Kilometerteller storing
Kilometerteller storing
Vlak na de apk begon opeens mijn kilometerteller te dansen.
De naald zwiept echt heen en weer...zakt naar nul...
Doet dan een tijd niks...opeens begint het te zwiepen en dan doet 'ie het weer even een tijd...en dan weer niet.
Ik rij nog steeds erg weinig om hier een patroon in te kunnen ontdekken, maar weet iemand wat dit kan zijn?
Ik zocht naar een bestaande topic erover en die vond ik niet. Komt het probleem dus niet vaak voor?
De verlichting, boordcomputer, alles, doet het gewoon goed.
Wat ik wel merk is het branden van het elektrisch storingslampje (met die zigzag streep), en heel raar, het lampje wat volgens het boekje aangeeft 'storing in automatische versnellingsbak'...terwijl ik gewoon een handbak heb die prima schakelt..
Die lampjes branden dus ook af en toe sinds het probleem met de KM teller.
De naald zwiept echt heen en weer...zakt naar nul...
Doet dan een tijd niks...opeens begint het te zwiepen en dan doet 'ie het weer even een tijd...en dan weer niet.
Ik rij nog steeds erg weinig om hier een patroon in te kunnen ontdekken, maar weet iemand wat dit kan zijn?
Ik zocht naar een bestaande topic erover en die vond ik niet. Komt het probleem dus niet vaak voor?
De verlichting, boordcomputer, alles, doet het gewoon goed.
Wat ik wel merk is het branden van het elektrisch storingslampje (met die zigzag streep), en heel raar, het lampje wat volgens het boekje aangeeft 'storing in automatische versnellingsbak'...terwijl ik gewoon een handbak heb die prima schakelt..
Die lampjes branden dus ook af en toe sinds het probleem met de KM teller.
2.0 RXE Phase II 1998 zilvermetallic: elektr. schuifdak/cruise control/climate control/LPG G3/15"origi Safranevelgen
Dit probleem heb ik al een jaar....
Het begon ermee dat tijdens het wachten op Schiphol de motor stationair draaide.
Ik kreeg de melding dat de stuurbekrachtiging niet meer werkte.
Dat was ook duidelijk merkbaar, het sturen in stilstand was vrijwel onmogelijk.
Ik de loop van de zomer viel geregelt de CR.Cont. uit en dat samen met de snelheidsmeter die dan wel en dan geen snelheid aangaf.
Zonder CR.C. merkte je niets, behalve dat er geen snelheid werdt aangegeven.
Als dat te lang duurde, meldde Miep zich en ging wederom het lampje van de stuurbekrachtiging branden.
Zodra er wel weer snelheid werdt aangegeven, doofde ook het lampje en service lampje.
De snelheidsmeter is electronisch en krijgt een puls vanuit de (aut.)-bak.
Door nog onbekende oorzaak geeft deze sensor niet altijd een signaal.
Diverse malen is de storing uitgelezen en weer gereset.
Draad/stekker-verbindingen gechecked en ingespoten maar gaven geen verbetering.
Haast wel zeker is die sensor niet meer in orde en zal vervangen moeten worden.
In een V6 12V is dat een 1,5 uur werkt en 110,= voor de sensor, dus een kleine 300,= te samen.
Door 3 verschillende computers is steeds dezelfde puls sensor de oorzaak van de melding geweest, en vermoedelijk kan bij jouw hetzelfde aan de hand zijn.
Uitlezen van de computer zal dan vermoedelijk ook deze sensor aanwijzen als de kwaaddoener.....
Gr Albert
Het begon ermee dat tijdens het wachten op Schiphol de motor stationair draaide.
Ik kreeg de melding dat de stuurbekrachtiging niet meer werkte.
Dat was ook duidelijk merkbaar, het sturen in stilstand was vrijwel onmogelijk.
Ik de loop van de zomer viel geregelt de CR.Cont. uit en dat samen met de snelheidsmeter die dan wel en dan geen snelheid aangaf.
