Ad-orgel schreef:... De dorpels moeten nog gebeuren...
De dorpels/kokerbalken zijn ook onder handen genomen; dat heb laten laten doen en zelf meegeholpen. De kokerbalk onder het linker voorportier was nogal poreus; daar zaten diverse gaten. Voor de rest viel het mee en waren het maar een paar kleinere plekken aan beide zijden. De gelaste plekken hebben we gespoten met rode menie en voor rest aan de buitenkant ingekwast met lijnolie. Ook de binnenkant hebben we ingespoten met lijnolie; dat roest daar dus voorlopig niet meer. Ook aan de randen van de wielkasten zat hier en daar roest; ook dat hebben we weer netjes gerepareerd. Ver de auto nog een was en poetsbeurt gegeven. Nu wil ik de onderkant nog een keer onder handen nemen en waar mogelijk invetten met lijnolie.
Groet,
Ad
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
Ik heb destijds de Safrane ingeruild voor een Laguna, maar hoewel de motor en automaat beter zijn dan de Safrane, mis ik nog iedere dag het confort. Vergeleken met de Safrane is de Laguna erg stug geveerd.
(de Laguna 3.0 V6 kan door de passief meesturende achteras wel een stuk harder door de bocht dan een Safrane )
Renault Mégane Break Bose 160 PK Automaat
Renault Laguna 3.0 V6 24V Initiale - Noir Nacré (Verkocht, rijdt nu rond in Nigeria)
Renault Safrane 2.5 RXT - handgeschakeld, Bleu Crépuscule (Overleden)
Renault Safrane 2.5 RXE - handgeschakeld, Vert Abysse (Overleden)
Renault Safrane 2.5 RXT - handgeschakeld. Vert Fiji (Overleden)
Ad-orgel schreef:Als je zo af en toe eens in een andere rijdt, ga je de Safrane weer des te meer waarderen.
Dat had ik destijds met mijn Laguna 1 V6 al. Helaas wen je er dan weer aan en dan was de Laguna mij wel soms wat te stug geveerd.
Het waarderen van mijn Safrane had ik in heel sterke mate toen ik zondag na een dag op een oprijwagen rijden, in mijn Safrane ging rijden. Het stevige sturen, het veercomfort en de soepelheid en rust van de motor was zwaar genieten.
Vandaag weer voor de keur geweest en weer (dikke) problemen. Weer afkeur en eigenlijk kan ik niet verder rijden.
Wat is er loos?
Vorige week merkte ik toen ik in de file reed dat als ik de rem vasthield, het pedaal wat dieper zakte, maar kwam niet op z'n eind. Ik had voor vandaag een afspraak staan, dus hield ik het in de gaten; het leverde geen problemen op. Vandaag bij de keuring bleek dat de remkracht op het rechterachterwiel lager was dan de andere kant. Bij verdere controle viel op dat het remvloeistofreservoir leeg was. en bij verdere controle zag ik dat aan de binnenkant van het rechterachterwiel olie zat. De remcylinder (of hoe het ook heten mag) is lek. De remschijf was al bruin en de olie was daar al behoorlijk ingebrand. Dit betekende dat de remcylinder, schijf en blokken vervangen moeten worden. Samen met nog een paar rubbers o.a. bij de aandrijfas een reparatie van ongeveer € 800,00. Pff, heel wat, maar ik wilde dat eigenlijk nog wel laten uitvoeren. Helaas moet deze reparatie snel uitgevoerd worden, omdat hiermee verder rijden niet echt verantwoord is. Dus veel tijd om na te denken had ik niet.
Wel heb ik gevraagd om nog wat verder te kijken, met name controle op roest. De monteur had wat roest gezien boven in de wielkasten bij de veerpoten, maar zag dat voor de keur nog door de vingers. Bij verdere controle op mijn verzoek, bleek dat de roestvorming toch wel verregaand was en dat er een paar gaatjes zichtbaar werden; een twijfelgeval voor afkeur. De andere kant hetzelfde verhaal; ook één gaatje. Dichtlassen en verstevigen zou een mogelijkheid zijn, maar dan moet de binnenbekleding er helemaal af. Al met al een hele klus. Kosten nog een keer minstens € 500,00. Met een grote beurt mee moet ik alles bij elkaar rekenen op een bedrag tussen € 1.500,00 en € 1.700,00.
Helaas ben ik niet zo’n handige knutselaar, anders zou ik het zelf aanpakken en zodoende de kosten binnen de perken houden. Vooral het wegwerken van de roest is voornamelijk arbeid. Bovendien moet ik erop rekenen dat de remcylinder aan de andere kant ook binnenkort komt, want die is net zo oud. Ik heb daarom besloten afscheid te nemen van mijn Safrane, hoe jammer ik het ook vind, want hij rijdt perfect en zit (als RXT) goed in zijn spullen. Bovendien is de auto verder goed, met een fijne motor die nog op z’n minst een ton meekan (staat nu op 280.000). Maar de koets is helaas wat minder.
Morgen ga ik even bij een Laguna Initiale kijken (het model na de rampserie; volgens mij nr. 3).
