Pagina 1 van 2

De nadelen van wonen in de binnenstad...

Geplaatst: 08 feb 2014, 09:40
door BartSafrane
Ik woon midden in het centrum van het prachtige Maastricht. Daar staat mijn Safrane dus ook elke nacht, buiten. Afgelopen weekend moest ik helaas constateren: van vrijdag- op zaterdagnacht heeft iemand op mijn auto gestaan. Via de kofferbak opgestapt (zelfs nog een vingerafdruk en een deukje net naast de ruitenwisser te zien), daarna over het dak gelopen. Allemaal grotere en kleine deukjes. Op de foto's is niet de hele schade te zien, is lastig fotograferen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dinsdag bij (betrouwbaar en bij mij bekend) schadebedrijf geweest: naar schatting 500 euro om te repareren... Uitdeuken is niet mogelijk omdat er een heel "vlak" van het dak integraal is ingedeukt (en er lopen enkele fikse krassen over het dak nu). Dus: hele dak moet opnieuw gespoten worden.

Ik ben inmiddels over de woede heen (vooral machteloze woede eigenlijk). Ik wist niet dat Maastricht ook een banlieue van Parijs was... Heb er eens over nagedacht: mijn auto rijdt nog waanzinnig (met bijna 270.000km op de klok), heeft me 3,5 jaar nooit laten staan, heb ik technisch altijd goed en op tijd onderhouden, en belangrijkste: ik heb er nog elke dag plezier aan.

Dus ik zit momenteel te denken aan: niet alleen het dak laten repareren, maar ook een parkeerdeukje uitdeuken, een groeiend roestplekje in de wielkast bijwerken, en (zelf) de bumpers van vaal/grijs weer naar mooi zwart brengen met Polytrol. Kortom: weer helemaal netjes maken, als 'ie toch bij het schadeherstelbedrijf is zijn dat kleine dingetjes die de prijs maar (relatief) iets hoger maken.

Mochten jullie nog tips hebben: graag!!

Geplaatst: 08 feb 2014, 10:56
door AS1 (Anne)
Balen! :evil:

Voordat je geld in een auto steekt welke economisch heel weinig nog waard is zou ik controleren op roestgaten in het achterste subframe, kofferbak, wielkasten (ook bovenin) en roest in de dorpels. Reparatie is namelijk kostbaar.
Verder wat er nog meer aan normaal onderhoud aan zit te komen en wat er nu aan mankeert.
Maak dus een totaalplaatje van de kosten om de auto zo te krijgen dat hij nog een tijd meekan.

Geplaatst: 08 feb 2014, 12:30
door Foeke
Balen , maar ik weet er alles van want het is mij ook al eens overkomen.
Spiegel kapot getrapt, auto van voor naar achter bekrast.
In 1 nacht 17 auto, s beschadigd in de buurt.
Zo'n gebeurtenis haald het slechste in een mens naar boven toe.
Betrap je iemand , en je zou hem een beetje bijwerken, dan wordt jij nog bestraft in dit land, terwijl
Iemand gewoon van jou spulletjes af moet blijven.
Of het nu een oude of nieuwe auto betrefd.

Gr Foeke exsafrane

Geplaatst: 08 feb 2014, 23:08
door de k@bouter
Kl..tzakken, laten ze dan een lelijke prius pakken of zo. Ik zou er ook goed ziek van zijn, succes verder!

Geplaatst: 09 feb 2014, 12:02
door AlbertP
Dit is echt een nachtmerry voor elke automobilist :twisted: :twisted: :twisted:
Helaas mag je idd niet voor eigen rechter spelen, alhoewel in mijn motto staat "oog om oog, tand om tand"!!!
Dat zou dus heten, jij mijn auto verramponeren, dan ik jouw verbouwen...?
Moet je dan maar alles slikken?
Je moet zoiets wel zonder getuigen doen natuurlijk...Oh wat heerlijk, maar het zal een wensdroom blijven :P :P :P

Gr Albert

Geplaatst: 10 feb 2014, 22:18
door Ad-orgel
Kluite met een o... Ik zou de raad van AS1 wel opvolgen. Bij de mijne was het subframe ook doorgeroest. (Zie http://www.renaultsafrane.nl/forum/view ... d71498843a ). Als je alle controles hebt uitgevoerd, dan de balans opmaken of het loont om de deuken er uit te halen etc. Zo niet een andere opsnorren. Daarbij moet je ook weer wel bedenken: je weet wel wat je hebt, maar niet wat je krijgt. De 2.0 en de 2.5 zijn echter redelijk betrouwbaar.
Sterkte ermee.

Groet, Ad

Geplaatst: 10 feb 2014, 23:53
door BartSafrane
Dank voor jullie reacties, steunbetuigingen en tips. Het doet inderdaad nog pijn...

