safrane vs safrane

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
Plaats reactie
Vincent Elzenga

safrane vs safrane

Bericht door Vincent Elzenga »

Gister avond stond ik naast een andere safrane bij het stoplicht, het ging om en 3.0 v6 24v. Hij had al geprobeerd om me in te halen dus ik wist dat het op een sprintje zou aankomen. Allebei met enigsinds piepende banden weg bij het stoplicht, ik dacht dit ga ik niet redden maar tot mijn verbazing bleef ik hem in iedere versnelling voor, waarschijnlijk reed hij met een automaat. Toch leuk om het tegen je eigen soort op te nemen.

groetjes Vincent
2.5 20v RXT handgeschakeld
Shamrock

Bericht door Shamrock »

:lol: Nou Vincent, ik denk dat de "piloot" van de 3.0 helaas niet weet hoe hij zijn bolide moet bedienen, want hij is razendsnel als je de kickdown gebruikt........ :wink:
Andjoy

Bericht door Andjoy »

Nee de 2.5 is op papier ook iets sneller dan de 3.0!

2.5 moet in 9.1 naar de honderd snellen (mits handgeschakeld), en de 3.0 in 9.5 sec. Topsnelheid is weer ets hoger van de 3.0 met 225 vs 220 km/h
Maar met optrekken uit stilstand blijft de 2.5 net iets sneller dus.

Kickdown werkt niet met optrekken uit stilstand! Deze werkt alleen als je b.v in de 3e versnelling rijdt en dan het gaspedaal intrapt. De bak schakeld dan biinnen een mum van tijd naar een lagere versnelling om vervolgens door te trekken tot het maximum aantal toeren alvorens weer op te schakelen.

3.0

http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 4&cache=no

2.5

http://www.autoweek.nl/carbasedata.php? ... 6&cache=no
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Die 0,4 sec. dat ie sneller is kan je haast niet zien, maar wat je wel ziet is dat een
automaat in de 1e en 2e versnelling "slippend" is waardoor hij veel kracht verliest.
Daardoor lijkt ie langzamer.
Daarnaast is ie haast 100Kg zwaarder, en we weten niet hoeveel benzine hij en jij
in de tank hadden zitten.
Het is een subjectieve waarnemen naar mijn idee.
Het verhaal van de kickdown is dat die altijd werkt, het is een electrische schakelaar die da bak vertelt dat hij in normaal stand tot 5500Rpm moet gaan en in Sport stand tot
6000 Rpm moet gaan.
De versnelling verhoudingen blijven hetzelfde allees het schakelpunt wordt verlegt.

Al met al ligt het verschil dus veel meer in de bestuurders voet dan in
de techniek.

Gr Albert (een automaatrijder :D :D :D )
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Shamrock

Bericht door Shamrock »

8) Yes, Albert, that's it! [smilie=exactly.gif]
Andjoy

Bericht door Andjoy »

Sorry Albert, maar dit is toch echt de werking van een kickdown.

http://www.autowereld.com/woordenboek/d ... rtikel=210

Zoals ik dus al zei gaat het om het automatisch terugschakelen van één of twee versnellingen bij vol ingetrapt gaspedaal.

Het voordeel van een automaat zit 'm dus in het optrekken van b.v een snelheid van 60 naar 100 ofzo. Hier heb je het voordeel van de kickdown. Met een handgeschakelde bak kun je nooit zo snel terugschakelen en weer vol accelereren.

Ik denk daarom toch dat de 2.5 iets voor blijft met optrekken vanuit stilstand, gaan we checken bij de volgende meeting :wink:
Sjak Brak

Bericht door Sjak Brak »

Ik rij zelf ook geregeld met een automaat. 1 groot voordeel is dat je bijna altijd als eerste weg bent, omdat degene naast je bijna altijd te langzaam is met de koppeling van een handbak. En met een beetje motor (ik praat dan niet over blokkies van maar 2-3 liter natuurlijk) maakt dat inwendige vermogensverlies van de bak ook niet zo veel meer uit. Wel oppassen dat je niet stil blijft staan terwijl je achterbanden een groot rookgordijn neerleggen :lol: :lol:

Dat je die 3.0 voorbleef betekent vooral dat je een goed reactievermogen hebt :D
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
Gerben

Bericht door Gerben »

Ik vraag me af of de andere sprinter ook een forumnaar is. Zo ja, maak u kenbaar, ook al moet je je schamen :P

Hier in 't dorp rijd ook een safrane enthousiasteling rond... echter met oranje lampjes in de grille, gaten in de einddemper en een kerstinterieur. Spijtig van 't uiterlijk.
Safrane II 2.0 RXE
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Andjoy schreef:Sorry Albert, maar dit is toch echt de werking van een kickdown.

http://www.autowereld.com/woordenboek/d ... rtikel=210

Zoals ik dus al zei gaat het om het automatisch terugschakelen van één of twee versnellingen bij vol ingetrapt gaspedaal.

