problemen met automaat AD8

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
Plaats reactie
martslaats
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 dec 2006, 13:44
Locatie: roermond

problemen met automaat AD8

Bericht door martslaats »

hoi luitjes
ik heb sinds een tijdje al niks als problemen met de automaat deze is net gereviseerd maar zodra de bak warm word is het een ramp druksensor magneetklepppen oliekoeler andere computer stekkers nagekeken etc. alleen het kleppenblok is nog niet vernieuwd.
zodra de bak warm is en ik geef vol gas met optrekken schakelt die zonder te aarzelen in de noodloop gebruik ik de kikdown van de vier naar de drie hetzelfde probleem.
langzaam aan ben ik aan het twijfelen of ik eigenlijk nog wel safraan wil rijden of een automaat van renault wil rijden ik heb verschillende automaten van andere merken gehad deze schakelde allemaal beter als die van renault,dus als renault geen fatsoenlijke automaten kan leveren ben ik toch hard aan het denken om een ander merk te nemen,ik heb wel een goede ervaring met de motoren en het comfort.
ik weet nu eigenlijk niet meer wat ik er mee aan moet en heb geen zin meer om een hoop geld in een bodemloze put te stoppen.
Foeke
Berichten: 333
Lid geworden op: 17 jan 2005, 18:35
Locatie: Lage Zwaluwe

Bericht door Foeke »

Hoi Mart

AD8 bak de schrik van de safrane rijder.
Maar uh,je schrijft dat de bak pas is gereviseerd,maar dan wordt toch ook de kleppenblok
vervangen.tenminste dat dacht ik.
Ik heb zelf onlangs wat problemen gehad,de automaat sprong direct in noodloop ,zo erg
dat ik samen met ouderling Albert(lees AD8 verhaal) naar 2 specialisten ben geweest om de automaat te laten uitlezen.
Beide kwamen we op hetzelfde euvel uit,een storing in het kleppenblok.
Na overleg met een specialist van AUTRANS te Tilburg,stelde deze voor op toch maar
eerst de stekkers en massa na te kijken,voordat we tot vervanging van het kleppenblok over te gaan.
Na het inspuiten van enkele stekkers met contactspray heb ik nog maar 1 keer even een storing gehad.
Hierna heb ik nog eens de stekkers van het kleppenblok in gespoten met spray.
Tot nu toe ben ik nog steeds nog storing vrij en hoop dat natuurlijk te houden.

Gr Foeke v6je
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Zelf ook rijdende met zo`n bak, ga je toch automatisch de storingen wat meer in de gaten
houden. Zowel hier alsook in het forum van de Oosterburen lees je er regelmatig over.
Ook ik ben niet geheel storingsvrij.
De storing is oproepbaar door met koude motor snel even een straatje keren.
Gegarandeert gaat hij in noodloop. Vermoedelijk is het oliepijl aan de lage kant en door
snel voor/achteruit rijden komt ie even zonder olie te staan en Miep gaat direct over tot aktie. Herstarten lost het probleem op.

Heel veel storingen hebben eigenlijk niets met de bak zelf te maken, maar meer met de meetwaarden die de bak aan de computer doorgeeft.
Peter bracht mij op dit idee, daar meerdere metingen in de auto op hetzelfde storings principe werkt.

Af fabriek is alles schoon,droog en zonder oxcidatie, ook alle contacten en stekker verbindingen. De meetwaarden mogen dan van de computer een bepaalde afwijking hebben, maar wel binnen een vaste tolerantie.
Zolang alles maar nieuw is, gaat het goed.
Maar Ohh wee als er vocht,roest,oxcidatie, niet goed klemmende contacten ontstaan in deze verbindingen.
Al snel zal de weerstand toenemen en kom je in het kritische meetbereik van de computer.
Komt dan ook nog eens een iets lagere batterij spanning (kruipstroom door vocht),
dan kan je hele gekke meldingen van Miep verwachten.
Zodra de motor iets warmte gaat afgeven en de accu spanning weer op normale spanning is, zal na herstart een aantal klachten van Miep verdwijnen.

De Safrane bezit een groot aantal sensoren die in de loop der tijd ook andere meetwaarden zal gaan geven. Dit in combinatie met slechte contacten, is
storing vrijwel zeker voorgeprogammeert, helaas........

Ik vermoed dan ook dat echte "buitenslapers" meer van dit soort storingen hebben dan diegene die een garage of Carpoort hebben.

Remedie is eigenlijk..........probeer zoveel mogelijk vocht in de auto en onder de motorkap te weren !!!!!!!
Maak stekkerverbindingen goed schoon en droog, en spuit ze in met een vochtverdrijver.
Idem met sensoren die meetwaarden aan de computers doorgeven.


Ik ben benieuwd of deze observatie door meerdere bevestigt wordt :? :? :?


Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Shamrock
Berichten: 1299
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:24

Bericht door Shamrock »

Mijn Saf slaapt altijd buiten (ik ook af en toe :wink: :D ), maar staat overdag vaak binnen, als je begrijpt wat ik bedoel :D :D . Nee, efffe zonder gekheid, mijn wagen staat dag en nacht buiten en dat al zolang ik hem in mijn bezit heb (4 jaar), maar dergelijke storingen c.q. foutmeldingen heb ik totnog toe niet gehad.
martslaats
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 dec 2006, 13:44
Locatie: roermond

automaat ad8

Bericht door martslaats »

hoi mensen en vooral albert ik begrijp wel wat jullie bedoelen maar dit heeft niets meer met miep te maken,zodra de bak echt warm word en je geeft te weinig gas in de een word je van de een naar de twee gelanceerd wat ook duidelijk in de aandrijfassen te horen is,het is net of de bak geen druk opbouwt maar dit is ook al nagemeten en was correct,zolang als de bak niet echt warm word schakelt die zoals het moet(je voelt hem bijna niet eens)maar het scheelt we gaan nu de winter in is die toch meestal koud :D
Plaats reactie