Ik wil de distributieriem vervangen van mijn saf 2.0 1994, 8 kleppen.
Ik beschik over de "revue technique" alsook over de "handleiding auodata".
Toch heb ik nog enkele vragen.
Het valt me op dat de handleiding helemaal niet spreekt van BDP maar dat enkel de merktekens op de riem in overeenstemming moeten gebracht worden met de merktetekens op de kroonwielen. Hierbij moet het nokkenaskamwiel ongeveer 40° voor 12 uur staan en het krukaskamwiel met de spie horizontaal (naar achteren gericht).
"Ongeveer" komt zo merkwaardig over gezien de precisie waar men steeds op hamert!!
1. Kan iemand een een stap voor stap beschrijving geven?
2. Komt de bout van de krukaspoelie makkelijk los?
3. Kan men die bereiken met een luchtstleutel?
4. Wat te doen als hij niet loskomt?
5. Als men het nokkenaskamwiel op 40° moet zetten dan draait de krukas niet meer mee. Hoe zit het dan met de onderlinge synchronisatie?
wil iemand eens een een stap voor stap werkwijze beschrijven?
distributie op tijd stellen
1 : veerpoot verwijderen met remschijf
2 : distributie riem zichtbaar maken (kappen eraf e.d)
3 : poelie los (zit gruwelijk vast met luchtsleutel wel bereikbaar)
4 : met type-ex aftekenen bovenin (holletje - bolletje) onderin andersom
5 : sparol los (deze natuurlijk ook vervangen evenals looprol)
6 : nieuwe riem aftekenen zoals oude riem
7 : nieuwe riem + rollen monteren op afgetekende manier
8 : alles monteren
zo heb je geen gezeur met op tijd zetten en zit je altijd goed
2 : distributie riem zichtbaar maken (kappen eraf e.d)
3 : poelie los (zit gruwelijk vast met luchtsleutel wel bereikbaar)
4 : met type-ex aftekenen bovenin (holletje - bolletje) onderin andersom
5 : sparol los (deze natuurlijk ook vervangen evenals looprol)
6 : nieuwe riem aftekenen zoals oude riem
7 : nieuwe riem + rollen monteren op afgetekende manier
8 : alles monteren
zo heb je geen gezeur met op tijd zetten en zit je altijd goed
2.5 rxt '97
distributie op tijd stellen
Zoals goochem beschrijft is inderdaad mogelijk en de snelste manier.
Toch nog even een stukje uitleg van de beschrijving in de Revue Technique (de “koninklijke”manier).
De reden dat de spie van het krukastandwiel in horizontale stand moet worden gezet richting uitlaatzijde is een veiligheidsmaatregel: alle zuigers staan dan halverwege de cylinders (gelet op de slag van 82 mm staan ze dus alle vier ongeveer 40 mm lager: als de distributieriem er dan wordt afgehaald kan je de nokkenas verdraaien zonder klepschade op te lopen.
Wanneer je dan de inkeping van het nokkenastandwiel op ongeveer 40 gr. zet, zullen de merktekens op de nieuwe riem samenvallen met de inkepingen en spie krukas.. Daarom staat er in de beschrijving “environ” (ongeveer) m.b.t. de nokkenas, omdat de merktekens die moeten corresponderen met de inkepingen uiteindelijk toch bepalend zijn voor de juiste stand.
De bout van de krukaspoulie komt (hopelijk) los met een pneumatische sleutel of een slagsleutel. Ik heb dit gevraagd op het frans Safraneforum en kreeg dit advies. Ook werd geadviseerd tijdens het lossen van de bout iemand op de voetrem te laten trappen anders gaat de rechter aandrijfas meedraaien d.m.v. het differentieel.
De bout heeft een normale draad, dus linksom is uiteraard los.
Inderdaad kan het lossen van de bout problemen opleveren. Daarom zou ik eerst proberen daar via de ingang rechtsvoor beweging in te krijgen en dan pas beginnen aan het verwijderen van de steunen en riemen van de accesoires (dynamo, aircopomp als die er op zit) etc.
Toch nog even een stukje uitleg van de beschrijving in de Revue Technique (de “koninklijke”manier).
De reden dat de spie van het krukastandwiel in horizontale stand moet worden gezet richting uitlaatzijde is een veiligheidsmaatregel: alle zuigers staan dan halverwege de cylinders (gelet op de slag van 82 mm staan ze dus alle vier ongeveer 40 mm lager: als de distributieriem er dan wordt afgehaald kan je de nokkenas verdraaien zonder klepschade op te lopen.
