air intake, 87 pk, 154 nm, 27k km
Yamaha XV1700 Warrior, 2004, pcm 5, forced-air intake, 87 pk, 154 nm, 27k km
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3969
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
het gekleurde deel (rood of groen) moet er uit worden geduwd. Dit kan met enig beleid ook met een kleine schroevendraaier aan beide kanten.
Deze aansluitingen zitten trouwens ook aan het benzinefilter die onder de auto zit.
tangen:
http://www.justoffbase.co.uk/Draper-Exp ... raper-FDP3
http://www.thefind.co.uk/buy-dlBCB5EPFl ... +line+tool
zo te zien alleen als set maar toch goedkoper dan 27 Euro ex.
Deze aansluitingen zitten trouwens ook aan het benzinefilter die onder de auto zit.
tangen:
http://www.justoffbase.co.uk/Draper-Exp ... raper-FDP3
http://www.thefind.co.uk/buy-dlBCB5EPFl ... +line+tool
zo te zien alleen als set maar toch goedkoper dan 27 Euro ex.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
bedankt voor de informatie. Ja, ik had even moeten posten of iemand een exemplaar had, een nieuwe. Ik dacht dat mensen dit soort relatief dure onderdelen niet nieuw op de plank thuis hebben liggen. Maar goed, beetje dom dus, had het op zijn minst even moeten proberen.
Ga morgen even met de schroevendraaiers proberen, zoals geadviseerd. Wel een k-klus want ik moet steeds eerst mijn auto uitgraven in de sneeuw. Lukt het niet dan maar zo'n tang kopen. Wat een gedoe, dat speciale gereedschap. Bedankt voor de reacties.
Ga morgen even met de schroevendraaiers proberen, zoals geadviseerd. Wel een k-klus want ik moet steeds eerst mijn auto uitgraven in de sneeuw. Lukt het niet dan maar zo'n tang kopen. Wat een gedoe, dat speciale gereedschap. Bedankt voor de reacties.
2.5 RXT, 07-2000, full options, 249k km
Yamaha XV1700 Warrior, 2004, pcm 5, forced-air intake, 87 pk, 154 nm, 27k km
Yamaha XV1700 Warrior, 2004, pcm 5, forced-air intake, 87 pk, 154 nm, 27k km
Deze opmerking deed mij glimlachenrenaulist schreef:ik heb dat ook wel eens gehad maar bij mij was het een defect in de inertie schakelaar ,die rode knop tegen het schutbord welke er voor garant staat dat je bij een afgrijselijk ongeluk ook niet nog eens je kostbare benzine verliest
@Groen:
Speciaal gereedschap is wenselijk, maar het werkt ook met wat creatief paperclipkunst. Zo heb ik die van mij losgekregen zonder de boel te beschadigen.
De schroevendraaiermethode is denk ik wel de eenvoudigste voor het losdraaien van de kap. Pas op, niet met je handen proberen, want je snijdt je aan de bodemplaat!
Succes
Safrane II 2.0 RXE
-
theo-safrane
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 12 dec 2009, 00:06
- Locatie: velden
Nou dat was me een werk zeg, de demontage van die speciale slang-snelkoppelingen op de brandstofpomp (met nadruk op 'snel'). De vervanging van de pomp zelf is een fluitje van een cent, en, na montage van de brandstofpomp en aansluitingen, sloeg de motor dan ook metteen weer aan en rijdt hij nu weer zoals het moet.
