Uitlezen foutcodes

Hoe doe je wat aan een Renault Safrane
Paulauke

Uitlezen foutcodes

Bericht door Paulauke »

Sinds 2002 heb een obd2 zelfbouw uitlees apparaat (elektuur) waarmede ik de foutcodes kan uitlezen, resetten en div. live functies via mijn laptop op het scherm kan krijgen.
Nu was ik op zoek naar een standalone apparaat om zonder laptop uit te lezen enz., maar de professionele zijn behoorlijk duur.
Op internet worden wel goedkope Chinese dingetjes aangeboden maar op verschillende andere merkenforums blijkt dat dit meestal niet werkt of gebrekkig.
Heeft iemand ervaring met een van de goedkope alternatieven?
Safrane II 2.5 RXE Aut G3
Riel

Bericht door Riel »

Je leest er de standaard OBD code mee uit, vele werken prima. Maarja, wat kun je er precies mee, je moet erg goed weten hoe je zo'n code moet interpreteren.

Ik gebruik zelf een KTS 550 van Bosch maar dat is ook weer een laptop ...
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k
Paulauke

Bericht door Paulauke »

Riel,
Met mijn eigen zelfbouw kan ik de standaard codes via de laptop op het scherm krijgen incl. de betekenis hiervan zodat ik deze niet op hoef te zoeken, het is meteen zichtbaar.

Bijvoorbeeld recent gaf miep aan dat de brandstof injectie defect was > laptop aangesloten en deze gaf aan dat de voorverwarming van de lambda niet werkte.
Alle merkgebonden codes komen ook op het scherm echter zonder beschrijving, heb jij toevallig een lijst met reaultcodes?

Overigens ik heb een losse handscanner besteld welke ook de beschrijving van de meeste codes op het scherm weergeeft en tevens van vele merken, afwachten of het werkt, daar de OBD-II pas in 2003 echt in werking is getreden en daarvoor gaf elke fabrikant er ook nog een eigen draai aan.

Groeten,
Paulauke
Paulauke

Bericht door Paulauke »

Van postkantoor opgehaald:
V-Checker For OBD---Professional zie ook www.V-checker.com

Meteen in de diagnosestekker gestoken …… en hij werkt dus niet!

Ik heb hem open gemaakt, ziet er goed uit, sluit hem aan op een partijtje meetinstrumenten om de signalen te meten.
Laat het nog weten!
Erwin

Bericht door Erwin »

Weten jullie toevallig of dit ook op de phase I werkt?
Dan sla ik namelijk meteen aan het bouwen :lol:

Groetjes, Erwin
Renault Safrane RXT V6-24v 1999 Vert abysse
RT V6i 1995 Zwart RIP
Paulauke

Bericht door Paulauke »

Hij Doet Het

Ik ben eruit, in de diagnose stekker wordt gebruik gemaakt van de K (pin 7 ) en de L ( pin 15) voor communicatie met de safrane ECU.
Voor de volledigheid: pin 1 is +12V via contact, pin 4 massa chassis en 5 massa signaal vaak doorverbonden, pin 16 is +12V accu via zekering.
Als je het dekseltje open maakt en goed kijkt zie je de nummers er bij staan, in het deksel zit ook een doorverbinding, deze sluit de L naar de massa als er geen communicatie nodig is.

Met behulp van de L wordt de ECU geïnitieerd en dan kan er communicatie via de K plaats vinden. Elke 5 seconden moet via de K een code gestuurd worden anders wordt de K afgesloten.
Ik heb de V-checker parallel met alleen de K op mijn eigen werkende diagnose aangesloten en………Hij Doet Het.

Een paar stekkers hier en daar bij de motor uitgetrokken voor wat storingscodes en inderdaad bijna hetzelfde als op de laptop.
De V-checker krijgt de ECU niet goed geïnitieerd, maar na een aantal meetsessies blijkt dat met de safrane ook zonder L communicatie mogelijk is.

Na een kleine aanpassing in de V-checker werkt dit handzame apparaatje nu wel goed, de codes en beschrijvingen worden goed weergegeven, de live data werkt ook goed bv koelwatertemperatuur, stand gasklep, luchttoevoer enz.