Wanneer je dan de inkeping van het nokkenastandwiel op ongeveer 40 gr. zet, zullen de merktekens op de nieuwe riem samenvallen met de inkepingen en spie krukas.. Daarom staat er in de beschrijving “environ” (ongeveer) m.b.t. de nokkenas, omdat de merktekens die moeten corresponderen met de inkepingen uiteindelijk toch bepalend zijn voor de juiste stand.
De bout van de krukaspoulie komt (hopelijk) los met een pneumatische sleutel of een slagsleutel. Ik heb dit gevraagd op het frans Safraneforum en kreeg dit advies. Ook werd geadviseerd tijdens het lossen van de bout iemand op de voetrem te laten trappen anders gaat de rechter aandrijfas meedraaien d.m.v. het differentieel.
De bout heeft een normale draad, dus linksom is uiteraard los.
Inderdaad kan het lossen van de bout problemen opleveren. Daarom zou ik eerst proberen daar via de ingang rechtsvoor beweging in te krijgen en dan pas beginnen aan het verwijderen van de steunen en riemen van de accesoires (dynamo, aircopomp als die er op zit) etc.
hier een reactie aan goochem en hans2
1. veerpoot verwijderen is dat een noodzaak?
2. met puntje 4 (goochem) bedoel je allicht een streepje plaatsen op het nokkenastandwiel en een overeenkomend streepje op het motorblok; en allicht bedoel je hetzelfde voor de krukas; ook aftekenen op het tandwiel van de oliepomp??
3. ik heb gelezen dat nadat je de krukas tweemaal rondgedraaid hebt je enkel mag kijken naar de typex-streepjes op de kamwielen en niet meer naar de streepjes op de riem. Die zou namelijk bij elke omwenteling anders aangrijpen op de kamwielen om regelmatige slijtage te bekomen.
4. kan je ook iets meer vertellen over het op spanning brengen van de riem
5. ineteressante suggestie van hans2 om eerst een poging te ondernemen de moer los te maken. Met welke kracht wordt er gewerkt op de sleutel? Kan de moer afbreken als de sleutel te krachtig ingesteld zou zijn?
6. kan men de riem vervangen van op de grond, zonder een brug dus. uiteraard zal het niet zo handig zijn, maar is het mogelijk?
7. moet één wiel hangend zijn of moeten de twee wielen hangend zijn?
ben goochem en hans2 reeds dankbaar voor de goede uitleg en vertrouw dat ze deze vraagjes ook wel aankunnen

1. veerpoot verwijderen is dat een noodzaak?
2. met puntje 4 (goochem) bedoel je allicht een streepje plaatsen op het nokkenastandwiel en een overeenkomend streepje op het motorblok; en allicht bedoel je hetzelfde voor de krukas; ook aftekenen op het tandwiel van de oliepomp??
3. ik heb gelezen dat nadat je de krukas tweemaal rondgedraaid hebt je enkel mag kijken naar de typex-streepjes op de kamwielen en niet meer naar de streepjes op de riem. Die zou namelijk bij elke omwenteling anders aangrijpen op de kamwielen om regelmatige slijtage te bekomen.
4. kan je ook iets meer vertellen over het op spanning brengen van de riem
5. ineteressante suggestie van hans2 om eerst een poging te ondernemen de moer los te maken. Met welke kracht wordt er gewerkt op de sleutel? Kan de moer afbreken als de sleutel te krachtig ingesteld zou zijn?
6. kan men de riem vervangen van op de grond, zonder een brug dus. uiteraard zal het niet zo handig zijn, maar is het mogelijk?
7. moet één wiel hangend zijn of moeten de twee wielen hangend zijn?
ben goochem en hans2 reeds dankbaar voor de goede uitleg en vertrouw dat ze deze vraagjes ook wel aankunnen
1 : veerpoot verwijderen scheelt een hoop ge-emmer en je creeert een hoop ruimte voor de poelie
2 : je tekent met de type-ex een streepje op de nokken-as en op de oude riem (holletje bolletje) onderin op de krukas hetzelfde alleen pak je een nikje op het tandwiel en een holletje op de riem dit om verwarring te voorkomen
3 : dus je tekent niks af op het blok alleen op de tandwielen en de riem, dit omdat je ervan uit kunt gaan dat deze toch op tijd staat zolang je niks verdraait.
