Ook ik heb voor dit dilemma gestaan.
Tegen beter weten in heb ik toch besloten om mijn 24v door te laten leven.
Met en met heb ik de volgende zaken laten uitvoeren;
- Subframe achter laten lassen.
- Middelste motorsteun
- Dorpels laten lassen.
- Voorste beide draagarmen vervangen.
- Uitlaat reparatie.
- Revisie automaatbak
- Bougie`s vernieuwd (dure grap)
- Natuurlijk de distributie riem met waterpomp en spanrol.
- Nw remschijven voor en achter
- De gebruikelijke onderhoud beurten.
- Nw radiator en condenseer.
enz enz enz
Dit alles en dan nog de "kleine" ongemakken....
Alles bij elkaar een sloot geld.
Is het waard?
Voor mij wel, elke keer is het feest om deze auto te kunnen rijden
Na 21jaar is het nog steeds een top auto
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/235.000Km vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Elegance, ik begrijp je gevoel wel, en het gaat kortstondig weleens door me heen.
Het lijstje van Albert komt me bekend voor.
Ik heb alleen geen automaat en ben nu (pas) aan het stoeien met de airco.
Mijn subframe en kokers heb ik al eens onderhanden genomen. Deze zomer ga ik ze nog eens controleren en bijwerken.
Afgelopen week bleken mijn handremarmpjes niet vanzelf terug te springen (nog gereviseerd in 2016).
Maar verder: hij rijdt zalig.
Dus voorlopig ga ik even door. Ik vind het ook heel bevredigend en heb er nog tijd voor.
Maar, er zijn grenzen.
Alleen, als je dichterbij komt blijken ze opgeheven en moet je ze zelf trekken. Sterkte!
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>390k
Je vindt slechts wat je zoekt.
Rijdt nu naar volle tevredenheid in juni 10 Saf, maar zie de eindigheid wel, versterkt door mijn spierdystrofie.
Kijk ik soms naar een auto met een hoger in/uitstap, omdat ik steeds moeilijker uit de auto kan komen. Maar zo lang hij goedgekeurd wordt tuf ik met veel plezier lekker door, zij het in deze tijd weinig, vind het zonden om nu een andere auto te kopen als je een goede hebt. En als het weer mag is het toch wel leuk om weer een keertje laag te vliegen in Duitsland, BMW's, Mercedessen aan de kant te duwen met die ouwe bak. (woorden van Bas)
Twee jaar geleden het subframe achter laten lassen + nieuwe schokdempers achter, maar verder eigenlijk nauwelijks, ja, regulier onderhoud. Vorig jaar heb ik er zelf nieuwe Brembo schijven+blokken voor, bougies, rotor+verdeelkap(achterlijk duur), interieur+luchtfilter op/ingezet, en weer eens olie ververst.
Met de strenge winterdagen in februari startte hij dagelijks probleemloos, ondanks dat hij met zijn neus in de wind richting Maas staat. Wel de buurman een paarmaal aangesleept, wat stiekem een heerlijk gevoel geeft!!
Daarna heeft Bas er een nieuwe multiriem opgezet om dat deze aan vervanging toe was, zat er al ruim 10 jaar op.
Het blijft een heerlijke, langzamerhand, zeldzame reisauto!!
Ik ben een beetje bang dat als ik het subframe achter laat demonteren dat dan nog meer narigheid aan het licht komt (eigenlijk weet ik dat zeker, omdat ik regelmatig onder de auto kijk en alles zo schoon als mogelijk houdt). De kofferbakbodem van de mijne zit ook een gaatje in (heb ik zelf doorgeprikt, dat dan wel ). Hoeveel uur werk is het om het subframe te laten zandstralen, lassen en lakken? De spoorstang (of hoe dat ding ook heet dat over de gehele lengte van de achteras loopt) is ook behoorlijk verroest. Hier en daar wat bouten en moeren die behoorlijk verroest zijn. Daarnaast zijn de dorpels ook zo langzamerhand wel aan de beurt (hoewel ik hier zeker rottere exemplaren langs heb zien komen). De airco heeft een lekkage ergens, want het systeem loopt binnen 3 maanden leeg. Koppeling gaat wat zwaar, vanuit stilstand optrekken gaat niet altijd schokloos, dus dat is ook een punt. Als laatste nog het lakwerk. Ik hoef natuurlijk niet alles in 1 keer te laten aanpakken, maar het loopt in de duizenden euro's om van de Saf weer iets moois en fijns te maken. Met ruim 180dkm op de teller wordt de auto daarvan geen cent meer waard, dus ik zou het volledig voor mezelf doen. Ik heb bovendien geen bijzondere uitvoering (hoewel een exemplaar van 1999-2000 wel zeldzaam is gezien de meeste al lang zijn afgekeurd op de veerschotels ), zonder cruise control en met de standaard stoelen. Aan de andere kant vind ik het wel leuk om iets anders dan de meute te rijden
'99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.
ex '00 Renault Megane Break 1.4-16V expression