Auto valt sporadisch stil.

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Flesdop

Bericht door Flesdop »

d,n hens schreef:stappenmotor schoonmaken deze regeld het stationaire toerental
heb ik zelf gehad met een peugeot 406 ,die was er zeer gevoelig voor.
jij hebt precies dezelfde problemen als ik destijds
En de stappenmotor, is dat de cilinder die op de stationairklep zit met 2 draadjes eruit?
Toch verdenk ik niet de stationairklep ervan, want vandaag had ik het dus tijdens het rijden dat de auto even schokte maar gewoon weer oppakte en kon weer verder rijden...

Ik zal van het weekend wel eens met een busje contactspray alle makkelijk bereikbare stekkers losmaken en eventueel schoonmaken en inspuiten...
WillemS

Bericht door WillemS »

Ik verdenk de sensor die bij de krukas zit gemonteerd. Je kunt hem vinden door je luchtfilterbehuising te verwijderen, zit met 1 boutje in het vliegwielhuis gemonteerd. Deze senosr reageert op de positie van het vliegwiel. en als deze vuil is met slijpsel, werkt hij niet goed meer en geeft ook dit soort storingen. SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

op het forum staat een trucje om de motor te starten als deze sensor (BDP-sensor) stuk is.
Dat betekent dus dat de motor wel blijft lopen als de sensor stuk zou zijn.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
d,n hens

Bericht door d,n hens »

Stappenmotor zit inderdaad op het gasklephuis waar 2 draden aan zitten.
Hier nog een paar problemen waardoor de stationairregeling niet werkt:

- Stappenmotor dus vervuilt of stuk (in 99% vervuilt)
- Vacuumlek (komt ook heel vaak voor)
- Kabelbreuk (soms) of ECU stuk (zelden)
- Stationaire basisafstelling niet in orde (bv door verdraaide of vervuilde gasklep)
safrane 2.5 rxt automaat met alle optie's ,leer, xenon verlichting schuifdak en nog veel meer is verkocht.
safrane 2.5 rxe lpg g3 automaat met leer en voorruitverwarming op 15-12-2010 102000km inmiddels verkocht en kort gereden door nieuwe eigenaar.
18-DD-SL R.I.P.
WillemS

Bericht door WillemS »

@AS1, ben benieuwd in welk topic dat staat beschreven?
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Flesdop

Bericht door Flesdop »

WillemS schreef:Ik verdenk de sensor die bij de krukas zit gemonteerd. Je kunt hem vinden door je luchtfilterbehuising te verwijderen, zit met 1 boutje in het vliegwielhuis gemonteerd. Deze senosr reageert op de positie van het vliegwiel. en als deze vuil is met slijpsel, werkt hij niet goed meer en geeft ook dit soort storingen. SUC6
Kijk, hier kunnen we wat mee, ook gelijk een mooi moment om de luchtfilter eens te ontdoen van wat stof en al...
AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

WillemS schreef:@AS1, ben benieuwd in welk topic dat staat beschreven?
hier de tip om de BDP-sensor (of nokkenas-sensor maar geen krukas-sensor) te omzeilen.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Flesdop

Bericht door Flesdop »

Even een update van mijn kant:

Ik ben vandaag langst de dealer geweest om hem uit te laten lezen, tijdens het binnenrijden viel de auto dus stil zonder melding...
De monteur kon het dus geen naam geven, tijdens het uitlezen is het probleem niet naar voren gekomen, hij heeft me aangeraden de stationairklep te vervangen. Deze heb ik kunnen vinden op de sloop voor 20 euro. Nu dus even afwachten wat het gaat doen, morgen naar Harderwijk dus ik hoop dat er geen gekke dingen gebeuren...
Flesdop

Bericht door Flesdop »

Dus een nieuwe gebruikte stationairklep, dit heeft helaas niet geholpen...
Na een rit van 250km viel de auto tijdens het nadraaien alsnog stil, heel vreemd...
Ondertussen heb ik tijdens het stationair draaien hier en daar wat stekkers los gehaald, maar dit kwam niet tot een gewenst resultaat, zo heb ik dus de gasklepsensor gehad, en 1 aan de luchttoevoer, bij het loshalen van de stationairklep viel de auto wel stil, dus even wat aan alle draden gerukt en geduwd maar ook daar geen problemen mee.
Nu begint het bij mij wel een beetje op te houden met ideeën...
Flesdop

Bericht door Flesdop »

Jawel we zijn er weer!

En nee :cry: , het probleem is nog niet opgelost...

