Nieuw lid met een paar vragen

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
commo

Nieuw lid met een paar vragen

Bericht door commo »

Hallo mede-Safrane rijders/liefhebbers,

Zal me eerst even voorstellen: mijn naam is Rob, standplaats Heerlen, bouwjaar 1966. Mijn Safrane is een witte 97'er Alize 2.0 automaat. Tellerstand 145.000 KM. De auto, aangeschaft bij de dealer met 6 maanden Bovag garantie, is sinds 2 jaar in mijn bezit en ik kan niet anders zeggen dan dat er er erg tevreden over ben.
Dat wil zeggen op de onderhoudskosten na...
Ik weet dat een grote luxe fransoos meer kosten met zich mee brengt dan een kleine kale, maar toch... het geld groeit niet in mijn tuin. Vandaar dat ik via dit forum toch eens wil achterhalen of de prijsopgave van mijn merkdealer niet te hoog is. Ik heb namelijk het idee dat ik het een en ander kan besparen door een naar een alternatief voor de dealer te zoeken.

Deze week bracht ik de auto weg voor het opnieuw programmeren van een sleutel die na het wisselen van de batterij niet meer functioneerde. Fluitje van een cent riep men aan de telefoon; voor 35 euro was alles weer in orde. Dat bleek dus niet waar te zijn. De huidige sleutel (code) blijkt niet bij de auto te horen waardoor ie niet meer kan worden geactiveerd. Erg vreemd omdat de sleutel 2 jaar lang naar behoren heeft gewerkt... Kosten voor een nieuwe sleutel maar liefst 150 euro... Kan dit verhaal kloppen en is die prijs normaal? Ik heb de sleutel met mijn videocamera in nachtstand bekeken en zie dan duidelijk dat er wel een signaal uitkomt.

Tevens melde de dealer dat ze nog wat andere aandachtpuntjes hebben geconstateerd:
1) Olielekkage oliefilterhuis, kosten 110 euro
2) Remschijven (15,3mm dik ipv 18mm) en blokken voor vervangen, kosten 365 euro
3) Middelste uitlaatdemper vervangen, kosten 280 euro

Al met al weer zo'n 900 euro die ik eigenlijk op dit moment niet goed kan missen. Zijn dit in jullie ogen gangbare prijzen? Kan dat niet goedkoper als ik buiten de merkdealer om ga? En is 15,3 mm echt te dun voor remschijven?

Alvast reuze bedankt voor het meedenken!!
Safrane Alize 2.0 automaat 1997
Shamrock

Bericht door Shamrock »

Hallo commo, welkom op deze site. Die Saf van jou is niet toevallig afkomstig van een Renaultdealer uit Stein? En voor onderhoud ga je niet toevallig naar Kerres :twisted: ?

In elk geval wil ik je adviseren om weg te blijven bij de Renaultdealer als het effe kan, want je wordt geplukt bij het leven. Zelf ga ik bij een Autofitgarage in Maastricht. Niet dat alle Autofitters goed zijn, want ook daar zitten knoeilappen bij, maar momenteel ben ik tevreden over mijn garage.
Het vernieuwen van de remmen rondom (schijven en blokken) heb ik er onlangs laten doen voor € 520,-
Tja, voor die sleutel vrees ik dat je van die dealer afhankelijk zult zijn of misschien dat Renaulist Peter, een gewaardeerd lid van dit forum, jou hiermee kan helpen.
Voor het overige wens ik je nog vele plezierige kilometers met jouw rijdende bankstel :lol:
Gunther
Administrator

Bericht door Gunther »

De dealer kom ik al jaren niet meer. Slechte service voor veel geld als je met een Safrane o.i.d. aankomt.

ff een kleine opsomming van wat kosten (incl. btw) ter vergelijk:
Grote beurt: € 175,-
Kleine beurt incl oliefilter: € 95
APK keuring: € 45,-
Middendemper: € 142,-
Einddemper: € 176,-
Remblokken voor: € 65,-

Montage van de laatste drie bij elkaar kostte ca. € 47,50

Dus reken maar uit of het de moeite waard is om naar Valkenswaard te rijden.

