brandstofpomp krijgt geen stroom meer

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
rop
Berichten: 428
Lid geworden op: 19 mar 2007, 20:49

Bericht door rop »

Het probleem zit IN de stekkers. Soms geven ze contact soms niet.
Doen. Stekkers ter hoogte van vlotter doorknippen en vervangen door andere.
Harrie
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 jun 2009, 20:01
Locatie: Middelburg

Bericht door Harrie »

We hebben het over de stekker op de pomp toch? de stekker op de benzinemeter die in het andere gat in mijn kofferbak zit heeft er niets mee te maken toch?
Begrijp dus dat de vlotter op de pomp zit.
Maar dat is een lastig stekkertje om te vervangen, daar moet ik nog even aan knutselen denk ik. Ben blij dat er toch prik op staat als ik probeer te starten, maar ik dacht dat er als het contact aanstaat altijd prik op stond. Normaal hoor je als je het contact aanzet zonder de startmotor te laten draaien toch de brandstofpomp draaien?
Saffie II 2.0 16V RTE
1998 268.000km
Ik rij er sinds 2006 met veel plezier in ;)
En sinds 17-5-14 verkocht, nu een 407
Harrie
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 jun 2009, 20:01
Locatie: Middelburg

Bericht door Harrie »

stekkertje op de pomp foto...... Afbeelding[/img]
Saffie II 2.0 16V RTE
1998 268.000km
Ik rij er sinds 2006 met veel plezier in ;)
En sinds 17-5-14 verkocht, nu een 407
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3964
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

Vlotter zit apart. Voordat je draden gaat doorknippen, eerst meten of stroom op de pomp zetten.
Als je twee stroomdraden via startkabels aan een accu hangt kun je de stroomdraden tegen de pinnen van de pomp houden. Maakt niet uit hoe je het aansluit, de pomp moet even zoemen.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3964
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

Harrie schreef:Normaal hoor je als je het contact aanzet zonder de startmotor te laten draaien toch de brandstofpomp draaien?
ja
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
monique
Berichten: 170
Lid geworden op: 24 okt 2009, 19:27
Locatie: apeldoorn

Bericht door monique »

dat hoort ik ook ja brandstofpomp, zonder dat ik auto gaat starten.

Gr Monique
Fan van Renault. Zelf heb ik een Safrane van 1998 en dit is het type : RXT V6 3.0 Initiale Paris kompleet met leer, opendak en nog een heleboel extra´s.
sinds kort Safrane 2.5 RXE 20V 1999 NV 783
Harrie
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 jun 2009, 20:01
Locatie: Middelburg

Bericht door Harrie »

Afbeelding
als het contact aanstaat heb ik geen stroom op de witte draad, als ik probeer te starten (startmotor draait) heb ik stroom op de witte draad. Klopt dat? moet er niet continue spanning op staan, anders kan de pomp toch niet draaien als je contact aanzet?
Afbeelding

Heb geen extra accu staan maar kan toch ook de acculader erop zetten? + op wit en - op zwart aansluiten? Dan zou de pomp moeten draaien denk ik zo.
Saffie II 2.0 16V RTE
1998 268.000km
Ik rij er sinds 2006 met veel plezier in ;)
En sinds 17-5-14 verkocht, nu een 407
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3964
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

De pomp gaat draaien als er spanning op komt dus op contact krijgt hij even spanning maar niet continu dus dat klopt wel.