Ik probeer te begrijpen waarom ze nou deze koppelingen erop gezet hebben, te meer daar de slang zelf als een strak condoom om de aftap en retour pijpjes op de benzinepomp passen. Waarom niet op de benzinepomp pijpjes maken met uiteinden die dezelfde ribbelstructuur hebben zoals te zien is op de uiteinden van de zwarte behuizing van de speciale slang-snelkoppelingen:
http://lh5.ggpht.com/_sbSeC0s0LoI/TRMPQ ... 010210.jpg
http://lh5.ggpht.com/_sbSeC0s0LoI/TRMPR ... 010211.jpg
http://lh3.ggpht.com/_sbSeC0s0LoI/TRMOV ... 010205.jpg
Ik kan me voorstellen dat zo'n constructie nuttig is als de binnendiameter van de benzine-slang en de buitendiameter van die pijpjes op de pomp flink verschillen. Dan kan zo'n systeem prima het verschil overbruggen, en een perfecte afsluiting verzorgen. Maar in mijn geval is dat, denk ik, niet echt nodig, zo lijkt het althans. Er is echter wel een argument aan te voeren voor juist het gebruik van die speciale aansluiting. Die aansluiting zorgt er wel voor dat met een vooraf bepaalde kracht een aansluiting op die tapeinden van de pomp wordt gemaakt. Eigenlijk geen risico dus ivm een schroefklem die je te strak zou kunnen aandraaien waarmee, door de te grote druk van de klem haarscheurtjes in die witte plastic tap-pijpjes zouden kunnen ontstaan, met lekkage/drukverlies als gevolg.
Gezegd moet worden dat die speciale aansluitingen dus wel goed functioneren want ze waren met geen mogelijkheid meer los te krijgen van de oude pomp, ook niet met het speciale gereedschap dat werd genoemd. Die speciale tang lijkt alleen nuttig bij gebruik/montage van nieuwe aansluitingen (eenmalige bevestiging) omdat de tang slechts gebruikt wordt voor het indrukken van die rode en groene 'doppen' in de zwarte behuizing. Maar als ik het mis heb dan leer ik graag iets nieuws. Dus nadat de slang eerst over het geribbelde uiteinde van de zwarte behuizing is geschoven, en nadat je de groene dop en die behuizing over die witte pijpjes op de pomp hebt geschoven. Met zo'n tang knijp je dan vervolgens de gekleurde doppen in de behuizing, waarna een perfecte verbinding tot stand is gebracht. Volgens mij zijn die aansluitingen dus 'eenmalig' en niet echt geschikt voor hergebruik. Je moet zoveel lospeuteren en zonder schade lijkt dat niet goed te doen (althans niet in mijn geval). Ik ga dat nog even checken bij de dealer door te vragen of die speciale 'doppen' nieuw geleverd kunnen worden en of bovenstaande correct is (want dan vervang ik de huidige werkende constructie met speciale schroef-klemmetjes (klemmetjes die zicht niet in de slang 'vreten' bij strak aandraaien), door de originele constructie met die speciale plastic snelkoppelingen.
Ik moet nog wel even de volgende kanttekeningen maken, want dat loshalen van die speciale aansluitingen is uiteindelijke gebeurd met ANWB-hulp voor de deur. (ben de man echt dankbaar voor zijn inzet). Hij had zo'n speciale koppeling nog niet onder handen gehad en ik zag dat die de uitdaging eigenlijk niet voorbij kon laten gaan, ondanks het tijdstip (22.00). Kort door de bocht. Loshalen=koppeling-behuizing beetpakken en 45 graden draaien waarna de tap op de pomp afbreekt (zie foto, rode aansluiting, en je moet dan natuurlijk wel een vervangingspomp klaar hebben liggen...), vervolgens trek je de slang van de behuizing af (dat is voorzichtig peuteren en dat gaat beter als die tapverbinding verbroken is), en de rest is hierboven al beschreven.