Groeten,
Paulauke
Safrane 2.2 Vi

Bericht door Safrane 2.2 Vi »

Paulauke schreef:Hij Doet Het

Ik ben eruit, in de diagnose stekker wordt gebruik gemaakt van de K (pin 7 ) en de L ( pin 15) voor communicatie met de safrane ECU.
Voor de volledigheid: pin 1 is +12V via contact, pin 4 massa chassis en 5 massa signaal vaak doorverbonden, pin 16 is +12V accu via zekering.
Als je het dekseltje open maakt en goed kijkt zie je de nummers er bij staan, in het deksel zit ook een doorverbinding, deze sluit de L naar de massa als er geen communicatie nodig is.

Met behulp van de L wordt de ECU geïnitieerd en dan kan er communicatie via de K plaats vinden. Elke 5 seconden moet via de K een code gestuurd worden anders wordt de K afgesloten.
Ik heb de V-checker parallel met alleen de K op mijn eigen werkende diagnose aangesloten en………Hij Doet Het.

Een paar stekkers hier en daar bij de motor uitgetrokken voor wat storingscodes en inderdaad bijna hetzelfde als op de laptop.
De V-checker krijgt de ECU niet goed geïnitieerd, maar na een aantal meetsessies blijkt dat met de safrane ook zonder L communicatie mogelijk is.

Na een kleine aanpassing in de V-checker werkt dit handzame apparaatje nu wel goed, de codes en beschrijvingen worden goed weergegeven, de live data werkt ook goed bv koelwatertemperatuur, stand gasklep, luchttoevoer enz.

Groeten,
Paulauke

Wat kost het uitlezen bij jou? :D :D

Ik heb een phase I kan jou uitlees apparaat dat ook aan denk je?

groetjes René
ex.Renault Laguna 2.0 RXE '94
ex.Renault Safrane 2.2 RT Vi ´95
ex.Renault Safrane PhII 3.0 V6 RXT (aut) ´97
ex.Alfa Romeo 166 2.5 V6

Renault Gr.Scenic 1.9 dCi 120 pk Tech L
Renault Master L2H2 3.0 dCi 140 pk '04
Paulauke

Bericht door Paulauke »

René,

Het is niet zeker of het ook op auto’s van voor 1996 werkt, maar als we het gewoon aansluiten weten we het zeker.
Heb je een storing en brand je service lampje?

Groeten,
Paulauke
Safrane 2.2 Vi

Paulauke schreef:René,

Het is niet zeker of het ook op auto’s van voor 1996 werkt, maar als we het gewoon aansluiten weten we het zeker.
Heb je een storing en brand je service lampje?

Groeten,
Paulauke

Mijn temperatuur van de motor loopt als ik na lange tijd gereden te hebben ineens behoorlijk op als ik daarna stilsta, in een file bijvoorbeeld. Heb zelf het idee dat er een sensor kapot is. Tevens wil er ook af en toe een airbag lampje branden, die nadat ik weer opnieuw heb gestart wel weer uit blijft.
ex.Alfa Romeo 166 2.5 V6

Paulauke

Bericht door Paulauke »

René,

Is jouw safrane uitgerust met een 16 polige stekkerbus onder de klep van de middenarmsteun of is er een aansluitdoos gemonteerd ongeveer voor de accu? In het laatste geval is er alleen een (OBD I) aansluiting voor een XR25.

Paulauke
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Mijn temperatuur van de motor loopt als ik na lange tijd gereden te hebben ineens behoorlijk op als ik daarna stilsta, in een file bijvoorbeeld. Heb zelf het idee dat er een sensor kapot is. Tevens wil er ook af en toe een airbag lampje branden, die nadat ik weer opnieuw heb gestart wel weer uit blijft.

