Stuurgedrag

Alle algemene zaken rond de Renault Safrane
Gebruikersavatar
Andjoy
Berichten: 531
Lid geworden op: 28 apr 2005, 13:52
Locatie: Arnhem

Bericht door Andjoy »

Nou ik vind grip toch net iets belangrijker dan comfort en stilte.
Maar vooral ook een korte remweg is belangrijk!

ik rijd best veel autobahn in Duitsland en vind het dan wel prettig te weten dat je banden op deze twee punten zeer goed scoren. Bovengemiddeld comfortabel blijft de Safrane sowieso, gelukkig ook met de Pirelli's. :D
Safrane 2.2 Vi
Berichten: 540
Lid geworden op: 08 okt 2006, 21:30
Locatie: Almere

Bericht door Safrane 2.2 Vi »

Nu drijven we van het probleem af, ik heb zelf ook inmiddels problemen met de stuur inrichting. Zelfs heb ik ook een schokkerig gevoel in het stuur als ik op onverhard rijd en voel elke oneffenheid. Zelf denk ik aan de kruiskoppeling die in de stuurstang zit , daar zit volgens mij ruimte op/tussen.

Binnenkort eerst eens uit laten lijnen en kijken of het dan in elk geval een stuk beter is.

Groeten René
ex.Renault Laguna 2.0 RXE '94
ex.Renault Safrane 2.2 RT Vi ´95
ex.Renault Safrane PhII 3.0 V6 RXT (aut) ´97
ex.Alfa Romeo 166 2.5 V6

Renault Gr.Scenic 1.9 dCi 120 pk Tech L
Renault Master L2H2 3.0 dCi 140 pk '04
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Het fenomeen in de stuurstang kruiskoppeling had ik ook in mijn 2.2Vi maar was nog voor de APK geen probleem.Hierdoor had je wel het gevoel van speling en
onzuiver sturen.
Je was altijd aan het corrigeren en op slechte weg een rammelend gevoel.
Het lijkt veel op stuurkogel speling.
Kijk zonder draaiende motor hoeveel speling je hebt als je door het geopende raam naar je linker wiel kijkt of hij al dan niet direct reageert op een stuurbeweging en of je speling voelt.

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Elliot
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 feb 2006, 11:35
Locatie: Veendam

stuurgedrag

Bericht door Elliot »

Bedankt voor de reacties,

Zowel Albert als Rene beschrijven exact het probleem wat bij mijn Saf aan de orde is.

Twee weken geleden ben ik bij de dealer geweest en en die vertelden mij dat zowel kogels als kruiskoppeling geen speling vertoonden , ik vraag mij nu dus af of ze er dan wel daadwerkelijk naar gekeken hebben ik was er jammer genoeg i.v.m. oppas niet bij .
Ik had de auto gebracht om alles goed na te kijken en ben toen naar huis gegaan .Ik vond toen ook al dat ze wel heel snel konden na 3 kwartier werd ik al gebeld dat de auto weer klaar stond .

Misschien moet ik toch maar es naar Arhem rijden en daar alles na laten kijken

Groeten
Safrane 2.5 20 V RXT automaat 1998
Animale
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 sep 2006, 19:27

Bericht door Animale »

Andjoy schreef:ONZIN!!! Jarenlang met Energy's gereden. Achter heb ik ze er nog steeds op liggen!
Deze band is juist zeer geschikt voor de Safrane!!

Voor heb ik inmiddels Pirelli's, maar alleen omdat deze beter uit de test kwamen op een aantal voor mij belangrijke punten. Michelin Energy scoort weer beter op afrolgeluid en slijtage.

Laat je dus absoluut geen andere banden aansmeren, dit lost jouw probleem niet op!!
Helemaal true.
Zelf zitten er ook Michelin Energy's onder bij mijn Saf. En nu zit er 1 komma zoveel mm profiel op...maar de grip en rij eigenschappen blijven. Slijten doen ze ook zeer langzaam (bij zo een zware auto nogwel).

Het is oppassen met sterke verhalen en zogenaamde weetjes van mensen. Sommigen bedoelen het niet slecht maar willen gewoon graag interessant overkomen. Op internet is het al helemaal erg. Ik loop vaak informatie te zoeken naar de vorm van meningen van andere gebruikers over een product 'X', om dan tot de conclusie te komen dat ik er nog geen moer mee opgeschoten ben omdat iedereen wat anders kakelt.

Michelin staat juist bekend als een band die heel vergevingsgezind is voor de rijeigenschappen van een auto, en zeker niet tegenovergesteld. Nooit meer naar die garage gast gaan!

