Heftig...

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
Gerben

Bericht door Gerben »

Yay, nog een jaartje dan :)

25kW is voor de eerste 2 jaar dat je je motordiploma hebt.
Als je 21 jaar bent kun je er voor kiezen om meteen op een zware fiets te lessen en af te rijden. Dan mag je meteen met zo'n projectiel de weg op :D
Safrane II 2.0 RXE
E-njoy

Bericht door E-njoy »

Patrick schreef:Nee, maar motorrijders mogen met een lagere leeftijd 25 KW rijden, en geen vol vermogen. Ik rijdt namelijk
zelf ook motor :wink:

@Gerben, ik dacht dat die leeftijdsgrens tot 24 jaar ligt...
Die statistieken gelden vooral voor de VS, maar in Nederland zie je dezelfde trend. En die geldt nog van voor de lichte motor regelingen. Overigens gebeuren er statistisch gezien juist meer ongelukken met lichtere motoren (dat waarschijnlijk toch weer gerelateerd aan ervaring zou kunnen zijn). Maar ja, Europese regelgeving is nooit echt objectief geweest in het beleid naar motorrijden (plus dat Nederland altijd alleen de meest slechte stukken overneemt waarvan zij denken (ten onrechte) dat die tot meer veiligheid zullen leiden).

En kennelijk ben je in Nederland veilig bezig als je met een opgevoerde 2000 cc Golf rondscheurt, maar een T-max motorscooter wordt als te gevaarlijk beschouwt (alsof je met weinig vermogen minder hard kan rijden en alsof ongelukken ook maar iets met vermogen te maken hebben). Ach ja... Ik ben blij dat ik in ieder geval van na de 25Kw tijd ben (overigens wel vrijwilig voor lichtere motoren in begin gekozen, meer vanwege budget), alsmede van na het punten-rijbewijs (hoe oneerlijk het in feite ook is dat ik ongelimiteerd boetes voor 49 km/h hard rijden kan krijgen terwijl iemand anders na 3 keer 20 km/h te hard ofzo (weet eigenlijk niet hoe het werkt) zijn papier moet inleveren).
Emile
www.piloot.com
'97 Renault Safrane II 2.0 RTE Alizé automatique
'02 Honda ST1300A Pan European
Jeroen-Spock

Bericht door Jeroen-Spock »

Is die wet al van kracht dan, dat je 24 moet zijn? Ik heb mijn motor rijbewijs 22-06-2005 gehaald, en ik mag 22-06-2007 op >25KW. Ondertussen rijd ik wel in de auto van mijn ouders, waarvan één een Mazda 323F met ik dacht 140 PK, een Renault 25 V6 injection van 180 PK?, en de lesauto was een Nissan Almera met 160 PK. De lesmotor was geknepen, maar ik reed op de 'grote'.
Las ik vorige maand niet ergens dat ze nu ook een keer de grens voor auto's gaan verhogen? Ik mag niet op die grote motor, maar wel in die snellere auto's rijden.

Gerben, 25 KW is niet voor de eerste twee jaar, maar voor broekie's ;) Als je les neemt op de 40e, zoals mijn vader 2 jaar terug deed, mag je direct op de grote motoren.
Bij auto is het wel zo dat je altijd beginnend bestuurder bent, of je nu 18 bent of 70, je krijgt altijd de eerste 5 jaar het puntenrijbewijs.

Wat mij wel wat lijkt, is het systeem dat ze in Italië gebruiken. 20 punten, bij elke overtreding krijg je je verdiende boete én je raakt een punt kwijt, of je nou iets te hard reed of veel te hard reed. Na je 20 punten mag je het rijbewijs inleveren. 1 jaar niets gedaan is 2 punten erbij, wel iets gedaan dat jaar en je krijgt niets. In Italië ging de veiligheid van het verkeer erdoor omhoog, omdat mensen met nog maar een paar punten ineens heel rustig gaan rijden :lol:

*Jeroen kijkt ook altijd met plezier naar Blik op de Weg 8)
E-njoy schreef:Overigens gebeuren er statistisch gezien juist meer ongelukken met lichtere motoren (dat waarschijnlijk toch weer gerelateerd aan ervaring zou kunnen zijn).
Denk niet alleen rij ervaring maar ook levenservaring. Als je ouder word ga je toch wat voorzichtiger doen heb ik het idee.
Gerben

Bericht door Gerben »

Jeroen-Spock schreef:
Gerben, 25 KW is niet voor de eerste twee jaar, maar voor broekie's ;) Als je les neemt op de 40e, zoals mijn vader 2 jaar terug deed, mag je direct op de grote motoren.
Gerben schreef: 25kW is voor de eerste 2 jaar dat je je motordiploma hebt.
Als je 21 jaar bent kun je er voor kiezen om meteen op een zware fiets te lessen en af te rijden. Dan mag je meteen met zo'n projectiel de weg op
:)

Emile: Bedoel je niet dat je van vóór de puntentijd bent? Je bent toch al iets van 26?
Safrane II 2.0 RXE
Jeroen-Spock

Bericht door Jeroen-Spock »

Hmm oke, het ligt eraan hoe je het leest. Maar het is niet zo dat je altijd twee jaar moet wachten tot je op de grote motor mag.
Gerben

Bericht door Gerben »

Als je op een lichte fiets afrijdt wel.. Kies je er voor op je 30ste op een lichte fiets te lessen, moet je 2 jaar op een 25kw fiets rijden, of dit moeten ze intussen hebben afgeschaft...
Safrane II 2.0 RXE
Patrick

Bericht door Patrick »