De tip om eens goed te kijken naar roest op subframe, bovenin wielkasten e.d. is zeer nuttig, ik zal binnenkort een goede inspectie doen. Afgelopen zomer heb ik dit al eens bijgewerkt d.m.v. een staalborstel en wat menie, voor zover dat langdurig effect heeft. Dit was de stand van zaken voordat ik aan de slag ging met de staalborstel:

Afbeelding

Afbeelding

Wat onderhoud betreft: ik houd alles altijd goed bij. Groot onderhoud: distributieriem over ong. 2 jaar. Verder misschien wat kleine dingen. Maar: zit net een net nieuwe, dikke accu in. Heeft 4 goede banden, airco is goed, olie net nieuw, gloednieuwe einddemper...

Het blijft natuurlijk nooit een economisch besluit, hier speelt ook emotie en nostalgie mee (heb met mijn Saf veel door Engeland en Frankrijk gereisd, prachttijd).

Geplaatst: 11 feb 2014, 19:55
door d,n hens
Je kan hem laten tectieleren, mijn donor saf die ik weer wil gaan oplappen en op termijn weer in nieuwstaat ga brengen, heeft ook roest bij het subframe :cry: :cry: nog niet doorgeroest gelukkig maar moet wel behandeld worden.
Je hebt hier nog steeds bedrijfjes voor die het voor je doen.

p.s. vind het ook klote van je saf ,die vandalen hebben zelf een een of ander afgans golfje, daar zou je ook eens overheen moeten lopen :twisted: kijken of ze het dan ook nog zo leuk vinden. :twisted: sterkte :wink:

Geplaatst: 12 feb 2014, 00:01
door Jack de zeeuw
Heb je alleen deukjes in je dak of ook op de motorkap :?: Je weet zelf het beste hoe de staat van de auto is en als je het een goed gevoel geeft moet je gewoon met deze auto verder gaan :wink:

Geplaatst: 19 feb 2014, 20:05
door BartSafrane
Ik heb alleen deukjes in het dak, en ééntje op de kofferbak. Het doet vooral ook pijn Jack omdat wij afgelopen zomer nog die nieuwe deur aan de bestuurderskant erin gezet hebben... Was zo mooi gelukt :D

Ik heb zaterdag tijd om mijn Saf eens goed van beneden te bekijken, en te onderzoeken op roest. Tectyleren is deze Saf toch niet waard, daar trek ik toch wel een (economische) lijn...

Geplaatst: 20 feb 2014, 01:03
door AlbertP
In de scheepvaart wordt "spint olie" op roestige delen van een schip gespoten.
Die olie kruipt echt door klinknagels heen.
Als die olie zijn werk had gedaan, dan ging er koolteer overheen.... nooit meer roest !!

`t Is maar een idee... :!: :!: :!:

Gr Albert

Geplaatst: 21 feb 2014, 00:56
door Jack de zeeuw
AlbertP schreef:In de scheepvaart wordt "spint olie" op roestige delen van een schip gespoten.
Die olie kruipt echt door klinknagels heen.
Als die olie zijn werk had gedaan, dan ging er koolteer overheen.... nooit meer roest !!

`t Is maar een idee... :!: :!: :!:

Gr Albert
Zal ongeveer dezelfde werking hebben als owatrol-olie ? Hebben we het ook al eens over gehad.

Geplaatst: 21 feb 2014, 01:02
door Jack de zeeuw
BartSafrane schreef: Het doet vooral ook pijn Jack omdat wij afgelopen zomer nog die nieuwe deur aan de bestuurderskant erin gezet hebben... Was zo mooi gelukt :D
Ja, je weet nooit wat de toekomst brengt, ik begrijp wat je bedoelt :cry: altijd zuinig op je spullen en dan komt er 1 of andere onverlaat :evil:
Een deukje rijden door een ongelukje is al erg maar dit is moedwillig. Succes, ik hoop dat de auto nog zodanig is dat je ermee verder kan :wink:

Geplaatst: 27 feb 2014, 15:18
door Jaap123
Wat een k streek ....... er zijn mensen die schoonheid niet weten te waarderen.

Geplaatst: 03 mar 2014, 18:56
door BartSafrane
Beste allen, nogmaals dank voor de steun!

Ik heb de knoop doorgehakt: ik zoef voorlopig gewoon heerlijk door met mijn Saf. :D

Roest is nog goed bij te houden, en de deukjes/deuken in het dak zijn minimaal zichtbaar. Mijn Saf rijdt nog zó geweldig en heeft me nog nooit laten staan, dus dan laat ik 'm ook niet in de steek.

Wel is het natuurlijk zo dat wanneer er wél iets "groots" stuk gaat, ik me nog even extra achter de oren zal krabben. Maar dat zien we dan wel. Wie weet duurt dat nog heel lang. :lol: