Pagina 1 van 1

Even voorstellen

Geplaatst: 31 jul 2012, 16:17
door hjstulp
Hallo allemaal

Na een jeugd met veel grotere renaults (25 v6 turbo, safrane 3.0) altijd een zwak gehad voor de oudere generatie renaults.
Mijn eerste auto was echter een 18 avenue die al snel vervangen werd door een hele serie leaseauto s van ford. Echter , tijden veranderen en nu ik de mogelijkheid had snel mijn oerdegelijke en probleemloze mondeo tdci weggedaan met 4 tonnetjes op de klok! en opzoek naar een Safrane! Inmiddels geslaagd en daarna dit forum ondekt. (had het liever andersom gedaan) haha. Ik ben dus nu de trotse eigenaar van een heerlijke 24v automaat rxe met nogal wat achterstallig onderhoud en net geen 180.000 km op lpg-g3
Aangezien ik een loopbaan als automonteur achter de rug heb is dit geen probleem alleen hoop ik met echte Safrane vraagjes een beroep op jullie te kunnen doen.

Mocht ik iets voor een ander kunnen doen is dat altijd fijn! Ik woon in drenthe !

Henkjan

Geplaatst: 31 jul 2012, 17:08
door jrillmann
Drenthe? Ik kom binnenkort nog in Klazienaveen me nieuwe auto ophalen.

Geplaatst: 31 jul 2012, 20:33
door AS1 (Anne)
Is de automaat al gereviseerd anders ben je binnenkort waarschijnlijk aan de beurt. Deze bakken draaien standaard na 180d km in puin. Wellicht toch beter eerst het forum gelezen. :twisted:

Geplaatst: 31 jul 2012, 20:38
door de k@bouter
AS1 schreef:Is de automaat al gereviseerd anders ben je binnenkort waarschijnlijk aan de beurt. Deze bakken draaien standaard na 180d km in puin. Wellicht toch beter eerst het forum gelezen. :twisted:
Ik zou bijna denken dat je geniet van deze mededeling..... :wink:

Enne, welkom bij de club henkjan!!

Geplaatst: 01 aug 2012, 00:24
door AlbertP
Ook vanuit het Westen welkom bij het forum.
Je hebt een Safrane gekocht met haast 200Pk`s, en dat is echt een hoop power.
Ik hoop voor je dat de automaatbak al is gereviseerd, want zoals boven al is gemeld, hebben die een beperkte levensduur.
Tussen de 150.000 en de 200.000Km begeven ze het.
De mijne lag er bij de vorige eigenaar er al 140.000Km uit. :( :(
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar die kom je sporadisch tegen :? :?

Rij hem rustig warm en trek niet te vaak sprintjes, want dat zijn nou net die zaken waar de bak mee naar de knoppen gaat.
Aanhangers trekken...?
Daar belast je de koppel omvormer heel erg mee, met als resultaat....een kapotte bak.

We zullen duimen voor je :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

Gr Albert

Geplaatst: 01 aug 2012, 00:47
door hjstulp
Allemaal bedankt voor de reactie s.

Dat deze automaatbak een zwak punt is is mij helaas achteraf via dit forum bekend geworden, en ja hoor, ik heb al een heel klein probleempje.

Gelukkig heb ik deze auto niet te duur gekocht en ik hoop de automaat nog een jaartje te kunnen gebruiken om vervolgens mijn vakantiegeld in een revisie te kunnen stoppen. De prijsopgaaf heb ik inmiddels al gedaan!
Gelukkig zijn de gebruiksomstandigheden gunstig, veel snelweg, geen sleurhut!

Maar het is ook goed mogelijk dat er al een revisie heeft plaatsgevonden. vanmiddag even van de onderkant bekeken en gezien dat er een nieuw laagje silverlak op de bak gespoten is en de bouten zeer zeker los zijn geweest! Helaas geen geschiedenis aanwezig.

Ja, achteraf liever een 2.5 gezocht maar de rijeigenschapen van deze auto maken een hoop goed!

Ik hou jullie op de hoogte!

