Licht ratelend geluid achter het climate display
- Dolphinarium
Licht ratelend geluid achter het climate display
Hoi allemaal,
heeft iemand een idee wat een licht ratelend geluid achter het climate display van een Saf 2.0 RTE ALIZE kan zijn? Lijkt wel een aanlopend klein ventilatortje (zoals op een oude pentium processor). Blijft ook hoorbaar als ik het hele climate systeem uit zet....
heeft iemand een idee wat een licht ratelend geluid achter het climate display van een Saf 2.0 RTE ALIZE kan zijn? Lijkt wel een aanlopend klein ventilatortje (zoals op een oude pentium processor). Blijft ook hoorbaar als ik het hele climate systeem uit zet....
Laatst gewijzigd door Dolphinarium op 28 sep 2010, 00:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Dolphinarium is een blije Safrane 2.0 RTE ALIZE rijder 
- AS1 (Anne)
- Administrator
in het display zit links achter het rooster een sensor met daarachter een klein ventilatortje.
Haal het display er uit en maak eens de sensor en ventilatortje schoon.
Haal het display er uit en maak eens de sensor en ventilatortje schoon.
Honda Accord Tourer 2.0 aut. - 2009 (sinds nov. 2025)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 3 1.6 Initiale, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Gehad: R25 V6, Clio 3 1.6 Initiale, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
- mbproductions
- AS1 (Anne)
- Administrator
als het contact aan staat dan draait het ventilatortje, onafhankelijk van wel of niet ingeschakelde klimaatregeling.mbproductions schreef:Even een klein vraagje daarover. hoort dat ventilatortje altijd te draaien? hier draait hij namelijk helemaal niet.
Werkt jouw klimaatregeling goed ondanks dat het ventilatortje niet draait?
Honda Accord Tourer 2.0 aut. - 2009 (sinds nov. 2025)
- mbproductions
Tja niet echt, maar rechts heb je foutcode 3d dus moeilijk te bepalenAS1 schreef:als het contact aan staat dan draait het ventilatortje, onafhankelijk van wel of niet ingeschakelde klimaatregeling.mbproductions schreef:Even een klein vraagje daarover. hoort dat ventilatortje altijd te draaien? hier draait hij namelijk helemaal niet.
Werkt jouw klimaatregeling goed ondanks dat het ventilatortje niet draait?
Ja het is een heel klein ventilatortje, je moet de hele display met 4 torx schroefjes losmaken dan kan je erbij. Met een klein penseeltje en wat wasbenzine kan je de sensor reinigen. En idd als het kontakt aanstaat dient het te draaien, want de langs gezogen lucht wordt door de sensor gemeten en die regelt dan de snelheid van de ventilator en temp.
SUC6
P.S. Ik heb wat naaimachine olie op de asjes gedaan bij mij is hij nu geruisloos.
SUC6
P.S. Ik heb wat naaimachine olie op de asjes gedaan bij mij is hij nu geruisloos.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
- Dolphinarium
Jongens,
bedankt voor alle info
Hier zit meer Safrane "know how" dan bij de Renault dealer 
Dit is wel een heel leuke website trouwens, waanzinnig, die snelle reactie's, had ik helemaal niet verwacht....hoop zo ook nog eens iemand te kunnen helpen met iets....ga nu maar even torxen...
P.s. Als die draaiende cd irritant wordt, laat maar weten, ben 'm zelf al bijna weer zat....(Dan zet ik er wel een rustig palmboompje op ofzo
bedankt voor alle info
Dit is wel een heel leuke website trouwens, waanzinnig, die snelle reactie's, had ik helemaal niet verwacht....hoop zo ook nog eens iemand te kunnen helpen met iets....ga nu maar even torxen...
P.s. Als die draaiende cd irritant wordt, laat maar weten, ben 'm zelf al bijna weer zat....(Dan zet ik er wel een rustig palmboompje op ofzo
- mbproductions
- mbproductions
Als ik hem eruit haal en dan beluister hoor ik binnen in weldat hij wilt. en als ik hem een duwtje geef dan draait hij een stukje terug (vanaf punt dat hij een duwtje kreeg) en staat stillWillemS schreef:Ja het is een heel klein ventilatortje, je moet de hele display met 4 torx schroefjes losmaken dan kan je erbij. Met een klein penseeltje en wat wasbenzine kan je de sensor reinigen. En idd als het kontakt aanstaat dient het te draaien, want de langs gezogen lucht wordt door de sensor gemeten en die regelt dan de snelheid van de ventilator en temp.
SUC6
Dus hij blijft eigenlijk altijd still staan, ondanks contact aan.
De temperatuursensor welke voor de waaier zit is met een wit bandkabeltje aangesloten, dit bandkabeltje gaat binnendoor langs de waaier en komt achter de motor weer te voorschijn.
Het kan zijn dat het witte bandkabeltje tegen de waaier komt en deze blokkeert.
Je kunt het geheel demonteren door het witte stekkertje los te maken en de ventilator uit de klem te halen.
Het achterste kapje van de motor zit met zwarte nokjes vastgeklemd, deze moet je voorzichtig indrukken en het kapje naar achteren schuiven.
Er zit een printplaatje met elektronica achter het motortje en hier komt ook het witte bandkabeltje tevoorschijn, trek deze heel voorzichtig iets aan ongeveer een halve centimeter zou hij door het huis heengetrokken moeten zijn. Check of de waaier vrijloopt en monteer het geheel weer.
Succes
Paulauke
Je kunt het geheel demonteren door het witte stekkertje los te maken en de ventilator uit de klem te halen.
Het achterste kapje van de motor zit met zwarte nokjes vastgeklemd, deze moet je voorzichtig indrukken en het kapje naar achteren schuiven.
Er zit een printplaatje met elektronica achter het motortje en hier komt ook het witte bandkabeltje tevoorschijn, trek deze heel voorzichtig iets aan ongeveer een halve centimeter zou hij door het huis heengetrokken moeten zijn. Check of de waaier vrijloopt en monteer het geheel weer.
Succes
Paulauke
Safrane II 2.5 RXE Aut G3
- mbproductions
Nou aanlopen doet hij niet aangezien ik hem in me handen hadPaulauke schreef:De temperatuursensor welke voor de waaier zit is met een wit bandkabeltje aangesloten, dit bandkabeltje gaat binnendoor langs de waaier en komt achter de motor weer te voorschijn.
Het achterste kapje van de motor zit metzwarte nokjes vastgeklemd, deze moet je voorzichtig indrukken en het kapje naar achteren schuiven.
Succes
Paulauke

- mbproductions
Hahaha foutjeDolphinarium schreef:Torxen betekent geloof ik ook scheten laten terwijl je slaaptmbproductions schreef:Haha, hier zit zeker meer "know how" dan bij de Renault dealer. en het is Torxen geloof ik
Laatst gewijzigd door mbproductions op 28 sep 2010, 00:31, 1 keer totaal gewijzigd.
- Dolphinarium
- mbproductions
- Dolphinarium
Geintjembproductions schreef:Hahaha foutjeDolphinarium schreef:Torxen betekent geloof ik ook scheten laten terwijl je slaaptmbproductions schreef:Haha, hier zit zeker meer "know how" dan bij de Renault dealer. en het is Torxen geloof iktoch maar even me text aanpassen