Onder mijn Croma heb ik Pirelli P6000 gehad. Heel goed. Moet ik zeggen dat die Croma een droom van een wegligging had hoor.
Maar mijn pa had ooit een Renault 21 GTX Monaco die ook werkelijk retestrak op de weg lag, met Klebér's eronder. God wat een lekkere auto. Luxe, caramelkleurig leer, 2 liter 8 kleppen (direct koppel niks hogetoeren) 120 pk nog net zonder kat en 1075 kilo.
En dat was lang geleden, maar ik weet het nog heel goed, want ik heb flink met die auto geraced en een keer met 130 in nat weer uit de bocht gevlogen bij Holiday Inn in Utrecht (waar je 50 mag) en op de tramrails beland. Ja, die ging als op rails haha.
Maar ja... je bent dan nog jong en bijbehorend stom he.

Toch ben je geen echte vent als je niet als jongen de auto van je vader een keer in de prak hebt gereden, vind ik achteraf. Met zijn vorige (Nissan Stanza 1.8 GL (die officieel in de media reclame maakten met de snelle 0-100 sprint in 10.7 seconden) was ik ook een keer in de stad van mijn baan dwars door de bomen in het midden op de tegenliggende baan beland.
Allebei keren heeft mijn pa ze gelukkig zelf in elkaar getimmerd gewoon in de carpoort.
Met mijn centen weliswaar, want geld had ik wel gelukkig! En daarna gelijk verkocht :lol: Ik zal die hamerslagen waarmee ie de boel uitdeukte en rechtsloeg nooit meer vergeten. Iedere slag voelde gewoon als een moker op mijn schuldgevoel. Brr!

Maar om niet af te dwalen zal ik niet verder uitwijden over de capriolen met mijn éigen voitures... 8) : Misschien ooit tijdens een Renault meeting tijdens de sterke verhalenronde rond een kampvuurtje aan het Bloemendaalse strand ofzo. Sfeerverlicht met diverse apk afgekeurde verblindende Xenon lampjes :P Inmiddels heb ik mijn leven verbeterd en zit ik tot mijn eigen stomme verbazing reeds op trede 15 (jaja) van de verzekeringsladder.

Tja, het verstand komt met de jaren, zeggen ze he.

Klebér. Een onderschatte outsider. Franse band, dus zowiezo altijd geschikt voor onze baby's :)
2.0 RXE Phase II 1998 zilvermetallic: elektr. schuifdak/cruise control/climate control/LPG G3/15"origi Safranevelgen
Gebruikersavatar
Sjak Brak
Berichten: 1232
Lid geworden op: 06 jun 2007, 23:03
Locatie: Antarctica

Bericht door Sjak Brak »

Animale schreef: Zelf zitten er ook Michelin Energy's onder bij mijn Saf. En nu zit er 1 komma zoveel mm profiel op...maar de grip en rij eigenschappen blijven.
Moet je eens nieuwe banden dr onder zetten, dan merk je toch echt een wereld van verschil, zeker bij nat weer.
1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
1999 Renault Safrane 2.0 RTE
Gebruikersavatar
AlbertP
Berichten: 4989
Lid geworden op: 20 aug 2005, 22:11
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door AlbertP »

Een oude wijsheid verteld dat je onder franse auto`s het best franse banden zet.
Alleen zijn ze niet best bij nat weer.Zelf heb ik michelin zomerbanden erop
en ????? als winterband.

Misschien toch wel een kern van waarheid in die oude wijsheid???
Voor mij in ieder geval wel.

Gr Albert (Na 4 weken Montenegro, morgen weer terug naar Holland :D :D :D )
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
Johan47
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2007, 07:52
Locatie: Leiden / Amsterdam

Winterbanden

Bericht door Johan47 »

mijn banden zijn versleten en nu met de winter in aantocht koop ik maar gelijk winterbanden. een eenduidig advies kon ik er niet uit halen.
Welke kan ik het beste nemen

Gr Johan
Safrane RN 2.2VI autom.U9 25 maart 94 onder tussen alweer 305600
Gebruikersavatar
Andjoy
Berichten: 531
Lid geworden op: 28 apr 2005, 13:52
Locatie: Arnhem

Bericht door Andjoy »

Ik heb Viking banden eronder liggen. Bevallen me prima, en ze zijn zeer betaalbaar.
Ik weet zo even niet welk type, maar zal ik later nog wel even posten.
safrane ice
Berichten: 256
Lid geworden op: 05 mei 2006, 14:05
Locatie: brugge

