Puntjes van aandacht
-
The Bushmaster
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 11 mar 2009, 19:52
Puntjes van aandacht
Onze oude franse Xantia moet langzaam maar zeker de deur uit. Wij zijn al een tijdje op zoek naar een ruime gezinswagen en zijn eigenlijk wel een beetje gek op de Safrane Fase-II met een 2.0-16V of 2.5-5 cil. We maken gemiddeld tussen de 8000 en 10.000 KM per jaar. Ik ben redelijk handig met eigen onderhoud (heb een garage met brug tot mijn beschikking) dus onderhoud doe ik zo veel mogelijk zelf.
Ik ben lid geworden van dit forum om wat wijzer over de Safrane te worden. Ik ben momenteel het internet aan het afstruinen op zoek naar wat leuks, en er staan er genoeg. Om een beetje beslagen ten ijs te komen, zou ik graag wat aankooptips willen hebben zoals:
Wat zijn de punten bij genoemde typen waar je extra op moet letten?
Waar moet je op letten bij de proefrit?
Zijn er garagebedrijven waar je voor uit moet kijken of juist met goede ervaring (mogelijk Renault specialisten)?
Kortom, alle info is welkom.
Groeten uit de Wormer
Ik ben lid geworden van dit forum om wat wijzer over de Safrane te worden. Ik ben momenteel het internet aan het afstruinen op zoek naar wat leuks, en er staan er genoeg. Om een beetje beslagen ten ijs te komen, zou ik graag wat aankooptips willen hebben zoals:
Wat zijn de punten bij genoemde typen waar je extra op moet letten?
Waar moet je op letten bij de proefrit?
Zijn er garagebedrijven waar je voor uit moet kijken of juist met goede ervaring (mogelijk Renault specialisten)?
Kortom, alle info is welkom.
Groeten uit de Wormer
Over het geheel genomen zijn het behoorlijk degelijke wagens, ondanks de slechte reputatie van Franse wagens.
Als je kan kiezen zou ik voor de 5-cilinder gaan, fijne motor (van Volvo), heb je veel meer plezier van dan van een 4-cilinder.
Let vooral op onderhoudshistorie, is die ondudelijk, wees dan voorzichtig want sommige stukken zijn vrij prijzig, hoewel het de kosten flink drukt als je alles zelf doet. Is de distributieriem regelmatig vervangen? Koppeling vervangen is ook dure klus als dit bij de garage wordt gedaan, vaak een reden van verkoop.
Roest is normaal niet zon probleem, behalve bij schade-wagens. Mijn wagen roest alleen in de kofferbak, omdat de wagen daar 3 keer geraakt is
Verder is het veel werk om schokdempers e.d. te vervangen.
De automaten van renault zijn erg slecht volgens een kennis van me die gespecialiseerd is in automatenrevisie, het is dus een plus als de bak al gereviseerd is, met jouw kilometrage gaat de bak dan weer jaren mee.
Als je zo weinig rijdt kan je erg lang plezier hebben van een safrane, op dit forum zitten genoeg wagens met kilometerstanden boven de 3 ton.
Als je kan kiezen zou ik voor de 5-cilinder gaan, fijne motor (van Volvo), heb je veel meer plezier van dan van een 4-cilinder.
Let vooral op onderhoudshistorie, is die ondudelijk, wees dan voorzichtig want sommige stukken zijn vrij prijzig, hoewel het de kosten flink drukt als je alles zelf doet. Is de distributieriem regelmatig vervangen? Koppeling vervangen is ook dure klus als dit bij de garage wordt gedaan, vaak een reden van verkoop.
Roest is normaal niet zon probleem, behalve bij schade-wagens. Mijn wagen roest alleen in de kofferbak, omdat de wagen daar 3 keer geraakt is
Verder is het veel werk om schokdempers e.d. te vervangen.
De automaten van renault zijn erg slecht volgens een kennis van me die gespecialiseerd is in automatenrevisie, het is dus een plus als de bak al gereviseerd is, met jouw kilometrage gaat de bak dan weer jaren mee.