De ANWB man was overigens opgeroepen omdat mijn broer mij naar de garage wilde slepen, ik had het immers opgegeven (heb geleerd dat je niet ten koste van alles moet doordrukken om succes te behalen, met name als je geen overzicht hebt van de consequenties van je acties). Hij bedacht echter dat het na de koffie en voor vertrek wel handig was om even de afstandsbediening van zijn SAAB schoon te maken en van een nieuwe batterij te voorzien......Doet dat ding het dus niet meer en hij kan z'n auto niet meer starten, waardoor hij ook een pechgeval werd. Dus de ANWB opgeroepen, en die fikste dat probleem van hem eigenlijk vrij vlot door met een hogedruk spuit (of iets dergelijks) de afstandsbediening te reinigen en het advies gaf geen contact-spray meer te gebruiken als de bediening wat hapert. Terwijl dat probleem gefikst werd bedacht ik dat het, als laatste redmiddel, wel een handig zet was om gebruik te maken van de aanwezigheid van de man voor mijn probleem (ben immers ook lid van de club), immers daarom was het allemaal begonnen. Ik vroeg hem of-ie heel even naar die rare aansluitingen op de brandstofpomp wilde kijken en adviseren hoe ik dat nou toch moets aanpakken...... de rest is hierboven beschreven.
Wel een enerverende dag hoor, eerst een vrije ochtend regelen en vervolgens over met vette sneeuwdrap beklede en glibberige fietspaden op zoek naar de slangen-tang (30E), die pas in de vierde automaterialenzaak voorhanden was. Daarna, zonder succes, een uur prutsen met die tang om die koppelingen te lossen, daarna naar de garage om de klus uit handen te geven, om vervolgens om 23.00 succes te hebben met de hulp van de ANWB man. Ik viel als een blok in slaap vannacht en heb prima geslapen.
Ik probeer te begrijpen waarom ze nou deze koppelingen erop gezet hebben, te meer daar de slang zelf als een strak condoom om de aftap en retour pijpjes op de benzinepomp passen. Waarom niet op de benzinepomp pijpjes maken met uiteinden die dezelfde ribbelstructuur hebben zoals te zien is op de uiteinden van de zwarte behuizing van de speciale slang-snelkoppelingen:
http://lh5.ggpht.com/_sbSeC0s0LoI/TRMPQ ... 010210.jpg
http://lh5.ggpht.com/_sbSeC0s0LoI/TRMPR ... 010211.jpg
http://lh3.ggpht.com/_sbSeC0s0LoI/TRMOV ... 010205.jpg
Ik kan me voorstellen dat zo'n constructie nuttig is als de binnendiameter van de benzine-slang en de buitendiameter van die pijpjes op de pomp flink verschillen. Dan kan zo'n systeem prima het verschil overbruggen, en een perfecte afsluiting verzorgen. Maar in mijn geval is dat, denk ik, niet echt nodig, zo lijkt het althans. Er is echter wel een argument aan te voeren voor juist het gebruik van die speciale aansluiting. Die aansluiting zorgt er wel voor dat met een vooraf bepaalde kracht een aansluiting op die tapeinden van de pomp wordt gemaakt. Eigenlijk geen risico dus ivm een schroefklem die je te strak zou kunnen aandraaien waarmee, door de te grote druk van de klem haarscheurtjes in die witte plastic tap-pijpjes zouden kunnen ontstaan, met lekkage/drukverlies als gevolg.
Gezegd moet worden dat die speciale aansluitingen dus wel goed functioneren want ze waren met geen mogelijkheid meer los te krijgen van de oude pomp, ook niet met het speciale gereedschap dat werd genoemd. Die speciale tang lijkt alleen nuttig bij gebruik/montage van nieuwe aansluitingen (eenmalige bevestiging) omdat de tang slechts gebruikt wordt voor het indrukken van die rode en groene 'doppen' in de zwarte behuizing. Maar als ik het mis heb dan leer ik graag iets nieuws. Dus nadat de slang eerst over het geribbelde uiteinde van de zwarte behuizing is geschoven, en nadat je de groene dop en die behuizing over die witte pijpjes op de pomp hebt geschoven. Met zo'n tang knijp je dan vervolgens de gekleurde doppen in de behuizing, waarna een perfecte verbinding tot stand is gebracht. Volgens mij zijn die aansluitingen dus 'eenmalig' en niet echt geschikt voor hergebruik. Je moet zoveel lospeuteren en zonder schade lijkt dat niet goed te doen (althans niet in mijn geval). Ik ga dat nog even checken bij de dealer door te vragen of die speciale 'doppen' nieuw geleverd kunnen worden en of bovenstaande correct is (want dan vervang ik de huidige werkende constructie met speciale schroef-klemmetjes (klemmetjes die zicht niet in de slang 'vreten' bij strak aandraaien), door de originele constructie met die speciale plastic snelkoppelingen.
