Pagina 1 van 2
Motorsteun
Geplaatst: 01 jul 2008, 07:14
door sjoerd
Dag mede sleutelaars,
Vraagje,
Gisteren even de Saf naar de dealer voor een vakantie check. Wat schets mijn verbazing, slechts twee lampjes stuk! Daarnaast nog een ander mankement. De motorsteun was kapot. Er zit volgens de monteur een bepaalde resonantie in de auto en als de automaat in de versnelling wordt gelegd volgt er een dreun door de auto.
Het betreft de achterste motorsteun. Kosten E 165,00. Ka iemand mij vertellen of dit een reeel bedrag is? Binnenkort gaan we op vakantie en ik ben erg benieuwd of ik zo wel verder kan rijden of dat eerst de steun gemaakt moet worden.
Graag jullie visie.
Geplaatst: 01 jul 2008, 11:42
door Alexander1984
als motersteun in midden onder betreft kan je die zelf ook makkelijk vervangen, dit heb ik zelf ook bij iemand thuis gedaan, nadat dit gebeurt was rijd auto stuk fijner weer weet niet precieze prijs maar was wel stuk goedkoper als 165 euro
Geplaatst: 01 jul 2008, 19:08
door Gunther
ik zou even bij Nico langsrijden. Dat scheelt je de helft in dit geval. En dan weet je ook zeker dat het goed gebeurt.
Geplaatst: 02 jul 2008, 17:55
door Woods
165 euro is wel wat duur als het die steun onder de auto is!?
Ik heb deze steun 2 weken geleden vervangen. De steun was +/- 80 euro bij Renault.
Je schroeft de kap onder de motor los, en 2 groote bouten van de steun los.
Dan heb je de steun al in je handen. Nieuwe er in en alles weer vast zetten.
+\- 20 minuutjes werk.
Geplaatst: 02 jul 2008, 20:54
door sjoerd
Ik eigenlijk geen tijd meer om de steun te laten vervangen. Heeft iemand enig idee of het nog verstandig is om er mee op en neer naar Spanje te gaan?
Geplaatst: 03 jul 2008, 20:01
door Gunther
De andere steunen hebben aanzienlijk meer te lijden als de achterste kapot is. Het blok beweegt nu namelijk veel meer bij gas geven en gas los. Ik zou 'm echt even laten vervangen.
motorsteun achterste
Geplaatst: 02 okt 2008, 11:09
door marcel
tsja heb ook net de achterste motorsteun genaamd reactiesteun kapot gehad.
deze kost bij renault incl monteren 144euri.
je kunt t ook zelf doen want de auto hoeft alleen maar op de brug.
dan zie je 2 grote moeren zitten rechts van de katalysator verbonden met subframe.
deze draai je los trekt dat ronde ding eruit en plaatst nieuwe.
en weer vast draaien en voila.
maar let op dat alleen steun kapot is want als t metaal eromheen dus sok kapot is heb je nu een probleem als je steun ertussen uittrekt.
voor beetje extra geld dus 250e voor andere 2 steunen want je hebt boven op je blok 1 steun zitten en op je versnellingsbak ook 1 heb je dus alles vervangen en ben je zeker
dat je binnenkort niet weer bij garage staat.
t is vaak zo dat rond 190000km je morsteunen moet vervangen en 1 vervangen is meetal uitstel voor anderen want die hebben intussen zo n klap gehad dat ze ook eraan toe zijn.
gr m
Geplaatst: 02 okt 2008, 18:12
door Animale
Bij mij is ook mijn onderste motorsteun naar zijn grootje.
Het begint alsof het lijkt dat je koppeling niet helemaal teruggaat bij het loslaten...dan lijkt het alsof de koppeling 'klapt'...
Ik dacht dat ik een koppelingsprobleem had.
Heb ook een keer ergens geschreven dat ik helemaal geen goed gevoel had over de koppeling van de Safrane.
Want ik schakel rustig en zoals het moet.
Naarmate de onderste motorsteun meer versleten raakte, werd het duidelijk dat het daaraan lag, en niet aan de koppeling!
Fijn om even de prijzen enzo te zien. Nog fijner dat 'ie een paar weken geleden toch APK gekeurd werd door een garage. Mijn pa kende een vent daar enz. enz.
Ik wil hem laten vertroetelen door die specialist in Arnhem. Nico geloof ik.
Voor mij uit de regio Utrecht is dat toch dichterbij dan Valkenswaard.
Voor de rest maakt het me niet uit.
Het scheelt dat ik erg weinig km maak met die auto.
Daarom loopt het allemaal niet zo snel los bij me:)
Geplaatst: 23 apr 2009, 11:00
door Bobs
Ik heb ook bij mijn 2.5 aut, dat wanneer ik m in D of R zet dat ie een klein dreuntje geeft.
En bij heel zachtjes wegrijden schakelt ie soms ook een beetje ruw, bij wat meer gas (geen kickdown ofzo) schakelt ie veel soepeler.
Is dit diezelfde reactiesteun?
Geplaatst: 23 apr 2009, 12:49
door Ashvan
Daar ligt het denk ik niet aan. Ik heb deze reactiesteun ook al zelf vervangen.
Die kleine dreun blijft. Ik denk dat het normaal is?
Geplaatst: 23 apr 2009, 13:34
door AS1 (Anne)
Is normaal inderdaad. Wel interessant dat mijn oude R21 altijd zeer soepel inschakelde. Dat kon je gerust zonder rempedaal doen. Helaas was het schakelen (gereviseerde bak!) minder soepel en hadden die prutsers de oliedruk veel te hoog afgesteld waardoor het ding steeds in noodloop ging.
Het afstellen komt zeer nauw. Bas Risseeuw is misschien de enige die het echt goed kan afstellen omdat hij er een opstelling voor heeft gemaakt.
Die motorsteun vervangen kun je zelf als je het zaakje op assteunen zet.
Kost ongeveer 70 Euro ex. BTW.
Geplaatst: 23 apr 2009, 22:27
door Ashvan
ik gebruik mijn rempedaal bijna nooit bij het schakelen.
Heel af en toe alleen als ik iemand eruit wil trekken
Ik loop stage bij Renault en als ik de andere automaten van renault vergelijk met die van mij, dan vind ik toch dat de safrane 2.5 een heeeeeeeel stuk beter is. Ik zou er niet aan moeten denken om een van die andere automaten te moeten rijden.
Geplaatst: 23 apr 2009, 22:45
door renaulist
zeker vervangen die steun, want de aandrijf assen krijgen het zwaar te verduren omdat de motor niet meer in het hart van de as staat. en 165 euro is normaal anders moet je eerst die steun halen dan maar hopen dat de bouten niet muurvast zitten je moet maar nnet een goeie sleutel hebben en zonder brug is het niet echt makkelijk.
Geplaatst: 24 apr 2009, 08:01
door AS1 (Anne)
hmmm. Krijg je dan meer speling op de as en daardoor (meer) gebonk bij gas los?
Mijn steun was bij aankoop v/d auto gewoon doormidden. Dat gebonk lijkt sowieso een producteigenschap, tenminste er wordt nogal wat over geklaagd, of is dat weg met een nieuwe as?
Geplaatst: 24 apr 2009, 13:19
door Riel
Nee, de homokineet opereert dan constant in een hoek bij een defecte steun omdat door de aandrijfkracht het blok kantelt!
Een nieuwe as zou spelingsvrij moeten zijn, maar de differentielen hebben vaak ook nog wel wat speling, althans bij mij. Compleet schokvrij lukt neit meer na 10 jaar denk ik.