Mijn safrane vreet koelvloeistof
-
robertvroegop
Mijn safrane vreet koelvloeistof
Hallo,
Ik ben een leek op het gebied van auto's, ik rijd er in en dat is alles. Ik heb geen verstand van reparaties dus iedereen kan me van alles op de mouw spelden. Ik hoop hier op dit forum wat meer duidelijkheid te krijgen over het volgende:
Mijn auto safrane 2.2I uit 1996 vertoon sinds een half jaar het probleem dat ie koelvloeistof verbruikt. Ik ben er al voor naar verschillende garages geweest om het te laten controleren maar steeds krijg ik een onduidelijk antwoord. De radiator of iets anders is niet lek. De motor hebben ze onder hoge druk geplaatst om te zien of er iets lekte maar dat werd in 3 gevallen uitgesloten. Nu spreekt men van een lekke koppakking maar zeker weten doen deze mannen het niet. Een reparatie in dit geval zou tussen de 5 a 6 honderd euro gaan kosten. Ten eerste is mijn vraag dan, is deze auto het nog waard. Ja, ik weet wel dat dit nog een heleboel andere issues heeft, maar de rest van de auto is voor zover mij bekend prima.
Ik zou graag willen weten hoe komt het dat de auto de koelvloeistof verbruikt en waar blijft het dan? Ik neem aan dat het niet verbrand of zo. Ik moet nu per twee weken een kwart liter vloeistof bijvullen. Kan iemand mij hier meer duidelijkheid in geven en eventueel een aanwijzing wat ik in de garage kan zeggen. Alvast bedankt voor de medewerking.
Groetjes, Robert.
Ik ben een leek op het gebied van auto's, ik rijd er in en dat is alles. Ik heb geen verstand van reparaties dus iedereen kan me van alles op de mouw spelden. Ik hoop hier op dit forum wat meer duidelijkheid te krijgen over het volgende:
Mijn auto safrane 2.2I uit 1996 vertoon sinds een half jaar het probleem dat ie koelvloeistof verbruikt. Ik ben er al voor naar verschillende garages geweest om het te laten controleren maar steeds krijg ik een onduidelijk antwoord. De radiator of iets anders is niet lek. De motor hebben ze onder hoge druk geplaatst om te zien of er iets lekte maar dat werd in 3 gevallen uitgesloten. Nu spreekt men van een lekke koppakking maar zeker weten doen deze mannen het niet. Een reparatie in dit geval zou tussen de 5 a 6 honderd euro gaan kosten. Ten eerste is mijn vraag dan, is deze auto het nog waard. Ja, ik weet wel dat dit nog een heleboel andere issues heeft, maar de rest van de auto is voor zover mij bekend prima.
Ik zou graag willen weten hoe komt het dat de auto de koelvloeistof verbruikt en waar blijft het dan? Ik neem aan dat het niet verbrand of zo. Ik moet nu per twee weken een kwart liter vloeistof bijvullen. Kan iemand mij hier meer duidelijkheid in geven en eventueel een aanwijzing wat ik in de garage kan zeggen. Alvast bedankt voor de medewerking.
Groetjes, Robert.
- Alexander1984
twee mogelijkheden tot verlies indien het verlies niet echt zichtbaar of meetbaar is:
miniscuul verlies langs de radiator (of ook de kachelradiator) het zogenoemde kachelzweet; kachelzweet van de verwarming kan je doorgaans ruiken in het interieur; tweede mogelijkheid is inderdaad een niet goed afsluitende dop op het expansievatje
miniscuul verlies langs de radiator (of ook de kachelradiator) het zogenoemde kachelzweet; kachelzweet van de verwarming kan je doorgaans ruiken in het interieur; tweede mogelijkheid is inderdaad een niet goed afsluitende dop op het expansievatje
zoals Rop zegt: Zou best wel eens de kachelradiateur kunnen zijn. Dit kun je controleren door de bekleding uit je voetpannen op te tillen en te voelen of het daar vochtig is. Er is al eerder een topic over geschreven:
http://forum.renaultsafrane.nl/viewtopi ... lradiateur
http://forum.renaultsafrane.nl/viewtopi ... lradiateur
'97 Ph II 2.0 RTE alizée - Cruise Control - voorruitverwarming - <110.000 km
-
robertvroegop
bedankt voor alle reacties
bedankt allemaal voor jullie reactie, ik zal de dop controleren, maar ik denk dat die wel goed sluit omdat ik nooit enige vloeistof buiten de pot zie en het altijd keurig droog is. Ik zal ook eens controleren bij de slang zoals aangegeven.
Stel dat het de koppakking zou zijn heeft iemand dan enig idee wat hiervan de kosten kinnen zijn en/of ik die reparatie wel zal uit moeten laten voeren. Misschien is er op dit forum een handig iemand die dit dan voor een niet al te hoge prijs zou willen uitvoeren.
in ieder geval bedankt voor jullie support.
groetjes, robert
Stel dat het de koppakking zou zijn heeft iemand dan enig idee wat hiervan de kosten kinnen zijn en/of ik die reparatie wel zal uit moeten laten voeren. Misschien is er op dit forum een handig iemand die dit dan voor een niet al te hoge prijs zou willen uitvoeren.
in ieder geval bedankt voor jullie support.
groetjes, robert
mijn Safrane vreet koelvloeistof
bij mijn Saf uit 1996 bleek het de waterpomp te zijn. Was ook niet zo eenvoudig te constateren omdat ie het langs de as er uit slingerde.
Bij een lekke kop denk ik ook aan gele smurrie in caterventilatie en/of aan de olievuldop.
Bij een lekke kop denk ik ook aan gele smurrie in caterventilatie en/of aan de olievuldop.
Dat is dan compressiedruk in je koelsysteem. De bovenste rad. slang gaat normaal pas druk opbouwen als de thermostaat open is en het water warm is.rop schreef:Sjak schreef: Controleer of bij koude start de bovenste radiatorslang druk opbouwt voordat de motor warm is. Zo ja, dan heb je 100% zeker een lekke koppakking.
Sjak, kan je dat eens uitleggen hoe dat komt?
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
-
robertvroegop
koppakking is niet lek
Ja daar ben ik dan nog even, ik ben vandaag bij de garage geweest en de auto is van top tot teen nagekeken v.w.b. het verdwijnen van de koelvloeistof. De koppakking is niet lek (pfffff gelukkig maar..). Ik heb het dopje van het tankje laten vervangen want dat is de kosten niet. Nu zij de monteur dat mijn radiateur aan het zweten is en dat daar waarschijnlijk het probleem in kan zitten. In ieder geval lekte hij niet met echt straaltjes of iets dergelijks. Volgens de monteur kon ik er nog wel minstens en jaar mee blijven rijden en dan zo af en toe vloeistof erbij doen. Tenzij de radiateur het natuurlijk ineens helemaal begeeft.
Wat denken jullie van dit advies? Volgend jaar moet ik wel een nieuwe distributieriem misschien is het dan wel handig om ook meteen die radiateur te laten vervangen.
Groet, Robert.
Wat denken jullie van dit advies? Volgend jaar moet ik wel een nieuwe distributieriem misschien is het dan wel handig om ook meteen die radiateur te laten vervangen.
Groet, Robert.