Elektronic Cruise Control inbouwen in ph 1

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2653
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Elektronic Cruise Control inbouwen in ph 1

Bericht door Jack de zeeuw »

Ik heb een Quaddra gezien uit '92 voorzien van cruise control. Mijn Initiale '97 heeft het ook maar de Bi-turbo's dus niet omdat Renault het blijkbaar te gevaarlijk vond.
Zelf vind ik het juist zeer handig om toch binnen de snelheidslimiet te blijven. Want ik ga er zoooooooo makkelijk overheen.

Nu zei de Franse meneer waarvan ik de laatste Bi gekocht heb dat alles voorbereid is maar dat je een ander stuur (vanwege sleepcontacten ?) moet monteren en nog 2 of 3 andere zaken.

De blauwe Bi heeft eenzelfde stuur als in de ph 2, de 1e ph 1 met ecc had aparte knopjes links en rechts en dan nog 2 boven elkaar. Ik kan in de blauwe een ecc bedieningsconsole van een ph 2 kwijt, alleen het knopje in de middenkonsole voor aan/uit cruise control kan ik niet kwijt omdat ik geen gaten meer overheb, in de quaddra zag ik dat er 3 boven elkaar zaten maar dat was geen middenconsole met plastichout inleg. :evil: :evil:

Wie heeft het al eens voorhanden gehad en/of geprobeert. Onderdelen lijkt me geen probleem, dat is een zorg van later. :roll: :roll:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Wat je nodig hebt is...

-Het mechaniek op de motor
-De stuur bediening
-De schakelaar op het midden console.(met verlichting)
-Een snelheids puls signaal (op de snelheids meter aanwezig)
-Een computertje ????die alles electronisch aanstuurt en met memory instelling
-Aftakking van remschakelaar (om bij remmen de CC uit te schakelen)
-Bekabeling

ff verder aanvullen door diegene die het al eens hebben gedaan :wink: :wink: :wink:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2653
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Volgens de Fransman aan te schaffen, (hij heeft het ook laten zien) :

Mechaniek op de motor (was een klein gevalletje) :oops:
Stuur bediening (dus ook ander stuur volgens hem ivm sleepcontacten)
Rekeneenheid (computer kastje, was ook klein dingetje :oops: )

De rest is standaard aanwezig. Behalve de schakelaar op de middenconsole, en dat vind ik nog wel het grootste probleem want is daar ook niet te monteren (zie start topic) :evil:

Misschien dat ik er even naar toe moet, kan hij het even doen.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Naar mijn idee is het alleen maar een on/off schakelaar om de CC aan/uit te zetten.
Met de originele schakelaar is er ook verlichting ingebouwd, maar dit is niet noodzakelijk.
Je merkt het snel genoeg als de schakelaar niet uit staat, want dan doet de CC het gewoon niet :wink: :wink: :wink:
Een gewone tuimel schakelaar zou het dus gewoon moeten doen.

Bij het rempedaal zit ook de schakelaar die de CC uitschakeld als je gaat remmen, en dat MOET je wel monteren,want bij remmen Zonder de CC uit te schakelen wordt het toch wel erg gevaarlijk :roll: :roll: :roll: :roll:

Hoe het met de montage op de motor zit, zou ik eerst maar eens bekijken, daar verwacht ik meeste problemen mee.
Het blok is hetzelfde maar de toeters en bellen van een V6 en een Biturbo is wel anders qua opbouw .......

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
theo-safrane
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 dec 2009, 00:06
Locatie: velden

Bericht door theo-safrane »

Hier komt wel wat meer bij kijken, zitten de schakelaars op rem en koppelingpendaal?

Anders een c.c. kopen.

Ik heb de eenvoudige van John Gold gekocht en dat werkt prima en is ook heel goed in te bouwen.
Dit voor plus minus 200 Euri

groetjes.
Gebruikersavatar
Sjak Brak
Berichten: 1232
Lid geworden op: 06 jun 2007, 23:03
Locatie: Antarctica

Bericht door Sjak Brak »

theo-safrane schreef:Ik heb de eenvoudige van John Gold gekocht en dat werkt prima en is ook heel goed in te bouwen.
Dit is inderdaad een optie als het met originele componenten niet wil. En waarschijnlijk ook veel makkelijker in te bouwen :)
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2653
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Is ecc geregeld via het motormanegment systeem ? Dat vroeg mijn garagist zich af, als het dus moet zijn geprogrammeerd in het managment systeem kan het wel eens zo zijn dat het op een biturbo niet zal werken.
Er is nl geen 1 biturbo uitgevoerd met ecc, waarom ? omdat het niet kan ? Vanwege ander vacuum of turbo druk ?
Wie kan me daarmee verder helpen ? :roll:

Onderdelen van ecc kan ik kwijt en zoals ik nu kan zien zijn de aansluitstekkers ook aanwezig, alleen : zal het werken :?:
Willem-Jan
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 nov 2008, 15:09
Locatie: Drachten

Bericht door Willem-Jan »

Hoe lastig is het om een originele cruise control achteraf in te bouwen in een Safrane? Ik wil namelijk persé Cruise Control, maar ik zie veel leuke Safranes zonder.
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Het is heel lastig om een originele CC in te bouwen in een saf die niet is voorbereid.
Het is veel eenvoudiger en voordeliger om te kijken bij John Gold, deze heeft prima CC's eventueel met bedieing aan het stuur(anders bij je richtingaanwijzer in de behuizing).
SUC6
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2653
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Om te weten of de saf is voorbereid, moet je een schema/onderdelen lijst opvragen en kijken of de stekkers er zijn op de plaatsen waar ze moeten zijn. Als dat het geval is, is het een koud kunstje :wink: :wink:
Maar ja, ik heb het ook nog niet over gezet, moet er toch nog eens van komen. :x :x
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Plaats reactie