4 : de moer van de poelie onderop gaat hoe dan ook los maar kost veel kracht de moet breekt niet als dat gebeurt ligt je krukas in tweeen (heb ik 1 keer megemaakt) maar dat was met brute kracht (pijp op ratel)
5 : als je de riem monteert kun je hem gewoon spannen op gevoel (geen snaar en geen waslijn)
6 : ik doe het zelf gewoon ouderwets met een krik op de grond in een ochtend 1 wiel los 1 op de grond
succes (evt. wil ik je wel helpen
2 : je tekent met de type-ex een streepje op de nokken-as en op de oude riem (holletje bolletje) onderin op de krukas hetzelfde alleen pak je een nikje op het tandwiel en een holletje op de riem dit om verwarring te voorkomen
3 : dus je tekent niks af op het blok alleen op de tandwielen en de riem, dit omdat je ervan uit kunt gaan dat deze toch op tijd staat zolang je niks verdraait.
4 : de moer van de poelie onderop gaat hoe dan ook los maar kost veel kracht de moet breekt niet als dat gebeurt ligt je krukas in tweeen (heb ik 1 keer megemaakt) maar dat was met brute kracht (pijp op ratel)
5 : als je de riem monteert kun je hem gewoon spannen op gevoel (geen snaar en geen waslijn)
6 : ik doe het zelf gewoon ouderwets met een krik op de grond in een ochtend 1 wiel los 1 op de grond
succes (evt. wil ik je wel helpen
2.5 rxt '97
distributie op tijd stellen
Ik ken de Tipex-truc niet zo maar het komt niet onlogisch op me over. In de Revue staat dat als je de nieuwe riem op het langste deel (tussen het nokkenastandwiel en het tandwielvan de tussenas) indrukt de speling ongeveer 9 mm moet zijn. Als je aan de slag gaat zou je voordat je de oude riem er af haalt de speling even kunnen voelen. Heb je een beetje een maatstaf voor het voelen van de speling van de nieuwe. Bij mij was de speling van de oude riem ongeveer 11 mm. Wat mij opviel was dat de riem zowel aan de kant van de tanden als de rugzijde er als nieuw uitzag (na 115.000 km). De veerpoot verwijderen is niet strikt noodzakelijk maar geeft inderdaad wel veel werkruimte.
zint voor ge begint ...
Als ik de methode van goochem volg, en dus de merktekens van de oude riem overbreng op de nieuwe riem, hoe zorg ik er dan voor dat tijdens de demontage van de oude riem en tijdens de montage van de nieuwe riem beide kamwielen op EXACT dezelfde plaats blijven, dat ze dus niet verdraaien? Moet men dan toch best de positie van de kamwielen ook merken tegenover het blok?
Als ik de methode van goochem volg, en dus de merktekens van de oude riem overbreng op de nieuwe riem, hoe zorg ik er dan voor dat tijdens de demontage van de oude riem en tijdens de montage van de nieuwe riem beide kamwielen op EXACT dezelfde plaats blijven, dat ze dus niet verdraaien? Moet men dan toch best de positie van de kamwielen ook merken tegenover het blok?
distributie op tijd stellen
De poelie moet eraf, de distr. riem kan er niet langs. Wat goochem bedoelde is dat je zowel de tand van de oude riem als de inkeping van het tandwiel waar ie in valt met tipex markeert. Als je dat bij de nokkenas en de krukas doet en die merktekens overneemt op de nieuwe riem, zit je altijd goed. Om zeker te zijn kan je bij één van deze twee tandwielen de merktekens andersom aanbrengen -dus tand van het tandwiel en inkeping van de riem waar ie invalt met tipex markeren- dan weet je altijd hoe de oude riem zat en waar de nieuwe moet komen.
In mijn franstalige handboek staat als aanhaalmoment voor een krukaspoeliebout met 45 mm lengte 7,5 a 8,5 kg en met een lengte van 55 mm 12,5 a 13,5 kg.
Groet,
Hans2
In mijn franstalige handboek staat als aanhaalmoment voor een krukaspoeliebout met 45 mm lengte 7,5 a 8,5 kg en met een lengte van 55 mm 12,5 a 13,5 kg.
Groet,
Hans2