Pagina 1 van 2

Handgeschakelde versnellingbak 2.0 ltr. 1998 schakelt stroef

Geplaatst: 16 dec 2014, 12:57
door Paul14
De versnellingsbak van mijn '98-er Phase 2 schakelt stroef. Zeker wanneer de auto koud is.
Is dit een veel voorkomend euvel?

Nu las ik op dit forum dat er veel verschillende bakken voor dit type bestaan. Hoeveel verschillende zijn er en waar zijn ze aan te herkennen? Waar staan de eventuele nummers?

Geplaatst: 17 dec 2014, 14:08
door WillemS
Er zijn de volgende bakken gemonteerd in de Ph2;
Benzine modellen Meca (VM1) 1/5 en de Aisin Warner Automaat (SU0) 1/4
De Diesels hebben de Meca (PK1) 1/5

Het stroef schakelen kan komen doordat de werking van de dope's in de olie is verminderd, hoewel de olie er heel lang in kan blijven zou verversen het schakelen kunnen verlichten(kost je de kop niet).
Anders is het wanneer de koppeling niet geheel vrijkomt, dit wordt een ander verhaal.
mvg WillemS

Geplaatst: 17 dec 2014, 15:59
door Deen
Andere olie kan goed doen.

De mijne (ph II diesel) schakelde ook zwaar bij koud weer toen ik 'm pas had. De olie is toen vervangen door synthetische olie en toen schakelde het een stuk gemakkelijker. Volgens de garage zat er aanvankelijk vrij dikke organische olie in.

Geplaatst: 17 dec 2014, 19:43
door WillemS
De voorgeschreven olie is een multigrade nl;
Tranself TRZ 75w/80w of een olie met specs; API GL4 of MIL-L-2105 C of D.
De VM1 heeft een inhoud van 2,2 liter de PK1 2,3/2,8 liter.
mvg WillemS
p.s. controle van het niveau iedere 60.000 km.

Geplaatst: 17 dec 2014, 20:27
door Paul14
WillemS schreef:Er zijn de volgende bakken gemonteerd in de Ph2;
Benzine modellen Meca (VM1) 1/5 en de Aisin Warner Automaat (SU0) 1/4
De Diesels hebben de Meca (PK1) 1/5

Het stroef schakelen kan komen doordat de werking van de dope's in de olie is verminderd, hoewel de olie er heel lang in kan blijven zou verversen het schakelen kunnen verlichten(kost je de kop niet).
Anders is het wanneer de koppeling niet geheel vrijkomt, dit wordt een ander verhaal.
mvg WillemS
Het is een benzinemodel. Uit jouw antwoord maak ik op dat er dan maar één mogelijkheid is: de VM1 Meca. Ik heb de auto sinds april van dit jaar. Bij aanschaf heb ik gelijk de bakolie laten verversen omdat ik hem al niet vlekkeloos vond schakelen. I.p.v. dat het daarna verbeterd was, schakelde hij alleen maar stroever. Ik heb vorige week nog het peil gecontroleerd maar dat was okay.

Hoe controleer ik of de koppeling geheel vrij komt?

Geplaatst: 18 dec 2014, 09:50
door WillemS
Bij lopende motor pedaal intrappen en in de 1 schakelen, dit dient soepel de gaan, evenals alle andere versnellingen. Zo niet dan kan het zijn dat de koppeling niet geheel vrijkomt.
mvg WillemS

Geplaatst: 18 dec 2014, 09:54
door Paul14
Dat gaat niet soepel. Bij geen één versnelling eigenlijk.

Geplaatst: 18 dec 2014, 20:47
door AS1 (Anne)
Hoe is het nivo van de koppelingsvloeistof?

Geplaatst: 18 dec 2014, 21:11
door Paul14
Volgens mij is dat ook okay. Ik zal het morgen voor de zekerheid nog eens controleren. Dat is toch hetzelfde reservoir als van de remvloeistof?

Geplaatst: 19 dec 2014, 04:53
door Jack de zeeuw
Koppelingsvloeistof :?: :?: Bij mij gaat hij rechtstreeks met een kabeltje, nadeel is dat hij wel een beetje zwaar gaat :wink:

Geplaatst: 19 dec 2014, 12:04
door AS1 (Anne)
Bij mijn weten heeft de fase 1 kabels en gaat het bij de fase 2 hydraulisch.
Mijn donor fase 1 gaat heel zwaar.

Geplaatst: 19 dec 2014, 17:16
door AlbertP
Het is een `98ers, dus een PhII...toch?
Indien de koppeling zwaar gaat (bekend probleem) dan zou de hele boel vervangen moeten worden.
Ergens in het forum was er iemand die het een beetje anders had gedaan, maar wie dat was weet ik niet meer.... :cry: :cry:

Gr Albert

Geplaatst: 19 dec 2014, 17:51
door WillemS
Je schrijft dat de bakolie is vervangen, toch niet door een veel modernere full syntheet!?
Daar kunnen de synchromesch ringen slecht tegen op den duur, je dient echt oli met de voorgeschreven specificaties te gebruiken, daar is de bak op gemaakt, dat hoort dus bij elkaar.
(veel gemaakte fout overigens, ook bij automaatbakken)
mvg WillemS

Geplaatst: 27 dec 2014, 22:04
door Paul14
WillemS schreef:Je schrijft dat de bakolie is vervangen, toch niet door een veel modernere full syntheet!?
Daar kunnen de synchromesch ringen slecht tegen op den duur, je dient echt oli met de voorgeschreven specificaties te gebruiken, daar is de bak op gemaakt, dat hoort dus bij elkaar.
(veel gemaakte fout overigens, ook bij automaatbakken)
mvg WillemS
Ik heb het nagevraagd bij de garage en die heeft inderdaad vol-synthetische olie in de bak gedaan.

De koppeling gaat overigens niet zwaar

Geplaatst: 04 mar 2015, 12:28
door Paul14
WillemS schreef:De voorgeschreven olie is een multigrade nl;
Tranself TRZ 75w/80w of een olie met specs; API GL4 of MIL-L-2105 C of D.
De VM1 heeft een inhoud van 2,2 liter de PK1 2,3/2,8 liter.
mvg WillemS
p.s. controle van het niveau iedere 60.000 km.
Heb je nog voorkeur voor een bepaald merk, Willem?

Ik heb de Tranself TRZ 75w/80w opgezocht, maar dat is ook een synthetische olie. Bedoel je wellicht de TRANSELF NFP 75W-80 ??