Nico van Lieshout
Dragonder 32B
5555 XZ Valkenswaard
040-2025676
06-53457033

Oh ja, de leenauto kost je niets extra. Wel ff netjes aftanken!
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
Zettex

Re: Nieuw lid met een paar vragen

Bericht door Zettex »

commo schreef:Hallo mede-Safrane rijders/liefhebbers,

Zal me eerst even voorstellen: mijn naam is Rob, standplaats Heerlen, bouwjaar 1966. Mijn Safrane is een witte 97'er Alize 2.0 automaat. Tellerstand 145.000 KM. De auto, aangeschaft bij de dealer met 6 maanden Bovag garantie, is sinds 2 jaar in mijn bezit en ik kan niet anders zeggen dan dat er er erg tevreden over ben.
Dat wil zeggen op de onderhoudskosten na...
Ik weet dat een grote luxe fransoos meer kosten met zich mee brengt dan een kleine kale, maar toch... het geld groeit niet in mijn tuin. Vandaar dat ik via dit forum toch eens wil achterhalen of de prijsopgave van mijn merkdealer niet te hoog is. Ik heb namelijk het idee dat ik het een en ander kan besparen door een naar een alternatief voor de dealer te zoeken.

Deze week bracht ik de auto weg voor het opnieuw programmeren van een sleutel die na het wisselen van de batterij niet meer functioneerde. Fluitje van een cent riep men aan de telefoon; voor 35 euro was alles weer in orde. Dat bleek dus niet waar te zijn. De huidige sleutel (code) blijkt niet bij de auto te horen waardoor ie niet meer kan worden geactiveerd. Erg vreemd omdat de sleutel 2 jaar lang naar behoren heeft gewerkt... Kosten voor een nieuwe sleutel maar liefst 150 euro... Kan dit verhaal kloppen en is die prijs normaal? Ik heb de sleutel met mijn videocamera in nachtstand bekeken en zie dan duidelijk dat er wel een signaal uitkomt.

Tevens melde de dealer dat ze nog wat andere aandachtpuntjes hebben geconstateerd:
1) Olielekkage oliefilterhuis, kosten 110 euro
2) Remschijven (15,3mm dik ipv 18mm) en blokken voor vervangen, kosten 365 euro
3) Middelste uitlaatdemper vervangen, kosten 280 euro

Al met al weer zo'n 900 euro die ik eigenlijk op dit moment niet goed kan missen. Zijn dit in jullie ogen gangbare prijzen? Kan dat niet goedkoper als ik buiten de merkdealer om ga? En is 15,3 mm echt te dun voor remschijven?

Alvast reuze bedankt voor het meedenken!!

Ik wil graag inhaken op het gezegde ; het geld groeit niet in mijn tuin.

Das waar, er moet voor gewerkt worden,en dan wil ik je zeggen ,het geld begint in mijn tuin te groeien ,nl ik ben nu geruime tijd bezig als ondernemer in installatie en timmerwerken,en ook al gaat het me heel goed en kan ik me wat veroorloven ,ik heb datgene wat een mens wil dus al in bezit,in de vorm van een 97 2.0 Alize waar ik heerlijk in rij .
Er zijn lieden die mij vragen;waarom neem je geen Blee en Wee of een Merde Sjedes,dan zeg ik ,fok joe al,i enjoy my car ,een renault Safrane ,en dan zeggen ze,een wat?
Moraal van het verhaal;jong en oud arm en rijker ,allen houden van die heerlijke Safrane strijker.

Dus ook al heb je wat minder te besteden ,je houdt van klasse en weet de betere dingen van het leven te waarderen.En dat is een goede eigenschap.Ik heb nog steeds een glimlach als ik hem start en lekker ga rijden,en das heel wat waard.

Ik ga trouwens niet naar een dealer,die rekenen woekerprijzen,ik kan zelf ook goed rekenen,ik heb hem gewoon in onderhoud bij een normale garage,.die gun ik het gewoon.Die prijzen die je noemt zijn gewoon ziek.Laat ze links liggen.

[smilie=bowrofl.gif]
ltjl

Onderhoudskosten safrane

Bericht door ltjl »

Je woont toch in het zuiden. Probeer eens de duitse dealers. Daar zit vaak veel prijsverschil in. Zelf woon ik ook in het zuiden en heb goede ervaringen met ATU (Herzogenrath). Niet 't aller goedkoopste, maar verstand van zaken, het juiste speciale gereedschap, keurige offferte. Ga zeker niet naar Kerres. Daar betaal je de hoofdprijs.

Succes,

Ltjl
Phase II, 1997, G3, dagelijks Eindhoven-Kerkrade vv
Laatst gewijzigd door ltjl op 20 okt 2008, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
commo

Bericht door commo »

@ Shamrock:
Je bent goed geïnformeerd!! Ben jij toevallig de vorige eigenaar?
Na de garantie periode ben ik niet meer naar Stein geweest omdat Kerres voor mij op loopafstand zit. Prima service maar inderdaad tegen stevige tarieven.

