Aanschaf Safrane

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
paul van raaij
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2008, 11:09

Aanschaf Safrane

Bericht door paul van raaij »

Hallo, even een "lekenvraag".

Ik ben van plan om morgen te gaan kijken bij een Safrane 2.0 RXE automaat van 1998 met 172000km omdat ik met mijn 3 kids veel ruimte nodig heb.
Maar ik heb nu een weekje rondgekeken en meegelezen op dit forum en ik krijg eigenlijk niet echt een goed beeld van de betrouwbaarheid van deze auto's.
Als je op autoweek bij my review naar de Safrane kijkt komt hij erg goed uit de bus, maar ik kom hier toch veel electronische problemen tegen waar Franse auto's zo beroemd om zijn ( en sommige Duitse auto's ook steeds meer ).

Ik wil eigenlijk gewoon overtuigd worden dat ik graag een Safrane wil, denk ik!

Ik kijk uit naar de reacties :D
sjoerd
Berichten: 337
Lid geworden op: 15 feb 2007, 22:24
Locatie: Meppel

Bericht door sjoerd »

Kijk even naar de geijkte dingen. Distributieriem, bandjes, uitlaat e.d. automaat is voor dit type vrijwel probleemloos. Ook het blok moet moeiteloos het dubbele kunnen lopen. Het is altijd een aanrader om er eentje met een onderhoudshistorie te kopen, maar dat spreekt denk ik wel voor zich. De auto heeft geen belangrijke punten waar hij op afteraden is. Succes en welkom op het forum!
paul van raaij
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2008, 11:09

Bericht door paul van raaij »

Bedankt voor je reactie :D
Ik heb ondertussen begrepen dat het blok en de bak van Volvo zijn, en het bedrijf waar ik werk is in het bezit van 3 fittingpoints dus de gijkte dingen zoals banden, uitlaten en de distributieriem zijn het probleem niet.
Het zijn puur de electronische storingen waar ik me zorgen om maak.



Paul
Gebruikersavatar
Woods
Berichten: 45
Lid geworden op: 08 okt 2007, 20:38
Locatie: Leiderdorp

Bericht door Woods »

Hoi,

Ik ben nu met mijn derde safrane bezig.
Mijn eerste een ph1 uit 93, was een jaar of 5/6 oud toen ik er in reed. Dit was een rampen ding, stuurbekrachtiging kapot, elek.stoelen met een eigen leven, boardcomputer die niet meer wilde computeren of praten, koelventilatoren die niet meer werkte en een airco met geluid of je in een trekker reed. En dit alles niet eens in 1 keer maar uitgesmeerd over 1 jaar. Echt een drama, een drama waar jij je angst voor hebt. Ik wilde nooit meer een Safrane.
Later bleek dat de auto totallos is geweest, heel de voorkant was plat geweest. Een paar knoeiers hebben dat ding weer opgelapt voor de verkoop. Dus best verklaarbaar die problemen, ik was gewoon opgelicht en een stuk wijzer geworden met deze wagen.

Na wat jaartjes andere auto's gereden te hebben kwam mijn liefde voor een safrane toch weer naar boven.
Ik liep tegen een ph2 Saf 2.0 16V uit 97 aan. Deze had toen (2003) 160.000 km gelopen. Echt een topper. Op een uitlaatje, banden en ander onderhoudsonderdelen na nooit wat mee gehad. Reed super en werkte perfect, geen enkele elek.storing. Vorig jaar oktober heb ik hem met 260.000 km ingeruild op mijn huidige Saf.
Dit is een ph2 Safrane 2.5 20V uit 2000. Tot nu toe ook een topper op een probleem met de kachelventilator na. Maar dit is waarschijnlijk door een vervuiling van afwatering.

Mijn mening is dat Safrane's best betrouwbaar zijn, maar je moet altijd een beetje geluk hebben met een auto dus ook met een Safrane.
Persoonelijk vindt het jammer dat de Safrane maar tot 2000 gemaakt zijn, dus dit zal waarschijnlijk dit mijn laatste safrane zijn. Maar daar ga ik me over een jaar of 3 a 4 wel weer zorgen over maken :wink:.
Gewoon goed opletten bij de aanschaf of alles naar behoren werkt en de geijkte dingen na lopen.
Gebruikersavatar
Gunther
Administrator
Berichten: 2085
Lid geworden op: 15 sep 2004, 10:02
Locatie: Meeuwen

Bericht door Gunther »

Welkom op het forum.
Je moet je niet laten misleiden door de berichten op het forum. Over het algemeen wordt er gepost als er problemen zijn en niet als er geen problemen zijn. Een forum geeft daardoor meestal een wat negatief beeld. Over het algemeen zijn de Safrane's betrouwbaar. Ook op het gebied van elektronica. Ik ben nu met m'n derde bezig en zal niet zeggen dat er geen problemen bestaan, maar echt noemenswaardig zijn ze niet. Bij Citroen / Peugeot zul je hier meer rekening mee moeten houden.

