Tips voor de beginner...

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
Plaats reactie
Gast

Tips voor de beginner...

Bericht door Gast »

Allereerst moet ik even kwijt: mooie site voor een ongelooflijk mooie auto!
Ben zelf student maar wil er graag wel als een vorst bijrijden. Kwam uit bij de Safrane. Ben me nu aan het oriënteren en vroeg me een aantal dingen af. Zou iemand mijn vragen kunnen beantwoorden?
- Wat is een realistisch verbruik voor een 2.2i?
- Hoe onderhoudsgevoelig is een Safrane? Hoe zit het met de onderhoudsprijzen? Volgens mij n degelijke auto, maar aan de andere kant wel een ex-directiewagen en misschien roestgevoelig?

Dus als iemand me wat meer kan vertellen over vooral het kostenaspect van Safrane rijden, dan graag!
Enthousiast ben ik al, hopen dat dat zo blijft...

Bedankt!

Maurice
Marc

Bericht door Marc »

Ha Maurice,

Ik heb ook een 2,2i gehad deze was van 1995 met LPG (geen G3). Ik heb er van 2000 t/m 2002 mee gereden en heb inmiddels sinds kort Safrane nr 3.

Dit komt omdat mijn ervaringen zeer positief zijn voor wat betreft de duurzaamheid en de prijs/kwaliteit verhouding. Qua onderhoud ging het om de "eerlijke" slijtagedelen zoals banden, remmen (een keer de remschijven). Denk wel aan de distributie riem, deze moet elke 120.000 of 5 jaar vervangen worden (kostte mij 500 euro, Gunther weet iemand die het voor een stuk minder doet, maar ja hij beheert de site en heeft connecties :wink: )

Wel heb ik van de 2,2 de koppakking moeten vervangen nadat de auto was warmgelopen omdat de thermostaat defect was (ca. 550 gulden toen nog)

De 2,2 reed ik van 130 naar 200 dkm met veel plezier en comfort. Het verbruik lag op LPG op 1 op 8 en op benzine 1 op 10

Veel wijsheid, groet Marc :wink:
Het is geen rijden, maar glijden
Gunther
Administrator

Bericht door Gunther »

Goeie keuze, Maurice
De 2.2i is een van de meest gangbare types, dus qua onderdelen redelijk gunstig. Uiteraard is het afhankelijk van waar je de wagen in onderhoud hebt en of wat je eventueel zelf (voor zover nodig) kunt doen. Als je naar de dealer gaat betaal je uiteraard de hoofdprijs. Als je de wagen elke 20.000 km netjes een grote beurt geeft ( eur 175,- als je het laat doen bij een goede garage) en er rekening mee houdt dat er af en toe een slijtage onderdeel vervangen moet worden, is het qua onderhoud een heel schappelijke wagen. Zeker als je het afzet tegen de aanschafprijs.

Verbruik ligt aan je rijstijl, maar 1:12 moet wel haalbaar zijn.

Roest is was overigens geen optie op de Safrane. :lol:
Patrick

Bericht door Patrick »

Grote beurt met apk en distributieriem koste mij onlangs net geen 600 eu
incl remmen voor vervangen. En aangezien ik vier of vijf jaar lang kan rijden
zonder de distributie weer te vervangen, is het jaarlijks onderhoud niet echt schrikbarend. Alleen de ditributieriem kostte me al 319 eu :wink:
Afbeelding
Safraanloos
Maninc

Bericht door Maninc »

Moet je ook een V6i TXE uit '93 nemen, zalig die kettingen :lol:

Enfin zonder dollen, zelfs met mun 3ltr V6 die 310k gereden heeft is 1:11 mogelijk. Gewoon laag in de toeren blijven rijden. Met een safrane rijdt je inderdaad als een vorst en onderhoud is zelf ook prima te doen.

suc6 met je 2.2
Safrane RXE V6i - 1993
gast

Bericht door gast »

Mannen,

ontzettend bedankt! Kan nu met een gerust hart eens gaan rondkijken.

Vr. groet,

Maurice
Plaats reactie