Binnen brandje
-
Vincent Elzenga
Binnen brandje
Gister avond zou ik wat familie ophalen om te gaan stappen niks aan de hand totdat ik daar aangekomen was en de auto opnieuw startte, we reden weg en het begon opeens vreselijk te stinken. Ik ff de motorkap open niks te zien. Maar dat veranderde al snel want inmiddels stond de binnenkant van de auto compleet vol met rook je kon de km teller haast niet aflezen, ik kon nog net zien dat de rook door de ventilators naar binnen werd geblazen. Ben ik blij dat ik een boardcomputer heb en zij mij meedeelde dat ik niet verder meer mocht rijden. Ik stond inmiddels al met de brandblusser in de aanslag. Maar dat is wel mijn redding geweest want de auto heeft automatisch het climaat systeem uitgeschakeld waardoor er gelukkig niet meer in de fik is gegaan. Toen de ANWB gebelt en die heeft vervolgens de zekeringen van de kachel eruit gehaald. Heb samen met hem gereden daarna maar er kwam gelukkig geen nieuwe rook meer naar binnen. Kan dus wel rijden met stank en zonder enige vorm van verwarming. Maar goed morgen maar naar de garage bellen. Dure grap meld de man van de ANWB nog even voordat hij weggaat.
Always look on the bright site of life.........
Always look on the bright site of life.........
2.5 20v RXT handgeschakeld
Shit Vincent da's balen....
Maar ik weet zeker dat het de kachelmotor is welke zich onder het dashboard-kastje bevind.
Ik heb exact ditzelfde probleem ook al eens gehad: rook door de roosters, automatisch uitschakelen van het CC systeem. Die Kachelmotor is een beetje een zwak punt van de Safrane.
Nieuwe erin laten zetten en de boel is weer gefixt. Ik weet niet meer hoe duur die grap was maar ik denk zo rond de 150 a 200 Euro. Valt nog enigzins mee.
Wil Grandiek zei tijdens de laatste meeting dat ze hem hebben geadviseerd de bescherm/geluidsdempende mat (die bestaat uit een grijs schuimachtig materiaal) welke zich om de kachelmotor bevind weg te halen. Er schijnt zich na verloop van tijd vocht in op te hopen waardoor er een kortsluiting ontstaat en de motor verbrand.
Ik vroeg hem of dit niet meer lawaai opleverde (aangezien deze beschermlaag naar mijn mening ook een geluidsdempende functie heeft), maar een demonstratie liet horen dat dit niet het geval. Dus misschien een goede tip voor alle Safraneofielen hier: Weg halen die bescherm-mat.
Succes Vincent, en ik hoor wel of ik het bij het rechte eind heb,
André
Maar ik weet zeker dat het de kachelmotor is welke zich onder het dashboard-kastje bevind.
Ik heb exact ditzelfde probleem ook al eens gehad: rook door de roosters, automatisch uitschakelen van het CC systeem. Die Kachelmotor is een beetje een zwak punt van de Safrane.
Nieuwe erin laten zetten en de boel is weer gefixt. Ik weet niet meer hoe duur die grap was maar ik denk zo rond de 150 a 200 Euro. Valt nog enigzins mee.
Wil Grandiek zei tijdens de laatste meeting dat ze hem hebben geadviseerd de bescherm/geluidsdempende mat (die bestaat uit een grijs schuimachtig materiaal) welke zich om de kachelmotor bevind weg te halen. Er schijnt zich na verloop van tijd vocht in op te hopen waardoor er een kortsluiting ontstaat en de motor verbrand.
Ik vroeg hem of dit niet meer lawaai opleverde (aangezien deze beschermlaag naar mijn mening ook een geluidsdempende functie heeft), maar een demonstratie liet horen dat dit niet het geval. Dus misschien een goede tip voor alle Safraneofielen hier: Weg halen die bescherm-mat.
Succes Vincent, en ik hoor wel of ik het bij het rechte eind heb,
André
Een aantal maanden geleden heb ik er als eens op gewezen.
De hoofd oorzaak zijn de contacten die de stroomvoorziening verzorgen naar de ventielator motor.
Van daaruit gaat het probleem steeds verder. tot de boel definitief de geest geeft.
Zo ook nu met als resultaat ,......brand.
Ik heb er niet voor niets op gewezen dat een proviesorische reparatie niet voldoende is.
Mijn advies was een nieuwe motor EN een verbeterde kabelset, die erbij geleverd kan worden, monteren
Johan (v Tol monteurtje) had mij al voor dit fenomeen gewaarscuwd, en heb ik dit in het forum ook gemeld.
Jongens en meiden; Zodra je er last mee krijgt, let even NIET op de centen, maar doe het meteen GOED !!!!
Lees elders over dit onderwerp in het forum, echt het kan je heel veel ellende besparen.
Gr Albert
De hoofd oorzaak zijn de contacten die de stroomvoorziening verzorgen naar de ventielator motor.
Van daaruit gaat het probleem steeds verder. tot de boel definitief de geest geeft.
Zo ook nu met als resultaat ,......brand.
Ik heb er niet voor niets op gewezen dat een proviesorische reparatie niet voldoende is.
Mijn advies was een nieuwe motor EN een verbeterde kabelset, die erbij geleverd kan worden, monteren
Johan (v Tol monteurtje) had mij al voor dit fenomeen gewaarscuwd, en heb ik dit in het forum ook gemeld.
Jongens en meiden; Zodra je er last mee krijgt, let even NIET op de centen, maar doe het meteen GOED !!!!
Lees elders over dit onderwerp in het forum, echt het kan je heel veel ellende besparen.
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
-
safrane ice
we kunnen misschien ne rubriek openen wat je al aan de safrane kan verbeteren eer het te laat is?
Zo van ne workshop ofzo.
grtz ice
Zo van ne workshop ofzo.
grtz ice
Renault safrane 2.2VI ice-car www.vhcarsystems.be
- Lost Viking
Hello,
Vorig jaar heb ik hier ook melding gemaakt van een probleem met de ventilator.
Toen de CC boven de stand drie ging, maakte deze een ongelooflijk brommend lawaai en ging het dashboard trillen....
Vlug naar de garage, handschoenkastje eruit...
En inderdaad, die grijze isolatietroep zat volledig in de ventilator gedraaid !!!
Uitgehaald, alles gemonteerd en probleem opgelost.
Klein kwartiertje werk..
Vorig jaar heb ik hier ook melding gemaakt van een probleem met de ventilator.
Toen de CC boven de stand drie ging, maakte deze een ongelooflijk brommend lawaai en ging het dashboard trillen....
Vlug naar de garage, handschoenkastje eruit...
En inderdaad, die grijze isolatietroep zat volledig in de ventilator gedraaid !!!
Uitgehaald, alles gemonteerd en probleem opgelost.
Klein kwartiertje werk..
Ses.....Lost Viking
safrane ice schreef:we kunnen misschien ne rubriek openen wat je al aan de safrane kan verbeteren eer het te laat is?
Zo van ne workshop ofzo.
![]()
grtz ice
Goed idee. Een sticky ofzo. Of gewoon een topic ergens.
En dan zou ik het wel categoriseren.
Iets als motor, interieur, onderstel, enz. ?
2.0 RXE Phase II 1998 zilvermetallic: elektr. schuifdak/cruise control/climate control/LPG G3/15"origi Safranevelgen
Komt me bekend voor Vincent,
Ik was eens onderweg (met een Phase II 2.0) vanuit Zeeuws Vlaanderen met 35 graden (mooi weertje)
Binnen 5 seconden was alles zwart van de dikke rook, op de tast kon ik de vangrail vinden, adem inhouden en snel uitstappen!
Kachelmotor in rook opgegaan en fijn nog 200 km te gaan met de raampjes open!
Was gelukkig garantie want de kachelmotor kostte toen 175 euro.
Komt wel weer goed!
Groet, Marc
Ik was eens onderweg (met een Phase II 2.0) vanuit Zeeuws Vlaanderen met 35 graden (mooi weertje)
Binnen 5 seconden was alles zwart van de dikke rook, op de tast kon ik de vangrail vinden, adem inhouden en snel uitstappen!