Je kunt de pomp via de acculader testen. Als je +12V op de witte draad hebt gemeten dan kun je 'm inderdaad gelijk goed aansluiten.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2653
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Klopt, de pomp gaat draaien zodra het contact wordt aangezet totdat het systeem op druk staat. Als je dan het contact uitzet en weer aan moet je hem weer even horen dus zou er wel spanning op de stekker moeten komen en blijven. Misschien toch een probleem in de gegoten stekker in het motorcompartiment :?: zoals hiervoor in dit topic werd geschreven :?:

Zelf heb ik ook al eens problemen gehad maar dat zat hem dus in de stekker op de pomp. Ik dacht dat ik op een gegeven moment een stekker (met een stuk draad) van donorauto had afgeknipt om de pomp te kunnen testen. Een pomp heb ik ook nog wel liggen maar het komt sporadisch voor dat deze echt kapot zijn maar ik zeg niet dat het niet mogelijk is.
Wat ik ook eens heb gehad was dat de pomp bleef draaien maar dat kwam doordat het filter onderaan de pomp zo dicht zat dat hij niet voldoende meer op kon zuigen om het systeem op druk te zetten :cry: Je kan van alles meemaken.
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2653
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Overigens staat in het volgende topic de pomp (de langste) afgebeeld, om die te demonteren is een speciale sleutel handig.
http://www.renaultsafrane.nl/forum/view ... ndstofpomp
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
monique
Berichten: 170
Lid geworden op: 24 okt 2009, 19:27
Locatie: apeldoorn

Bericht door monique »

Hoi Harrie :)

je kunt ook bij de sloop gaan kijken of ze nog daar nog in zitten bij de Safrane
brandstofpomp? vaak zitten ze nog wel in hoor. ik las net vorige topic dat brandstofpomp niet meer leverbaar is
op de sloop zal wel bijna niks kosten succes er mee.
http://www.renaultsafrane.nl/forum/view ... ndstofpomp


Gr Monique :D
Fan van Renault. Zelf heb ik een Safrane van 1998 en dit is het type : RXT V6 3.0 Initiale Paris kompleet met leer, opendak en nog een heleboel extra´s.
sinds kort Safrane 2.5 RXE 20V 1999 NV 783
Harrie
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 jun 2009, 20:01
Locatie: Middelburg

Bericht door Harrie »

Op deze mooie zonnige zondagmorgen toch nog maar eens (letterlijk) de koffer ingedoken en de hele pomp eruit gehaald. Met 2 kleine schroevendraaiers wip je de snelkoppeling van de benzineleidingen er zo af.
Paar stevige gecontroleerde tikken met een schroevendraaier en de ring is los, je pakt de pomp er eenvoudig uit.
Op mijn werkbank met de acculader 12V op de contactpunten gezet (Wit = +) en er gebeurde helemaal niets.
Daarna direct op de contactpunten van de pomp 12V gezet en hij doet het!
Blijkt het probleem dus in de aansluiting te zitten, contact van stekker naar pomp beetje opgeschuurd (was niets aan te zien maar toch). getest op stekker aansluiting en hij werkt.
Alles weer ingebouwd en deze Safrane loopt weer als een zonnetje.

Bedankt voor de input !
Afbeelding
contacten direct op de pom werkten wel.
Afbeelding
de hele pomp
Saffie II 2.0 16V RTE
1998 268.000km
Ik rij er sinds 2006 met veel plezier in ;)
En sinds 17-5-14 verkocht, nu een 407
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Er zit in de motorruimte nog ee nrelais dat nodig is om de stroom erop te zetten.
Bij de 2.0 16v is een van de twee naast je luchtfilterhuis.
mvg WillemS
p.s. pomp moet lopen op contact totdat de basisdruk is bereikt.
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3964
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

Ik ben benieuwd of die van mij morgen ook uitvalt maar dan onderweg naar het tankstation. :lol:
Heb net de geweldige sound van de oude James eens opgenomen: video

Grappig dat deze momenteel niet eens meer op Youtube staat maar wel de geweldige Renault 11 TXE Electronic. 8)
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Nog even over wel of geen stroom op de draad bij de pomp.
Als je de wagen op kontakt zet zal de drukregelaar via het relais de pomp inschakelen tot de basisdruk is bereikt, zodra je gaat starten zullen de injektoren gaan inspuiten en door de drukverlaging gaat de pomp weer aangestuurd worden via relais.
Als nu tijdens starten er wel stroom op de draad staat en de pomp niets doet, dan is de pomp defekt.
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Plaats reactie