Alweer een Safrane-rijder erbij!

Alles wat je kwijt wilt over je eigen Safrane of over jezelf
Plaats reactie
rpvanoyen

Alweer een Safrane-rijder erbij!

Bericht door rpvanoyen »

Zoals gebruikelijk (en wel zo netjes) stel ik me even voor.

Ik ben René (41) en heb gelukkig sinds deze week weer een baan. De enkele reis is slechts 16 km maar dat vind ik toch te ver fietsen. De eerste twee dagen nam ik de motor, leek me leuk, maar daarvan kwam ik toch vrij snel van terug. Dus er moest een klein simpel autootje komen, dus werd het een Safrane... :wink:

Volgens de papieren een 2.0 uit 1997, volgens mij (gezien de oorspronkelijke uitrusting) zal het een 2e generatie RTE Alizé zijn, maar dat is een gokje. Maakt ook niet uit eigenlijk, zolang het maar start en veilig rijdt. Verder doen een aantal luxe snufjes het niet meer, maar daarmee kan ik prima leven.

Overigens is dit m'n allereerste Renault, en begrijp sinds gisteren ineens heel goed waarom iemand voor dit merk kiest, en met name voor een grotere/luxere reiswagen. Culemborg ligt bezaaid met drempels, maar mijn Safrane strijkt ze nagenoeg allemaal redelijk glad. Wat een heerlijk comfort, en toch een heel direct stuurgedrag.

Iets wat ik wel mis, is een instructieboekje, of in ieder geval de betekenis/bediening van de knoppen/lampjes. De motorkaphendel bijvoorbeeld zit nergens waar ik 'm zou verwachten. En de bediening van de boordcomputer, geen flauw idee. Dus als iemand voor mij wat kan scannen en toemailen, heel erg graag. Of dat ik het kan ophalen, mits niet te ver, ook prima.

Voor de rest hou ik me aanbevolen voor handige weetjes of tips qua gebruik e.d. Wellicht dat ik een keer de tijd heb om een meeting te bezoeken.

Groeten
Fuego_gtx

Bericht door Fuego_gtx »

Van harte welkom René :)
Een klein simpel autootje whahahaha
Je hebt een goeie keuze gemaakt hoor das zeker.
Spit het forum maar eens goed door dan vind je antwoord op de meeste vragen die je hebt.
Veel veilige en comfortabele km's in je rijdende bankstelletje.
Greetz, Arno
Renault Forever :P ??? In ieder geval liefhebber van Franse autos
Ex Renault Fuego (4x)
Ex Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994
Peugeot 307 1.6 16V 2006
AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

Welkom Rene!
Je moet even onder het dashboard boven de pedalen kijken. Daar zie je iets verzonken de motorkaphendel zitten (onderaan de plastic kap).
Kijk gelijk even onder de motorkap of de motorkapvergrendeling een beetje schoon is, anders even inspuiten.
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
Jack de zeeuw

Bericht door Jack de zeeuw »

Allereerst gefeliciteerd met je baan, als je die niet had was je ook niet op dit forum gekomen.
Een instructieboekje zou natuurlijk wel handig zijn, vraag misschien bij Gunther of anders onder vraag/aanbod, bij mensen die een donorauto aanbieden, die hebben het boekje toch niet meer nodig :wink:
Safrane3.0V6 Init.Paris'97 2007 (inmiddels donor)
Saf Baccara Biturbo '95 2010: 39 dkm, 024: 101
Saf Baccara Biturbo '94 2010:146 dkm, 024: 228
Saf RXE Biturbo '94 2015 (donor)
25 V6 Inj '90 2003 300 dkm
25 Turbo D '85 1991 400 dkm
Gunther
Administrator

Bericht door Gunther »

Ik heb er vast nog wel eentje liggen. Zet je adres maar ff in een PM.
Volvo S60 D3 Summum 2011
Toyota Yaris Full Hybrid 1.5 Aspiration 2014
AlbertP

Bericht door AlbertP »

Welkom in dit forum René, en heel veel lees plezier :wink: :wink:

Gr Albert
Safrane 2.2Vi RT 1993 in Duitsland...RIP
Safrane 3.0 V6 RXT InitialeParis`97.RIP - 17-3-10
Safrane 3.0 24V aut 2000 147.800/240000 km
vanaf begin 1-4-2010
Rouge Nacré NV783 Metallic Vernes. zwart/grijs leer, Ergo...enz.
Vanaf 210.000Km 3e aut bak
rpvanoyen

Bericht door rpvanoyen »

Allemaal bedankt.
Gunther, jou heb ik reeds een PM gestuurd.

Volgend weekend ga ik aan de slag met een aantal puntjes;
- het roestplekje op de achterklep (onderaan achterruit) behandelen
- het interieur een opfrisbeurtje geven (rooklucht)
- een kijkje onder de motorkap nemen en beginners-onderhoud plegen (vloeistoffen, anti-roest en hier en daar wat toonbaarder maken). Heb nog bijna 5 liter Valvoline 10W40 staan dus da's meestal wel best. En verkeerde olie is nog altijd beter dan geen olie. 8)

De regelaar van de ventilator voor de ontwaseming is blijkbaar kapot, dus heeft de vorige eigenaar eigenhandig dit gefikst door er een tuimelschakelaar op te zetten. Twee standen dus: maximaal en uit. Maakt wel effe wat herrie en alleen ingeschakeld houden zolang het nodig is, maar het werkt wel. :shock:

Linker spiegel kan alle kanten op, behalve naar buiten toe, versteld worden. Misschien een contactje inspuiten ofzo? De rechter spiegel werkt volgens mij wel 100%. :wink:

Het achterruitwissersproeierreservoir (jaja, 1 woord!) had ik per ongeluk al gevonden...