Het voordeel van een automaat zit 'm dus in het optrekken van b.v een snelheid van 60 naar 100 ofzo. Hier heb je het voordeel van de kickdown. Met een handgeschakelde bak kun je nooit zo snel terugschakelen en weer vol accelereren.

Ik denk daarom toch dat de 2.5 iets voor blijft met optrekken vanuit stilstand, gaan we checken bij de volgende meeting :wink:

Als verknocht automatenbak rijder die verschillende verschillende types automaat kent
waaronder Daf 33,44 - Mercedes 200D,220D,230 - Ford Thunderbird oud en de LX -
Lincoln Mark VIII Limited Edition - Renault 12 - SafI 2.2 - Saf II 3.0 -
was alleeen da de Daf niet in staat de versnellingen handmatig te beinvloeden.
De rest kon je rijden als een gewone versnelling door de "Pook" met accelereren
eerst vanuit stand 1 naar 2 en 3 te zetten op het moment dat ik dat wil, en als laatste versnelling dan in "D" te zetten en doorgaan tot hij op topsnelheid is.
Dit zelfde bereik je ook met de D stand en max acc. met "Kickdown".
Met de "S" stand kan je hem doortrekken tot het max toerental, en zal dan in de volgende versnelling direct in een toerental komen waar het vermogen weer toeneemt.
Bij 60Km (4e versnelling)zal de kickdown hem naar de 2e terug schakelen en maximale acc. tot stand brengen tot de volgende versnelling bij rond 6.000RPS geschakeld wordt.
Als ik mij niet vergis ligt de top van de 2e versnelling aardig rond de 100Km/u.
De 3e gaat tot zo`n 165Km/u (bij de Mark VIII liep ie tot 195Km/u)
Om een kort verhaal niet lang te maken;
De kickdown werkt overal en altijd zodra je de schakelaar met het gaspedaal actieveerd,
behalve na het laatste schakelelpunt in de voorlaatste versnelling en de "R" stand :D :D

Om te testen moet je wel zoeken naar vergelijkbare auto Km standen.
Daar de 3.0 een ouder concept is dan de 2.5, maar wel met een groter koppel,
zal het erop neerkomen dat die opgegeven 0,4 sec best wel aardig zal kloppen.
Hoe snel je ook schakeld met handbak, de aut. is toch in het voordeel en vergoed het verlies van de aut. dan ook deels.

Ik voorspel dat de 2.5 de eerste meters voor ligt en daarna de 3.0 langzaam hem bijhaald
en bij 120Km/u gelijk is en daarna het koppel en de Pk`s de overhand zullen nemen.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Andjoy

Bericht door Andjoy »

Ik heb ook 2 automaten gehad en mijn oom was verknocht aan amerikaanse bakken met automaat. Ik mis het soms wel.....echt heerlijk.

Ik blijf erbij, net als Autowereld en andere sites die ik gevonden heb hierover, dat de kickdown de functie heeft om razendsnel één of twee versnellingen terug te schakelen bij vol ingetrapt gas. Het is logisch dat de automaat vanuit stilstand bij vol ingetrapt gas tot het maximum toerenbereik door zal trekken. Dit is echter niet de functie van de kickdown maar gewoon een logisch gevolg van gas ingedrukt houden. De toerenbegrenzer zorgt er dan voor dat je niet te ver in het rode gebied komt. Al naar gelang er een sportstand aanwezig of niet, bepaald de elektronica dan ook nog tot hoeveel toeren de wagen doortrekt alvorens op te schakelen.

Als deze duidelijke uitleg uit wikipedia hieronder je nog niet overtuigd, dan geef ik het op Albert..... .

Throttle kickdown: Most automatic transmissions include a switch on the throttle linkage that will force the transmission to downshift into the next lower ratio if the throttle is fully engaged. The switch generally only functions up to a certain road speed, so as to prevent a downshift that would overrev the engine. Some transmissions also have a part-throttle kickdown, eliminating the need to "floorboard" the throttle to downshift.

Er zijn dus ook automaten waarbij je het gas niet helemaal tot op de bodem hoeft in te drukken om de kickdown te activeren de zgn Part Throttle kickdown.

Ik denk dat in de praktijk de handegeschakelde 2.5 en de 3.0 24V met automaat vrijwel even snel zijn met optrekken vanuit stilstand tot zo'n 100 km/h, mits de bestuurder van de 2.5 snel genoeg is met opschakelen en ver genoeg in de toeren doortrekt; daarna zal de 3.0 de overhand nemen.
De 2.5 automaat moet het duidelijk afleggen tegen de 3.0 24V
Riel

Bericht door Riel »

Als je de pedaal van een automaat snel, volledig, intrapt, schakelt hij laat door.

Dit gebeurt als je m door de kickdown trapt natuurlijk ook.

Trap je vanuit stilstand de pedaal rustig in, schakelt hij vroeg.