Volgens mij is het tot je 21e op 25 KW, daarna maakt het niet uit. Die regel gaan ze wel verhogen tot 24 jaar,
maar dat duurt nog even. Nu maakt het niet uit of je na je 21e licht of zwaar rijd ...
Afbeelding
Safraanloos
E-njoy

Bericht door E-njoy »

Je hebt gelijk Gerben, ik ben van ervoor. Ben in de buurt van 32 nu... Afbeelding

En als je net voor je 21e verjaardag afrijdt moet het op een lichte motor zijn, dan moet je daar 2 jaar op rijden sowieso voor je zwaar mag. Dus met wat pech ben je bijna 23 voor je dan zwaar mag. Die regel wil Nederland nu opvoeren tot wellicht 24 jaar ipv 21. Jammer genoeg willen ze echter alleen maar de meer beperkende maatregelen doorvoeren, dus niet dat men al vanaf 16 op lichtere motoren kan rijden (zeg maar dat brommers dan richting die 125cc motoren kunnen gaan, wat zou leiden tot minder opvoeringen, dus minder herrie en sowieso een beter verloop naar zwaardere motoren, wat men in de meeste andere Europese landen al jaren heeft).
Emile
www.piloot.com
Patrick

Bericht door Patrick »

Denk dat dat misschien wel beter is ...

alhoewel ik ook mijn bedenkingen erbij heb. Als je nu al kijkt hoe die gastjes op die "scootahs" rijden,
ben ik bang dat er meer ongelukken gaan komen als ze op lichte motorfietsen mogen rijden. Of wijzen
statistieken uit het buitenland anders uit? Kan hoor, maar moet hier nog maar eens zien ...
Afbeelding
Safraanloos
frederik

Bericht door frederik »

volgens mij moet je wel erg goed je best doen om in een safrane te sterven :P
eigenaar van: renault safrane phase II 2.0i 16V RXE G3 '99 (vorig jaar omgebouwd tot directe injectie :D )
E-njoy

Bericht door E-njoy »

Patrick schreef:Denk dat dat misschien wel beter is ...

alhoewel ik ook mijn bedenkingen erbij heb. Als je nu al kijkt hoe die gastjes op die "scootahs" rijden,
ben ik bang dat er meer ongelukken gaan komen als ze op lichte motorfietsen mogen rijden. Of wijzen
statistieken uit het buitenland anders uit? Kan hoor, maar moet hier nog maar eens zien ...
Als je een asociale eikel bent maakt het niet veel uit of je in een 1.2 Civic of een Diablo rijdt, danwel op een Aprilia 250 race replica of een ZX12R. Wellicht dat je het nog wel voorzichtiger aan gaat doen op een zware, dat dwingt meteen respect af als je geen ervaring hebt. Het gaat om de berijder, niet om het voertuig.

Anyway, het lijkt mij dat als je een extra klasse krijgt met lichtere motoren en scooters (zoals je ze in Zuid Europa en Engeland ziet) dat er geen uitdaging meer is om met je opgevoerde herriebrommer op een fietspad te gaan zitten racen als je een 125cc scooter kan krijgen die mee moet doen met het normale verkeer (en dus in 1 keer een veel zwakkere verkeersdeelnemer is in plaats van fietspad terrorist), niet hoeft opgevoerd te worden, die klere herrie dus niet meer maakt en dus ineens als een stuk normaler verkeer wordt beschouwd.

Net als met softdrugs, maak het legaal en de uitdaging (het stoere) is eraf. Daarnaast geef je meer normale mensen wel de kans op een gefaseerde gewenning aan eventuele zwaardere motoren (nu is het van 50cc naar 1000 cc). En lichtere motoren en motorscooters kunnen door de minder strenge regelgeving een grotere kans krijgen op slagen, wat in het belang van file en milieu ook geen slecht idee is.

Speed doesn't kill, het is niet het vermogen wat gevaarlijk is. Het is dat stukje biologisch weefsel achter het stuur waar je de oorzaak moet zoeken. En sukkels rijden zichzelf net zo makkelijk dood in een golf als in een Safrane met V6 (als ze die zouden willen rijden, iets teveel oude mannen uitstraling waarschijnlijk).
Emile
www.piloot.com
Patrick

Bericht door Patrick »

Daarom zei ik ook dat het misschien wel beter is :wink:
Afbeelding
Safraanloos
vierentwintig v

Bericht door vierentwintig v »

E-njoy schreef:[quote in een Safrane met V6 (als ze die zouden willen rijden, iets teveel oude mannen uitstraling waarschijnlijk).
Hartelijk dank Emile !!, mede namens mij....
( en dat met 'n 747 O(f) Y(oung) C(ees) nummerplaat... ) :oops:
Safrane II 3L V6 24v RXT automaat 2000
E-njoy

Bericht door E-njoy »

vierentwintig v schreef:
E-njoy schreef:[quote in een Safrane met V6 (als ze die zouden willen rijden, iets teveel oude mannen uitstraling waarschijnlijk).
Hartelijk dank Emile !!, mede namens mij....
( en dat met 'n 747 O(f) Y(oung) C(ees) nummerplaat... ) :oops:
De 2.0 ziet er niet veel minder "ouwemannenbakkerig" uit van buiten hoor :wink: . Overigens is de 747 ook al weer 37 jaar oud...of jong...
Krijg meer opmerkingen in de trend van "pooierbak" overigens, dus het valt kennelijk nog wel mee, Cees / 24V :). Alhoewel het dan niet duidelijk is of dit een oude of jonge pooier betreft Afbeelding
Emile
www.piloot.com
Plaats reactie