Zonder CR.C. merkte je niets, behalve dat er geen snelheid werdt aangegeven.
Als dat te lang duurde, meldde Miep zich en ging wederom het lampje van de stuurbekrachtiging branden.
Zodra er wel weer snelheid werdt aangegeven, doofde ook het lampje en service lampje.
De snelheidsmeter is electronisch en krijgt een puls vanuit de (aut.)-bak.
Door nog onbekende oorzaak geeft deze sensor niet altijd een signaal.
Diverse malen is de storing uitgelezen en weer gereset.
Draad/stekker-verbindingen gechecked en ingespoten maar gaven geen verbetering.
Haast wel zeker is die sensor niet meer in orde en zal vervangen moeten worden.
In een V6 12V is dat een 1,5 uur werkt en 110,= voor de sensor, dus een kleine 300,= te samen.
Door 3 verschillende computers is steeds dezelfde puls sensor de oorzaak van de melding geweest, en vermoedelijk kan bij jouw hetzelfde aan de hand zijn.
Uitlezen van de computer zal dan vermoedelijk ook deze sensor aanwijzen als de kwaaddoener.....
Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
vanaf begin 1-4-2010
De PHII heeft versies met tellerkabels en elektronische tellers.
Het preciese onderscheid hiertussen weten anderen beter te verwoorden dan mij.
Ik heb een elektronische teller.
(nogmaals, geen enkel probleem met niks verder)
De snelheidsaanduiding op de TomTom komt nu heel goed uit.
Bedankt voor de info tot nu toe.
Het preciese onderscheid hiertussen weten anderen beter te verwoorden dan mij.
Ik heb een elektronische teller.
(nogmaals, geen enkel probleem met niks verder)
De snelheidsaanduiding op de TomTom komt nu heel goed uit.
Bedankt voor de info tot nu toe.
2.0 RXE Phase II 1998 zilvermetallic: elektr. schuifdak/cruise control/climate control/LPG G3/15"origi Safranevelgen
Zoals ik hierboven al vermeld heb, worden de electronische tellers aangestuurt door een pulsgever op de versnellingsbak.
Zodra er geen signaal komt, gaat de meternaald naar 0.
Bij een wakkelcontact of defecte sensor/pulsgever wordt de naald een flipperautomaat.
Als het servicelampje heeft gebrand, dan staat de melding in het computer geheugen, en is dan ook uitleesbaar met een computer via de stekker in de middden armsteun .
Daar zit de OBDII stekker.
Gr Albert
Zodra er geen signaal komt, gaat de meternaald naar 0.
Bij een wakkelcontact of defecte sensor/pulsgever wordt de naald een flipperautomaat.
Als het servicelampje heeft gebrand, dan staat de melding in het computer geheugen, en is dan ook uitleesbaar met een computer via de stekker in de middden armsteun .
Daar zit de OBDII stekker.
Gr Albert
vanaf begin 1-4-2010
vanaf begin 1-4-2010
Well waddayaknow..
We zijn nu sinds het opstarten van deze topic..pak en beet maximaal 1000 á 2000 km verder.
Schatten is moeilijk, als je snelheidsmeter en dus ook km-teller het niet doen...
Maar het is ontzettend weinig.
Geen zout op de wegen heeft 'ie gezien in de bijna 4 jaar (augustus 2010) dat ik hem nu heb.
In zoutperiodes laat ik hem gewoon bewust staan, al duurde het wéken, zoals de afgelopen winter.
Maar goed, af en toe een ritje van 50 km ertussen..dat schiet niet op qua km's.
Wat ook niet hielp aan het rijplezier was dat Miep..na een heel lange periode, weer begon ook weer te zeuren met d'r 'Let op, brandstofinpuiting defect! Raadpleeg een Renault dealer enz. enz. enz.'
Met de bijbehorende alarmplampjes, die in het donker -met hun respectievelijk rode en oranje kleur -het interieur van de Safrane wellustig deden oplichten als een soort rijdende hoerenkast
Laatst had ik echter een vriend in nood, die moest heel snel in de nachtelijke uren naar Den Haag en Rotterdam, maar hij kon zijn eigen auto niet gebruiken om niet herkend te worden.
Een verhaal, waar ik hier maar niet over zal beginnen
Anyhow, ik heb lopen blazen. Gewoon plankgas over de snelwegen, de boetes waren allemaal op conto van mijn medepassagier.
Een noodgeval is een noodgeval..maar de eerlijkheid gedient te zeggen dat ik er ook wel zin in had.
Ik heb immers altijd zin
Kijk, dat het 'brandstofinjectiesysteem' het gewoon wél deed en dat het ontstaan van de melding ligt aan het niet altijd geheel ideale samenspel tussen de autocomputers en een gasinstallatie, had ik al op dit forum geleerd, en anders haalt 'ie ook geen 200 op gas natuurlijk
Maar nu het wonder van de Franse voiture: waar bij alle andere auto's juist na een ongenadige boenderpartij allerlei alarmlichtjes beginnen te branden..gingen ze bij mij uit!
Ze stonden permanent aan. Toen begonnen ze te flikkeren..steeds minder te flikkeren (dit allemaal tijdens het blazen)...en toen gingen ze uit!
Ik druk op de herhaalknop van Miep...de vocale melding is er ook niet meer.
"Uw systeem is operationeel'..zo...dat was ik alweer bijna vergeten, die melding!
Maar het wordt nog mooier. Ik zie mijn kilometerteller..die al sinds die apk grotendeels plat op de 0 lag...weer beginnen te zwiepen..net zoals voordat 'ie uitviel..
En op een gegeven moment zegt mijn medepassagier: 'hey..je kilometerteller doet het weer'...
Hij deed het gewoon weer.
Ik kon het niet geloven.
Dit is al 2 weken geleden, daarna staat hij weer gerust dagenlang stil. En komt er weer een rustig ritje van 20 km...maar hij doet het nog, en de brandstofinspuitingmelding en lampjes branden niet meer...hij is gewoon weer perfect!
En hoe komt dit: ik heb het vermoeden dat al die korte ritten (ook al was het af en toe 10 minuten hard over de snelweg), gewoon voor teveel koolafzetting zorgt.
Ik heb in de tank wat Wynn's omdat ik de melding een hele tijd geleden ook even had...maar zoveel rij ik niet op benzine..ik rij ontstellend weinig.
Je moet sommige auto's gewoon af en toe gewoon echt een lange afstand flink op z'n flikker geven als je er niet vaak lange afstanden mee rijdt...dat blijkt hier wel!
Van die kilometerteller die het opeens weer doet...geen idee hoe dat kan.
En nu is mijn achterruitensproeier verstopt. Die heb ik natuurlijk lang niet gebruikt.
Ik hoor de motortje wel heel gezond zoemen, dus even zoeken of ik daar wat over vind.
We zijn nu sinds het opstarten van deze topic..pak en beet maximaal 1000 á 2000 km verder.
Schatten is moeilijk, als je snelheidsmeter en dus ook km-teller het niet doen...
Maar het is ontzettend weinig.
Geen zout op de wegen heeft 'ie gezien in de bijna 4 jaar (augustus 2010) dat ik hem nu heb.
In zoutperiodes laat ik hem gewoon bewust staan, al duurde het wéken, zoals de afgelopen winter.
Maar goed, af en toe een ritje van 50 km ertussen..dat schiet niet op qua km's.
Wat ook niet hielp aan het rijplezier was dat Miep..na een heel lange periode, weer begon ook weer te zeuren met d'r 'Let op, brandstofinpuiting defect! Raadpleeg een Renault dealer enz. enz. enz.'