Groeten en vast dat ik af en toe jullie hulp nodig heb.

Wanneer is er een meeting?
Jaap123

Bericht door Jaap123 »

Dag Arno,

Welkom op dit forum en gefeliciteerd met je nieuwe baan. Veel plezier in je nieuwe baan wat bij jou zeker gaat lukken zodra je thuis wegrijdt :D

Je hebt op twee dagen net een meeting gemist in Nijkerk (is een ander topic) :(

Groet Jaap
safrane 98 Phase II 2.5 RXE automaat 387.000 volledig leer, climatecontrole, voorruitverwarming, cc enz juli 2016 verkocht aan forumlid

Ik snap wel dat je het niet begrijpt maar
ik begrijp niet dat je het niet snapt.

It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Fuego_gtx

Bericht door Fuego_gtx »

Ik ben er al een tijdje Jaap :wink: :wink:
Greetz, Arno
Renault Forever :P ??? In ieder geval liefhebber van Franse autos
Ex Renault Fuego (4x)
Ex Citroen Xsara Picasso 2.0 2003
Ex Safrane 2.2i Manoir 366k Amarant Metallic 142 1994
Peugeot 307 1.6 16V 2006
Jaap123

Bericht door Jaap123 »

Fuego_gtx schreef:Ik ben er al een tijdje Jaap :wink: :wink:
Greetz, Arno
Oeps :oops:

Ik bedoelde natuurlijk rpvanoyen haha
safrane 98 Phase II 2.5 RXE automaat 387.000 volledig leer, climatecontrole, voorruitverwarming, cc enz juli 2016 verkocht aan forumlid

Ik snap wel dat je het niet begrijpt maar
ik begrijp niet dat je het niet snapt.

It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
rpvanoyen

Bericht door rpvanoyen »

Gunther,
bedankt voor het instructieboekje! Super! :D

AS1,
de motorkaphendel is gevonden en heb me positief verbaasd over hoe relatief netjes alles er uit ziet, met ruim drie ton op de teller. De beide motorkapvergrendelingen zagen er schoon uit maar heb ik toch nog voorzien van wat extra smeermiddel.
Alleen de isolatiemat tegen het schutbord aan, hangt deels los. Welke lijm kan ik hiervoor gebruiken?

Algemeen;
De verstelling van de buitenspiegels doet het gewoon, door iets overtuigender de joystick te bedienen. :roll:
de k@bouter

Bericht door de k@bouter »

rpvanoyen schreef:Gunther,
bedankt voor het instructieboekje! Super! :D

AS1,
de motorkaphendel is gevonden en heb me positief verbaasd over hoe relatief netjes alles er uit ziet, met ruim drie ton op de teller. De beide motorkapvergrendelingen zagen er schoon uit maar heb ik toch nog voorzien van wat extra smeermiddel.
Alleen de isolatiemat tegen het schutbord aan, hangt deels los. Welke lijm kan ik hiervoor gebruiken?

Algemeen;
De verstelling van de buitenspiegels doet het gewoon, door iets overtuigender de joystick te bedienen. :roll:
Dat hebben ze inderdaad goed gedaan bij Renault. Tijdje geleden de saf naar een garage gebracht voor de apk, dachten ze dat er een nieuwe motor geplaatst was. En toen had ie al meer dan twee ton gelopen :lol:
Renault Safrane PhII 2.5 autom. '98 G3 - inmiddels over de 3 ton and still going strong!
rpvanoyen

Bericht door rpvanoyen »

Nou luitjes, het ziet er naar uit dat ik binnenkort dit clubje weer ga verlaten... :(

Ik heb gisteren een klein autootje gekocht (ja echt... deze is wel echt heel klein... :wink: ) als vervanging voor de Safrane. De Saf was zowiezo een tijdelijke oplossing gezien de hoge vaste lasten en het verbruik: minimaal 200 Euro p/m waarvan ik slechts 40% vergoed krijg van de baas.
Het is een Daihatsu Cuore 1.0 geworden, in prima staat en met net 60.000 echte kilometers achter de rug. Het snort lekker, is verrassend rap en ondanks het gebrek aan comfort, is dit weer "autorijden pur sang". Tijdens de proefrit had ik er echt lol in en moet je je aandacht niet laten verslappen want voordat je het weet, stuiter je de sloot in. :lol:
Afgezien een perfect regelbare ontwasemingsfunctie, verwarming en twee airbags, zit er verder niets in wat voor storingen kan leiden. Zelfs een "dode hoek" ontbreekt! :lol:
Wat je wel krijgt is het "kart-gevoel" door de zitlaagte en de "interactie tussen voertuig en wegdek". Oké, de drempels zal ik weer donders-goed voelen maar daarentegen lach ik me een breuk qua kosten: de werkgeversbijdrage is geheel kostendekkend!

M'n schoonouders moesten wel erg lachen toen uit het brikkie een 1m93 lange kerel zich aan het ontvouwen was...

Iedereen bedankt voor de adviezen en tips, en Gunther bedankt voor de service!

René
AS1 (Anne)
Administrator

Bericht door AS1 (Anne) »

van welk bouwjaar is die skelter?
Clio 3 - 1.6 16V Initiale Paris aut. - 2007 (sinds sept. 2024)
Clio 2 - 1.4 16V Privilege aut. - 2002 (sinds juli 2022)
Gehad: R25 V6, Clio 1 1.4, Safrane V6, Safrane 2.5, Laguna V6, R21,
rpvanoyen

Bericht door rpvanoyen »

van december '99 dus is het een L701-model.
Plaats reactie