Handgeschakelde versnellingbak 2.0 ltr. 1998 schakelt stroef

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
Paul14
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 nov 2014, 13:03
Locatie: 's-Heerenhoek

Handgeschakelde versnellingbak 2.0 ltr. 1998 schakelt stroef

Bericht door Paul14 »

De versnellingsbak van mijn '98-er Phase 2 schakelt stroef. Zeker wanneer de auto koud is.
Is dit een veel voorkomend euvel?

Nu las ik op dit forum dat er veel verschillende bakken voor dit type bestaan. Hoeveel verschillende zijn er en waar zijn ze aan te herkennen? Waar staan de eventuele nummers?
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Er zijn de volgende bakken gemonteerd in de Ph2;
Benzine modellen Meca (VM1) 1/5 en de Aisin Warner Automaat (SU0) 1/4
De Diesels hebben de Meca (PK1) 1/5

Het stroef schakelen kan komen doordat de werking van de dope's in de olie is verminderd, hoewel de olie er heel lang in kan blijven zou verversen het schakelen kunnen verlichten(kost je de kop niet).
Anders is het wanneer de koppeling niet geheel vrijkomt, dit wordt een ander verhaal.
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Gebruikersavatar
Deen
Berichten: 152
Lid geworden op: 16 nov 2004, 18:15
Locatie: Kepèl

Bericht door Deen »

Andere olie kan goed doen.

De mijne (ph II diesel) schakelde ook zwaar bij koud weer toen ik 'm pas had. De olie is toen vervangen door synthetische olie en toen schakelde het een stuk gemakkelijker. Volgens de garage zat er aanvankelijk vrij dikke organische olie in.
Safrane 2.2 dT 2000
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

De voorgeschreven olie is een multigrade nl;
Tranself TRZ 75w/80w of een olie met specs; API GL4 of MIL-L-2105 C of D.
De VM1 heeft een inhoud van 2,2 liter de PK1 2,3/2,8 liter.
mvg WillemS
p.s. controle van het niveau iedere 60.000 km.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Paul14
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 nov 2014, 13:03
Locatie: 's-Heerenhoek

Bericht door Paul14 »

WillemS schreef:Er zijn de volgende bakken gemonteerd in de Ph2;
Benzine modellen Meca (VM1) 1/5 en de Aisin Warner Automaat (SU0) 1/4
De Diesels hebben de Meca (PK1) 1/5

Het stroef schakelen kan komen doordat de werking van de dope's in de olie is verminderd, hoewel de olie er heel lang in kan blijven zou verversen het schakelen kunnen verlichten(kost je de kop niet).
Anders is het wanneer de koppeling niet geheel vrijkomt, dit wordt een ander verhaal.
mvg WillemS
Het is een benzinemodel. Uit jouw antwoord maak ik op dat er dan maar één mogelijkheid is: de VM1 Meca. Ik heb de auto sinds april van dit jaar. Bij aanschaf heb ik gelijk de bakolie laten verversen omdat ik hem al niet vlekkeloos vond schakelen. I.p.v. dat het daarna verbeterd was, schakelde hij alleen maar stroever. Ik heb vorige week nog het peil gecontroleerd maar dat was okay.

Hoe controleer ik of de koppeling geheel vrij komt?
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Bij lopende motor pedaal intrappen en in de 1 schakelen, dit dient soepel de gaan, evenals alle andere versnellingen. Zo niet dan kan het zijn dat de koppeling niet geheel vrijkomt.
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Paul14
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 nov 2014, 13:03
Locatie: 's-Heerenhoek

Bericht door Paul14 »

Dat gaat niet soepel. Bij geen één versnelling eigenlijk.
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3974
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

Hoe is het nivo van de koppelingsvloeistof?
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Paul14
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 nov 2014, 13:03
Locatie: 's-Heerenhoek

Bericht door Paul14 »

Volgens mij is dat ook okay. Ik zal het morgen voor de zekerheid nog eens controleren. Dat is toch hetzelfde reservoir als van de remvloeistof?
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2658
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Koppelingsvloeistof :?: :?: Bij mij gaat hij rechtstreeks met een kabeltje, nadeel is dat hij wel een beetje zwaar gaat :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3974
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

Bij mijn weten heeft de fase 1 kabels en gaat het bij de fase 2 hydraulisch.
Mijn donor fase 1 gaat heel zwaar.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Het is een `98ers, dus een PhII...toch?
Indien de koppeling zwaar gaat (bekend probleem) dan zou de hele boel vervangen moeten worden.
Ergens in het forum was er iemand die het een beetje anders had gedaan, maar wie dat was weet ik niet meer.... :cry: :cry:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Je schrijft dat de bakolie is vervangen, toch niet door een veel modernere full syntheet!?
Daar kunnen de synchromesch ringen slecht tegen op den duur, je dient echt oli met de voorgeschreven specificaties te gebruiken, daar is de bak op gemaakt, dat hoort dus bij elkaar.
(veel gemaakte fout overigens, ook bij automaatbakken)
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Paul14
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 nov 2014, 13:03
Locatie: 's-Heerenhoek

Bericht door Paul14 »

WillemS schreef:Je schrijft dat de bakolie is vervangen, toch niet door een veel modernere full syntheet!?
Daar kunnen de synchromesch ringen slecht tegen op den duur, je dient echt oli met de voorgeschreven specificaties te gebruiken, daar is de bak op gemaakt, dat hoort dus bij elkaar.
(veel gemaakte fout overigens, ook bij automaatbakken)
mvg WillemS
Ik heb het nagevraagd bij de garage en die heeft inderdaad vol-synthetische olie in de bak gedaan.

De koppeling gaat overigens niet zwaar
Paul14
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 nov 2014, 13:03
Locatie: 's-Heerenhoek

Bericht door Paul14 »

WillemS schreef:De voorgeschreven olie is een multigrade nl;
Tranself TRZ 75w/80w of een olie met specs; API GL4 of MIL-L-2105 C of D.
De VM1 heeft een inhoud van 2,2 liter de PK1 2,3/2,8 liter.
mvg WillemS
p.s. controle van het niveau iedere 60.000 km.
Heb je nog voorkeur voor een bepaald merk, Willem?

Ik heb de Tranself TRZ 75w/80w opgezocht, maar dat is ook een synthetische olie. Bedoel je wellicht de TRANSELF NFP 75W-80 ??
Plaats reactie