Dit door de verzwaring heentrappen aan het stoplicht is, zoals andjoy zegt, niet de kickdown. De auto is even snel als je m tot TEGEN de kickdown aantrapt (dus ook snel, in een keer). De kickdown is alleen inderdaad voor de hogere gangen, en Kickt ie em een versnelling Down.

Overigens is een automaat en alle tijde langzamer dan een handbak ... ook aan het stoplicht. Ik kan mijn koppeling lekker op aangrijpingspunt laten hangen en bij groen volgas en los die koppeling. Succes met de automaat, die moet eerst eens de olie gaan rondslingeren :) Overigens trek je het wel met de 2.5 tegen die v6, die paar tienden zouden geen verschil moeten maken, maar als beide bestuurders er vol voor gaan is de 2.5 net met zijn neusje voor m.
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k
Sjak Brak

Bericht door Sjak Brak »

Riel schreef:Overigens is een automaat en alle tijde langzamer dan een handbak
Nee hoor, dragracers gebruiken in 99% van de gevallen een automaat, en dat heeft een reden.

Met een goed afgestelde automaat die helemaal afgestemd is op de motor (stall speed van de koppelomvormer bij exact het toerental van maximaal koppel van het blok) is een kundig bestuurder vrijwel zeker sneller weg dan met een handbak. Daarnaast zijn er voor motoren van boven de pak m beet 4-500pk en/of 800Nm geen duurzame koppelingen voor handbakken te krijgen.

Maar bij de lage vermogens zoals in onze renautljes zal een goede bestuurder met de handbak sneller zijn ja.
Andjoy

Bericht door Andjoy »

Sjak Brak schreef:Daarnaast zijn er voor motoren van boven de pak m beet 4-500pk en/of 800Nm geen duurzame koppelingen voor handbakken te krijgen.
??????
De meeste oersportwagens met veel pk's hebben een handgeschakelde bak!

De Porsche 911 GT2 met zo'n 530 Pk aan boord heeft gewoon een handgeschakelde 6 bak!
http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/ ... 2-de-specs

De Ferarrie 550 Maranello, handegschakelde 6 bak
http://www.autoweek.nl/autotest.php?id=41

Ferarrie 550 GT met zo'n 600 pk aan boord, handgeschakelde 6 bak:
http://auto-specs.zercustoms.com/f/ferr ... tions.html

Lamborghini Gallordo Met zo'n 520 pk, handgeschakelde bak
http://nieuw.autotelegraaf.nl/specifica ... el=variant

Bij deze Lambo met 600 Pk kun je kiezen uit handgeschakeld of semie-automatische bak
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lamborghin ... %C3%A9lago

Bugatti EB 110 GT met 611 Pk, wederom handgeschakelde 6 bak:
http://auto-specs.zercustoms.com/b/buga ... tions.html

Misschien dat die amerikaanse handgeschakelde bakken niet degeliijk genoeg zijn om veel pk's te verplaatsen ...?
Sjak Brak

Bericht door Sjak Brak »

In die wagentjes die je noemt zit niet per se een handbak vanwege de duurzaamheid van de koppeling :wink: En bv de Viper en Ram SRT-10 worden standaard met een 6-bak geleverd, om maar iets te noemen. En zolang dr weinig mee wordt gegast gaan ze best lang mee in al die wagentjes :lol:

Maar ik doelde op de duurzaamheid bij dragrace-applicatie, en niet specifiek voor amerikaanse wagens :wink: bv japanse drag-blikken zijn ook erg in trek op bv curacao.

Als je een nieuwe ferrari kan betalen, dan zal duurzaamgheid niet bepaald een zorg zijn, want na 5000km moeten die blokken toch volledig gereviseerd worden :lol: Voor iemand die met een budget van pak m beet 25 mille een auto ombouwt ligt dat heel anders, dan zit je simpelweg niet te wachten op meerdere nieuwe koppelingen per seizoen. In die applicaties is een automaat betrouwbaarder, sneller bij de start (bij de start worden de meeste sprints gewonnen of verloren), en ook nog eens consistenter (wat zeker bij dragracen erg belangrijk is). En voor dat budget kan je echt wel een blok bouwen met meer vermogen en zeker meer koppel dan die italiaanse dingen.

Daarnaast zijn ferraris e.d. toch te traag om mee te dragracen, vaak genoeg op de strip gezien dat ze er finaal uitgereden worden door auto's met minder vermogen en een automaat :)

Maar om terug on-topic te komen, GOED snel wegrijden met een automaat vergt net iets meer techniek dan alleen maar plankgas te geven als t licht op groen springt. Net zo goed als dat snel wegrijden met een handbak meer inhoudt dan de koppeling omhoog flippen en dan gas geven. Het verschil bij de safrane-automaat zal waarschijnlijk deels komen omdat het qua overbrengingen niet echt als een snelle bak ontworpen is, maar meer om relaxed en stil te cruisen. Wat is trouwens de opgegeven stall speed van de koppelomvormer in die dingen?
Plaats reactie