Even een kleine kanttekening;
Mijn 2.2Vi uit `93 had hetzelfde temp beeld, en het is ook een logisch beeld.
Als je uren achter elkaar gereden hebt, is de motor en bak door en door op
maximale temperatuur en wordt gekoeld door de rijwind in de radiateur en het carten dmv van de olie.
Ga je dan ineens op bv een parkeerplaats staan, dan vallen deze koelmiddelen weg.
Alleen de ventielator zal de koeling moeten verzorgen, maar doordat je de motor afgezet hebt zal alleen het water in de radiateur afkoelen, maar het blok waar de hitte in zit , helaas niet.Laat even de motor draaien direct na een "hete"rit, of rij de laatste paar Km even een rustiger tempo.
De temp meter kan/zal kunnen oplopen tot ongeveer 2.5 streepje op de meter.
Dat is een normale waarde in die omstandigheid !!!
In stadsverkeer komt hij ook koeling te kort, optrekken ,stoppen en weer optrekken zonder extra koeling (rijwind op radiareur en carter), en is volledig van de ventielator afhankelijk.
Zolang je geen water verliest hoef jij je geen zorgen te maken.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Erwin

Bericht door Erwin »

Hoi Pauleke,

Heb je wat meer info over dat zelfbouw apparaatje.
Welke elektuur kwam hij uit?
Is deze nog ergens te krijgen?

Ik wil aan de slag met mijn Phase I. Ik heb al een adapter naar de obd II stekker via ebay gescoord, maar voordat ik een hoop geld uitgeef aan de apparatuur wil ik testen of het werkt op de phase I.

Alvast bedankt.

Groetjes, Erwin
Renault Safrane RXT V6-24v 1999 Vert abysse
RT V6i 1995 Zwart RIP
do3000

Bericht door do3000 »

Hoi Erwin,
Weet niet of je verstand hebt van nieuwsgroepen maar alle lectuur's 1994-2004 zijn net gepost:
http://www.newzleech.com/usenet/?group= ... senet&adv=
1997/3 2,5L 20V RXT
Paulauke

Bericht door Paulauke »

Erwin,

Het was het ontwerp uit de elektuur dec 2002, maar er is ook een nieuw ontwerp uit juni 2007
Van 2002 werkt gegarandeerd, van juni 2007 zijn wat probleempjes hier en daar geweest.

Ik heb nu ook een V-checker professional die ook werkt. Je mag langs komen om te proberen, ook René natuurlijk.

Verder ben ik het helemaal eens met Albert over het koelprobleem, maar het kan geen kwaad om een keertje te checken.

Groeten,
Paulauke
Safrane 2.2 Vi

AlbertP schreef:

Even een kleine kanttekening;
Mijn 2.2Vi uit `93 had hetzelfde temp beeld, en het is ook een logisch beeld.
Als je uren achter elkaar gereden hebt, is de motor en bak door en door op
maximale temperatuur en wordt gekoeld door de rijwind in de radiateur en het carten dmv van de olie.
Ga je dan ineens op bv een parkeerplaats staan, dan vallen deze koelmiddelen weg.
Alleen de ventielator zal de koeling moeten verzorgen, maar doordat je de motor afgezet hebt zal alleen het water in de radiateur afkoelen, maar het blok waar de hitte in zit , helaas niet.Laat even de motor draaien direct na een "hete"rit, of rij de laatste paar Km even een rustiger tempo.
De temp meter kan/zal kunnen oplopen tot ongeveer 2.5 streepje op de meter.
Dat is een normale waarde in die omstandigheid !!!
In stadsverkeer komt hij ook koeling te kort, optrekken ,stoppen en weer optrekken zonder extra koeling (rijwind op radiareur en carter), en is volledig van de ventielator afhankelijk.
Zolang je geen water verliest hoef jij je geen zorgen te maken.

Gr Albert

Ik ben dus bang dat mijn fan niet werkt, als ik in de file sta en de temp loopt erg op doe ik altijd even mijn airco aan. Dan zakt het metertje wel langzaam naar beneden.
Volgens mij moet de linkerfan aangaan als de temp te hoog oploopt, en dat doet ie dus niet naar mijn idee.

-René-
ex.Alfa Romeo 166 2.5 V6

Plaats reactie