Ik moet nog wel even de volgende kanttekeningen maken, want dat loshalen van die speciale aansluitingen is uiteindelijke gebeurd met ANWB-hulp voor de deur. (ben de man echt dankbaar voor zijn inzet). Hij had zo'n speciale koppeling nog niet onder handen gehad en ik zag dat die de uitdaging eigenlijk niet voorbij kon laten gaan, ondanks het tijdstip (22.00). Kort door de bocht. Loshalen=koppeling-behuizing beetpakken en 45 graden draaien waarna de tap op de pomp afbreekt (zie foto, rode aansluiting, en je moet dan natuurlijk wel een vervangingspomp klaar hebben liggen...), vervolgens trek je de slang van de behuizing af (dat is voorzichtig peuteren en dat gaat beter als die tapverbinding verbroken is), en de rest is hierboven al beschreven.
De ANWB man was overigens opgeroepen omdat mijn broer mij naar de garage wilde slepen, ik had het immers opgegeven (heb geleerd dat je niet ten koste van alles moet doordrukken om succes te behalen, met name als je geen overzicht hebt van de consequenties van je acties). Hij bedacht echter dat het na de koffie en voor vertrek wel handig was om even de afstandsbediening van zijn SAAB schoon te maken en van een nieuwe batterij te voorzien......Doet dat ding het dus niet meer en hij kan z'n auto niet meer starten, waardoor hij ook een pechgeval werd. Dus de ANWB opgeroepen, en die fikste dat probleem van hem eigenlijk vrij vlot door met een hogedruk spuit (of iets dergelijks) de afstandsbediening te reinigen en het advies gaf geen contact-spray meer te gebruiken als de bediening wat hapert. Terwijl dat probleem gefikst werd bedacht ik dat het, als laatste redmiddel, wel een handig zet was om gebruik te maken van de aanwezigheid van de man voor mijn probleem (ben immers ook lid van de club), immers daarom was het allemaal begonnen. Ik vroeg hem of-ie heel even naar die rare aansluitingen op de brandstofpomp wilde kijken en adviseren hoe ik dat nou toch moets aanpakken...... de rest is hierboven beschreven.
Wel een enerverende dag hoor, eerst een vrije ochtend regelen en vervolgens over met vette sneeuwdrap beklede en glibberige fietspaden op zoek naar de slangen-tang (30E), die pas in de vierde automaterialenzaak voorhanden was. Daarna, zonder succes, een uur prutsen met die tang om die koppelingen te lossen, daarna naar de garage om de klus uit handen te geven, om vervolgens om 23.00 succes te hebben met de hulp van de ANWB man. Ik viel als een blok in slaap vannacht en heb prima geslapen.
- Jack de zeeuw
- Berichten: 2653
- Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
- Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen
Gelukkig voor jou dat je broer ook pech kreeg en dat het nu opgelost is.
Heb je de tang nog wel zinnig kunnen gebruiken
want voor montage van de snelkoppelingen (die je volgens mij wel nieuw kan kopen) heb je hem toch niet nodig
Ze hadden bij de fabricage de snelkoppelingen best achterwege kunnen laten want er zijn genoeg goede slangklemmen die hetzelfde doen. Bij het brandstoffilter hebben ze ook klemmen gebruikt.