Geplaatst: 01 aug 2012, 01:32
door AlbertP
Dat een 24v fenomenale rijdt dat is een zeker ding.
De kracht in het doortrekken naar 200Km/u is enorm, en ook in de lagere versnellingen wil die best wel vooruit.
Die kracht vind je niet terug in een V6-12v of een 2.5.

Een vraagje...? Er staat 180.000Km op de teller, dan mag je er normaal vanuit gaan dat de distributie al is vervangen (normaal bij 120.000Km)
Kan je daar iets van terug vinden? en is de WP toen ook mee vervangen?

Is er nog te achterhalen waarom de bak gespoten is?
Heb je foto`s van jouw Safrane?
Weet je misschien wat meer uit het verleden van de 24v?
Bv uit het onderhouds boekje?

Gr Albert

Geplaatst: 01 aug 2012, 02:16
door Jack de zeeuw
Welkom op het forum en veel gelukkige tijd met je Safrane gewenst, zijn heerlijke auto's maar dat wist je natuurlijk al :wink:
Wat mij opvalt is dat er in jouw auto LPG gebouwd is terwijl hij slechts 180 dkm heeft gelopen, of heb je het er zelf ingebouwd.
Enne laat je niet bang maken door allerlei enge verhalen maar neem er wel notitie van want meestal zijn ze niet uit de duim gezogen :roll:
De 24 V is nou niet het goedkoopst in onderhoud maar als je veel zelf kunt doen (en je hebt er nog de tijd voor ook) hou je de kosten binnen de perken, en dat zal wel lukken met jou achtergrond. Zo kun je er nog lang van genieten en dat laatste doet ons ook deugt want het aantal 24V-s wordt toch een beetje dunnetjes :wink: :wink:
Het zou leuk zijn als je een aantal foto's in dit topic kan zetten. :lol: :lol:

Geplaatst: 01 aug 2012, 09:02
door hjstulp
Hoi Jack, Albert en andere geinteresseerden.

Met autos ben ik veel handiger dan met computers, een fototje hier en daar zal zeer zeker gaan volgen!
Bij deze nog even de antwoorden op de vragen.
Ik heb deze auto gekocht van een jongeman die hem wegdeed vanwege de hoge maandlasten, hij had een andere baan gekregen op fietsafstand. hij heeft deze auto winter 2011 gekocht voor een (mijnsinziens ) zeer hoge prijs van 2950.- van een plaatselijk universeel dealer.
Echter denk ik dat vooral de vele mankementen in combinatie met zijn garageafhankelijkheid reden voor verkoop was! ik heb er 1000.- euro voor betaald dus hij heeft erg veel laten vallen!
Volgens de RDW was hij de 2e eigenaar en zijn verhaal is dat deze auto van de vader van de garagehouder is geweest maar over het algemeen geloof ik nooit zo in verhalen.
Km stand heb ik nagetrokken en klopt met een geloofwaardig verloop.
Waarom deze auto op lpg is gezet vraag ik mij ook af maar pluk er graag de vruchten van!
Onderhoudsboekje aanwezig maar zonder 1 enkele notitie!
Distributieriem info heb ik wel, staat op de kap. ga hem binnenkort vervangen 2007 voor het laatst gebeurd bij km 118.000.

Automaatbak ga ik bewust geen info over zoeken, gezien het feit van de nieuwe lak en de beschadigde bouten hou ik mezelf gewoon lekker voor dat deze reeds gereviseerd is. soms rij je gewoon lekkerder als je jezelf voor de gek houdt!!

Toen ik de auto ophaalde viel er haast niet in te rijden. Backfire, enorm trillen, af en toe afslaan etc,etc.

Al deze problemen opgelost door:
Bougies vervangen (voorste 3 leken nieuw, achterste 3 konden haast de originelen nog zijn) waarschijnlijk een luie monteur die geen zin had het spruitstuk te demonteren.
2 nieuwe banden
schijven en blokken voorkant
draagarm rv
uitlijnen
Gasklephuis reinigen.
Automaatbak doorgespoeld.
motorolie en filters
Totale kosten tot nu 380 euro maar daar komt natuurlijk nog een dikke 400.- bij voor distributie en waterpomp.
Alles bij elkaar kost hij me dan 1800 euro maar dan is wel al het onderhoud weer up 2 date! en van alles wat je zelf doet weet je zeker dat het is gebeurd!
Voor de rest zijn we natuurlijk allemaal afhankelijk van een beetje geluk!!

Jullie interesse geeft overigens ook een goed gevoel, toen ik voor het eerst door dit forum bladerde kreeg ik haast het gevoel een buitenbeentje te zijn zonder 2.5!!

Geplaatst: 01 aug 2012, 09:26
door WillemS
Nu je toch bezig bent zou ik ook de Koelvloeistof(na reinigen vh systeem) en de Remvloeistof vervangen. Dit laatste om corrosie in de remtangen te voorkomen.
SUC6
mvg
WillemS

Geplaatst: 01 aug 2012, 10:07
door AlbertP
Wat jij allemaal nu aan informatie geeft, krijg ik idd een goed gevoel.
Met hetgeen jij er al zelf aan hebt gedaan en de komende distributie die je zelf gaat doen, heb je zo`n beetje de grote kosten gehad.

Ik kan mij voorstellen dat je bij het automaat verhaal, jezelf de moed erin houdt door ervan uit te gaan dat er al aan de bak is gewerkt.
En dat lijkt mij ook wel een goed idee, want wie gaat er nu een bak vanaf halen, verven en dan weer monteren zonder iets aan de mak te doen?
Tenzij ze het filter wilde wisselen, of het schakelblok in de bak onder handen nemen.
Zolang er geen slip is, en de bak acceptabel schakelt..... gewoon doorrijden :wink: :wink: :wink:

Het LPG verhaal kan wel goed zijn, want je komt dan uit op 15.000Km/jaar.
Daar ligt ook het omslagpunt om naar LPG te gaan, zeker met de benzine prijzen van tegenwoordig.
Is het een LPG of een LPi systeem?

Als er de goede bougie`s erin zitten, dan gaan die 120.000Km mee :D :D
In de P of N stand loopt een 24v niet echt mooi rond, en voel je enige onrust in de motor.
Zodra je in een versnelling schakelt, wordt dat beter.
Da`s een nuk van deze motoren.
Bij plotseling gas geven lijkt het of er een back-fire komt, maar eigenlijk verzuip je even de motor doordat er een enorme hoeveelheid benzine erin spuit.
Maar als dat gebeurt als ie op LPG loopt......?
Ik weet niet zeker of een 24v aangepast moet worden in de gascomputer om dit te voorkomen.
Dat zal ook wel merk afhankelijk zijn.

Enfin, nu gewoon een tijdje rijden, dan weet je meer van je 24v-er :D :D :D

Gr Albert

Geplaatst: 01 aug 2012, 15:56
door Jack de zeeuw
Als ik het zo lees ben je er goed mee bezig, jammer dat je een beetje ver weg woont maar we zullen elkaar misschien nog wel eens treffen, ik ben benieuwd naar de auto.
Wat is overigens de kleur van de auto :?:

overigens : een foto hierin zetten is niet zo moeilijk.
Als je een digitale camera hebt zet je eerst de foto op je computer,
dan doe je een posting (reply) op het forum zoals je tot nu toe gedaan hebt,
je klikt "Foto" aan rechts in de onderste balk naast "tekstgrootte".
Dan klik je op : "bestand kiezen" in het dan geopende kader, dit opent de mappen op je computer
dan zoek je de map op waarin je de foto hebt opgeslagen en klik de foto aan waarna hij onderin het geopende kader van je computer/mappen komt te staan.
Daarna klik je daarnaast op "openen" waarna hij in het geopende kader van de posting komt te staan.
Daarna klik je op "start" waardoor hij in de posting ge-upload wordt.

hoop dat het lukt, succes

:wink:

Geplaatst: 01 aug 2012, 20:29
door Ashvan
Is dit de rode 24v die heel even op markplaats heeft gestaan?

Geplaatst: 01 aug 2012, 21:55
door hjstulp
Ashvan schreef:Is dit de rode 24v die heel even op markplaats heeft gestaan?
Hij heeft idd. een tijdje op mp, gestaan in Oldenzaal! vraagprijs was 1800.-

Geplaatst: 02 aug 2012, 10:49
door jrillmann
Oldenzaal, das 10 minuten van Enschede!