RXT in oude glorie herstellen

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
Gebruikersavatar
d,n hens
Berichten: 627
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:43
Locatie: uden (brabant)

Bericht door d,n hens »

AlbertP schreef:Voor de "nieuwe" onder ons, hij had een 24v uit 2000.
Het is idd jammer dat al deze Safranes een zwak punt kennen, nl de automaat bak.
Eigenlijk gaan die kapot door de koppel omvormer, deze is te zwak uitgevoerd waardoor slijtage materiaal van de lockup in de vak komt, met alle narigheid van dien.
Een bak revisie is een dure aangelegenheid.
Daardoor is ie al snel total-loss.
Gelukkig werkt mijn bak prima, want 50.000Km is de bak gereviseerd.
Hopelijk kan ie nog 50.000Km extra op de klok zetten :lol: :lol: :lol:

Ze worden inmiddels al zeldzaam, dus maar in het rijtje zetten van "te bewaren" Saf`s?
Ik zal mijn best doen :wink: :wink: :wink: :wink:

Gr Albert
Albert, gewoon over 50000km .hoop meer, de bak weer laten reviseren :wink: gaat ie weer 2 ton mee ,en dan heb jij misschien wel 1 van de laatste een 24v saf . :D :D
safrane 2.5 rxt automaat met alle optie's ,leer, xenon verlichting schuifdak en nog veel meer is verkocht.
safrane 2.5 rxe lpg g3 automaat met leer en voorruitverwarming op 15-12-2010 102000km inmiddels verkocht en kort gereden door nieuwe eigenaar.
18-DD-SL R.I.P.
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

:lol: :lol: :lol: :lol: zo lang kan ik niet meer auto rijden :cry: :cry: :cry:
Maar ik denk wel dat er een revisie zal plaatsvinden als ik na 50.000Km kan auto rijden.
Een fabrieks bak gaat ongeveer 150.000Km mee, maar een revisie bak helaas een stuk minder, nl rond de 100.000Km.

We zien wel waar het schip (Safrane) gaat stranden.....

Gr. Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Ashvan
Berichten: 494
Lid geworden op: 12 feb 2007, 13:37
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan »

Ik heb op forums gelezen dat ze deze bak demonteren en naar zf opsturen in Duitsland.
Misschien is dat ook wel een mogelijkheid en dat de bak dan wel langer mee gaat.
Revisie kost hetzelfde als bij een universele automaten bedrijf.
1998 Safrane 2.5 20v RXT zwart @ 330k / verkocht
1999 Safrane 3.0 24v RXT grijs @230k / verkocht
2003 Vel Satis 3.5 Initiale blauw
2008 Laguna 2.0T Initiale zilver /Verkocht
2017 Espace 1.6 TCE Initiale Paris bruin
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Ja, klopt ZF heeft in Duitsland verscheidene "ZF-Service-GmbH's" en Citroen schreef voor de olie iedere 80.000 te verversen. Ik weet wel dat ze er bij Autrans heel blij mee zijn, ook deze bak zit in BMW's, en natuurlijk met dezelfde problemen.
Regelmatig olie verversen is geboden, dan houd je hem lang heel.
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
Ashvan
Berichten: 494
Lid geworden op: 12 feb 2007, 13:37
Locatie: Nijmegen / Venray

Bericht door Ashvan »

WillemS schreef:Ja, klopt ZF heeft in Duitsland verscheidene "ZF-Service-GmbH's" en Citroen schreef voor de olie iedere 80.000 te verversen. Ik weet wel dat ze er bij Autrans heel blij mee zijn, ook deze bak zit in BMW's, en natuurlijk met dezelfde problemen.
Regelmatig olie verversen is geboden, dan houd je hem lang heel.
mvg WillemS
Maar volgensmij heeft de safrane en citroen een kleine koeler erop zitten.
Bij bmw en mercedes zit ook dezelfde bak maar dan met grotere koeler erop waardoor ze wel langer mee gaan.
1998 Safrane 2.5 20v RXT zwart @ 330k / verkocht
1999 Safrane 3.0 24v RXT grijs @230k / verkocht
2003 Vel Satis 3.5 Initiale blauw
2008 Laguna 2.0T Initiale zilver /Verkocht
2017 Espace 1.6 TCE Initiale Paris bruin
Ad-orgel
Berichten: 389
Lid geworden op: 08 aug 2007, 01:54
Locatie: Klaaswaal

Bericht door Ad-orgel »

AlbertP schreef: Ze worden inmiddels al zeldzaam, dus maar in het rijtje zetten van "te bewaren" Saf`s?

Gr Albert
Mijn 2.5 RXT blijft ook nog wel een poosje in bedrijf wat mij betreft. Daar wil ik echt nog geen afscheid van nemen, maar conserveren mettertijd, dat denk ik niet.