@ Gunther:
Prijstechnisch is een bezoekje aan Valkenswaard nog wel te verantwoorden. Maar als ik de brandstof en het nemen van een vrije dag er bij op tel is een lokaal adresje in mijn geval toch interessanter .

@Zettex:
Dat van die glimlach herken ik! En hobby mag inderdaad wat kosten. Maar toch... De euries die ik kan besparen op mijn auto investeer ik liever in mijn pas geboren dochtertje!

@LTJL:
Daar heb ik nog nooit aan gedacht. Duitsland ligt inderdaad om de hoek.

Nog effe over de remschijven: Vinden jullie het link om met deze schijven nog een maand of 4-5 door te rijden tot mijn volgende APK? Zuinigheid is goed maar het moet natuurlijk niet gevaarlijk worden!!
Safrane Alize 2.0 automaat 1997
Shamrock

Bericht door Shamrock »

commo schreef:@ Shamrock:
Je bent goed geïnformeerd!! Ben jij toevallig de vorige eigenaar?
Na de garantie periode ben ik niet meer naar Stein geweest omdat Kerres voor mij op loopafstand zit. Prima service maar inderdaad tegen stevige tarieven.
Nee, commo. Ik ken de vorige eigenaar en weet dat ie zijn auto heel goed heeft onderhouden en behandeld. De man heeft de Saf ingeruild voor een Scenic omdat ie een hogere "instap" wilde. En wat de service van zowel Kerres als de dealer in mijn woonplaats betreft: om te huilen :(
Laatst gewijzigd door Shamrock op 21 okt 2008, 06:26, 3 keer totaal gewijzigd.
ltjl

Bericht door ltjl »

Kijk eens op ebay.de :

http://stores.ebay.de/Autoteile-Online

Ik heb onlangs bij deze verkoper een setje voor-remschijven bestelt. Ik was voor 55,- euri's klaar (excl 15 euro verzendkosten) en de transactie is mij perfect bevallen. Afgelopen week heb ik voor 59 euri's de achterschijven en blokken besteld (excl 15 euro verzendkosten). Ook heb ik zo'n rem-zuiger-terugdraai-tool gekocht. Je moet wel even een zgn KBA-Nummer van je safrane hebben (bestaat uit de "Schluesselnummer" van de Duitse Kfz-Brief). Ik heb zo'n overzicht. Mocht je een kopietje nodig hebben, dan mail maar even (of ik kan 't ook aan Gunther mailen, zodat 't op de site komt).

Groetjes,

ltjl

Phase II, 2.0

P.s. :

http://search.stores.ebay.de/autoteile2 ... 94QQsofpZ0

http://search.stores.ebay.de/autoparts- ... 70QQsofpZ0
Laatst gewijzigd door ltjl op 20 okt 2008, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
ltjl

Bericht door ltjl »

commo schreef:@ Shamrock:
Mwahhhhh Commo......over de service kan ik niet oordelen, maar verstand van zaken valt wel mee. Volgens Kerres Kerkrade is 't niet nodig om tijdens 't vervangen van de distributieriem (a raison van 740 euro.... :shock: ) ook de waterpomp mee te vervangen (bedenk deze slijt ook)......lekker handig als die later stuk gaat.......kun je weer rond de 500 euro arbeidsloonbetalen voor 't vervangen van de waterpomp die nog geen 100 euro kost. (distributie met riem en pomp = 840 euro, distributie, riem en waterpomp appart is 1240 euro...........lang leve de dealer)

ltjl :lol:
Gunther
Administrator

Bericht door Gunther »

ltjl schreef:of ik kan 't ook aan Gunther mailen, zodat 't op de site komt
Mail maar ff, dan zet ik 'm in dit onderwerp erbij.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Gunther
Administrator

Bericht door Gunther »

En hierbij het overzicht.

Met dank aan Leon (ltjl)!
Volvo S60 D3 Summum 2011
Woods

Bericht door Woods »

ltjl schreef: Je moet wel even een zgn KBA-Nummer van je safrane hebben (bestaat uit de "Schluesselnummer" van de Duitse Kfz-Brief). Ik heb zo'n overzicht.
Misschien een domme vraag, maar waarom moet je een KBA-Nummer hebben?
Heb je deze nodig om bij een duitse E-bayer auto onderdelen te kunnen kopen?

