Mijn naam is Bart, ben 22 jaar en ben sinds afgelopen woensdag in het bezit van een mooie donkergroene Safrane 2.0i RXE uit 1998! Heeft 215.000 km gelopen, zo goed als nieuwe banden en een vers jaartje APK mét zonder opmerkingen van de keurmeester.
Wel is er een ander achterstallig onderhoud. Zo ga ik de distributieriem vervangen (is voor het laatst gedaan bij 130.000km, maar dat was al in 2003 en ik neem liever geen risico) en ververs ik de olie + vervang ik de oliefilter.
Dit komt volgende week, vandaag heb ik echter al het luchtfilter en interieurfilter vervangen. Na verwijdering van de kap en het oude luchtfilter kwam dit prachtig schouwspel me tegemoet:

Jawel, de hele bak zat vol bladeren, nootjes en twee (!) dode muizen... Ik wist dat de auto even stilgestaan had, maar dit had ik niet verwacht!
En dit was het filter zelf:

Daar ben ik dus 60km mee naar huis gereden, de motor kreeg blijkbaar (gelukkig...) toch nog genoeg lucht
Meteen dus maar goed schoongemaakt, en een nieuwe filter erin.
Vervolgens wilde ik het interieurfilter vervangen, en hier volgt dan meteen vraag 1: kan het zijn dat mijn model geen interieurfilter heeft? Ik las hier op het forum iets over een plastic 'toeter' die een houder is voor het filter? Hier een foto van hoe het er bij mij uitziet:

Ik had al bij de auto-onderdelen-handel een interieurfilter gekocht, maar dat past niet (het ziet er uit als een grote SIM-kaart: rechthoekig met één schuin afgesneden hoek). Welk onderdeel moet ik hebben, of gaat er in mijn Safrane gewoon geen interieurfilter?
Dan vraag 2: er zitten op dit moment NGK BCPR6ET bougies in, die op zich nog in goede staat zijn, maar de lokale auto-onderdelen-handel-computer zegt dat in mijn Safrane NGK 2288 bougies moeten. Weet iemand of dit misschien dezelfde of vergelijkbare bougies zijn?
Na dit onderhoud weggewerkt te hebben hoop ik nog vele jaren plezier te hebben van mijn voiture!
Foto's van de Safrane zelf volgen overigens als ik 'm heb gepoetst