Groet, Ad
Volvo S60 automaat
Voorheen: Renault Safrane 2.5 RXT - Peugeot 607 2.2 - Renault Safrane 3.0 V6 24V (2x RXT en RXE) - Renault Safrane 2.0
WillemS
Berichten: 2339
Lid geworden op: 18 jan 2007, 13:51
Locatie: Heemstede

Bericht door WillemS »

Ja, maar zorg wel dat hij nog rijd als je hem naar de sloop brengt, dan krijg je er nogwel 200 euro voor. Ik weet niet wat dat nog waard is in 2024 als het zover is. :wink:
mvg WillemS
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
boer
Berichten: 548
Lid geworden op: 11 dec 2006, 22:10
Locatie: Hardinxveld Giessendam

Bericht door boer »

[quote="Ashvan"][quote="WillemS"]Ja, klopt ZF heeft in Duitsland verscheidene "ZF-Service-GmbH's" en Citroen schreef voor de olie iedere 80.000 te verversen. Ik weet wel dat ze er bij Autrans heel blij mee zijn, ook deze bak zit in BMW's, en natuurlijk met dezelfde problemen.
Regelmatig olie verversen is geboden, dan houd je hem lang heel.
mvg WillemS[/quote]

Maar volgensmij heeft de safrane en citroen een kleine koeler erop zitten.
Bij bmw en mercedes zit ook dezelfde bak maar dan met grotere koeler erop waardoor ze wel langer mee gaan.[/quote]Een betere koeling helpt echt heb ik ervaren Zeker afgelopen zomer met 30 gr. in Frankrijk op route Napoleon Op gas beter gekoeld dan op benzine Zie mn fotos ergen op het forum 'oliekoeler'
Renault25 v6 injection baccara 1991 178000
Renault25 v6 injection baccara 1991 162000
Ex rxe v6i aut.1992 228000
Ex safrane baccara1993 315000km
Boer
monique
Berichten: 170
Lid geworden op: 24 okt 2009, 19:27
Locatie: apeldoorn

Bericht door monique »

hallo mede safrane freak :D

zoals ik nu tijdje gelezen hebt de auto van D,n Hens dat die helemaal in oude staat gaat herstellen vind ik super tof Van ze 2,5 RXT 20V :D
sommige hebben 3,0 liter bak daar kennen ze ook zwakke momenten zoals 3,0 RXT v6 24V
automaat bak.
Vele halen dat nog niet eens over aantal jaren? :(
dan wordt 2,5 RXT en RXE 20V vrij zeldzamer maakt niet uit welke type hebt :D
als 3,0 liter safrane naar omstandigheden niet meer kan maken dan willen ze liefs naar 2,5 liter motor i.p.v 2,0 motor dan is hun stap te groot van 3,0 liter naar 2,0 liter en tussen weg is 2,5 liter motor :D

zelf heb ik ook Safrane 2,5 RXE 20V bouwjaar 1999
ik probeer nog heel lang mee te rijden maakt niet uit wat de kosten zijn in de lopende jaren
:D ik zag van de week nog klein deukje aan me linker spatbord :( wie gedaan gedaan hebt mag joost weten gelukkig lak is niet beschadigd :) als ik bij de meeting bent ik hoopt dat bedrijf die deukje uit willen halen dan voel Monique weer happy :D
ik ga nu sparen over aantal jaren dat me hele auto opnieuw over laten spuiten, en alle koelslangen worden ook vervangen.

Gr: Monique
Fan van Renault. Zelf heb ik een Safrane van 1998 en dit is het type : RXT V6 3.0 Initiale Paris kompleet met leer, opendak en nog een heleboel extra´s.
sinds kort Safrane 2.5 RXE 20V 1999 NV 783
Gebruikersavatar
d,n hens
Berichten: 627
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:43
Locatie: uden (brabant)

Bericht door d,n hens »

Gisteren 3x remklauwen gemonteerd, uitlaat compleet, motorsteun, verdeelkap ,bougiekabels en nog een aantal dingen die ik er afgelopen 3 jaar eraf heb gehaald.
Olie ververst en remolie, wd 40 in de cilinders gespoten en 20 liter verse benzine toegevoegd, daarna benziene slang bij de injectierail losgehaald en een aantal x contact aangezet zodat de ''oude'' benzine uit de leidingen verdwenen is.
Daarna contact aan en starten, sloeg werkelijk in 1x aan zonder sputteren of hoesten net of ie gisteren nog gereden had.
Daarna automaat even in alle standen gezet en schuur uitgereden voor een wasbeurt.

Auto staat nu bij mij voor verdere opbouw,met dank aan auto van Gunther die dus donor was voor deze saf. :wink:
Word vervolgd.....
safrane 2.5 rxt automaat met alle optie's ,leer, xenon verlichting schuifdak en nog veel meer is verkocht.
safrane 2.5 rxe lpg g3 automaat met leer en voorruitverwarming op 15-12-2010 102000km inmiddels verkocht en kort gereden door nieuwe eigenaar.
18-DD-SL R.I.P.
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2653
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Lekker bezig zo :lol: :lol:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Gebruikersavatar
d,n hens
Berichten: 627
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:43
Locatie: uden (brabant)

Bericht door d,n hens »

Auto is rijdend toch verkocht wegens tijdgebrek en beperkte ruimte :oops: :oops: en mijn huidige saf is toch wel in een betere staat, zeker kwa roest dan deze safrane rxt was, vandaar deze keuze.
safrane 2.5 rxt automaat met alle optie's ,leer, xenon verlichting schuifdak en nog veel meer is verkocht.
safrane 2.5 rxe lpg g3 automaat met leer en voorruitverwarming op 15-12-2010 102000km inmiddels verkocht en kort gereden door nieuwe eigenaar.
18-DD-SL R.I.P.
Plaats reactie