Even voorstellen

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Safrane of over jezelf
Hakker
Contacteer:

Even voorstellen

Bericht door Hakker » 08 apr 2019, 23:06

Hallo liefhebbers,

Mijn naam is Hans en ik ben sinds afgelopen zaterdag eigenaar van een Renault Safrane 2.5 RXE uit 1998, met 355000 op de teller. Er zit wel wat werk aan maar daar was de prijs ook naar. Eerst maar eens voor de keuring een fuseekogel en een ashoes vervangen volgens de vorige eigenaar....we zullen zien ;-)
Ik viel toch een beetje voor de luxe van dit beestje. de afgelopen twee jaar in een Citroën ZX break gereden uit 97, wat een ongelooflijk trouwe auto is geweest, maar die raakt een beetje op en ik had toch wat stevigers nodig voor de kilometers die ik afleg; al dan niet met een aanhanger.

Eenmaal door de keuring staan me nog wel wat klusjes te wachten, ik was dan ook als een kind zo blij toen ik ontdekte dat deze ondergewaarde wagen een eigen forum heeft!

Even een opsomming van het werk wat me te wachten staat (en wat ik in 3 dagen tegengekomen ben):
- rechterdeur wil niet op slot, sleutels werken mechanisch uberhaupt niet
- cruise control doet het niet, lampje brandt ook niet op de knop
- voorruit vervangen (WA+ verzekerd dus dat komt later wel)
- CD wisselaar in de kofferbak luistert wel naar de knopjes, maar niks geen geluid in de wagen....

Een snelle neus door het forum leert me dat de deursloten gewoon van een belabberde kwaliteit zijn, maar goed, als de wagen maar op slot kan denk ik dan maar. Cruise control kent ook de nodige kwaaltjes hier en daar, maar de symptomen verschillen hier en daar. eerst maar eens kijken of de knop spanning krijgt. Is die makkelijk te verwijderen? En die CD wisselaar....ach ik kreeg er zo'n lekker retrogevoel bij... ik moest het gewoon proberen.
De doorslag voor de aanschaf van deze wagen gaf toch wel die geweldige roffel van de vijfpitter die voorin ligt, in combinatie met het zitcomfort.

Ik heb nog een weekje APK, dus ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen! Komt er toch nog een Safrane bij.

Hans
AfbeeldingSafrane 1048 by Hoffo96!, on Flickr
Renault Safrane 2.5 RXE 1998
Renault 4 GTL in deplorabele staat 1982
Citroen ZX break 1.6i 1997
Chrysler New Yorker 1962
Harley Davidson Ironhead 1976
Suzuki Katana 650 1982

Fuego_gtx

Re: Even voorstellen

Bericht door Fuego_gtx » 09 apr 2019, 04:44

Welkom Hans en veel plezier met je rijdend bankstel :)
Greetz, Arno
Renault Forever :P
Ex Renault Fuego (4x)
Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994

Elegance

Bericht door Elegance » 10 apr 2019, 14:49

Welkom Hans.

Dat is een chique verschijning zo in het zwart.

Heb je de auto al eens geïnspecteerd op roest? Dat is namelijk het probleem (dorpels onder de afdekkappen, subframe achter, wielkast binnen in passagierszijde achterkant). Ik zou daar eerst naar kijken voordat je geld gaat uitgeven :wink:
Te koop: 06-'99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.
Te koop: 12-'00 bleu methyl Renault Megane Break 1.4-16V expression, div. upgrades

Hakker
Contacteer:

Bericht door Hakker » 10 apr 2019, 18:54

Nu je het er toch over hebt.....;-)

vandaag maar even een proef APK laten doen. De verkoper had gezegd dat het voor de APK slechts een fuseekogel RV en een ashoes zou zijn. Nu heb ik vaker barrels gekocht dus ik neem dat soort opmerkingen wel met de nodige pondjes zout, maar roest was wel hetgene waar ik het meest voor vreesde. Dus eenmaal op de brug maar even stevig lopen prikken en tja, het gaat nog en voor de APK geen probleem maar ik ga wel het een en ander preventief laten lassen. De dorpels hebben we niet goed kunnen inspecteren want dan moeten eerst de kappen eraf, zal ook wel wat laswerk achter vandaan komen.