Heb je de tang nog wel zinnig kunnen gebruiken
Ze hadden bij de fabricage de snelkoppelingen best achterwege kunnen laten want er zijn genoeg goede slangklemmen die hetzelfde doen. Bij het brandstoffilter hebben ze ook klemmen gebruikt.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
De laatste opmerking snap ik niet. Die snelkoppelingen zijn 'snel' bij montage af fabriek, en niet bedoeld om het leven van de zelfklussende autoliefhebber te vergemakkelijken. Die speciale tang heb ik dus helemaal niet zinnig kunnen gebruiken, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen omdat ik hem op de verkeerde manier zou kunnen gebruiken (ik zou graag horen van succesvolle gebruikers van die tang (bij filterverwisseling en brandstofpomp) HOE je die knijptang dan precies moet gebruiken. Het ene bekje heeft een relatief smal gat, past in de dopkant (groene/rode dop, ik dacht 10 mm) en het andere bekje heeft een bredere uitsparing (12 mm)en schuif je in de gleuf onderaan de behuizing, en dan knijpen maar. Bij mij gebeurd er niks, alleen beschadigingen omdat het plastic het begeeft bij (te veel) kracht zetten (zie foto's hierboven). Het inknijpen leidt dus niet echt tot samendrukking van plastic behuizing en dat zou toch moeten om het klemsysteem binnenin de behuizing te lossen. Kan aan mijn koppelingen liggen natuurlijk. Maar ik zet ze er denk ik niet meer op, zeker niet na mijn bezoek bij de dealer.
Ik was zojuist bij de dealer. Meneer we verkopen die koppelingen niet los, alleen compleet aan een brandstofleiding (!!): kassa. Bij de automaterialenzaak ook niet (ben er bij 1 geweest dus dat is niet representatief). Van een monteur in de automaterialenzaak krijg ik te horen. Meneer, zoals dat bij u nu is toegepast, met goede schroefklemmn, wordt nog veel gedaan in garages. Snelkoppelklemmen worden vooral gebruikt tijdens fabrieksmontage (gaat lekker makkelijk bij assemblage van de auto) en bij de dealer (complete brandstofleiding). De dealer vervangt liever geen stekkertjes, koppelingetjes, draadjes of dopjes maar komplete systemen of subsystemen. Daar is ook beter aan te verdienen en is voor de klant ook acceptabeler want de verhouding arbeidskosten t.o.v. de kosten van een complete unit (van wat dan ook) is makkelijker te motiveren dan arbeidskosten t.o.v. van de kosten van een stekkertje of dopje. U moet wel altijd goed controleren dat er geen lekkage is of drukverlies (geen benzine maar bezinedamp lekkage) wat dat kost u pk's omdat het injectiesysteem niet goed bediend wordt met benzine. Dat laaste vind ik wel een goed advies. Ik ga het brandstoffilter ook maar vervangen en de slangaansluitingen maken met (goede) schroefklemmen.
Misschien heeft iemand nog een suggestie (weblink) waar die originele koppelingen dan wel te bestellen zijn. Vanavond even een stukje grote weg doen om te kijken of-ie met voldoende vermogen rijdt
Ik was zojuist bij de dealer. Meneer we verkopen die koppelingen niet los, alleen compleet aan een brandstofleiding (!!): kassa. Bij de automaterialenzaak ook niet (ben er bij 1 geweest dus dat is niet representatief). Van een monteur in de automaterialenzaak krijg ik te horen. Meneer, zoals dat bij u nu is toegepast, met goede schroefklemmn, wordt nog veel gedaan in garages. Snelkoppelklemmen worden vooral gebruikt tijdens fabrieksmontage (gaat lekker makkelijk bij assemblage van de auto) en bij de dealer (complete brandstofleiding). De dealer vervangt liever geen stekkertjes, koppelingetjes, draadjes of dopjes maar komplete systemen of subsystemen. Daar is ook beter aan te verdienen en is voor de klant ook acceptabeler want de verhouding arbeidskosten t.o.v. de kosten van een complete unit (van wat dan ook) is makkelijker te motiveren dan arbeidskosten t.o.v. van de kosten van een stekkertje of dopje. U moet wel altijd goed controleren dat er geen lekkage is of drukverlies (geen benzine maar bezinedamp lekkage) wat dat kost u pk's omdat het injectiesysteem niet goed bediend wordt met benzine. Dat laaste vind ik wel een goed advies. Ik ga het brandstoffilter ook maar vervangen en de slangaansluitingen maken met (goede) schroefklemmen.