Als je de wagen gaat kijken, besteed dan vooral even aandacht aan de automaat. Ofschoon de Volvo-bak betrouwbaarder is dan de Renault-bak, is het vervelend als daar iets mee is. Dat loopt echt direct in de papieren.

In ieder geval succes!
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 43
Lid geworden op: 21 jun 2005, 16:38
Locatie: Vlissingen

Bericht door Johan »

Ik heb mijn Safrane uit 97 nu meer als 2 jaar ,de enigste problemen die ik gehad heb is
dat het airco paneel alle dingen die konden branden aangaf (alleen bij erg warm weer ) maar werd onder garantie vervangen
Ook de klepjes van de voorportierbakken afgebroken ,maar met wat huisvlijt en splitpen verholpen

en natuurlijk de kachel ventilator Iets van 250 euro uit mijn hoofd en zelf vervangen

voor de rest probleemloos naar de 170.000 km gereden en nu lekker verderop naar de 270.000km o.i.d
Rij niet sneller dan je beschermengel vliegen kan
Safrane II 2.0 rxe ,Clio Williams , 5 alpine , 1/2 Trafic
Gebruikersavatar
ReSa
Berichten: 253
Lid geworden op: 02 jun 2006, 10:18
Locatie: Rotterdam

Bericht door ReSa »

Het probleem bij een topmodel van ieder merk is dat de onderdelen duur zijn (en dat door het lage aantal Safs er niet zo veel generieke producten voor gemaakt zijn), dus als je er iets raars aan hebt, ben je meteen je portemonee aan het legen.

Wat volgens mij wel een algemene dreiging is voor de Ph II, is slijtage van de aandrijfas(-sen). Je merkt het door als je wat laag in de toeren zit, bij flink optrekken een trilling in het stuur voelt en als het erger wordt, zelfs een siddering door de auto voelt gaan.
Kosten van een as zijn zo rond de 250 euro.
'97 Ph II 2.0 RTE alizée - Cruise Control - voorruitverwarming - <110.000 km
Animale
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 sep 2006, 19:27

Bericht door Animale »

Het is wat Günther zegt: op autosites lees je altijd over de problemen. In geconcentreerde vorm, zodat het soms lijkt alsof het over ellendebakken gaat, maar het geldt voor iedere site van ieder automerk.
2.0 RXE Phase II 1998 zilvermetallic: elektr. schuifdak/cruise control/climate control/LPG G3/15"origi Safranevelgen
paul van raaij
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 jan 2008, 11:09

Proefrit

Bericht door paul van raaij »

Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties.
Ik ben vandaag dus gaan rijden met deze auto en ik heb nog nooit zo'n smerige auto gezien! Werkelijk alles in deze auto was te vies om vast te pakken.. :(
Maar goed, wat het rijden betreft, dat was wel aardig.
Alleen vond ik hem wat zwaar sturen, is dat altijd?(ik heb nu een passat '97 en die stuurt veel makkelijker)
En de eerste paar minuten van de proefrit trok de automaat in de eerste versnelling door tot zo'n 3000 toeren schakelde dan met een beetje een bonk naar de tweede versnelling.
Is dit normaal als de auto koud is? Ik geloof wel dat het naderhand minder werd en in de andere versnelling was dit niet.
Iemand suggesties?

Wederom vast bedankt

Paul
Gebruikersavatar
Gunther
Administrator
Berichten: 2085
Lid geworden op: 15 sep 2004, 10:02
Locatie: Meeuwen

Bericht door Gunther »

Uitstraling van de wagen zeg vaak ook wel wat over hoe er mee omgegaan is.
Automaten van Renault blinken nu eenmaal niet uit in souplesse en koud voel je ze meer dan wanneer ze warm zijn. Het verdient ook altijd de voorkeur om de bak goed warm te rijden en niet bij te hoge toeren te laten schakelen. Het bonken mag echter niet echt storend zijn. Probeer even achter de onderhoudshistorie te komen. Zo'n automaat kan lang mee, maar de meeste zijn na zo'n 200.000 wel aan een revisie toe. Als je geen vertrouwen in de wagen hebt, gewoon niet doen. Er zijn er genoeg te koop.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3969
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Bericht door AS1 (Anne) »

Gunther schreef: Automaten van Renault blinken nu eenmaal niet uit in souplesse en koud voel je ze meer dan wanneer ze warm zijn.
Dit is geen Renault automaat maar een Aisin-Warner.
Controleer de olie. Ruikt die verbrand, dan de auto laten staan.
Als de olie niet mooi helder is (wat er dik in zit) dan een aantal keer achter elkaar verversen met Dexron IIe of III.
Ik heb van Autrans begrepen dat deze bakken, ook bij hoge km-standen, goed reageren op nieuwe olie.
De Volvo 850 lieden houden zelfs flush meetings!
Autrans zegt dat 2x verversen net zoveel effect heeft als flushen.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Gebruikersavatar
Andjoy
Berichten: 531
Lid geworden op: 28 apr 2005, 13:52
Locatie: Arnhem

Re: Proefrit

Bericht door Andjoy »

paul van raaij schreef: Alleen vond ik hem wat zwaar sturen, is dat altijd?(ik heb nu een passat '97 en die stuurt veel makkelijker

Wederom vast bedankt

Paul
De Safrane heeft een vrij zware besturing wat ook zijn voordelen heeft.
Veel auto's hebben naar mijn mening een te sterk werkende stuurbekrachtiging.
In het begin lijkt dit heerlijk maar op wat hogere snelheden wordt het te gevoelloos.
Je hebt gewoon minder contact/gevoel met het wegdek.

Het fijnst is nog de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging.
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Re: Proefrit

Bericht door AlbertP »

Andjoy schreef:
paul van raaij schreef: Het fijnst is nog de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging.

Dit kan ik volledig beamen.
Bij parkeren is hij met 1 vinger te besturen, in de stad snel en gemakkelijk manouveerbaar, alleen op de autosnelweg is ie tot rond de 160Km/u vaag en gevoelloos.
Je hebt het gevoel continu te moeten corrigeren.
Boven die snelheid ligt ie als een plank op de weg gekleeft, alle gevoel en zuiver sturen is dan weer ruim voeldoende aanwezig.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Gebruikersavatar
d,n hens
Berichten: 627
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:43
Locatie: uden (brabant)

Bericht door d,n hens »

hallo

ik lees nu van as1, over olie verversen van de automatische versnellingsbakken of
het doorspoelen daarvan.
nu had ik eerder begrepen ,op dit forum, dat deze olie niet ververst hoeft
te worden van de 2.0 en de 2.5 fase 2.
nu vraag ik mijn af ,na het lezen van het volvo forum of mijn olie niet ververst
hoeft te worden ,de automaat schakeld verder nog goed en de olie is nog mooi
van kleur en hij heeft nog maar 168000km gelopen.
alleen voorkomen is misschien beter dan genezen dus zit ik te piekeren
om de olie preventief te vervangen.
ik zou graag willen weten wat jullie hier nu van vinden. :roll:
anders kunnen we ook flushmetings gaan organiseren :lol: :lol:

groeten hans
safrane 2.5 rxt automaat met alle optie's ,leer, xenon verlichting schuifdak en nog veel meer is verkocht.
safrane 2.5 rxe lpg g3 automaat met leer en voorruitverwarming op 15-12-2010 102000km inmiddels verkocht en kort gereden door nieuwe eigenaar.
18-DD-SL R.I.P.
sjoerd
Berichten: 337
Lid geworden op: 15 feb 2007, 22:24
Locatie: Meppel

Bericht door sjoerd »

Ik heb hetzelfde gesignaleerd. Ik heb destijds van Bas Risseeuw (renault specialist)begrepen dat er geen olieverversingen of toevoegingen aan de bak gedaan hoeven te worden. Ook mijn 2.5 automaat heeft nog schone olie en schakelt zonder problemen na inmiddels 226000. Aan de andere kant is het wel weer zo dat er een oliepeilstok voor de automaat onder de kap zit! Waar dient die dan voor zou je zeggen.
Plaats reactie