Kachelmotor in rook opgegaan en fijn nog 200 km te gaan met de raampjes open!
Was gelukkig garantie want de kachelmotor kostte toen 175 euro.
Komt wel weer goed!
Groet, Marc
Het is geen rijden, maar glijden
-
Vincent Elzenga
Toch iets meer als verwacht
De reparatie van mijn safrane was toch iets duurder dan verwacht, alleen het arbeidsloon was al 180 euro. In totaal kwam het bedrag op 652 euro en 49 cent. Een beetje jammer had hem vorige week net voor een grote beurt gebracht en dat was ook al 419 euro. In anderhalve week ff ruim 1000 euro kwijt, het moet wel een hobby zijn........
Groetjes Vincent
Groetjes Vincent
Dat is inderdaad een vrij dure grap jah, Maar waar bevind die kachelmoter zich dan precies, als je dit kunt voorkomen door isolatie weg te halen ga ik er zodadelijk nog aan beginnen.
Ps, ik lees iets over een handschoenenkastje, maar die heb ik geen, moet ik dan het hele dashboard verwijderen?
Ps, ik lees iets over een handschoenenkastje, maar die heb ik geen, moet ik dan het hele dashboard verwijderen?
Eens een Safrane, altijd een Safrane!
Als je je hoofd onder het dashboardkastje steekt, zie je de isolatie al zitten.
Als je >hier< klikt, staat uitgelegd met foto's hoe je erbij kunt komen.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
Vincent, als het inderdaad de kachelmotor was, lijkt het erop dat dit een garage is die veel te hoge prijzen berekend
Dit is echt niet normaal. Het in en uitbouwen neemt hooguit een half uur in beslag en zo'n motor kost dacht ik zo'n 200 Euro. Dus voor de helft van wat jij betaald hebt had het gerepareerd kunnen worden.
Grote beurt voor 419 Euro is ook erg veel geld.
Ik heb 'm pas nog een grote beurt laten geven en was ongeveer 200 Euro hiervoor kwijt.
Dus naar die garage zou ik niet meer gaan als ik jou was.
Dit is echt niet normaal. Het in en uitbouwen neemt hooguit een half uur in beslag en zo'n motor kost dacht ik zo'n 200 Euro. Dus voor de helft van wat jij betaald hebt had het gerepareerd kunnen worden.
Grote beurt voor 419 Euro is ook erg veel geld.
Ik heb 'm pas nog een grote beurt laten geven en was ongeveer 200 Euro hiervoor kwijt.
Dus naar die garage zou ik niet meer gaan als ik jou was.
Laatst gewijzigd door Andjoy op 05 nov 2006, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Vincent Elzenga
rekening
Op de rekening staat dat de kachel/ventilatormotor incl. btw 358 euro kost, zonder arbeidsloon. Ik vind dit zelf ook wat veel maar het is een renault dealer en als zei de code intoetsen van dit onderdeel 77.01.035.902 dan komt automatisch dit bedrag naar voren. Toch maar eens navragen hoe dit zit.....
Groetjes Vincent
Groetjes Vincent
Bedankt Gunther, ik ga het dadelijk eens op mijn gemak bekijken!Gunther schreef:Als je je hoofd onder het dashboardkastje steekt, zie je de isolatie al zitten.
Eens een Safrane, altijd een Safrane!
Re: rekening
Een kachelmotor volgens dat onderdeel nummer is 284,92 excl btw. Dit betekent dat zij een btw tarief rekenen van 25%!!!! Zo kan ik mezelf ook rijk rekenen :SVincent Elzenga schreef:Op de rekening staat dat de kachel/ventilatormotor incl. btw 358 euro kost, zonder arbeidsloon. Ik vind dit zelf ook wat veel maar het is een renault dealer en als zei de code intoetsen van dit onderdeel 77.01.035.902 dan komt automatisch dit bedrag naar voren. Toch maar eens navragen hoe dit zit.....
Groetjes Vincent
Misschien is dit wel een moment om 'slechte' garages in kaart te gaan brengen.
Safrane II 2.0 RXE