Met de fusee was trouwens niks aan de hand, en de ashoes ook niet. Wel een stuurstang LV vervangen, evenals de schijfremmen achter (hoewel ik denk dat die eenmaal gevlakt nog best mee gaan), remklauwen achter schoonmaken/reviseren, frisse blokjes en een achterbandje. Het is dus allemaal nog heel redelijk te overzien. De garagist had nog een Safrane in de wei staan dus ik moest maar gaan kijken wat ik kan gebruiken.

Even lopen zoeken naar de andere euvels maar nog geen soelaas. de rechterdeur wil nog steeds niet op slot en het raam LV niet naar beneden. Ik hoor wel klik-klik dus er is spanning; kreeg het ook niet voor mekaar in mijn eentje om en de knop in te drukken en het raam een duwtje te geven.

De cruise control ook nog niet aan de praat gekregen. De aan/uit schakelaar losgehaald en gereinigd, maar dat hielp niet. Ik vermoed eigenlijk dat het ergens anders in zit en de knop uberhaupt geen spanning krijgt, dus wellicht een onderbreker die blijft hangen? Even zoeken waar die zitten. Het pompje zal het toch niet zijn, want dan zou de schakelaar wel gaan branden toch?

En ik ontdekte dat er uit de handremschacht een kabeltje met mini-jack komt. Ah, iemand heeft de CD-wisselaar geofferd om naar zijn telefoon te kunnen luisteren. Maar ook de mini-jack geeft geen sjoege. Binnenkort de radio er maar eens uithalen en kijken hoe het aangesloten is.

In ieder geval meer WD40, contactspray en naaimachine-olie aangeschaft. Wordt vervolgd.
Chrysler New Yorker 1962
Suzuki Katana 650 1982

safrance

Bericht door safrance » 10 apr 2019, 19:06

Hans, welkom op dit forum.
En natuurlijk veel plezier met je net aangeschafte Safrane.
Ik lees dat er nog wat klusjes aan te doen zijn, maar dat verhoogd de feestvreugde achteraf, zullen we maar zeggen.
Er staat her en der voldoende info op het forum, en anders krijg je wel respons.
Succes, en veel plezier met de Grande Dame.
Jan
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>380k
Je vindt slechts wat je zoekt.

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » 10 apr 2019, 21:59

Hakker schreef:
10 apr 2019, 18:54
De cruise control ook nog niet aan de praat gekregen. De aan/uit schakelaar losgehaald en gereinigd, maar dat hielp niet. Ik vermoed eigenlijk dat het ergens anders in zit en de knop uberhaupt geen spanning krijgt, dus wellicht een onderbreker die blijft hangen? Even zoeken waar die zitten. Het pompje zal het toch niet zijn, want dan zou de schakelaar wel gaan branden toch?
De schakelaar moet gelijk gaan branden bij indrukken dus inderdaad is er nu geen spanning. Check eerst maar eens de zekering.
En welkom! :)
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993

Hakker
Contacteer:

Bericht door Hakker » 10 apr 2019, 23:08

De zekering leek vanmiddag okee, maar het kan geen kwaad om die even te vervangen. Met de pennen van mijn multimeter kon ik net niet in de stekker van de schakelaar komen om die door te meten. Het is dus niet zo dat de spanning ergens anders onderbroken wordt?
Chrysler New Yorker 1962
Suzuki Katana 650 1982

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » 11 apr 2019, 09:04

Hakker schreef:
10 apr 2019, 23:08
De zekering leek vanmiddag okee, maar het kan geen kwaad om die even te vervangen. Met de pennen van mijn multimeter kon ik net niet in de stekker van de schakelaar komen om die door te meten. Het is dus niet zo dat de spanning ergens anders onderbroken wordt?
De cruise control is aan of hij is actief zeg maar.
Via de hoofdschakelaar is hij aan of uit.
Via de knop op het stuur wordt hij actief onder meerdere voorwaarden zoals stand rempedaalschakelaar, koppelingspedaalschakelaar, minimale snelheid.

