Mijn nieuwe aanwinst: Clio 1.4 uit 1993

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Safrane of over jezelf
Gebruikersavatar
Jack de zeeuw
Berichten: 2427
Lid geworden op: 12 jan 2010, 21:01
Locatie: IJzendijke,Zeeuws Vlaanderen

Bericht door Jack de zeeuw »

Ziet er toch netjes uit hoor :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 020: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 020: 227
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
rzasa
Berichten: 187
Lid geworden op: 09 mar 2016, 11:47

Bericht door rzasa »

Goed gedaan!
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Re: Mijn nieuwe aanwinst: Clio 1.4 uit 1993

Bericht door AS1 (Anne) »

Het is een paar jaar stil gebleven maar de auto is er nog steeds en een blijvertje. Hoe vaak zie je dit model tegenwoordig nog?
Ik zie ook steeds vaker mensen naar de auto kijken. De auto is gisteren 28 jaar oud geworden.

oldtimer
De oldtimer regeling in Belgie is per 1 januari 2018 van 25 naar 30 jaar gegaan.
Mijn Clio was een week te jong om nog onder de oude regeling in te kunnen schrijven. :(
Heel jammer maar...ik heb nu alsnog de auto al als oldtimer in kunnen schrijven. :)
Dit kan alleen in apenland zoals ze hier Belgie noemen.
Er is namelijk onderscheid tussen
1) inschrijving
2) belastingen
3) keuring

Het blijkt dat je een auto nog steeds na 25 jaar al als oldtimer in kunt schrijven. Voor het oldtimerbelastingtarief (€ 38/jaar) moet je wel wachten tot 30 jaar en de auto moet ook nog elk jaar naar de keuring. Vanaf 30 jaar elke 2 jaar.
IMG_20200822_113410.jpg
IMG_20200822_113410.jpg (3.78 MiB) 427 keer bekeken
IMG_3544.JPG
IMG_3544.JPG (84.86 KiB) 427 keer bekeken

koppakking
Het afgelopen jaar de koppakking vervangen vanwege lekkage uitlaatgas naar het koelsysteem. Bij demontage bleken een paar kopbouten niet goed aangetrokken te zijn op de plek waar hij lekte. De koppakking was dus al eens vervangen en dit is niet helemaal goed gegaan.

Ik had lucht in de kachel en de slangen werden hard.
Nog in ontkenningsfase heb ik een uitlaatgas in het koelsysteemtestje gekocht.
Testkit: https://www.ebay.nl/itm/COMBUSTION-LEAK ... 3505216857

De vloeistof zal geel kleuren als er uitlaatgas in de kvs zit.
In dit geval was het gelijk duidelijk want er kwam perodiek een luchtbelletje omhoog.

Kop demontage:
IMG_3393.JPG
IMG_3393.JPG (138.93 KiB) 427 keer bekeken
IMG_3394.JPG
IMG_3394.JPG (143.57 KiB) 427 keer bekeken
IMG_3396.JPG
IMG_3396.JPG (136.65 KiB) 427 keer bekeken
kop na laten vlakken (minimaal, kop bleek recht) en reinigen:
IMG_3409.JPG
IMG_3409.JPG (121.99 KiB) 427 keer bekeken
IMG_3410.JPG
IMG_3410.JPG (125.96 KiB) 427 keer bekeken
IMG_3411.JPG
IMG_3411.JPG (124.67 KiB) 427 keer bekeken
IMG_3413.JPG
IMG_3413.JPG (108.76 KiB) 427 keer bekeken

kachelradiateur
Onderweg een vervelend incident gehad. Bij optrekken na een rotonde hoorde ik een plof. Direct kwam er een sloot hete koelvloeistof op mijn linker voet. Resultaat: 2e graads brandworden.
Ik moest de auto acuut stilzetten vanwege de stoomwolk die onder het dashboard vandaan kwam. Ik zag niets meer.

Na demontage bleek dat er een heel goedkoop kachelradiateurtje in zat. Dus laat dit een grote waarschuwing zijn. Koop kwaliteit!
Ik heb de Valeo kachelradiateur uit de donor van Jack, die al eens was vervangen, gereinigd en overgezet.
Nu wordt het ook weer goed warm in het interieur.
IMG_3431.JPG
IMG_3431.JPG (133.82 KiB) 427 keer bekeken
IMG_3432.JPG
IMG_3432.JPG (128.34 KiB) 427 keer bekeken

radiateur
Ik had al eens de thermostaat vervangen omdat de motor in de winter niet goed op temperatuur kwam en op de snelweg juist warmer dan normaal werd.
Het eerste probleempje was daarmee opgelost. De temperatuur kon nog wel soms uit het niets flink oplopen.
Toen ik zag dat een originele Valeo radiateur maar 40 Euro kost heb ik die maar eens aangeschaft. De temperatuurschommelingen zijn daarmee opgelost.
IMG_3449.JPG
IMG_3449.JPG (164.92 KiB) 427 keer bekeken
IMG_3454.JPG
IMG_3454.JPG (102.65 KiB) 427 keer bekeken
IMG_3459.JPG
IMG_3459.JPG (134.43 KiB) 427 keer bekeken

remcilinders achter
Ik ontdekte bij controle remcilinders achter dat ze nat onder de rubbers waren.
Op de donor zaten nog vrij nieuwe. Ik heb vervolgens de oude en de nieuwe uit elkaar getrokken. Je kunt mooi het verschil in rubbers zien. Ze moeten taps toe lopen zeg maar. De oude zijn plat.
IMG_3422.JPG
IMG_3422.JPG (78.54 KiB) 427 keer bekeken
IMG_3423.JPG
IMG_3423.JPG (71.04 KiB) 427 keer bekeken
Er zijn nieuwe rubbers voor te koop. Reviseren stelt echt niets voor. Uit elkaar trekken, schoonmaken en nieuwe rubbers er op.

slotwoord
Zo dat was het eea het afgelopen jaar. De auto is nu wel technisch in uitstekende staat en met 2000 km/jaar kan hij nog lang vooruit... :wink:
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Re:

Bericht door AS1 (Anne) »

rzasa schreef: 29 jun 2018, 20:32 Puik werk Anne!
Ik heb er sinds kort ook een Clio bij!
Het is vermoedelijk de oudste van het land.
Afbeelding

Afbeelding

Hij is eigenlijk niet zo mooi meer...en heeft ook wat roest. Je pakt het wel erg goed aan hoor, schitterend. Zelfde kleur of niet? Interieur komt ook overeen. Ik zou graag een paar andere deuren vinden, maar op kleur wordt een lastig verhaal...misschien kunnen we ze nog een keer naast elkaar zetten.

Hier kun je (straks) de vorderingen meelezen.
https://www.autoweek.nl/forum/read.php? ... sg-5816426
Groet, Ralph
De vorderingen bij de nieuwe eigenaar zijn hier te volgen:
http://www.renaultvijf.nl/Huidig/Clio/Clio-RN-GR-90-Ralph.htm
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993
Fuego_gtx
Berichten: 391
Lid geworden op: 16 okt 2010, 11:58
Locatie: Landgraaf

Re: Mijn nieuwe aanwinst: Clio 1.4 uit 1993

Bericht door Fuego_gtx »

Het is net als een koopwoning hebben, je blijft ermee bezig :wink:
Puike reportage Anne.
Greetz, Arno
Renault Forever :P
Ex Renault Fuego (4x)
Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994
Gebruikersavatar
safrance
Berichten: 577
Lid geworden op: 02 dec 2010, 18:50
Locatie: De Kempen

Re: Mijn nieuwe aanwinst: Clio 1.4 uit 1993

Bericht door safrance »

Inderdaad, een puik verslag Anne!!
En mooie foto's. De kop zag er nog voortreffelijk uit.
Na zo'n grondige revisie heb je jaaaarenlang rijplezier wel verdiend lijkt me. :) :)

Je koelsysteemtestset is eigenlijk een waterslot.
Ik gebruikte het destijds bij het maken van wijn, tijdens het gisten zag je zo de CO2 uit de fles ontsnappen.
Safrane 2.0 RTE 2000 LPG3 85k>>390k
Je vindt slechts wat je zoekt.
RichTrip
Berichten: 28
Lid geworden op: 17 jan 2012, 09:03

