Tijd voor een kleine update.
In verband met nieuw werk en mijn huidige opleiding weinig tijd kunnen vinden om contacten te onderhouden en actief op het forum te zijn.
Ik werk met ingang van 1 september bij de Suzuki in Zoetermeer als leerling eerste-monteur en volg de opleiding eerste autotechnicus op MBO-3 niveau in Leiden bij het ROC.
Mijn huidige auto, de
2.5 automaat uit 98 heeft er inmiddels 245k op staan en in februari volgend jaar verloopt de APK.
Afgaand op mijn ervaring met mijn vorige Safrane's weet ik dat er een aantal zaken gerepareerd zullen moeten worden alvorens deze auto nog een jaar de weg op mag.
Een klein lijstje:
- twee nieuwe handremkabels;
- twee nieuwe draagarmen inclusief fuseekogels;
- rondom schijven en blokken;
- vervangen oliedruksensor ivm lekkage;
- vervangen binnenste stuurkogels of compleet stuurhuis.
- vervangen wiellager links- of rechtsachter (nog niet zeker)
Nu begrijpen jullie dat dit een hoop werk is, met een aanzienlijke investering.
Ik ben dan ook alle alternatieven aan het overwegen, waaronder de aanschaf van een andere auto.
Aangezien ik toch wel zeer verkikkerd ben op de Safrane overweeg ik een 3.0 12v phase 1 baccara aan te schaffen, eventueel een quadra.
Anders moet het een S60 of S80 (Volvo) worden.
Tot slot heeft mijn huidige 2.5 nog geen steekje laten vallen, al heb ik twee weken terug de einddemper moeten vervangen. Door het eindeloze korte-afstandwerk van de vorige eigenaar, wat bleek uit de verstopte caterventilatie, is de einddemper behoorlijk doorgeroest. Er bleek een gat van zo'n 2 bij 10 centimeter in te zitten. Voor 80 euro een nieuwe kunnen scoren, weliswaar imitatie. Ik moet zeggen dat het een prima pijp is, hij is vrij stil.
Overtuig me