LPG slaat uit.. rara??

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Plaats reactie
sjoerd

LPG slaat uit.. rara??

Bericht door sjoerd »

Sinds enkele weken overkomt mij het volgende. Rijd ik plezierig op de cruise control over 's heerenwegen slaat ineens de gasinstallatie af. Er zit nog genoeg gas in de tank maar toch schakelt hij over op benzine. Het lampje dat normaal altijd knippert als er op benzine gereden wordt is volledig gedoofd. Ik moet dan de knop omzetten naar benzine en kort daarna weer overzetten naar gas. Vanaf dan is het weer een tijdje probleemloos "gassen". Dit gebeurt inmiddels met een steeds grotere frequentie.
Het betreft een 2.5 RXT automaat op G3 met een eurogas installatie. De auto heeft tot nu toe inmiddels ca. 240.000 probleemloze kilometers achter de rug en is dus feitelijk net in gereden. Nu heb ik verschillende verhalen gehoord over de gascomputer?? wat zijn de verschijnselen als deze de geest heeft gegeven?

Graag jullie technische bijval.
Paulauke

Bericht door Paulauke »

Zou een kortstondige stroomonderbreking kunnen zijn, check bv de schakelaar, deze is meerpolig en je kunt de aansluitingen over zetten naar de andere rij kontakten.
Zekering kan ook bij toeval mogelijk even geen kontakt maken.
Check de bedrading, hier kan mogelijk een onderbreking in zitten.
Maak de grote stekker kontakten van de gascomputer schoon. ( eerst zekering eruit trekken).
Mocht dit allemaal niet helpen, dan kan het probleem in de gascomputer zitten.

Groeten,
Paulauke
Safrane II 2.5 RXE Aut G3
martslaats

lpg

Bericht door martslaats »

denk eens aan de lambdasonde
als het mengsel te lang rijk of arm is schakelt deze automatisch over op benzine.
heb dit probleem onlangs zelf gehad,er werd mij verteld dat dit regelmatig voorkomt.
zelf heb ik een instalatie van prins,deze geeft aan met een knippercode als het mengsel te lang rijk of arm is.
de sonde is op lpg gevoeliger
sjoerd

Bericht door sjoerd »

Ik heb enig onderzoek op het web gedaan. Er schijnt zo her en der ook gesproken te worden over een smerig verdeelhuis en stappenmotor. Ik heb ook al wel wat gelezen over injectoren die vervuild zijn.

Voordat ik alles laat vervangen eerst maar eens hier mijn licht op steken.
sjoerd

Bericht door sjoerd »

Vandaag naar Brouwer LPG in Hoogeveen. Gascomputer overleden. voor E300,00 ex BTW en montage is de saf weer portomonnee vriendelijker te rijden.

Thuis gekomen eens even op internet gespeurd. Voor 149.00 incl. BTW kan ik een ruilcomputer aanschaffen. Heeft iemand hier ervaring mee?
martslaats

lpg

Bericht door martslaats »

hoi sjoerd
ik denk dat een ruilcomputer niet verkeerd is,want er zit namelijk maar een printplaatje in de computer,zelf denk ik dat het omhulsel(kastje)het duurste is en als zij kunnen garanderen dat dit gewoon werkt is de keus niet moeilijk.
sjoerd

Bericht door sjoerd »

Heb vandaag een splinter nieuwe computer er in gekregen. Eveneens mijn oude exemplaar mee terug genomen. Binnenkort maar eens open maken. Waarschijnlijk is het slechts een relaistje of zo...
Mocht ik er iemand blij mee kunnen maken dan hoor ik het wel.
Riel

Bericht door Riel »

Idd eens kijken, doorgebrand componentje wil je nog wel eens herkennen..

als je dan handig bent met een soldeerbout ... ;)
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k
safrado

Bericht door safrado »

Beetje laat maar: die ruilcomputer is een prima optie. Ik heb er zelf een gehaald bij Luccio in A'dam. Is de verbeterde versie van wat er in zat. Sindsdien voor 150 euro weer helemaal perfect!
Plaats reactie