Grtz,
Jaco
ltjl

waarom een KBA nummer

Bericht door ltjl »

Woods schreef:
ltjl schreef: Je moet wel even een zgn KBA-Nummer van je safrane hebben (bestaat uit de "Schluesselnummer" van de Duitse Kfz-Brief). Ik heb zo'n overzicht.
Misschien een domme vraag, maar waarom moet je een KBA-Nummer hebben?
Heb je deze nodig om bij een duitse E-bayer auto onderdelen te kunnen kopen?

Grtz,
Jaco
Jaco,

Het woord "moeten" dien je flexibel te zien. Het moet niet, maar het is een perfecte tool om het juiste onderdeel, passend voor jouw auto te krijgen.

Het KBA nummer omvat een code voor merk, type, productiedatum en productienummer. Het kan zijn dat er een verschil is in bijvoorbeeld de remschijfdiameter voor een safrane uit 1997 (productiedatum) t.o.v. een Safrane uit 1998 (productiedatum). Ook kun je op deze manier zien of een onderdeel passend is voor jouw auto (dus of een onderdeel van bijv een Safrane 2.5 ook op een 2.0 past). Het KBA nummer omvat deze, vaak kleine, verschillen.

Hoe vaak komt 't niet voor dat je bij een automaterialenshop 't verkeerde net niet passende onderdeel mee krijgt? Oplossing is dan 't oude onderdeel meenemen of.......(als 't Duitsland betreft) het juiste KBA nummer onder handbereik hebben. Dat is dus de reden dat de Duitse handelaren vrijwel altijd naar het KBA nummer vragen.

Ik koop voor m'n auto's en motor regelmatig online onderdelen in Duitsland en met het juiste KBA op zak ben ik nog nooit de mist ingegaan.

Wat ik zelf wel eens graag zou willen weten is vanwaar het prijsverschil tussen Duitsland en Nederland. OK er zal soms wel kwaliteitverschil in sommige producten zitten, maar ik heb recent voor m'n voor en achter remschijven (incl remblokken) ongeveer 130 euro betaald (samen...dus voor en achter !)........en m'n Safrane, waarmee ik gemiddeld 1000 km per week afleg, remt prima. Laat iemand me dat maar eens na doen! :lol:

M'n andere auto (Fiat) en motor (BMW) onderhoud ik op dezelfde manier......scheelt me een flinke cent. Ook uitlaten zijn op eBay.de een stuk goedkoper (overigens ook de distributie-sets).

Groetjes,

:D
Laatst gewijzigd door ltjl op 22 okt 2008, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
AlbertP

Bericht door AlbertP »

De auto is nu eenmaal het nationale melkkoetje :( :( :( :(

Toch wijs ik erop dat niet altijd goedkoop kopen voordeliger is.
Ik had imitatie voorschijven erop met Ferodo blokken.
Nix mis mee, totdat ik in Duitsland met dik 200Km/u op de klok, heeeelllll diep
in de remmen moest gaan (voor een Hollander die mijn snelheid niet goed inschatte#@%$#$@$#$) en daardoor beide remschijven krom waren.
Daar was niet meer lekker mee te rijden en moest noodgedwongen nieuwe schijven en blokken kopen.

Bij orginele onderdelen had dit niet gebeurt, dus dan was het toch uiteindelijk een dure koop.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
ltjl

Bericht door ltjl »

Albert,

Helemaal mee eens! Een paar jaar geleden had ik een BMW 325i Cabrio. Dat was m'n mooi weer en vakantie auto. Het was ook een snelle auto welke niet veel km's maakte. Ivm het vermogen en het doel van deze auto gebruikte ik alleen originele BMW onderdelen.

M'n huidige Safrane 2.0 heb ik om km's te vreten met lage onderhoudskosten en weinig afschrijving. Wekelijks 1000 km (op gas). M'n doel is het dan ook om zo goedkoop mogelijk, maar toch verantwoord, met deze wagen te rijden en veilig aan het verkeer deel te nemen. Ik denk dat vele Safranisten deze denkwijze hebben, en daar past het eBay verhaal natuurlijk perfect in.

Dus inderdaad....als je een snelle wagen hebt, waarmee je soms/regelmatig tot 't uiterste wil gaan (Duitse Autobahn / circuit) dan kan het aanschaffen van originele onderdelen verstandiger zijn.......maar bij "normaal" gebruik......?

Je moet soms ook een beetje geluk hebben. :wink:

Groetjes,

:D
Plaats reactie