Misschien heeft iemand nog een suggestie (weblink) waar die originele koppelingen dan wel te bestellen zijn. Vanavond even een stukje grote weg doen om te kijken of-ie met voldoende vermogen rijdt
Laatst gewijzigd door Groen op 23 dec 2010, 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.
2.5 RXT, 07-2000, full options, 249k km
Yamaha XV1700 Warrior, 2004, pcm 5, forced-air intake, 87 pk, 154 nm, 27k km
Yamaha XV1700 Warrior, 2004, pcm 5, forced-air intake, 87 pk, 154 nm, 27k km
- Jack de zeeuw
- Berichten: 2653
- Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
- Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen
Ik heb de pomp nog nooit gedemonteerd, maar als ik de foto van de pomp bekijk, zie ik aan de onderkant een plat gedeelte zitten.Is dit een soort zeef/filter ?
En zou daar ook rommel in kunnen zitten ? Mijn auto wil nl. sinds kort niet meer boven de 4000 toeren in zijn vrij en tijdens rijden kan hij nog minder aan. Stationair loopt hij wel goed en tot 4000 toeren ook.
Nu had ik een tank vuile brandstof, na deze leeg gepompt te hebben zag ik onder in de bussen een vloeistof zwaarder dan benzine zitten. Ben bang, omdat de vloeistof zwaarder is dan benzine, dat die vloeistof en niet volledig uit is en dat hij daarom beroerd blijft lopen.( Heb het benzinefilter al vervangen.) Ik hoor de pomp overigens behoorlijk janken als de auto stationair draait.
Is er een andere manier om de tank volledig leeg te maken ? Zou dat via het gat van de benzinepomp kunnen als je deze demonteerd ? Een aftapplug onderaan de tank zit er niet.
Wie heeft er een oplossing

En zou daar ook rommel in kunnen zitten ? Mijn auto wil nl. sinds kort niet meer boven de 4000 toeren in zijn vrij en tijdens rijden kan hij nog minder aan. Stationair loopt hij wel goed en tot 4000 toeren ook.
Nu had ik een tank vuile brandstof, na deze leeg gepompt te hebben zag ik onder in de bussen een vloeistof zwaarder dan benzine zitten. Ben bang, omdat de vloeistof zwaarder is dan benzine, dat die vloeistof en niet volledig uit is en dat hij daarom beroerd blijft lopen.( Heb het benzinefilter al vervangen.) Ik hoor de pomp overigens behoorlijk janken als de auto stationair draait.
Is er een andere manier om de tank volledig leeg te maken ? Zou dat via het gat van de benzinepomp kunnen als je deze demonteerd ? Een aftapplug onderaan de tank zit er niet.
Wie heeft er een oplossing
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Ja, onderaan de bezinepomp hangt een 'matje' dat als zeef werkt en dat kan natuurlijk verstopt zijn geraakt door vervuiling en kan worden schoongemaakt. De vlotter kan natuurlijk ook knellen. Hij is wel schoon te maken dus. Maar ik heb geen ervaring met het schoonmaken van de tank.
Het leeg maken van de tank (onder de veronderstelling dat er geen aftappunt is op de tankbodem, ik weet niet of dat zo is namelijk) kan natuurlijk altijd gedaan worden via de opening van de bezinepomp, via het principe van 'hevelen'. Als je op een gemakkelijke manier jouw bezinepomp kunt verwijderen en niet met die ellende te maken hebt zoals bij mij het geval is dan heb je een grote opening beschikbaar waardoor je in je tank kunt komen en die kunt uitmesten. Maar dat is natuurlijk wel linke soep want er zullen altijd dampen blijven hangen met kans op ontploffing, dus ik zou er maar erg voorzichtig mee zijn. De tank kan dus in principe volledig drooggemaakt worden via overhevelen van de vloeistof in een lager dan de tankBODEM gelegen reservoir/emmer oid. Slang in de tank, 'zuigen' maar (...) totdat je benzine proeft, snel vinger op slangeinde en slangeind in lager gelegen reservoir brengen en dan vinger weg en alle vloeistof stroomt van de tank naar het reservoir (stroom gaat dus eerst om hoog in de slang en daarna naar beneden). Daarna je tanden poetsen en zeker niet direct een sigaret opsteken.