Bericht door safrane ice »

bespaar niet op banden!!!!!
Dunlop SP9000 heb ik liggen wel 17" maar zeer goed omtrent wegligging,natheid,baanvastheid
Neem geen norauto,auto5,vitex,of al die andere merken daar...kwaliteit betaal je.
Je kan nog altijd prijs vergelijken bij verschillende bandencentrales.
geen appelen met peren vergelijken he.

succes.

ice
Renault safrane 2.2VI ice-car www.vhcarsystems.be
Gebruikersavatar
Andjoy
Berichten: 531
Lid geworden op: 28 apr 2005, 13:52
Locatie: Arnhem

Bericht door Andjoy »

Ice, het gaat hier om winterbanden!! De Sp9000 van Dunlop is geen winterband!

Als zomerbanden heb ik Pirelli P6 (Testwinaar 2006)

Aangezien we hier geen mega winters hebben voldoed een band als de Viking prima.
In de testberichten krijgt deze band een goed tot zeer goed in de sneeuw.

Je moet gewoon testberichten lezen, en dan zie je dat bv. het eens zo gerenomeerde merk als b.v. Michelin de laatste paar jaar niet meer goed uit de testen komt, terwijl ze toch een gods vermogen kosten!!

In de ANWB zomerbandentest van vorig jaar was er een vrij onbekend en vrij goedkoop merk (Maloya) bij de eerste 3!!! En liet dus grote merken zoals bv. Dunlop, Vredestein en Goodyear achter zich.



Zo zie je maar dat een hoge prijs en bekend merk lang niet altijd niet garant staan voor een goede band!
Safrane 2.2 Vi
Berichten: 540
Lid geworden op: 08 okt 2006, 21:30
Locatie: Almere

Bericht door Safrane 2.2 Vi »

Ik heb zelf Fulda er onder zitten, de Carat Progresso
Is een ietwat harde compound wat in de winter wel tot glijden kan leiden.

Ik moet wel zeggen dat deze band erg slijtvast is, maar ben toch wel op zoek naar een goede winterband.

Wat de kwaliteit van Michelin betreft is het ook afhankelijk waar je ze koopt.
Mij is ter ore gekomen dat de kwaliteit duidelijk verschilt als je de banden koopt bij een KwikFit of een erkende Bandenspecialist.

Met vriendelijke groet

René
ex.Renault Laguna 2.0 RXE '94
ex.Renault Safrane 2.2 RT Vi ´95
ex.Renault Safrane PhII 3.0 V6 RXT (aut) ´97
ex.Alfa Romeo 166 2.5 V6

Renault Gr.Scenic 1.9 dCi 120 pk Tech L
Renault Master L2H2 3.0 dCi 140 pk '04
Johan47
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 mei 2007, 07:52
Locatie: Leiden / Amsterdam

Bericht door Johan47 »

Uit de ANWB test van dit jaar komt de de Michelin Primacy Alpin PA3 als beste eruit zo rond de 165 euro p st
Safrane RN 2.2VI autom.U9 25 maart 94 onder tussen alweer 305600
Gebruikersavatar
Andjoy
Berichten: 531
Lid geworden op: 28 apr 2005, 13:52
Locatie: Arnhem

Bericht door Andjoy »

Kijk, doet Michelin toch weer in de voorste regionen mee, qua winterbanden dan....

165 Euro voor een winterband als je in nederland woont is mijns inziens weggegooid geld. Mijn Vikings waren 70 Euro :D

Hier een test van de ADAC:

http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Wi ... eID=163625

Let op: 1 is in Duitsland het hoogste cijfer.
Winterse omstandigheden dus zeer goed!
Laat wat steken vallen bij nat wegdek en slijtage, maar altijd nog voldoende, en dat voor 70 Euro per band :D
Gebruikersavatar
d,n hens
Berichten: 627
Lid geworden op: 05 nov 2007, 20:43
Locatie: uden (brabant)

Bericht door d,n hens »

heb je al aan de draagarmen gedacht?
dit probleem heb ik met een alfa gehad trouwens verder maar
een half jaar mee gereden ,was elk weekend sleutelen. :shock:
safrane 2.5 rxt automaat met alle optie's ,leer, xenon verlichting schuifdak en nog veel meer is verkocht.
safrane 2.5 rxe lpg g3 automaat met leer en voorruitverwarming op 15-12-2010 102000km inmiddels verkocht en kort gereden door nieuwe eigenaar.
18-DD-SL R.I.P.
Plaats reactie