Groet,
Ad
Laatst gewijzigd door Ad-orgel op 24 feb 2018, 00:21, 4 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
Tja zelfs een safrane heeft niet het eeuwige leven
Renault Forever ??? In ieder geval liefhebber van Franse autos
Ex Renault Fuego (4x)
Ex Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994
Peugeot 307 1.6 16V 2006
De Laguna III (vanaf 2007 dus) is een zeer betrouwbaar model. Renault heeft alles uit de kast getrokken n.a.v. het debacle met de Laguna II. Helaas is de auto geen succes vanwege de imago-schade door de vorige Laguna maar ik moet ook zeggen dat ik de Lag III slaapverwerkend vind aan de buitenkant m.u.v. de coupe uitvoering.
Het interieur dan wel weer geslaagd. Maar goed smaken verschillen he.
Zaterdag heb ik definitief besloten afscheid te nemen van de Safrane. Ik kan er eigenlijk niet meer mee rijden, want de remcilinder is behoorlijk lek. Daarom moest is snel iets anders en had dus nauwelijks tijd om te zoeken. Ik ben zaterdag nog bij een Laguna van 2007 (de face-lift van type 2) geweest, maar deze zag er een beetje verhabbezakt uit; weer netjes er bij zetten, moest te veel kosten en bovendien vertrouwde ik de auto niet zo erg; dus daar heb ik van afgezien. Ik heb daarom zaterdag uiteindelijk voor een paar honderd euro meer dan de reparatie aan de Safrane zou moeten kosten, een Volvo S60 2.4 van 2002 gekocht. Aan alles is te zien dat deze auto heel goed is bijgehouden. Hij is dealeronderhouden. Alle rekeningen vanaf 2014 zitten er bij en daaruit blijkt dat er bepaald niet op het onderhoud is beknibbeld. Wel blijkt hieruit dat aan een Volvo ook het nodige verspijkerd moet worden.
In 2012 is er nog een LPi-installatie in deze auto gelegd toen er al 191.000 km op de teller stond. De tellerstand nu is 363.000 km. Dat is niet weinig, maar dat zou je aan de auto niet zeggen en de 5 cilinder Volvo-motoren kunnen wel wat aan. En ik kan niet anders zeggen dat deze Volvo ook heel goed rijd en voor de Safrane niet onder doet; alleen de stoelen staan naar mijn zin wat te laag. In- en uitstappen gaat wat lastiger dan bij de Safrane.
Verder is het geen automaat waar ik eigenlijk wel aan hecht, maar ik heb deze auto in principe maar voor tijdelijk gekocht, zodat ik alle tijd heb om een andere op te zoeken. Ook voor LPG rijdt ik, denk ik net iets te weinig kilometers (ca. 12.000 per jaar). Maar goed, ik kan hier voorlopig goed mee uit te voeten.
Tenslotte nog een reactie op jullie reacties:
Fuego - Ook aan een Safrane komt een eind, hoewel de mijne nog wel op de weg zou kunnen blijven als de problemen worden opgelost. Ik heb er ernstig over nagedacht, maar ik vind de kosten die ik er aan moet besteden te hoog. Voor een doe het zelver zouden de kosten binnen de perken kunnen blijven en zou het nog een prima auto zijn.
Hans - Is de Laguna 3 het laatste type? Als deze beter rijden dan de Safrane, dan moeten ze het wel erg goed doen…!
Jack - Zeker jammer; ik wilde er eigenlijk nog een poosje mee doorgaan, maar goed, ik heb met deze laatste 6 jaar gedaan en er best plezier aan beleefd.
AS1 - Ik wist dat de rampserie van de Laguna type 2 was, maar ik dacht dat de face-lift als type 3 werd aangeduid en het laatste type nummer 4 is. Maar als ik jou goed begrijp is de laatste serie (vanaf 2007) type 3.
De face-lift van type 2 is ook al een stuk beter dan de oorspronkelijke overigens. Verder vind ik het laatste type ook niet mooi; de neus is niets aan, de koplampen zitten er raar in en ook de achterlichten zijn vreemd geplaatst. Dat neemt overigens niet weg dat als ik een mooie tegenkom, ik deze niet zal kopen. Evenwel ondanks het feit dat k al heel lang Renault rij (het Peugeot-debacle uitgezonderd) beperk ik me in mijn zoektocht niet tot Renault. Ook een mooie Volvo komt in aanmerking. Dat zou best een waardige opvolger voor de Safrane zijn.
Ik zal in ieder geval dit Forum regelmatig raadplegen en als het zo uitkomt ook nog wel eens wat posten.
Groet,
Ad
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
De Laguna II Phase I is geleverd van 2001 t/m 2005
De Laguna II Phase II is geleverd van 2005 t/m 2007
De Laguna III is geleverd vanaf tweede helft van 2007
De Laguna III is zeer zeker veel beter dan de Laguna II. Maar zoals altijd geldt nog veel meer hoe de vorige eigenaar/eigenaren er mee is/zijn omgesprongen.