Hevelen - Bij hevelen wordt een slang helemaal gevuld met vloeistof, bijvoorbeeld dieselolie. Wanneer nu het ene eind in een volle, hooggeplaatste tank gelegd wordt en het andere eind ondergedompeld wordt in een laaggeplaatste tank, dan loopt die tank vanzelf vol. De bezitter van een motorboot heeft een hevelpompje aan boord waarmee hij de oliestroom op gang brengt van de opslagtank op de kade naar zijn veel lager gelegen tank. Daarna loopt het in alle rust, zodat dezelfde truc ook gebruikt wordt om geruisloos diesel uit vrachtwagens te stelen (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_de ... ende_vaten)
Het leeg maken van de tank (onder de veronderstelling dat er geen aftappunt is op de tankbodem, ik weet niet of dat zo is namelijk) kan natuurlijk altijd gedaan worden via de opening van de bezinepomp, via het principe van 'hevelen'. Als je op een gemakkelijke manier jouw bezinepomp kunt verwijderen en niet met die ellende te maken hebt zoals bij mij het geval is dan heb je een grote opening beschikbaar waardoor je in je tank kunt komen en die kunt uitmesten. Maar dat is natuurlijk wel linke soep want er zullen altijd dampen blijven hangen met kans op ontploffing, dus ik zou er maar erg voorzichtig mee zijn. De tank kan dus in principe volledig drooggemaakt worden via overhevelen van de vloeistof in een lager dan de tankBODEM gelegen reservoir/emmer oid. Slang in de tank, 'zuigen' maar (...) totdat je benzine proeft, snel vinger op slangeinde en slangeind in lager gelegen reservoir brengen en dan vinger weg en alle vloeistof stroomt van de tank naar het reservoir (stroom gaat dus eerst om hoog in de slang en daarna naar beneden). Daarna je tanden poetsen en zeker niet direct een sigaret opsteken.
Hevelen - Bij hevelen wordt een slang helemaal gevuld met vloeistof, bijvoorbeeld dieselolie. Wanneer nu het ene eind in een volle, hooggeplaatste tank gelegd wordt en het andere eind ondergedompeld wordt in een laaggeplaatste tank, dan loopt die tank vanzelf vol. De bezitter van een motorboot heeft een hevelpompje aan boord waarmee hij de oliestroom op gang brengt van de opslagtank op de kade naar zijn veel lager gelegen tank. Daarna loopt het in alle rust, zodat dezelfde truc ook gebruikt wordt om geruisloos diesel uit vrachtwagens te stelen (bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_de ... ende_vaten)
2.5 RXT, 07-2000, full options, 249k km
Yamaha XV1700 Warrior, 2004, pcm 5, forced-air intake, 87 pk, 154 nm, 27k km
Yamaha XV1700 Warrior, 2004, pcm 5, forced-air intake, 87 pk, 154 nm, 27k km
Jack de "Zeeuw", Als je de motor niet op toeren kunt krijgen kan dat verschillende oorzaken hebben. Verstopt brandstof systeem. slechte brandstof pompdruk (te laag). vervuilde injectoren, verstopt luchtfilter, slechte bougies
Je hebt al een aantal zaken onderzocht.
Het vocht onderin je tank krijg je er lastig uit. Vroeger gooide ik er een liter spiritus bij in de tank(water lost op in spiritus!), maar dat moet je nu niet meer doen, het kost je een katalysator(smelt).