Met de bijbehorende alarmplampjes, die in het donker -met hun respectievelijk rode en oranje kleur -het interieur van de Safrane wellustig deden oplichten als een soort rijdende hoerenkast
Laatst had ik echter een vriend in nood, die moest heel snel in de nachtelijke uren naar Den Haag en Rotterdam, maar hij kon zijn eigen auto niet gebruiken om niet herkend te worden.
Een verhaal, waar ik hier maar niet over zal beginnen
Anyhow, ik heb lopen blazen. Gewoon plankgas over de snelwegen, de boetes waren allemaal op conto van mijn medepassagier.
Een noodgeval is een noodgeval..maar de eerlijkheid gedient te zeggen dat ik er ook wel zin in had.
Ik heb immers altijd zin
Kijk, dat het 'brandstofinjectiesysteem' het gewoon wél deed en dat het ontstaan van de melding ligt aan het niet altijd geheel ideale samenspel tussen de autocomputers en een gasinstallatie, had ik al op dit forum geleerd, en anders haalt 'ie ook geen 200 op gas natuurlijk
Maar nu het wonder van de Franse voiture: waar bij alle andere auto's juist na een ongenadige boenderpartij allerlei alarmlichtjes beginnen te branden..gingen ze bij mij uit!
Ze stonden permanent aan. Toen begonnen ze te flikkeren..steeds minder te flikkeren (dit allemaal tijdens het blazen)...en toen gingen ze uit!
Ik druk op de herhaalknop van Miep...de vocale melding is er ook niet meer.
"Uw systeem is operationeel'..zo...dat was ik alweer bijna vergeten, die melding!
Maar het wordt nog mooier. Ik zie mijn kilometerteller..die al sinds die apk grotendeels plat op de 0 lag...weer beginnen te zwiepen..net zoals voordat 'ie uitviel..
En op een gegeven moment zegt mijn medepassagier: 'hey..je kilometerteller doet het weer'...
Hij deed het gewoon weer.
Ik kon het niet geloven.
Dit is al 2 weken geleden, daarna staat hij weer gerust dagenlang stil. En komt er weer een rustig ritje van 20 km...maar hij doet het nog, en de brandstofinspuitingmelding en lampjes branden niet meer...hij is gewoon weer perfect!
En hoe komt dit: ik heb het vermoeden dat al die korte ritten (ook al was het af en toe 10 minuten hard over de snelweg), gewoon voor teveel koolafzetting zorgt.
Ik heb in de tank wat Wynn's omdat ik de melding een hele tijd geleden ook even had...maar zoveel rij ik niet op benzine..ik rij ontstellend weinig.
Je moet sommige auto's gewoon af en toe gewoon echt een lange afstand flink op z'n flikker geven als je er niet vaak lange afstanden mee rijdt...dat blijkt hier wel!
Van die kilometerteller die het opeens weer doet...geen idee hoe dat kan.
En nu is mijn achterruitensproeier verstopt. Die heb ik natuurlijk lang niet gebruikt.
Ik hoor de motortje wel heel gezond zoemen, dus even zoeken of ik daar wat over vind.
Ik heb ook deze meldingen en storingen gehad.
De oplossing was even simpel als stom: de blauwe stekker (of was het de rode? In ieder geval de linker) zat niet goed in het instrumentenpaneel. Af en toe wel en af en toe geen stuurbekrachtiging, cruise control en kilometerteller.
Het proberen waard!
Gr
Paul
De oplossing was even simpel als stom: de blauwe stekker (of was het de rode? In ieder geval de linker) zat niet goed in het instrumentenpaneel. Af en toe wel en af en toe geen stuurbekrachtiging, cruise control en kilometerteller.
Het proberen waard!
Gr
Paul
Safrane RXT 2.5 20V okt 1997, handgeschakeld, vert abysse, extra: navigatie. Verkocht in 2014
Hai Animale,
Zo je verhaal lezende, komt er nog een ander idee bij mij boven.
Door telkens korte ritjes zal je accu niet echt lekker geladen worden.
Hierdoor zal ie langzaam maar zeker steeds verder ontladen worden.
Hierdoor zakt je spanning, mede door het starten en dan de verwarming en blower aan, en ettelijke mede stroomverbruiker.
We weten dat de computer er een hekel aan heeft als er te weinig spanning op staat.
De meest wazige meldingen komen uit Truus d`r strot ( Miep is op 17-3-2010 overleden RIP)
Door die vlotte rit is de accu weer eens lekker op spanning en ladingsgraad gekomen.
Dat vindt Truus wel lekker en maakt nu de juiste meetwaarden haar erg blij,....en houdt zij haar mond dicht tot de accu spanning weer kritisch laag wordt.
Gr Albert
Hierdoor zakt je spanning, mede door het starten en dan de verwarming en blower aan, en ettelijke mede stroomverbruiker.
We weten dat de computer er een hekel aan heeft als er te weinig spanning op staat.
De meest wazige meldingen komen uit Truus d`r strot ( Miep is op 17-3-2010 overleden RIP)
Door die vlotte rit is de accu weer eens lekker op spanning en ladingsgraad gekomen.
Dat vindt Truus wel lekker en maakt nu de juiste meetwaarden haar erg blij,....en houdt zij haar mond dicht tot de accu spanning weer kritisch laag wordt.
Gr Albert
vanaf begin 1-4-2010
vanaf begin 1-4-2010
Ik denk Albert, dat je hier de spijker op de kop slaat.AlbertP schreef:Hai Animale,
Gr Albert
Ik heb in de winter, gedurende de zoutperiodes dat ik niet reed, de accu een paar x moeten opstarten omdat ie gewoon helemaal leeg was gevroren... de binnenverlichting deed het nog, maar dat was het. Dood was ie dus niet.
na 3 weken stilstaan ofzo... dan kwam er een ritje van 25 km...en stond 'ie weer minstens 2 weken stil...de accuspanning stond er dus vaak gewoon niet op.
En echt opladen met die hele korte ritjes zat er dus ook niet in, maar toch kon je na minstens een week stilstaan in de vorst gewoon starten.
Ik wil hierbij daarom de opmerking maken, dat ik er al 2 of 3 jaar geleden een dure Varta accu in heb laten zetten, en dat ding geeft na diverste herstarts gedurende een strenge winter en amper geladen te worden, geen krimp. Hij is niet kapot te krijgen.
Na 15j bij de Varta werkzaam te zijn geweest, weet is dat een accu die vrij diep ontladen is, sneller kapot gaat an als ie goed opgeladen is.
Zodra de accu leeg is, is al het zuur in de platen getrokken.
Dit geeft de mogelijkheid dat de accu gaat sulfateren.
Des te langer dit gebeurt, te meer sulfatie slaat op de platen.
Dit kan je zien als de platen wit uitslaan.
Door een desulfatie lading kan het deels goed komen, maar het blijft een zwakke accu.
Laad daarom elke 2 a 3 maanden de accu helemaal op met een accu laden die min 5 Amp.
kan laden.
Met een zuurweger kan je kijken hoever hij is.
Bij Max. lading is het Sg. 1.28
Als die leeg is dan meet je rond de 1.12
Gr Albert
Zodra de accu leeg is, is al het zuur in de platen getrokken.
Dit geeft de mogelijkheid dat de accu gaat sulfateren.
Des te langer dit gebeurt, te meer sulfatie slaat op de platen.
Dit kan je zien als de platen wit uitslaan.
Door een desulfatie lading kan het deels goed komen, maar het blijft een zwakke accu.
Laad daarom elke 2 a 3 maanden de accu helemaal op met een accu laden die min 5 Amp.
kan laden.
Met een zuurweger kan je kijken hoever hij is.
Bij Max. lading is het Sg. 1.28
Als die leeg is dan meet je rond de 1.12
Gr Albert
vanaf begin 1-4-2010
vanaf begin 1-4-2010