Als je zo weinig rijdt kan je erg lang plezier hebben van een safrane, op dit forum zitten genoeg wagens met kilometerstanden boven de 3 ton.
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
-
Safrane 2.2 Vi
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 08 okt 2006, 21:30
- Locatie: Almere
Mijn wagen staat te koop.
Het is een PhI, maar gewoon goed onderhouden, en met onderhoudshistorie op papier.
Hij is voorzien van allerlei luxe.
Ik heb hier onder het kopje Vraag en Aanbod geplaatst.
Ik hoor het wel.
Groeten René
Het is een PhI, maar gewoon goed onderhouden, en met onderhoudshistorie op papier.
Hij is voorzien van allerlei luxe.
Ik heb hier onder het kopje Vraag en Aanbod geplaatst.
Ik hoor het wel.
Groeten René
ex.Renault Laguna 2.0 RXE '94
ex.Renault Safrane 2.2 RT Vi ´95
ex.Renault Safrane PhII 3.0 V6 RXT (aut) ´97
ex.Alfa Romeo 166 2.5 V6
Renault Gr.Scenic 1.9 dCi 120 pk Tech L
Renault Master L2H2 3.0 dCi 140 pk '04
ex.Renault Safrane 2.2 RT Vi ´95
ex.Renault Safrane PhII 3.0 V6 RXT (aut) ´97
ex.Alfa Romeo 166 2.5 V6
Renault Gr.Scenic 1.9 dCi 120 pk Tech L
Renault Master L2H2 3.0 dCi 140 pk '04
-
ik-wil-een-safrane
- Berichten: 124
- Lid geworden op: 10 mar 2008, 17:30
- Locatie: apeldoorn
Welkom hier op het forum !!!
Ook ik heb in het verleden veel citroens gehad , meerdere bx jes , 2 xm's en een Xantia .
Qua comfort zit je dan ook prima in een safrane , het voelt allemaal wat degelijker aan als een xm en is wat mij betreft ook wel betrouwbaarder .
Ik heb aan mijn 2.0 rte nog geen zwakke punten kunnen ontdekken , behalve natuurlijk !!! de tankbeugel , maar dat zijn de kosten niet , en is eerder regel dan uitzondering
.
Voor de kilometers die jij maakt (ik ga er dan maar vanuit dat ze merendeel in de stad verreden worden is een 2.0 genoeg , maak je veel snelwegkilometers dan is een 2.5 wat rustiger .Automaten ben ik niet mee bekend .
Succes met je zoektocht naar een safrane
Ook ik heb in het verleden veel citroens gehad , meerdere bx jes , 2 xm's en een Xantia .
Qua comfort zit je dan ook prima in een safrane , het voelt allemaal wat degelijker aan als een xm en is wat mij betreft ook wel betrouwbaarder .
Ik heb aan mijn 2.0 rte nog geen zwakke punten kunnen ontdekken , behalve natuurlijk !!! de tankbeugel , maar dat zijn de kosten niet , en is eerder regel dan uitzondering
Voor de kilometers die jij maakt (ik ga er dan maar vanuit dat ze merendeel in de stad verreden worden is een 2.0 genoeg , maak je veel snelwegkilometers dan is een 2.5 wat rustiger .Automaten ben ik niet mee bekend .
Succes met je zoektocht naar een safrane
safrane 2.0rte phase II
echte mannen eten geen honing , die kauwen op bijen !!
echte mannen eten geen honing , die kauwen op bijen !!
He,
mijn Safrane Ph II gaat er (zeer) binnenkort uit. Het is een 2.0 RXE automaat met 155.000 km. Over het algemeen zijn het zeer betrouwbare auto's. De dealer is wel vaak redelijk prijzig, maar ik zag dat je zelf het een en ander kan doen. Dat scheelt toch wel flink in de onderhoudskosten.
Groet,
Bas
mijn Safrane Ph II gaat er (zeer) binnenkort uit. Het is een 2.0 RXE automaat met 155.000 km. Over het algemeen zijn het zeer betrouwbare auto's. De dealer is wel vaak redelijk prijzig, maar ik zag dat je zelf het een en ander kan doen. Dat scheelt toch wel flink in de onderhoudskosten.