Ik heb een electr. schema. Zal ik uploaden zodra dit lukt.
Clio 1.4 RN 1993

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » 11 apr 2019, 19:38

Bijlagen
schema cruise control.png
Clio 1.4 RN 1993

Hakker
Contacteer:

Bericht door Hakker » 11 apr 2019, 20:16

Aaaah dank! Nou is het lezen van elektrische schema's niet een alledaagse bezigheid voor mij, maar al doende leert men nietwaar?

Als ik het zo met mijn lekenoog bestudeer zit de schakelaar direct achter de zekering, dus zou het lampje bij inschakeling moeten gaan branden, ongeacht of de cruise control functioneert of niet. Ook als het lampje zelf stuk is zou de schakelaar moeten werken.

ergo:
- de schakelaar is stuk of
- het systeem krijgt geen spanning of
- de schakelaar mag niet aan van het systeem vanwege een ander probleem?

Vanochtend de zekering vervangen en dat maakte niets uit. Ik zal het nogmaals zorgvuldig nalopen en begin met meten bij de zekeringkast.

Hoe langer ik naar het schema kijk, hoe verwarrender het wordt. Het zal toch niet zo zijn dat mijn defecte stadslichtlampje de cruise control blokkeert? ;-)
Chrysler New Yorker 1962
Suzuki Katana 650 1982

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » 11 apr 2019, 21:59

De afbeelding komt uit:
bestand/bestanden/Ph%20II%20Elektr%20Schemas%20N7U.pdf
Op pag. 10 staan de codes van de draadkleuren.
Clio 1.4 RN 1993

Hakker
Contacteer:

Bericht door Hakker » 18 apr 2019, 22:50

Welnu, morgen gaat de dame bij het APK-station de brug weer op en dan zou ze er weer een jaartje tegen moeten kunnen. Remschijven achter vervangen, nieuwe blokjes en de klauwen even opgeknapt. Linksvoor een nieuwe stuurkogel (zat verdomde vast!) en rechtsachter een fris bandje, dat was het zo'n beetje. Eenmaal de kappen van de dorpels viel het aangezicht me mee, maar roestvrij is het niet. Preventief worden daar morgen wat frisse plaatjes ingelast. Het subframe achter verdient ook nog wel wat zorg; mijn monteur durfde daar niet te lassen met de tank zo dicht in de buurt. Dus dan maar voorlopig even goed gereinigd en in de Owatrol gezet. De uitlaat in de buurt van de klem even in de gaten houden, maar nog net niet lek.....

Cruise control doet het nog steeds niet, maar misschien moet ik dat eens gaan doen met iemand die verstand heeft van hogere electronica. Van de 4 pinnen op de schakelaar geven er 2 geen sjoege, en 2 doen het wel met de schakelaar.

De ramen LV en LA gaan niet open. LV hoor ik wel het relais, dus ik vermoed dat van beide deuren de motoren naar hun grootje zijn. En de deur RV wil ook nog niet op slot. Zal ook wel een motortje zijn.
Chrysler New Yorker 1962
Suzuki Katana 650 1982

Elegance

Bericht door Elegance » 24 apr 2019, 17:43

En door de apk gekomen? Of is het een enkeltje sloop geworden? :lol:
Te koop: 06-'99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.
Te koop: 12-'00 bleu methyl Renault Megane Break 1.4-16V expression, div. upgrades

Hakker
Contacteer:

Bericht door Hakker » 28 apr 2019, 12:17

De sloop stellen we in ieder geval nog een jaartje uit! Mevrouw is zonder veel gedoe door de APK gekomen dus nu kunnen we bezig met de andere ongemakken; de raampjes, het deurslot en de cruise control vooral. Gisteren een rit van bijna 300 km gemaakt en dat ging allemaal vlekkeloos. Wel merkte ik dat de wagen bij stevig optrekken en remmen nogal trilt, wat ik eigenlijk niet verwacht had na het zetten van een nieuwe stuurkogel. Misschien toch even laten uitlijnen of toch nog eens naar de voorwielophanging kijken. Veerpoten misschien?
Chrysler New Yorker 1962
Suzuki Katana 650 1982

AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) » 28 apr 2019, 12:26

Mogelijkheden: speling op draagarmrubbers en/of aandrijfassen, kromme remschijven.
Clio 1.4 RN 1993

Plaats reactie