Wat me vandaag opviel was: ik reed in de file, en bij het in de eerste versnelling optrekken en vervolgens het gas los te laten ging de auto nogal stuiteren, alsof je alsmaar het gaspedaal helemaal intrapt en weer los laat. Of pompend remmen zeg maar...
In de 2de versnelling was dit euvel bijna niet merkbaar...

Het wordt steeds gekker...

Kan een te lage oliedruk dit probleem verklaren? Als ik met warme motor stationair sta valt de oliedrukmeter helemaal weg, bij beetje gas geven komt de druk wel direct terug, er zit 0W40 in van KroonOil. Maar het gebeurd dus ook bij koude motor wanneer de druk stationair wel goed is. Ik ben er toen mee naar de garage geweest maar die hadden mij verteld dat het geen kwaad kon...

Toch blijft de injectieprobleem melding nog altijd knagen. Paar weken terug hebben ze hem uitgelezen met een ouderwets apparaat want de laptop kon hem niet uitlezen...
Dus gericht zoeken zit er niet echt in, alleen maar dat er een fout in zit van de injectie en van de lambda sonde? Heeft dit misschien een verband? Hoog vebruik vind ik wel meevallen, de snelweg doet 1 op 13 en woon/werk kom ik niet verder dan 1 op 10 (2.0 16v).

Ik heb ook zitten denken aan de bobines, dat deze op de een of andere manier toch de geest geven. Kan ik links en rechts omwisselen of beter niet doen? Nieuwe kosten bijna 70 euro per stuk, maal 2 is dus toch weer 140 euro wat misschien het probleem nog steeds niet oplost... (Iemand die een setje reserve heeft liggen die ik mag proberen?)

Met in afwachting van jullie reacties sukkel ik maar weer een beetje verder...
Alexander

Bericht door Alexander »

Ondanks het feit dat je verhaal uit maart dateerde was ik benieuwd of er ontwikkelingen zijn. Heb nl hetzelfde probleem. Kan een week probleemloos rijden en krijg dan zonder enige aanleiding hetzelfde gedonder als wat jij beschrijft. Vorig weekend zonder toestanden heen en weer naar Uden. Gisteren boodschap gedaan, sta bijna stil voor een stoplicht en slaat gewoon af stottert dan af en toe. Opnieuw starten en hij loopt weer. Kan dan een paar dagen goed gaan en dan gaat ie weer.
Safrane II 2.5 RXT
theo-safrane

Bericht door theo-safrane »

Een vraagje rijdt de auto op gas?
En als de auto stilvalt gebeurt dit dan als hij op gas rijdt of heb je dit dan ook op benzine?

Ik had een dergelijk probleem met een Laguna op gas deze viel ook stil waneer hij maar wilde, bleek uiteindlijk de gascomputer te zijn daar schijnen relais in te zitten die naar verloop van tijd nukken gaan krijgen.

Be bij Willy van Langkveld ge weest en hij heeft dei kunnen maken voor een redelijk bedrag.

groetjes Theo
Alexander

Bericht door Alexander »

Nee, dat is niet het geval. Gewoon op benzine. Maar inmiddels is me iets anders opgevallen en dat is dat een slangetje van wit nylon dat aangesloten is op de pijp die uit de bovenkant van het luchtfilter en verbinding maakt met een drukregelaar van het brandstof injectiesysteem en de aansluitrubbers van dit deel van het slangetje door verwering niet goed meer lijken af te dichten. Misschien moet dat ding een onderdruk trekken en kan dat niet meer door poreusheid van de slangaansluitrubbers, als je begrijpt wat ik bedoel.
In het werkplaatshandboek pag 16 staat dat slangetje weergegeven. Misschien is dit grote onzin maar ik kan me voorstellen als het zo werkt dat het brandstofinjectiesysteem daardoor niet goed functioneert. Ik heb deze rubbers met tape omwonden zodat eventuele lekkage is opgeheven (voor zolang het duurt) Hij lijkt nu beter te lopen. Nu maar eens kijken of het iets uithaalt. Ik laat het nog weten.
Safrane II 2.5 RXT
Alexander

Bericht door Alexander »

Vandaag gesproken met techneut van de dealer. Mijn verhaal lijkt hem niet onzinnig. In ieder geval 2 nieuwe rubber aansluitstukken besteld voor het betreffende slangetje. 2x 7,50 + BTW. Baat het niet dan schaadt het niet.
Safrane II 2.5 RXT
Alexander

Bericht door Alexander »

De nieuwe rubbers hebben mijn probleem opgelost. Sindsdien geen last meer gehad.
Safrane II 2.5 RXT
Plaats reactie