Groet,
Bas
2.0 RXE Automaat 1997
RG-ZS-93 160.000 km
RG-ZS-93 160.000 km
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3969
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Inderdaad zie de reacties op Carsurvey.org. Bijna allemaal positief en voor de fase 2 zelfs 100%. Dat is bijzonder voor een Renault maar ook wel in het algemeen want op zo'n site komen vooral juist mensen om hun (ex)-auto af te branden.Sjak Brak schreef:Over het geheel genomen zijn het behoorlijk degelijke wagens, ondanks de slechte reputatie van Franse wagens.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3969
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
doet hij alleen Renault automaten?Sjak Brak schreef: De automaten van renault zijn erg slecht volgens een kennis van me die gespecialiseerd is in automatenrevisie, het is dus een plus als de bak al gereviseerd is, met jouw kilometrage gaat de bak dan weer jaren mee.
De meningen zijn verdeeld. Ik heb al een paar keer van revisiebedrijven vernomen dat ze bijv. de AD8 helemaal niet zo slecht vinden. Ik vermoed dat overhitting en slecht onderhoud de belangrijkste oorzaak is dat ze stuk gaan.
De automaat in de fase II 2.0 en 2.5 is van Aisin-Warner (Japans) en gaan nooit stuk.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Inderdaad, de bakken van de Ph II 2.0 en 2.5 hoef je je geen zorgen over te maken. Het zijn oerdegelijke bakken waar niet veel problemen mee zijn. De Ph I en de Ph II 3.0 bakken hebben meer problemen.[/quote]De automaat in de fase II 2.0 en 2.5 is van Aisin-Warner (Japans) en gaan nooit stuk.
2.0 RXE Automaat 1997
RG-ZS-93 160.000 km
RG-ZS-93 160.000 km
Nee, hij doet alles, automaten van 1940 t/m de allernieuwste 7/8-traps bakken. Ook veel ervaring met automaten voor de racerij, rallyes e.d. Een van de toppers op het gebied van transmissies. Speetjens bij Maastricht.AS1 schreef:doet hij alleen Renault automaten?
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
[/quote]Bas schreef:Inderdaad, de bakken van de Ph II 2.0 en 2.5 hoef je je geen zorgen over te maken. Het zijn oerdegelijke bakken waar niet veel problemen mee zijn. De Ph I en de Ph II 3.0 bakken hebben meer problemen.De automaat in de fase II 2.0 en 2.5 is van Aisin-Warner (Japans) en gaan nooit stuk.
Ze verslijten zo rond de 4 ton, bakken van de 2.0 en 2.5
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k
Kijk maar eens op deze link. Dan ga je meteen voor een Saf !!! Succes met de aankoop !
Groet, WillemS
http://www.autoweek.nl/myreviewautoinde ... t=4&desc=1
Groet, WillemS
http://www.autoweek.nl/myreviewautoinde ... t=4&desc=1
2.0 RTE Alize Automaat (MV931)08-1999 Ph II
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3969
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
volgens mij heeft hij 'm al vervangen. Waarschijnlijk (mede) daarom die uitspraak.Bas schreef:Dan komt het voor jou toch wel erg dichtbijRiel schreef: Ze verslijten zo rond de 4 ton, bakken van de 2.0 en 2.5
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Inderdaad.
En bekend revisiebedrijf gaf dat ook aan als levensduur van die volvobakken.
Ze gaan niet echt stuk, maar rijden gewoon minder lekker. Mijn schouderlagers (lagers links en rechts van differentieel) lagen eruit bij mij. Dat reed vervelend (erg schokkerig).
En bekend revisiebedrijf gaf dat ook aan als levensduur van die volvobakken.
Ze gaan niet echt stuk, maar rijden gewoon minder lekker. Mijn schouderlagers (lagers links en rechts van differentieel) lagen eruit bij mij. Dat reed vervelend (erg schokkerig).
Renault Safrane 2.5 20vAUT RXE 464k