Re: Mijn nieuwe aanwinst: Clio 1.4 uit 1993

Bericht door RichTrip »

Het blijft inderdaad een leuk verhaal om te lezen.
Wat ik mij toen (paar jaar terug) en ook nu weer afvraag, als je echt een Clio I wilt bewaren voor het nageslacht, waarom heb je dan niet een luxere uitvoering genomen? Het aanbod is natuurlijk niet meer echt groot, maar volgens mij komt er af en toe nog wel eens iets voorbij voor een habbekrats.
Ik bedoel het niet vervelend, maar het is gewoon iets wat ik mij altijd afvraag. Ik heb meerdere Renaults gehad, maar het waren nooit kale uitvoeringen. Ik heb bijvoorbeeld nu een mooie Twingo II uit 2011. Het is een luxe Dynamique uitvoering met alle fabrieksopties (op het schuifdak na dan). In mijn ogen maakt dat een auto meer af en dat zie ik ook zo bij de oudere Renaults. Het verhoogd volgens mij ook nog eens de (toekomstige) waarde.

Het is gewoon nieuwsgierigheid. Het blijft natuurlijk mooi dat er toch nog oude Renaultjes bewaard blijven. Anders was ie al lang afgevoerd en door de schredder gegaan....
Moderator Renaultforum.nl
Gebruikersavatar
AS1 (Anne)
Administrator
Berichten: 3673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:25
Locatie: België

Re: Mijn nieuwe aanwinst: Clio 1.4 uit 1993

Bericht door AS1 (Anne) »

RichTrip, ik snap je punt en ik heb vaak genoeg overwogen "iets" te gaan doen met de auto.
Ik heb hem gelijk in het begin geupgrade met stuurbekrachtiging, elektrische ruiten en cv met ab.
Er blijft dan nog abs, airco en een Clio WIliams interieur (!) over wat ik in zou kunnen bouwen.

Het nadeel van nog meer extra's is dat de auto snel zwaarder wordt met als klapper ombouw naar automaat.
De auto is nu vlot en vooral soepel en stil. Voor normaal gebruik is dit de ideale motor voor een oude Clio.
Ik geniet van zoals de auto nu is.
R25 V6 Injection aut. LPG 1989
Clio 1.4 RN 1993
Gebruikersavatar
Elegance
Berichten: 328
Lid geworden op: 15 jun 2012, 23:05

Re: Mijn nieuwe aanwinst: Clio 1.4 uit 1993

Bericht door Elegance »

RichTrip schreef: 12 jan 2021, 11:36 Het blijft inderdaad een leuk verhaal om te lezen.
Wat ik mij toen (paar jaar terug) en ook nu weer afvraag, als je echt een Clio I wilt bewaren voor het nageslacht, waarom heb je dan niet een luxere uitvoering genomen? Het aanbod is natuurlijk niet meer echt groot, maar volgens mij komt er af en toe nog wel eens iets voorbij voor een habbekrats.
Ga maar eens kijken voor een Renault (of een ander Frans merk) uit de jaren '90 op dit moment. Het is het menu van een Schots restaurant, zeker nu in combinatie met corona en koning winter. Safranes worden eigenlijk ook bijna niet meer aangeboden. Hier en daar een exemplaar dat op de draad toe is versleten en daar houdt het mee op. We zullen moeten leren leven met wat we hebben :lol:
'99 vert abysse Renault Safrane 2.0-16V RTE, elek. voorruitverwarming, 16" Ronal R54.
ex '00 Renault Megane Break 1.4-16V expression
§teven
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jun 2010, 12:42
Locatie: Siebengewald

Re: Mijn nieuwe aanwinst: Clio 1.4 uit 1993

Bericht door §teven »

Ik vind het wel leuk als juist de simpele en kale variant van een auto bewaard wordt. De topmodellen of luxere uitvoeringem blijven over het algemeen toch wel bewaard. Juist de kale versies die ooit veel verkocht werden verdwijnen, terwijl iedereen die zelf vaak nog kent en zelf gereden heeft.
Plaats reactie