Ik doe tegenwoordig het volgende; rij de tank zoveel mogelijk leeg, dan de pomp los schroeven en met een grote spuit met een slang eraan de vloeistof onder in die witte bak in de tank zoveel mogelijk opzuigen. Daarna alles weer monteren en een dosis Forté Fuel System Cleaner toevoegen aan de tank waar nog 10-15 liter brandstof inzit. Dan de tank leegrijden tot aan reserve. Als nabehandeling nog een dosis aan de tank toevoegen en voltanken. SUC6
Je hebt al een aantal zaken onderzocht.
Het vocht onderin je tank krijg je er lastig uit. Vroeger gooide ik er een liter spiritus bij in de tank(water lost op in spiritus!), maar dat moet je nu niet meer doen, het kost je een katalysator(smelt).
Ik doe tegenwoordig het volgende; rij de tank zoveel mogelijk leeg, dan de pomp los schroeven en met een grote spuit met een slang eraan de vloeistof onder in die witte bak in de tank zoveel mogelijk opzuigen. Daarna alles weer monteren en een dosis Forté Fuel System Cleaner toevoegen aan de tank waar nog 10-15 liter brandstof inzit. Dan de tank leegrijden tot aan reserve. Als nabehandeling nog een dosis aan de tank toevoegen en voltanken. SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
- Jack de zeeuw
- Berichten: 2653
- Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
- Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen
Bedankt voor de tips Willem en Groen, het is begonnen nadat ik "vervuilde"
brandstof had getankt. Hij wilde al helemaal niet meer starten nadat hij op de weg was stilgevallen. Daarna tank leeg gepomp met de brandstofpomp van de auto zelf en filter vervangen.
Kwam wat troep uit maar het ergste is de zwaardere substantie die ik later dus constateerde onderin de benzine in de tanks die ik er dus uit had gepompt. Ik kan de vloeistof niet thuisbrengen, het is in ieder geval geen diesel want dat zou zich meer met de benzine mengen.
Daarna opgevuld met zuivere benzine maar nu wil hij niet meer op toeren komen en aan het rijdende al helemaal niet meer. Nadat ik er injectorcleaner ingegooid had liep hij al beter maar vermogen heeft hij nog steeds niet.
Nu ga ik dus de pomp demonteren, inspecteren en de tank via het gat zuiver maken.
Is er ook nog een mogelijkheid om de pomp zelf open te halen ? (indien nodig)
Als ik het contact aanzet, stopt de pomp dan met draaien omdat hij op druk komt of zal hij zowiezo stoppen ?
Als de motor nl stationair loopt hoor ik de pomp constant volop draaien, dat is toch niet normaal ?
Ik weet dat ze redelijk benzine gebruiken maar stationair toch niet neem ik aan. Het lijkt nl wel of hij de benzine niet voldoende aangevoerd krijgt.
Kwam wat troep uit maar het ergste is de zwaardere substantie die ik later dus constateerde onderin de benzine in de tanks die ik er dus uit had gepompt. Ik kan de vloeistof niet thuisbrengen, het is in ieder geval geen diesel want dat zou zich meer met de benzine mengen.
Daarna opgevuld met zuivere benzine maar nu wil hij niet meer op toeren komen en aan het rijdende al helemaal niet meer. Nadat ik er injectorcleaner ingegooid had liep hij al beter maar vermogen heeft hij nog steeds niet.
Nu ga ik dus de pomp demonteren, inspecteren en de tank via het gat zuiver maken.
Is er ook nog een mogelijkheid om de pomp zelf open te halen ? (indien nodig)
Als ik het contact aanzet, stopt de pomp dan met draaien omdat hij op druk komt of zal hij zowiezo stoppen ?
Als de motor nl stationair loopt hoor ik de pomp constant volop draaien, dat is toch niet normaal ?
Ik weet dat ze redelijk benzine gebruiken maar stationair toch niet neem ik aan. Het lijkt nl wel of hij de benzine niet voldoende aangevoerd krijgt.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm