Mijn nieuwe aanwinst: Clio 1.4 uit 1993
- Jack de zeeuw
- Berichten: 2658
- Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
- Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3974
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Re: Mijn nieuwe aanwinst: Clio 1.4 uit 1993
Het is een paar jaar stil gebleven maar de auto is er nog steeds en een blijvertje. Hoe vaak zie je dit model tegenwoordig nog?
Ik zie ook steeds vaker mensen naar de auto kijken. De auto is gisteren 28 jaar oud geworden.
oldtimer
De oldtimer regeling in Belgie is per 1 januari 2018 van 25 naar 30 jaar gegaan.
Mijn Clio was een week te jong om nog onder de oude regeling in te kunnen schrijven.
Heel jammer maar...ik heb nu alsnog de auto al als oldtimer in kunnen schrijven.
Dit kan alleen in apenland zoals ze hier Belgie noemen.
Er is namelijk onderscheid tussen
1) inschrijving
2) belastingen
3) keuring
Het blijkt dat je een auto nog steeds na 25 jaar al als oldtimer in kunt schrijven. Voor het oldtimerbelastingtarief (€ 38/jaar) moet je wel wachten tot 30 jaar en de auto moet ook nog elk jaar naar de keuring. Vanaf 30 jaar elke 2 jaar.
koppakking
Het afgelopen jaar de koppakking vervangen vanwege lekkage uitlaatgas naar het koelsysteem. Bij demontage bleken een paar kopbouten niet goed aangetrokken te zijn op de plek waar hij lekte. De koppakking was dus al eens vervangen en dit is niet helemaal goed gegaan.
Ik had lucht in de kachel en de slangen werden hard.
Nog in ontkenningsfase heb ik een uitlaatgas in het koelsysteemtestje gekocht.
Testkit: https://www.ebay.nl/itm/COMBUSTION-LEAK ... 3505216857
De vloeistof zal geel kleuren als er uitlaatgas in de kvs zit.
In dit geval was het gelijk duidelijk want er kwam perodiek een luchtbelletje omhoog.
Kop demontage: kop na laten vlakken (minimaal, kop bleek recht) en reinigen:
kachelradiateur
Onderweg een vervelend incident gehad. Bij optrekken na een rotonde hoorde ik een plof. Direct kwam er een sloot hete koelvloeistof op mijn linker voet. Resultaat: 2e graads brandworden.
Ik moest de auto acuut stilzetten vanwege de stoomwolk die onder het dashboard vandaan kwam. Ik zag niets meer.
Na demontage bleek dat er een heel goedkoop kachelradiateurtje in zat. Dus laat dit een grote waarschuwing zijn. Koop kwaliteit!
Ik heb de Valeo kachelradiateur uit de donor van Jack, die al eens was vervangen, gereinigd en overgezet.
Nu wordt het ook weer goed warm in het interieur.
radiateur
Ik had al eens de thermostaat vervangen omdat de motor in de winter niet goed op temperatuur kwam en op de snelweg juist warmer dan normaal werd.
Het eerste probleempje was daarmee opgelost. De temperatuur kon nog wel soms uit het niets flink oplopen.
Toen ik zag dat een originele Valeo radiateur maar 40 Euro kost heb ik die maar eens aangeschaft. De temperatuurschommelingen zijn daarmee opgelost.
remcilinders achter
Ik ontdekte bij controle remcilinders achter dat ze nat onder de rubbers waren.
Op de donor zaten nog vrij nieuwe. Ik heb vervolgens de oude en de nieuwe uit elkaar getrokken. Je kunt mooi het verschil in rubbers zien. Ze moeten taps toe lopen zeg maar. De oude zijn plat.
Er zijn nieuwe rubbers voor te koop. Reviseren stelt echt niets voor. Uit elkaar trekken, schoonmaken en nieuwe rubbers er op.
slotwoord
Zo dat was het eea het afgelopen jaar. De auto is nu wel technisch in uitstekende staat en met 2000 km/jaar kan hij nog lang vooruit...
Ik zie ook steeds vaker mensen naar de auto kijken. De auto is gisteren 28 jaar oud geworden.
oldtimer
De oldtimer regeling in Belgie is per 1 januari 2018 van 25 naar 30 jaar gegaan.
Mijn Clio was een week te jong om nog onder de oude regeling in te kunnen schrijven.
Heel jammer maar...ik heb nu alsnog de auto al als oldtimer in kunnen schrijven.
Dit kan alleen in apenland zoals ze hier Belgie noemen.
Er is namelijk onderscheid tussen
1) inschrijving
2) belastingen
3) keuring
Het blijkt dat je een auto nog steeds na 25 jaar al als oldtimer in kunt schrijven. Voor het oldtimerbelastingtarief (€ 38/jaar) moet je wel wachten tot 30 jaar en de auto moet ook nog elk jaar naar de keuring. Vanaf 30 jaar elke 2 jaar.
koppakking
Het afgelopen jaar de koppakking vervangen vanwege lekkage uitlaatgas naar het koelsysteem. Bij demontage bleken een paar kopbouten niet goed aangetrokken te zijn op de plek waar hij lekte. De koppakking was dus al eens vervangen en dit is niet helemaal goed gegaan.
Ik had lucht in de kachel en de slangen werden hard.
Nog in ontkenningsfase heb ik een uitlaatgas in het koelsysteemtestje gekocht.
Testkit: https://www.ebay.nl/itm/COMBUSTION-LEAK ... 3505216857
De vloeistof zal geel kleuren als er uitlaatgas in de kvs zit.
In dit geval was het gelijk duidelijk want er kwam perodiek een luchtbelletje omhoog.
Kop demontage: kop na laten vlakken (minimaal, kop bleek recht) en reinigen:
kachelradiateur
Onderweg een vervelend incident gehad. Bij optrekken na een rotonde hoorde ik een plof. Direct kwam er een sloot hete koelvloeistof op mijn linker voet. Resultaat: 2e graads brandworden.
Ik moest de auto acuut stilzetten vanwege de stoomwolk die onder het dashboard vandaan kwam. Ik zag niets meer.
Na demontage bleek dat er een heel goedkoop kachelradiateurtje in zat. Dus laat dit een grote waarschuwing zijn. Koop kwaliteit!
Ik heb de Valeo kachelradiateur uit de donor van Jack, die al eens was vervangen, gereinigd en overgezet.
Nu wordt het ook weer goed warm in het interieur.
radiateur
Ik had al eens de thermostaat vervangen omdat de motor in de winter niet goed op temperatuur kwam en op de snelweg juist warmer dan normaal werd.
Het eerste probleempje was daarmee opgelost. De temperatuur kon nog wel soms uit het niets flink oplopen.
Toen ik zag dat een originele Valeo radiateur maar 40 Euro kost heb ik die maar eens aangeschaft. De temperatuurschommelingen zijn daarmee opgelost.
remcilinders achter
Ik ontdekte bij controle remcilinders achter dat ze nat onder de rubbers waren.
Op de donor zaten nog vrij nieuwe. Ik heb vervolgens de oude en de nieuwe uit elkaar getrokken. Je kunt mooi het verschil in rubbers zien. Ze moeten taps toe lopen zeg maar. De oude zijn plat.
Er zijn nieuwe rubbers voor te koop. Reviseren stelt echt niets voor. Uit elkaar trekken, schoonmaken en nieuwe rubbers er op.
slotwoord
Zo dat was het eea het afgelopen jaar. De auto is nu wel technisch in uitstekende staat en met 2000 km/jaar kan hij nog lang vooruit...
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3974
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Re:
De vorderingen bij de nieuwe eigenaar zijn hier te volgen:rzasa schreef: ↑29 jun 2018, 20:32 Puik werk Anne!
Ik heb er sinds kort ook een Clio bij!
Het is vermoedelijk de oudste van het land.
Hij is eigenlijk niet zo mooi meer...en heeft ook wat roest. Je pakt het wel erg goed aan hoor, schitterend. Zelfde kleur of niet? Interieur komt ook overeen. Ik zou graag een paar andere deuren vinden, maar op kleur wordt een lastig verhaal...misschien kunnen we ze nog een keer naast elkaar zetten.
Hier kun je (straks) de vorderingen meelezen.
https://www.autoweek.nl/forum/read.php? ... sg-5816426
Groet, Ralph
http://www.renaultvijf.nl/Huidig/Clio/Clio-RN-GR-90-Ralph.htm
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Re: Mijn nieuwe aanwinst: Clio 1.4 uit 1993
Het is net als een koopwoning hebben, je blijft ermee bezig
Puike reportage Anne.
Greetz, Arno
Puike reportage Anne.
Greetz, Arno
Renault Forever
??? In ieder geval liefhebber van Franse autos
Ex Renault Fuego (4x)
Ex Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994
Peugeot 307 1.6 16V 2006
Ex Renault Fuego (4x)
Ex Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994
Peugeot 307 1.6 16V 2006
Re: Mijn nieuwe aanwinst: Clio 1.4 uit 1993
Inderdaad, een puik verslag Anne!!
En mooie foto's. De kop zag er nog voortreffelijk uit.
Na zo'n grondige revisie heb je jaaaarenlang rijplezier wel verdiend lijkt me.
Je koelsysteemtestset is eigenlijk een waterslot.
Ik gebruikte het destijds bij het maken van wijn, tijdens het gisten zag je zo de CO2 uit de fles ontsnappen.
En mooie foto's. De kop zag er nog voortreffelijk uit.
Na zo'n grondige revisie heb je jaaaarenlang rijplezier wel verdiend lijkt me.
Je koelsysteemtestset is eigenlijk een waterslot.
Ik gebruikte het destijds bij het maken van wijn, tijdens het gisten zag je zo de CO2 uit de fles ontsnappen.
Ex Renault 25 (3x), Safrane 2.2
Ex Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k >> 434k
Laguna 2.0 Dynamique 2011
Je vindt slechts wat je zoekt.
Ex Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k >> 434k
Laguna 2.0 Dynamique 2011
Je vindt slechts wat je zoekt.
Re: Mijn nieuwe aanwinst: Clio 1.4 uit 1993
Het blijft inderdaad een leuk verhaal om te lezen.
Wat ik mij toen (paar jaar terug) en ook nu weer afvraag, als je echt een Clio I wilt bewaren voor het nageslacht, waarom heb je dan niet een luxere uitvoering genomen? Het aanbod is natuurlijk niet meer echt groot, maar volgens mij komt er af en toe nog wel eens iets voorbij voor een habbekrats.
Ik bedoel het niet vervelend, maar het is gewoon iets wat ik mij altijd afvraag. Ik heb meerdere Renaults gehad, maar het waren nooit kale uitvoeringen. Ik heb bijvoorbeeld nu een mooie Twingo II uit 2011. Het is een luxe Dynamique uitvoering met alle fabrieksopties (op het schuifdak na dan). In mijn ogen maakt dat een auto meer af en dat zie ik ook zo bij de oudere Renaults. Het verhoogd volgens mij ook nog eens de (toekomstige) waarde.
Het is gewoon nieuwsgierigheid. Het blijft natuurlijk mooi dat er toch nog oude Renaultjes bewaard blijven. Anders was ie al lang afgevoerd en door de schredder gegaan....
Wat ik mij toen (paar jaar terug) en ook nu weer afvraag, als je echt een Clio I wilt bewaren voor het nageslacht, waarom heb je dan niet een luxere uitvoering genomen? Het aanbod is natuurlijk niet meer echt groot, maar volgens mij komt er af en toe nog wel eens iets voorbij voor een habbekrats.
Ik bedoel het niet vervelend, maar het is gewoon iets wat ik mij altijd afvraag. Ik heb meerdere Renaults gehad, maar het waren nooit kale uitvoeringen. Ik heb bijvoorbeeld nu een mooie Twingo II uit 2011. Het is een luxe Dynamique uitvoering met alle fabrieksopties (op het schuifdak na dan). In mijn ogen maakt dat een auto meer af en dat zie ik ook zo bij de oudere Renaults. Het verhoogd volgens mij ook nog eens de (toekomstige) waarde.
Het is gewoon nieuwsgierigheid. Het blijft natuurlijk mooi dat er toch nog oude Renaultjes bewaard blijven. Anders was ie al lang afgevoerd en door de schredder gegaan....
Moderator Renaultforum.nl
- AS1 (Anne)
- Administrator
- Berichten: 3974
- Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
- Locatie: België
Re: Mijn nieuwe aanwinst: Clio 1.4 uit 1993
RichTrip, ik snap je punt en ik heb vaak genoeg overwogen "iets" te gaan doen met de auto.
Ik heb hem gelijk in het begin geupgrade met stuurbekrachtiging, elektrische ruiten en cv met ab.
Er blijft dan nog abs, airco en een Clio WIliams interieur (!) over wat ik in zou kunnen bouwen.
Het nadeel van nog meer extra's is dat de auto snel zwaarder wordt met als klapper ombouw naar automaat.
De auto is nu vlot en vooral soepel en stil. Voor normaal gebruik is dit de ideale motor voor een oude Clio.
Ik geniet van zoals de auto nu is.
Ik heb hem gelijk in het begin geupgrade met stuurbekrachtiging, elektrische ruiten en cv met ab.
Er blijft dan nog abs, airco en een Clio WIliams interieur (!) over wat ik in zou kunnen bouwen.
Het nadeel van nog meer extra's is dat de auto snel zwaarder wordt met als klapper ombouw naar automaat.
De auto is nu vlot en vooral soepel en stil. Voor normaal gebruik is dit de ideale motor voor een oude Clio.
Ik geniet van zoals de auto nu is.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Re: Mijn nieuwe aanwinst: Clio 1.4 uit 1993
Ga maar eens kijken voor een Renault (of een ander Frans merk) uit de jaren '90 op dit moment. Het is het menu van een Schots restaurant, zeker nu in combinatie met corona en koning winter. Safranes worden eigenlijk ook bijna niet meer aangeboden. Hier en daar een exemplaar dat op de draad toe is versleten en daar houdt het mee op. We zullen moeten leren leven met wat we hebbenRichTrip schreef: ↑12 jan 2021, 11:36 Het blijft inderdaad een leuk verhaal om te lezen.
Wat ik mij toen (paar jaar terug) en ook nu weer afvraag, als je echt een Clio I wilt bewaren voor het nageslacht, waarom heb je dan niet een luxere uitvoering genomen? Het aanbod is natuurlijk niet meer echt groot, maar volgens mij komt er af en toe nog wel eens iets voorbij voor een habbekrats.
'93 Mercedes-Benz 200D
Ex: '99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.
Ex: '99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.
Re: Mijn nieuwe aanwinst: Clio 1.4 uit 1993
Ik vind het wel leuk als juist de simpele en kale variant van een auto bewaard wordt. De topmodellen of luxere uitvoeringem blijven over het algemeen toch wel bewaard. Juist de kale versies die ooit veel verkocht werden verdwijnen, terwijl iedereen die zelf vaak nog kent en zelf gereden heeft.
2.5 RXE 1999 op LPG
- Jack de zeeuw
- Berichten: 2658
- Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
- Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen
Re: Mijn nieuwe aanwinst: Clio 1.4 uit 1993
Hele mooie reportages Anne. En voor wat betreft de uitvoering, als je op een youngtimer event komt kom je altijd en overal wel eens basis modellen tegen van allerlei merken en het is toch leuk om te zien dat ook die bewaard worden en door de eigenaren gekoesterd.
Nu is die van jou door alle upgrades geen basismodel meer, je hebt daarvoor niet de makkelijkste weg gekozen maar zo leer je alles van de auto wel goed kennen
Nu is die van jou door alle upgrades geen basismodel meer, je hebt daarvoor niet de makkelijkste weg gekozen maar zo leer je alles van de auto wel goed kennen
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm

